Stadin kahvilat, listaus. Le´sufee! + pakkiksen virallinen kahvikeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
En threadia sen enempää selannut, mutta tuli tehtyä löytö omaan makuun.
Kyseessä nimittäin on Ikean! tummapaahtoinen papu.
Kohtuu edullistakin tuo on ja ilmeisesti myös vaihtuvuus ikean hyllyssä on aika hyvä, että papu on aina
melko tuoretta paahtoa?
Keittelin kanssa aeropressillä, jauhettuna suht normi suodatinkarkeuteen. Tavallisella keittimellä en ole testannut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tämä ei varmaan kuulu tähän threadiin aitojen kahvinrakastajien joukkoon, mutta mä ostin heräteostoksena tälläisen Bialettin, koska olen juutalainen ja muutenkin pihi. Jäi kyllä nyt se moccamaster ostamatta, vanha Braun kiikutetaan takaisin kirpparille ja 30€:lla sain ainakin omaan makuun paljon vastinetta.

U_38_301644934890_BialettiCoffeeMakers1.gif

Tämä ei varmaan kuulu tähän threadiin aitojen kahvinrakastajien joukkoon, mutta mä ostin heräteostoksena tälläisen Bialettin, koska olen juutalainen ja muutenkin pihi. Jäi kyllä nyt se moccamaster ostamatta, vanha Braun kiikutetaan takaisin kirpparille ja 30€:lla sain ainakin omaan makuun paljon vastinetta.

U_38_301644934890_BialettiCoffeeMakers1.gif
Muista pitää levy ihan pienimmällä mahdollisella ja siirrä se heti käytön jälkeen toiselle levylle. Minulla räjähti kolme tuollaista kun jäi päällä olevalle levylle. Siitä sulaneesta tiivisteestä tulee erittäin pistävä haju.

Muista pitää levy ihan pienimmällä mahdollisella ja siirrä se heti käytön jälkeen toiselle levylle. Minulla räjähti kolme tuollaista kun jäi päällä olevalle levylle. Siitä sulaneesta tiivisteestä tulee erittäin pistävä haju.

Ikean induktiotaso on niin viisas ettei se suostu edes lähtemään päälle jos siinä on tuollainen liian pieni mutteri. Niinpä laitan kattilaan pieneen vesihauteeseen tuon pannun ja homma toimii. Liian kuumalle levylle tuota ei uskalla kyllä laittaa. Yllätyin kuitenkin miten hyvää sumppia tuolla saa pyöräytettyä ja on edes hieman tekemisen meininkiä.

Itsekin lähiaikoina suuresti kahviin flipahtaneena pohdin seuraavaa:

Jos jauhaa pavut ja keittää sitten normi mokkamasterilla, meneekö aromit ns. hukkaan, ja tuleeko esim tuolla mutteripannulla korrektimmin nystyröitä hivelevät aromit esiin? Vannoutuneena eräjormana monesti keittelen kotonakin pannukahveena, koska suodatinkeitin jotenkin saa kahvin maistumaan kliiniselle ja jopa mauttomalle vaikka omistankin mukahyvän mokkamasterin.

Juon kahvini täysmaidon kera.

Jos jauhaa pavut ja keittää sitten normi mokkamasterilla, meneekö aromit ns. hukkaan, ja tuleeko esim tuolla mutteripannulla korrektimmin nystyröitä hivelevät aromit esiin?
Ei kai siinä mitään sen enempää pilalle mene. Katsoo vaan, että jauhatus on suodatinkahville sopivaa.

Enkä minä mikään varsinainen asiantuntija ole, mutta Aeropressillä olen jonkun verran kikkaillut ja tuleehan sillä tavallaan tuoreemman makuista kahvia. Tuon lisäksi oman viehätyksensä antaa se, että Aeropressillä valmistettaessa niin monella asialla voi vaikuttaa kahvin makuun. Veden lämpötila, uuttumisaika, "press time" (mitä nyt lienee suomeksi, mutta aika, joka menee, kun tuuppaa kahvin tötteröstä kuppiin), sekoittaako vai ei sekoita ja niin edelleen. Maku saattaa koko ajan vähän elää.

Eli kyllä näillä käsipelivehkeillä kahvistaan enemmän irti saa ja toi Aeropress soveltuu ihan hyvin yhden ihmisen aamukahvien värkkäämiseen, mutta ei sillä esimerkiksi kovin monelle kaverille rupea kahveja väsäämään kauhean mielellään. Tai sitten voi unohtaa yhtä aikaa nauttimisen.

Se on kai jo puoli voittoa, jos jauhaa pavut itse. Näin saa jatkuvasti tuoreemman makuista kahvia, kun kahvijauhe ei pääse kosketuksiin ilman/hapen ja kosteuden kanssa. Valonkin väitetään vaikuttavan. Testaa. Mulla on vielä sokkotesti tekemättä keittimen ja Aeropressin välillä.

Tilasin tommosen myllyn: Plump Turkish Mill - Sozen

Hommasin pressopannun, ja nyt olen jauhanut morttelissa pavut. Tässä kahvissa kyllä maistuu se oma tekeminen. Lentää moccamasterit roskiin, aivan tolkuttoman hieno maku. Ostin parit pussit prismasta papuja, toi Reko ja joku Kenialainen on nyt "suosikkeja". Tosin tolla morttelilla jää melko karkeaksi niin aromi ehkä vähän kärsii.

Toi on siitä hyvä setti toi pressopannu ja käsimylly, että voi mökillä keitellä samoilla vermeillä kahvia kun himassa. Ekologista ennenkaikkea, ja tykkään tehdä ite kaiken kirveenvarsista lähtien.. myllyä odotellessa, siis.

Salute! :)

Mistäs ostatte kumitiivisteet mutteripannuihin? Prismassa on jotain Bialettin tiivisteitä, en tiedä sopiiko Vevin pannuun, joka mulla siis on, en ole vielä tutkinut. Ensin ärsytti, kun pitäisi tilata uudet tiivisteet jenkeistä 2$ kpl ja päälle n. 10$ postikulut, kunnes törmäsin italialaiseen nettikauppaan, jossa tiiviste 1,20e ja postikulut 21e, I mean WTF???!!! Ehkä tilaan sieltä jenkeistä sittenkin, jos ei nuo prisman rinkulat sovi.

Mistäs ostatte kumitiivisteet mutteripannuihin? Prismassa on jotain Bialettin tiivisteitä, en tiedä sopiiko Vevin pannuun, joka mulla siis on, en ole vielä tutkinut. Ensin ärsytti, kun pitäisi tilata uudet tiivisteet jenkeistä 2$ kpl ja päälle n. 10$ postikulut, kunnes törmäsin italialaiseen nettikauppaan, jossa tiiviste 1,20e ja postikulut 21e, I mean WTF???!!! Ehkä tilaan sieltä jenkeistä sittenkin, jos ei nuo prisman rinkulat sovi.
En tiedä yhtään onko siitä apua, mutta kannattaisko kysäistä vielä siltä Coffean sedältä? Eli se kahviliike Torikeskuksen ekassa kerroksessa. Se tuntuu olevan aika hyvin perillä noista asioista. Mistä sitä tietää, vaikka myiskin noita...

Mitäs hifistit tykkää nespressosta?
(Ne jotka eivät ole maistaneet voi jättää kommentoimatta kapselikoneiden laadusta.)

Ikeastakin saa mielestäni edukkaasti hyvän mokkapannun tai kahvisetin. Isompi mokkapannu taisi olla 20€, kattila 5€ sen lämmittämisen induktiotasolla, rosterinen maitokannu 5€ ja minivispilä hurjat 1,5€! Paketin kokonaishinta siis about 30€ ja voittaa mielestäni mennen tullen suodatinkahvin, vaikka olisi se 250€ moccamaster tjsp. Eihän tuo pannu mikään Bialetti ole, mutta täysi kopio siitä käytänössä.

WP_20130912_00720130912081236.jpg

WP_20130912_00420130912081115.jpg

WP_20130912_00620130912081200.jpg

bialetti-venus.jpg

Tuli otettua eilen taas Latte Sävystä, kun se sattuu olemaan kävelyreittini varrella nykyisessä tilassaan. Voi jestas se on hyvä, ehdottomasti kaupungin paras!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom