Stora Enson lakkautukset - koneet seis

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja S225T
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200710250140406_uu.shtml

Tälläkö se työnantaja sitten muuttaa mielensä ja tehdas jää toimintaan?

Kenen nilkkaan tuo kiukuttelu käy?

Yhtäkään uutta paperitehdasta ei tähän maahan enää laitettane ja syyt tietää jokainen, myös paperimiehet.

Ok, provo, mutta tuollainen kiukuttelu on niin viime vuosisataa, jos sitäkään. "Mä en enää tykkää susta kun sä et enää oo mun kanssa niin laitan sun auton tankkiin hiekkaa."

haha ehkä maailman tyhmin reaktio noihin enson tehtaiden lopettamisilmoituksiin :D

miksköhän paperifirmoilla on hinku päästä pois suomesta? käsittääkseni venäjälle valmistumassa ensolle parikin tehdasta...

miksköhän paperifirmoilla on hinku päästä pois suomesta?

Oliks toi retorinen kysymys?

Muutamia vastauksia:

-Paperiliitto
-Puutullit

joista jälkimmäisestä seuraa (tai jonka tarkoitus on) se, että Venäjä yrittää saada paperifirmoja sijoittautumaan Venäjälle.

Toisaalta, miksi eivät pysäyttäisi tehdstä? Duunia niille ei ole luvassa, joten miksi ei samalla tehdä hallaa firman omistajille (ja operatiiviselle johdolle) jotka tuon toteuttavat? Ihan oikein toi sikäli on. Omistajat puhtaasti ahneuksissaan tekevät tuon siirron, joten samalla mitalla on syytä vastata takaisin.

Kilpailukyky-retoriikan alle niputetaan tätä nykyä kaikki tuotannon alat.

Kannattaa muuten lukea tämä:
http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkel...oittaa+uusliberalismin+noususta/1135230839627

Patomäen mukaan rahamarkkinoiden vapauttaminen 1980-luvulla aloitti uusliberalismin kauden Suomessa, ja 1990-luvun alun lama vakiinnutti aatteen johtoaseman. Laman jälkeenkin kilpailukykyä on pidetty kansallisena eloonjäämiskysymyksenä.

Kilpailukykyopista on muotoutunut eräänlainen teknoliberaali versio fasismista, Patomäki vertaa.

"Uudistuksia on toteutettu sellaisen retoriikan voimin, joka haluaa turvata kansakunnan yhtenäisyyden darwinistisessa kilpailumaailmassa ja vaimentaa erimielisyydet. Tämä on tosin fasismin liberaali versio, se ei pyri kieltämään kansalaisten puhe- ja sananvapautta", Patomäki analysoi kirjan julkistamistilaisuudessa maanantaina.

Uusliberalismin vertauskohtana Patomäki pitää etenkin Benito Mussolinin Italiassa esiintynyttä fasismia.

"Uudistukset tähtäävät johtajien vallan lisäämiseen ja työntekijöiden vallan vähentämiseen", hän toteaa.

Nyt kurin välineinä käytetään todellisten tai simuloitujen markkinoiden vaatimuksia.

Yhtäkään uutta paperitehdasta ei tähän maahan enää laitettane ja syyt tietää jokainen, myös paperimiehet.

Ok, provo, mutta tuollainen kiukuttelu on niin viime vuosisataa, jos sitäkään. "Mä en enää tykkää susta kun sä et enää oo mun kanssa niin laitan sun auton tankkiin hiekkaa."

onko se nyt niin kauheaa, että turhautuneet työntekijät päivän verran mieltään osoittavat.
ja ne palkat eivät edelleenkään ole syynä, tehtaiden lakkautuksiin.

sun kaltainen kokoomuslainen pikkuherra voi nyt vahingoniloisesti naureskella teollisuuden vaikeuksille suomessa, mutta tämä nykyinen kehitys kyllä koskee jossain vaiheessa suakin, ammatista riippumatta..

niin mutta mähän unohdin, sä voit aina lähtee ulkomaille töihin, palkka on tuplat ja ei siellä kuulemma tarvi verojakaan maksaa:wtf:

onko se nyt niin kauheaa, että turhautuneet työntekijät päivän verran mieltään osoittavat.
ja ne palkat eivät edelleenkään ole syynä, tehtaiden lakkautuksiin.

sun kaltainen kokoomuslainen pikkuherra voi nyt vahingoniloisesti naureskella teollisuuden vaikeuksille suomessa, mutta tämä nykyinen kehitys kyllä koskee jossain vaiheessa suakin, ammatista riippumatta..

niin mutta mähän unohdin, sä voit aina lähtee ulkomaille töihin, palkka on tuplat ja ei siellä kuulemma tarvi verojakaan maksaa:wtf:

Kiitos henkilökohtaisesta hyökkäyksestä. Jätetään ne jatkossa sitten pois.
En iloitse yhtään siitä jos suomesta lähtee työpaikkoja. En ole minkään puolueen jäsen enkä kovin aktiivinen poliittisella saralla enkä kannata varauksetta yhdenkään puolueen linjaa. Eli lopetetaan se tähän. Ja jätetään naurettavat vahingonilo -syytökset pois. Kummalliselta tuntuisi jos sellaista kokisi kun teollisuutta lakkautetaan Suomesta.

Esitin kysymyksen, mitä tällä menettelyllä saavutetaan? Vastaatko siihen, kiitos.

edit: Ai niin ja jos siellä ulkomailla on niin auvoisaa, mikset lähde sinne itse? Miten se ulkomaille lähtö minuun liittyy? Itse viihdyn Suomessa mainiosti enkä ihan helpolla täältä muuta hyvänkään duunitarjouksen perässä. Missään en mieluummin asustelisi kuin täällä.

Kiitos henkilökohtaisesta hyökkäyksestä. Jätetään ne jatkossa sitten pois.
En iloitse yhtään siitä jos suomesta lähtee työpaikkoja. En ole minkään puolueen jäsen enkä kovin aktiivinen poliittisella saralla enkä kannata varauksetta yhdenkään puolueen linjaa. Eli lopetetaan se tähän.

Esitin kysymyksen, mitä tällä menettelyllä saavutetaan? Vastaatko siihen, kiitos.

ei sillä mitään saavuteta, tiedän kyllä, se on vain keino työntekijöille purkaa vähän tunteitaan/osoittaa mieltään.

eikä työnantajakaan tuossa mitään menetä, vaikka varmasti tulee kertomaaan miljoonien eurojen menetyksistä päivän lakon ajalta.

ja anteeksi, ei olisi pitänyt mennä henkilökohtaisuuksiin, mutta sinä olet kyllä profiloitunut aika "työläisvastaiseksi" tällä palstalla.

eikä työnantajakaan tuossa mitään menetä, vaikka varmasti tulee kertomaaan miljoonien eurojen menetyksistä päivän lakon ajalta.

Häh? Yksi päivä alas, päivä sammuksissa, kolmas päivä käynnistelyä ja ei mukaan mitään menetetä? Tuossa jää vähintään 10% kuukauden tuotannosta tekemättä.

ei sillä mitään saavuteta, tiedän kyllä, se on vain keino työntekijöille purkaa vähän tunteitaan/osoittaa mieltään.

ja anteeksi, ei olisi pitänyt mennä henkilökohtaisuuksiin, mutta sinä olet kyllä profiloitunut aika "työläisvastaiseksi" tällä palstalla.

Ok, tunteethan näissä kuumenee monella.
Ikävää jos tällainen kuva on päässyt muodostumaan, se ei nimittäin pidä paikkaansa.
Ainoa mistä olen aina lakkoaikoina pitänyt meteliä on laittomat työtaistelutoimet ja usein väkisinväännetty ja -ylläpidetty vastakkainasettelu herrat vs. duunarit - saralla ja niihin liittyvää kommentointia lähes poikkeuksetta leimaava sokea fanaattisuus, valitettavan usein nimenomaan lakkoilijoiden puolelta.

Tässä viimeisimmässä tapauksessa tahallaan aiheutettu haitta toiselle osapuolelle ilman mitään realistista mahdollisuutta saada sillä muutosta jo tehtyihin päätöksiin kuuluu mielestäni juuri siihen sarjaan. Onko yksittäinen työntekijä jo omasta mielestäänkin niin merkityksetön ettei voi toimia missään asiassa enää yksilönä? Eikä ajattele enää tätä päivää pidemmälle, esim mahdollisen tulevan työpaikan suhteen? Jos se vaikka löytyisikin omasta talosta? Luulisin että ne jotka lippuja heiluttaen pysäyttää koneet ei ole ihan ensimmäisinä siinä listalla joille niitä mahdollisia jatkohommia sitten tarjotaan?

p.s. jos vielä siihen profiloitumiseen mennään niin tarkennetaan: itse käsittääkseni olen lähinnä suorittavassa portaassa, vaikkakin sisäsiistissä toimistotyössä - jos sillä on jotain merkitystä. Joka tapauksessa kaukana mistään pikkuherrasta - vailla alaisia tai käytännössä mitään muuta vastuualuetta kuin oma työsarka. Koulutustakin vähemmän kuin varmasti monella paperimiehellä.

Voi voi, voi vain kuvitella millainen vaikutus tuolla tehtaan lopettamisella on kemijärven kunnalle... Taitaapi olla kunnan suurin yksittäinen työnantaja tuo tehdas. Melkoisen moni talous jää täysin tyhjän päälle, ei tuon kokoisesta kunnasta löydy millään korvaavia työpaikkoja +500 henkilölle. Välillisiä vaikutuksia ei uskalla edes mietiskellä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyynel. Elämä on. Ja sitä rataa. Näin osakkeenomistajana oon sitä mieltä, että mielummin mun voitot, kun jonkun duunarin asuntolaina.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200710256764236_uu.shtml
Tepsa sanoi:
Eikö mikään riitä? Tepsa ihmettelee.
:lol2: Ei. Mikään ei riitä. Kenkää vaan. Toimitusjohtajalle lisää liksaa!

Katotaas, miten mä oon profiloitunut tällä palstalla...

Kyynel. Elämä on. Ja sitä rataa. Näin osakkeenomistajana oon sitä mieltä, että mielummin mun voitot, kun jonkun duunarin asuntolaina.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200710256764236_uu.shtml

:lol2: Ei. Mikään ei riitä. Kenkää vaan. Toimitusjohtajalle lisää liksaa!

Katotaas, miten mä oon profiloitunut tällä palstalla...

Oispa menny sun duunit alta :curs:

Aamulla oli jännittämistä loppuuko faijalta duunit vai ei. Äsken saatiin vastaus ja työt jatkuvat onneksi. Anjalankosken tehtaasta siis kyse. Anjalankoskihan elää noista tehtaista, mutta eiköhän ne seuraavan 10 vuoden aikana ajeta alas. Ihan vitun perseestä tällainen saneeraus.

Oispa menny sun duunit alta :curs:

Aamulla oli jännittämistä loppuuko faijalta duunit vai ei. Äsken saatiin vastaus ja työt jatkuvat onneksi. Anjalankosken tehtaasta siis kyse. Anjalankoskihan elää noista tehtaista, mutta eiköhän ne seuraavan 10 vuoden aikana ajeta alas. Ihan vitun perseestä tällainen saneeraus.

Iha oikei tekevät et ajavat tehtaita alas jotta kaverit sais pitää työpaikkasa, nyt keväällä taas ku aletaa neuvottelee uutta TESiä nii työnantajalla on iha järettömät vaatimukset taas.. :curs: Voisin sanoa et ovat taas "vapaalla" muutaman viiko kesäl ku tappelevat sopimuksesta..

Voi voi, voi vain kuvitella millainen vaikutus tuolla tehtaan lopettamisella on kemijärven kunnalle... Taitaapi olla kunnan suurin yksittäinen työnantaja tuo tehdas. Melkoisen moni talous jää täysin tyhjän päälle, ei tuon kokoisesta kunnasta löydy millään korvaavia työpaikkoja +500 henkilölle. Välillisiä vaikutuksia ei uskalla edes mietiskellä.

Kemijärven tilanne pisti itselläkin silmään. Ei taida ihan kaikille töitä löytyä tehtaan lakkautamisen jälkeen.

Mutta olisiko nyt kenties Paperiliitolla aika katsoa peiliin ja katsoa tilannetta vähän laajemmalta kantilta. Onko sittenkään loppujen lopuksi kauheaa, jos paperitehtaan tiloja käy siivoamassa joku Paperiliittoon kuulumaton? Tai jos lomaa olisikin vain 6 viikkoa vuodessa? Entä jos muutamilla tämänkaltaisilla myönnytyksillä saataisiin esim. muutaman tuhannen Paperiliittolaisen työpaikka säilytettyä 10-20 vuotta pidempään?

oletko sä ihan saatanan tyhmä? Tehdas tuottaa plussa mutta ei tarpeeksi niin tuotanto lopetetaan. Vain yli 1000 ihmistä menettää työpaikan, ei ole helppo nakki nuorille työntekijöille jolla o velkaa niskassa. Totta kai tarvii vähän osoittaa mielipidettä eikä illalla huutaa vaimolle naama punaisena.

oletko sä ihan saatanan tyhmä? Tehdas tuottaa plussa mutta ei tarpeeksi niin tuotanto lopetetaan. Vain yli 1000 ihmistä menettää työpaikan, ei ole helppo nakki nuorille työntekijöille jolla o velkaa niskassa. Totta kai tarvii vähän osoittaa mielipidettä eikä illalla huutaa vaimolle naama punaisena.

Ilmeisesti olen. Kysyin, tuleeko siitä seisokista kenellekään hyötyä. EN käsittääkseni puolustellut Storan päätöstä???
Ota se perjantaikossu jo tänään jos noin riepoo että tarvitsee nimitellä. Ja anna sen vaimon olla rauhassa.

Onneks ja onneksi, mutta paperitehtailla alkaa olemaan keski-ikä jo lähempänä 50v, joten ei hirveän montaa parikymppistä tämä asia kosketa.

Pakkohan se Stora Enson on amerikan seikkailujen miljarditappiot jollakin yrittää korvata. Jos homma ei olisi siellä mokattu, olisi voitu tappiollisia suomalaistehtaita vielä muutaman vuoden pyörittää.

Ja jos et sattunut lukemaan myöhempiä viestejäni aiheesta ennen puuskaasi, quottaan itseäni:

"Tässä viimeisimmässä tapauksessa tahallaan aiheutettu haitta toiselle osapuolelle ilman mitään realistista mahdollisuutta saada sillä muutosta jo tehtyihin päätöksiin kuuluu mielestäni juuri siihen sarjaan. Onko yksittäinen työntekijä jo omasta mielestäänkin niin merkityksetön ettei voi toimia missään asiassa enää yksilönä? Eikä ajattele enää tätä päivää pidemmälle, esim mahdollisen tulevan työpaikan suhteen? Jos se vaikka löytyisikin omasta talosta? Luulisin että ne jotka lippuja heiluttaen pysäyttää koneet ei ole ihan ensimmäisinä siinä listalla joille niitä mahdollisia jatkohommia sitten tarjotaan?"

Minun mielestäni tyhmyyttä on tehdä vahinkoa tilanteessa jossa sillä ei saa aikaan mitään muuta kuin .. niin, vahinkoa.
En edelleenkään ole missään kommentoinut näitä tehdaiden lopettamispäätöksiä millään muulla tavoin kuin todennut ne melkoisen negatiiviseksi asiaksi. Etenkin paikallistasolla seuraukset ovat äkkiä todella ikäviä.

Tyhmyyttä ei liene oman oikeudenkäsituksensä julkituonti. Sen sijaan tuo seisaus on kuin klassikko suomalaisesta kapakkaillasta: kaveri pokaa naisen jota itse on yrittänyt niin sitä kaveria vedetään sitten illalla miehissä turpaan kun vituttaa.

Onneks ja onneksi, mutta paperitehtailla alkaa olemaan keski-ikä jo lähempänä 50v, joten ei hirveän montaa parikymppistä tämä asia kosketa.

Onhan tosta 50v. vielä jokunen vuosi eläkeputkeen. Mitenhän tossa iässä kans alkaa uudelleenkouluttautumaan? Pienillä paikkakunnilla ei noita töitä ole hirveesti tarjolla. Ja joku jo laittoikin että tehdas tuottaa plussaa, mutta ei tarpeeksi. Siis vittu mitä järkeä lopettaa tuollainen tuottava toiminta? Ei mitään IMO.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom