Strategiasi pörssilaskussa (osakesijoittajille)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
PRKL! Olen yrittänyt viime kesästä kasata pottia mun salkkuun nähden isoille ostoille, mutta muut velvoitteet syövät koko ajan varattua pottia! Voi suotana! Pikkuhiljaa vuoden alusta oli tarkoitus alkaa ostella erissä, nyt tuntuu että vasta kesällä saa isommat ostot aikaan henkilökohtaisessa taloudessa olevien massiivisten rahareikien takia:( No, katotaan nyt kauan dyykki jatkuu, on noissa musta vieläkin korjausvaraa alaspäin (lue: toivon niin!). Ekan kvartaalin tulokset kertoo paljon, koska firmojen tuloskuntoa on pidetty hyvänä kurssilaskuista huolimatta. Saas nähä. Mua on alkanu Cargotec kiinnostaa, tilauskirjat ennätystasolla mutta suurimpia laskijoita. Tällaiselle yleensä yli 10 vuoden tähtäimellä sijoittavalle kuulostaa mielenkiintoiselle, ja siksi en toisaalta hae "optimaalista" ostokohtaa vaan yritän hajauttaa ennen kaikkea ajallisesti. Toiminut tähän asti .
 
PRKL! Olen yrittänyt viime kesästä kasata pottia mun salkkuun nähden isoille ostoille, mutta muut velvoitteet syövät koko ajan varattua pottia! Voi suotana! Pikkuhiljaa vuoden alusta oli tarkoitus alkaa ostella erissä, nyt tuntuu että vasta kesällä saa isommat ostot aikaan henkilökohtaisessa taloudessa olevien massiivisten rahareikien takia:( No, katotaan nyt kauan dyykki jatkuu, on noissa musta vieläkin korjausvaraa alaspäin (lue: toivon niin!). Ekan kvartaalin tulokset kertoo paljon, koska firmojen tuloskuntoa on pidetty hyvänä kurssilaskuista huolimatta. Saas nähä. Mua on alkanu Cargotec kiinnostaa, tilauskirjat ennätystasolla mutta suurimpia laskijoita. Tällaiselle yleensä yli 10 vuoden tähtäimellä sijoittavalle kuulostaa mielenkiintoiselle, ja siksi en toisaalta hae "optimaalista" ostokohtaa vaan yritän hajauttaa ennen kaikkea ajallisesti. Toiminut tähän asti .

Ihan hyvä huomio Cargosta, täytyykin ottaa itse seuraantaan tuo. Ei nimittäin ois hajautusmielessä yhtään huono vaihtoehto minun pitkään salkkuuni.
 
Cargotecissä on mulla semmoinen ongelma että siihen sijoittaminen rikkoisi (taas) mun periaatetta siitä, etten sijoita aloille joiden businesta ja markkinoita en suoraan tunne. Tosin en mä Itämeren laivaristeilyilläkään osaa käydä kuin kaljaa juomassa mutta silti veikkaus Viking Linen kurssikehityksestä pari vuotta sitten on toteutunut aikalailla täysin...

Mutta katsellaan mikä on tilanne kun on vähän sitä pääomaa saanut taas laitettua fikkaan.
 
Salkussa nyt, suurimmasta pienimpään:

Nordea
Uponor
Cargotec
Ahlstrom
Stockmann
Rautaruukki
YIT
Fiskars

Seuraavaksi varmaan lisää Stokkaa/YIT:tä.
 
Nostetaas ketjua ylös, kun kurssit on taas laskeneet ja mieliala markkinoilla samalla. :)

Tein tällä viikolla elämäni ensimmäiset osakeostot. Mukaan tuli

Telia
UPM
Nordea
PKC
Orion

Näillä katsellaan todennäköisesti jatkuvaa laskua ja ostetaan pikkuhiljaa lisää. Ja saahan noista kaikista vähän osinkojakin tässä kohtapuolin.
 
Nyt näyttäisi siltä, että Helsingin Pörssissä yhdistyy A ja B osakkeet yhdellä yrityksellä. Jos esim. omistaisi A osaketta joka yhdistyy B:ksi suhteessa 1:1. B osake kaiken huipuksi on hieman halvempi kuin A osake, niin kaiken järjen mukaanhan kannattaisi luopua noista A osakkeen omistuksista ja vaikka hankkia ennemmin B:tä tilalle?
 
Nyt näyttäisi siltä, että Helsingin Pörssissä yhdistyy A ja B osakkeet yhdellä yrityksellä. Jos esim. omistaisi A osaketta joka yhdistyy B:ksi suhteessa 1:1. B osake kaiken huipuksi on hieman halvempi kuin A osake, niin kaiken järjen mukaanhan kannattaisi luopua noista A osakkeen omistuksista ja vaikka hankkia ennemmin B:tä tilalle?

Jep. Jos ei tapahdu 'Wärtsilät' eli yhdellä A osakkeella saa enemmän B osakkeita.
 
= spekulatiiviset sijoitukset lainarahalla.

Pörssiin kannattaa varmaan sijoittaa seuraavan kerran siinä vaiheessa, kun indeksi on jotain 5000-7500 väliltä.

Tämä onkin mielenkiintoinen aihe. Ite olen laiskasti etsinyt arvioita siitä, milloin kurssit ovat seuraavan kerran "pohjalla", josta hieman pidempiaikainen nousu tai vakaana pysyttely alkaa. Yksi talousalan lehdestä lukemani arvio, ja ainut jonka muistan, on kesäkuu, mutta saapa nähdä. Mitkäs on Pakkiksen talousgurujen ennustukset?

Taitaa olla hyvä aika harkita osakesäästämisen aloitusta. Ajattelin lähteä indeksirahastojen kautta tähän toimintaan joten siksi aihe tietysti kiinnostaa. Vaikka pitkällä tähtäimellä aionkin toimia, ei varmaan haittaa jos onnistuu aloittamaan pohjalta. Tietysti kannattaa hajauttaa yli ajan, eli siis pienin kuukausierin vaikka vuoden ajan, eikä pistää koko pompsia kerralla. Vaikka pitkällä aikavälillä tuonkin merkitys pienenee, mutta köyhän on parempi olla huolellinen :D
 
Sain isomman könttäsumman tilille ja ajattelin pistää dollar cost averaging-periaatteella menemään Seligsonille. Aiemmin on lähtenyt kerran kuukaudessa sama summa, mutta nyt pistin seuraavin ehdoin:

17.3
24.3
31.3.

Tuossa on nyt maalis, huhti ja toukokuun erät. Aika näyttää olisiko ollut järkevämpää makuuttaa pankkitilillä ja pistää kerran kuussa kuten aiemminkin..
 
Pahimmillaan kävi OMXH pakkasella reilu 3 prosenttia. Piti vähän siivuttaa lisää Teliaa hintaan 4.80. Voi olla, että huomenna jo kaduttaa, mutta jännät on ajat, ei muuta voi sanoa. :)

Oma salkku sulanut 'vain' 1,5% :)
 
Pahimmillaan kävi OMXH pakkasella reilu 3 prosenttia. Piti vähän siivuttaa lisää Teliaa hintaan 4.80. Voi olla, että huomenna jo kaduttaa, mutta jännät on ajat, ei muuta voi sanoa. :)

Oma salkku sulanut 'vain' 1,5% :)

Lasku on jyrkkä! Missä on pohjat!!!??? Pankkitirehtöörit heittäytyvät norsunluutorneistaan kaduille ja veri virtaa vuolaana!!!!1yks

Onneksi ei ole kaikki pennit kiinni vielä. :) Kun vain osaisi pitää näppinsä erossa pelistä tarpeeksi kauan.
 
Back
Ylös Bottom