Steviaa makeutukseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vidamic
  • Aloitettu Aloitettu
Luontaistuotekaupasta ostin tuommoista steviapulveria, myyjä sanoi sen olevan käytännössä kaloritonta ja siten siis tietty myös hiilihydraatitonta. Pikainen googlaus vahvistaisi asian. Onko kokemuksia kyseisestä aineesta? Sitähän ei vissiin elintarvikkeena saa myydäkään, mutta kuulemma porukka käyttää sitä makeuttamiseen. Nyt dieetillä sokeri on tietysti pannassa ja aspartaamista, sakariinista ym Hermesetas aineista tulee mm ilmavaivoja ja en nyt tiedä onko ne niin terveellisiä kuitenkaan. Pikkusen makiaa kumminkin tekisi mieli, ja puolukat ja mustat viinimarjat varsinkin pakastimesta päin on aika happamia ilman mitään makeutusta. (Kaikki viime kesän mustikat, mansikat ja vatut jo syöty, ne menee kyllä paljaaltaankin) Mitenköhän tuo stevia toimisi siinä? Tai dieetin loputtua esim leivonnassa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsekkin miettinyt ton tilaamista. Sen tiedän, että sen annostelu tulee olla todella varovaista, sillä sehän on aivan tajuttoman makeaa. Muistaakseeni tee/kahvikupposen makeuttamiseen riittää ihan pieni teelusikan kärjellinen sitä jauhetta.

just makeutin rahkani kyseisellä tavaralla, ja saa todellakin olla varovainen, mutta kun sitä oppii käyttämään niin mun mielestä todella kivan makuden antaa!

Karppausfoorumilta löytyy Stevian käyttäjiä läjäpäin.

Eipä siinä mitään ihmeempää ole, itsekin olen kaffeni tällä makeuttanut jo vuosien ajan ja sittemmin myös rahkan. Makiaahan se on =)

Japanissa ja yhdysvalloissa ja herra ties missä muuallakin tämä on jo ihan lainvoimainen makeutusaine muiden rinnalla.

Steviahan on 100% luonnontuote.

Ite tulee käytettyä steviaa (tosin nestemäisessä muodossa olevaa) erilaisissa pirtelöissä. Mustikat, mansikat, mustaherukat, puolukat ym. tehosekottimeen ja sekaan maustamatonta heraa, raakoja kananmunia tai siemeniä rasvan lähteeks, joskus salaatinlehtiä, nokkosta tms. ja vielä makeutukseen steviaa marjojen makeudesta riippuen. Lisäks stevia menee nestemäisenä ainakin myös kaakaojuomiin. Kuumaa vettä, (raakaa) 100% kaakaojauhetta ja steviaa.

Stevia oli jenkeissäkin kielletty, kunnes ihan jonkin aikaa sitten Pepsi ja Coca-cola puffasivat sen läpi, kun halusivat ottaa sen käyttöön. Samasta syystä menee varmasti kohta EU:ssakin läpi... Japanissa steviaa on käytetty vuosikymmeniä ja Etelä-Amerikassa satoja vuosia, se on tosiaan täysin kaloriton ja 100% luonnontuote. Steviatippojen annostelu on ehkä snadisti helpompaa kuin jauheen, mutta molemmat ovat erittäin, erittäin riittoisia. Mulla on tuota jauhetta ja käytän sitä jogurtti-marja-sekoituksissa, suklaan teossa ja leivonnassa. Steviassa on pieni oma sivumakunsa, mutta harvaa tuo kai haittaa.

Mä vaihdoin joku aika sitten iltapalarahkassa aikaisemmin käyttämäni Fun light -lorauksen nestemäiseen vaniljasteviaan, ja olipahan hyvä päätös! Kokeilkaapa huviksenne sekoittaa maitorahkaan noin kymmenen tippaa vaniljasteviaa ja ruokalusikallinen kylmäpuristettua kookosöljyä... :kuola: Ihan kuin vetäis lusikalla sitä Bountyn täytettä ja toi on vielä terveellistäkin! Rahkan lisäksi käytän steviaa päivittäin myös kahvin makeutukseen ja toimii loistavasti.

Stevia on erinomainen makeuttaja, jos osaa valita oikean tuotteen! Niissä on nimittäin paljon eroja! Suomesta ei välttämättä saa steviaa(tai ainakaan viimeks ei saanut, kun yritin etsiä), jossa ei olisi sitä hieman yrttistä sivumakua, mutta jenkeistä tilaamalla saa version, jossa sivumakua ei ole! :) Se onkin sitten niin tujua tavaraa, että ihan nuppineulanpään kokoinen nokare riittää makeuttamaan purkin maitorahkaa. Stevian jälkeen ei enää teollisiin makeutusaineisiin pysty koskemaan.

Suomessakin on alettu myymään tuota Steviaa, tosin ei elintarvikekäyttöön, vaan "ihon hoitoon" :)

Itse olen iHerbistä tilaillut tuota. Mistä noita vaniljastevioita ym saa?

On kyllä paras makeutusaine omaan makuuni, eikä pistä pakkia sekaisin kuten aspartamiini ym. shitti.

Suomessakin on alettu myymään tuota Steviaa, tosin ei elintarvikekäyttöön, vaan "ihon hoitoon" :)

Itse olen iHerbistä tilaillut tuota. Mistä noita vaniljastevioita ym saa?

On kyllä paras makeutusaine omaan makuuni, eikä pistä pakkia sekaisin kuten aspartamiini ym. shitti.

iherbistä saa, NuNaturalsin nestemäinen vaniljastevia on tosi herkkua: http://www.iherb.com/NuNaturals-Vanilla-Stevia-Pure-Liquid-Concentrated-Extract-2-fl-oz-59-ml/14130?at=0

Lisäksi miulla on Now Foodsin vaniljanmakuista jauhetta annospusseissa, hyvää sekin ja näppärä ottaa mukaan. Mutta ei kyllä yhtä hyvää kuin tuo nestemäinen. http://www.iherb.com/Now-Foods-French-Vanilla-Stevia-Extract-100-Packets/8342?at=0

Samalta sivustolta olen minäkin tuota vaniljasteviaa tilannut. Tuolta löytyy näköjään myös esim. suklaan, sitruunan ja hasselpähkinän makuisia stevianesteitä. Jospa uskaltaisi niitäkin kokeilla joskus. Jos stevia tulis Suomeen kauppojen hyllyille, niin varmaan tulis kuitenkin tilattua tuolta Jenkeistä, kun todennäköisesti paljon halvemmalla saa ja valikoima on parempi.

Olen löytänyt steviajauhetta luontaistuotekaupasta Suomesta ja tilannut aiemmin sitä iHerbistä. Käytän sitä lähinnä kahvissa vispikerman lisäksi ja joskus satunnaisesti marja-jogurtti-hera -hässäkän makeuttamiseen. On tosi hyvää ja jos joskus joutuu esim. kylässä käyttämään aspartaamia, niin kyllä eron huomaa.

Kiitos vinkeistä! :) Täytyypä harkita tuota nestemäistä tai vanilja versiota... Slurp. Mustaviinimarjat ainakin upposi tosi hyvin nyt tuon kanssa, eka kerralla ropsahti vähän liikaakin kun en tajunnut että se on oikeesti *todella* makiaa.... Sivumakua en hirveesti edes huomannut. Hah, hyvästi Hermesetas ja Canderel! Dieetin loputtuakin ajattelin tätä kyllä käyttää myös, vaikka yleensä suosin ihan ehtaa sokeriakin, kun en ole siitä mitään negatiivisia vaikutuksia huomannut kohtuudella käytettynä.

Hemmetin kallista se tosin on ainakin suomessa. Sellainen pikkupurkki olisiko joku about avaimen kokoinen purkki joku 16e. :o Tosin maultaan se on kyllä hyvä smoothieihin ym. sekoituksiin.

Kärkkäisen nettikaupassa näkyis olevan "Cocovi 250 valkoinen stevia 50g" hintaan 12,90€. Kävin sit Oulun Kärkkäisellä kyselemässä sitä ja eipä sitä kuulemma saa kuin netistä tilattua. Ostin sitten 4kg intiaanisokeria, niin makeutan syömiseni nyt vähän aikaa sillä.

Onko tässä samat haitta vaikutukset kuin muissakin kalorittomissa makeuttajissa? Vai liekkö vielä myrkyllisempää kerta on kiellettyä. Kellä on vastuu jos pieraisen kun vedän tätä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom