Strategiasi pörssilaskussa (osakesijoittajille)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Liittynyt
5.6.2003
Viestejä
29 708
Ikä
45
Tämä on sitten pääasiassa tarkoitettu osakesijoittamiseen, perustakaa koroista oma, jos haluatte ja asunnoistakin voi perustaa oman sitten kun siltä tuntuu. Eli pidetään tämä ketjun osakesijoittamista koskevana, olipahan ne sitten rahastoja tai suoria.

Mutta oletteko varautuneet jo ennalta tähän laskuun jotenkin? Oletteko reagoineet laskuun jotekin laskun aikana? Tyhjäntänyt salkun, aloittanut lisäostot vai mikä on homman nimi?

Itse olen ihan kirjoittanut strategiani joka sanoo että ostetaan omistaakseen. Eli en sijoita pörssikurssiin vaaan yhtiöön. Tästä syystä en ole myynyt mitään, yksikään yhtiö itsessään ei ole siihen tähän mennessä aihetta antanut.

Tarkoitus on alkaa vähitellen ostelemaan lisää ja ehkä jossain kohtaa (en määrittele tähän tarkoituksella mitään aikamääreitä) tarkoitus ottaa ehkä velkavipuakin mukaan kuvioon.

Mitenkäs muilla?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kaipa se odottaminen on paras vaihtoehto. Ostin osakerahastoa jonkinlaisen siivun v. 2000, ja heti parin kuukauden päästä arvo lähti laskuun. Yhtämittaista laskua kesti ainakin kolme vuotta, ja huolella vitutti katsella vierestä. Kun 03-04 arvo lähti nousuun, en malttanut enää odotella tuottoja vaan möin rahaston ostohinnalla v. 2005 viiden vuoden holdaamisen jälkeen. Jos olisin odotellut vielä 2-3 vuotta, olisi rahaston arvo sinä aikana melkeinpä kaksinkertaistunut. Holdaaminen kysyy pitkää pinnaa, koska kurssit voivat laskea vuosia.
 
Ei sen ihmeellisempää strategiaa kuin lisää vain tavaraa alennusmyyntien jatkuessa sen verran kun budjetti antaa periksi. Rahastoihin en tosin ole laittanut lisää pariin kuukauteen, lukuunottamatta Afrikkarahaston ottamista mukaan salkkuun. Sen verran kovaan tahtiin jyllää noi rahastojen pakkomyynnit, että antaa nyt vielä hetken rauhassa laskea ja sitten pikku hiljaa taas lisäilemään säännöllisesti, suunnitelman mukaan.
 
Samalla kaavalla timban kanssa. Yhtiöihin on sijoitettu. Ne yhtiöt joiden oletan romahtavan mahdollisen taantuman aikana on poistettu salkusta ja rahat siirretty rahastoihin. Joitain lisäostoja varmaan tulee tehtyä jos jo ennalta valitut yhtiöt halpenee riittävästi. Pakko kuitenkin yrittää maltilla toimia, niin ei tule tehtyä niin paljon tyhmyyksiä.
 
Muutoksia tehdään vain yrityskohtaisesti, ei markkinakohtaisesti. Saadun osingot sijoitetaan uudelleen. Strategiana eläkesäästäminen, eli sijoitushorisontti on kaukana.
 
Itselle "paras" myyntihetki tuli ja meni jo joten holdaaminen on tässä tapuksessa mielestäni aiheellinen. Osakkeeni olen ostanut vuosien 97-05 välillä.

Jotain ostoja voisi harkita lähitulevaisuudessa, mutta liikenevällä rahalla tulee tod.näk. tehtyä ylimääräisiä asuntovelan lyhennyksiä.
 
Olen toiminut myös strategiani mukaisesti, joka on buy and hold, koska se on yksinkertaisesti tuottavin sijoitusstrategia pitkällä aikavälillä. Sijoitushorisontti on siis kymmeniä vuosia. Myynnit eivät ole edes käyneet mielessä, koska salkussa on vakavaraisia yrityksiä jotka selvinnevät taantumastakin säilyttäen osingonmaksukykynsä.

Olen tehnyt muutamia ostoja viime kuukausien aikana ja tulen jatkamaan ostoja jatkossakin. Säännöllisesti ostoja tekemällä uskon pääseväni parhaimpaan lopputulokseen, koska en usko osaavani ennustaa kurssien pohjia ja huippuja. Velkavipu tullee myös kuvioihin jossain vaiheessa kun käteinen loppuu.

Sen verran olen koittanut myös hyötyä laskusta, että hankin salkkuuni erän XACT Bear indeksiosuutta ja muutamia myyntiwarrantteja on tullut myös hyödynnettyä.
 
Hieno kuulla että täällä on pitkäpinnaisia sijoittajia. Kyyti voi olla kylmää, mutta sen ns. eläksalkun rakenteluun sopii vallan mainiosti vähän reilumpikin rakentelu. Lyhyellä tähtäimellä on merkitystä vain sillä, miten ison oosuuden yhtiöstä euroillaan saa, ei se onko salkku tilapäisesti plussalla ja miinuksella.

Vaikka säästäisi osakkeisiin eläkettä varten, mikään ei estä jossain kohtaa käyttämästä osaa osinkotuloista makeaan elämään. ;)
 
Rahastoja pistin loppuvuonna jonkin verran myyntiin. Tarkoituksena on pistää nämä rahat jossain vaiheessa osakkeisiin kunhan turbulenssi vähän rauhoittuu.
 
Olen vähentänyt osakepainoa viimeisen vuoden aikana ja tällä hetkellä on ainoastaan "halpoja" ja vakavaraisia osingonmaksajia. Plus biotietä ja prohaa pienet määrät arpalippuna, mutta ne eivät yleistä markkinaa pahemmin seuraa.

Voipi olla että keväällä osta reilun siivun hyviä osingonmaksajia ja myyn osingon irtoamisen jälkeen pois. Verotuksellisista syistä olisi tarvetta myyntitappiolle. Kunhan markkinatilanne selkiytyy ja lasku näyttäisi olevan ohi, niin varmaan otan taas velkavivun käyttöön.
 
Ns. collar optioilla. Rajattu riski, rajattu tuotto, "ilmainen" vakuutus.
 
Ostettu yhtiö pysyy salkussa vaikka kuinka kurssit laskisi. Siirryn pikkuhiljaa odottelusta ostopuolelle. Mulla on sulanut salkusta yli 5.000 euroa tässä muutaman kuukauden aikana.

Tällasta se on, välillä mennään ylös, sitten tullaan alas.

Eli Timban kanssa (yllättäen) samat linjat.
 
Ne vähät osakkeet, mitä on salkussa, maksaa OK osinko ja pysyy siellä. Laskun arvioisin jatkuvan vielä hyvän aikaa - mitä alemmas, sitä parempi. Jahka pohja löytyy niin ajattelin alkaa indeksirahastoon laittamaan mitä ylimääräistä käteistä on kertynyt - siihen asti sijoitan ylimääräiseen asuntolainan lyhennykseen.
 
Ostettu yhtiö pysyy salkussa vaikka kuinka kurssit laskisi. Siirryn pikkuhiljaa odottelusta ostopuolelle. Mulla on sulanut salkusta yli 5.000 euroa tässä muutaman kuukauden aikana.

Tällasta se on, välillä mennään ylös, sitten tullaan alas.

Eli Timban kanssa (yllättäen) samat linjat.

Keskiviikkona laitoin pilkkejä ja tänään näkyi tärpänneen Sanoma hintaan 17,01. Laitoin ensviikolle pari lisää, niin syvällä uivat, että todella saa romahtaa jos noista edes yksi toteutuu.

Eli parit ostot teen vielä tässä tilinpäätöslukuja odotellessa jos sattuu tärppäämään ja sitten siirryn varmaankin odottelulinjalle tonne kesän tienoille asti. Eli ts. kerään sijoitustilille euroja.
 
Oma strategiani on, että välillä pitää katsoa kursseja ja välillä pitää pitää silmiä kiinni, ettei tee mitään liian hätiköityä. Seuraan talousuutisia, ja yritän ennakoida tulevaa. Esim. heinä-elokuussa07, kun tuli ensimmäiset uutiset sub-prime-hässäkästä, en ostanut mitään koska tiesin, että syksyllä rytisee. Odotin ostopaikkoja syksyllä ja jätin rahaa korkeakorkoiselle tilille. Oletin, että pudotus olisi ollut nopeampi ja "kertaheitolla" -tyylinen, mutta pohjia ei olla vieläkään nähty. Saa nähdä, millainen osinkokevät tulee.

Välillä pitää katsella ja olla kärsivällinen. Toisaalta jos olen tehnyt erehdyksen, niin myönnän sen, enkä odota ihmeitä. Silloin lähtee roskapaperit ja annan itselleni kurinpalautusta lukemalla Saariota ;-).

Mutu -tuntumani sanoo, että Kiinan olympialaisten jälkeen alkaa varsinainen verenheitto. Yhdysvaltoihin tulee selkeä taantuma noin vuoden sisällä, ellei aikaisemminkin. Toivottavasti olen väärässä.

Muuten sijoitusstrategiani on, että sijoitan ns. halpoihin arvoyhtiöihin ja tietyillä yhtiöillä yritän löytää trendin ja teen päiväkauppaa.
 
Kaikki osakkeet/rahastot myin pois viime vuoden kesä-syksyllä. Siitä lähtien on ollut sijoitukset pelkästään pitkässä korossa, joka lähtikin nyt lähiviikkoina tuottamaan mukavasti. Nyt alan pikkuhiljaa ostella taas osakkeita ja osakerahastoja sitä mukaa kun alas tullaan...
 
Mä olen juuri avaamassa osakesalkkua. Rahastoja on, mitkä miinustaa pirusti nyt ja ajattelinkin niistä 2/4 vaihtaa elvyttyään osakkeisiin. Ne on sellaista rahaa, mitä ei tarvitse otta miinuksella pois, vaikka olis mikä. Ryssän ja Merenkulun jätän pitkään salkkuun ja rupean säästämään myös osakkeisiin, pikavoittoja en hae, vaan sitä helpompaa elämää joskus :)
 
Oman strategian pohjana osakkeissa on jako holdattaviin ja projektiluonteisiin sijoituksiin, mutta lähinnä verosyistä paino tulee olemaan holdattavissa. Holdauksen horisontti on käytännössä ikuinen, mutta osinkoja käsittelen samalla tavalla kuin muitakin tuloja, eli mental accountingia pyrin välttämään. Osakelajien määrän pyrin pitämään vähälukuisena (nyt 9 kpl) ja ostojen hinnan suhteen olen erittäin kriittinen. Tulokset ovat toistaiseksi olleet hyviä, edellisvuonna salkun tuotto brutto-osingot huomioiden n. 35%, kun vertailuindeksi OMXHCAP GI tuotti samalla riskitasolla n. 7%. Salkun riskitasoa pyrin nostamaan vähitellen esim. johdannaisilla ja kehittyvillä markkinoilla tulee oltua myös aktiivisesti mukana.
 
Luovuin kaikista osakkeistani viime keväänä ja nyt odotan pohjaa.Massit makaa käteisenä tilillä.Nyt muuten pojat rommaa.
 
Luovuin kaikista osakkeistani viime keväänä ja nyt odotan pohjaa.Massit makaa käteisenä tilillä.Nyt muuten pojat rommaa.
Millä tasolla ollaan pohjalla? ;)
Itse ajattelin venata josko OMXH tipahtaisi seiskalla alkavalle lukemalle ja aloittaa tankkaamisen pitkään salkkuun. Vuoden 2006 tasolla.
 
Back
Ylös Bottom