Stadin kahvilat, listaus. Le´sufee! + pakkiksen virallinen kahvikeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllähän suodatusnopeudella on väliä. Olisikos semmoinen optimaalinen ainakin useassa paikassa mainittu 7min/litra. Voi toki kuten aikaisemmin sanoin, nappaa tippalukon kiinni ja antaa ihan skidisti sekoitusta puruille ennekuin laittaa valumaan pannuun.

Niin ja Has beanin papujen paahtopäivä 8. joulukuuta ja tilaus saapui siis eilen. Aika tuoretta kamaa, tänään maistelemaan.

Ei taida mistään keittimestä löytyä suodatusnopeuden säätöä? Tosin eihän sen luulis olevan mikään mahdoton juttu.

Moccamastereissa on kyllä se kiinni/puoliksi kiinni/auki asento siinä missä suodatinpaperi on. Tosin omassa keittimessä se vuotaa ihan tarpeeksi vaikka sen pitäisi kiinni.

Saiko tuolla hasbeanissa valita millaisen paahdon haluaa pavuille?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei näköjään, mutta luulisin että tämä johtuu siitä, että eri lajikkeille on olemassa jonkin asteiset suuntaviivat siitä, mikä paahtoaste sopii kullekin pavulle parhaiten.

Voihan sitä yrittää mainita sinne lisätietoja kohtaan. Itse yritin kerran mutta jauhoivat pavut valmiiksi kun luulivat mun tarkoittavan jauhatusta....
Eivätkä edes saatana pahoitelleet asiaa. Muuten on kyllä homma luistanut sieltä(Hasbean) tilatessa.
Cafetoria ryssi mun tilauksen ja lähettivät vahingossa 250 gramma liian vähän papuja. Korvauksena sainkin sitten 500 gramma extraa:dance:

Mike, ajattelin veljelleni ja hänen tyttöystävälleen ostaa joululahjaksi jotain parempaa kahvia. Mikä olisi hyvä valinta 30 vuotta juhlamokkaa kitanneille, jotka eivät mitä luultavimmin ole aiemmin laadukkaampia maistelleet? Myllyä tuskin löytyy heiltä, eli valmiiksi jauhettua pitäisi olla.

Jos stadissa asut, niin hae Stockan Robertsin pisteestä, sieltä kahvipisteeltä infon vieressä Blue mountainia, Java estatee tai Hawaiin Konaa. Pyydä jauhamaan valmiiksi 250 grammaa ja vie himassa semmoisenaan se paketti jääkaappiin. Noita kaikkia kolmea oli ainakin viimeksi vielä siellä.

Mikähän on paras tapa valmistaa kupillinen (lue: mukillinen) kahvia? Millä kahvista saa maukasta ja kaikki aromit ja vivahteet esiin? En ole mikään kahvikulinaristi, mutta olen silti todella kypsynyt juomaan aamuisin Pauligin Juhlamokkaa, jonka olen olen Moccamasterilla valmistanut. Kahvi on parhaillaankin vain keskinkertaista ja huonoina päivinä todella pahaa. Pauligin Presidentti onkin jo huomattavasti parempaa, mutta silti kaikki suodatinkahvi tuppaa maistumaan aika sotkulta. Kaverillani on tuollainen Juran state of the art kahvinkeitin, jonka tapaisia kahviloissakin käytetään, mutta ne ovat helvetin kalliita. Kahvi on kuitenkin taivaallista. En viitsi kuitenkaan itse sijoittaa tuollaiseen, joten mitkä ovat vaihtoehtoni?

Tuli niin epäselvä kirjoitus, että tässä homma pähkinänkuoressa: suodatinkahvi on perseestä, mitä tehdä?

Ostat vähän tuoreempaa tavaraa ja pyydät jauhamaan kaupassa valmiiksi jos ei oo myllyä.

Onko tollanen tavallinen kahvinkeitin kuitenkin paras tapa valmistaa sitä kahvia ellei viiti sijottaa tollaseen kalliiseen koneeseen?

En nyt menisi sanomaan, että keittimen vaihdolla mitään merkittävää eroa tulee. Mokkis on kuitenkin varsin laadukas ja se käy kyllä määrätyt testit tehtaalla jo lämpötilan osalta läpi. Pavut ne tärkein juttu on ja kantsii ehkä vähän liottaa sitä jauhettua matskua siinä keittimessä hetken aikaa.

http://www.youtube.com/watch?v=3eM2uAkoG5k

Team M&M kahvihetki.

Tollanen kahvimylly oisi kyllä poikaa. Jossain vaiheessa se on kyllä hankittava. Mulla oli tässä noin viikon kahviton jakso ja eihän siitä saanut kun armottoman pääkivun.......

Tuo päänsärky on muuten ihan todellinen vieroitusoire kahvin puutteessa. Sama homma täällä, päivässä iskee jo ihme jomotus jos ei ole juonut.

Kävin Stockalla katsomassa Kitchen aidin pressokeitintä ja siinä vieressä oli tuo sama KA:n mylly, mutta mustana, hinta 270 eskondaaleria.

Mikähän on paras tapa valmistaa kupillinen (lue: mukillinen) kahvia? Millä kahvista saa maukasta ja kaikki aromit ja vivahteet esiin? En ole mikään kahvikulinaristi, mutta olen silti todella kypsynyt juomaan aamuisin Pauligin Juhlamokkaa, jonka olen olen Moccamasterilla valmistanut. Kahvi on parhaillaankin vain keskinkertaista ja huonoina päivinä todella pahaa. Pauligin Presidentti onkin jo huomattavasti parempaa, mutta silti kaikki suodatinkahvi tuppaa maistumaan aika sotkulta. Kaverillani on tuollainen Juran state of the art kahvinkeitin, jonka tapaisia kahviloissakin käytetään, mutta ne ovat helvetin kalliita. Kahvi on kuitenkin taivaallista. En viitsi kuitenkaan itse sijoittaa tuollaiseen, joten mitkä ovat vaihtoehtoni?

Tuli niin epäselvä kirjoitus, että tässä homma pähkinänkuoressa: suodatinkahvi on perseestä, mitä tehdä?

Oletkohan siivonnut keittimesi milloin viimeksi kunnolla?

Mitenköhän kahvin lämpötilan kanssa. Jos se on polttavan kuumaa, niin ei se varmasti ole sellainen elämys kuin sen kuuluisi olla.

Jos haluaa kaikki aromit kahvista esille niin juot mustana.

Pressokannulla saa sitten haettua ne kahvin aromit esiin jos siihen on ns kykyjä.
Siinä pystyy kikkailemaan veden lämpötilalla, kahvinmäärällä kuin sillä uuttoajalla.
Kahvin täytyisi tietysti olla suht tuoretta ja jottain muuta kuin Juhla Mokkaa.

Edit: Pressopannu on myös halpa verrattuna muihin koneisiin/keittimiin.

Tuo päänsärky on muuten ihan todellinen vieroitusoire kahvin puutteessa. Sama homma täällä, päivässä iskee jo ihme jomotus jos ei ole juonut.

Tulee ihmeen ontto olo jonkun ajan kuluttua jos jättää aamukahvit juomatta jonain aamuna. Sitten kun sinnittelee useita tunteja ja keittää kupposet kuumaa oikeasti vahvaa kahvia, niin tulee semmoinen täyteläinen olo. Varmasti dopamiinitasot lähtee nousuun.:hyper:

Saatanan hyvä keksintö tuo Pressopannu. Varmasti vaatii opettelua, mutta tämä ensimmäinenkin satsi on sellaista, että menis varmaan aika helposti mustanakin. Ei ole yhtään karvasta. Vesi tais kyllä olla alle 90C.

Suosittelen kaikille kahvin ystäville. Tuosta termariin ja termarista sitten jakaa. Varmasti menee pieleen jos toinen kuppi odottaa siellä 10minsaa.

Saatanan hyvä keksintö tuo Pressopannu. Varmasti vaatii opettelua, mutta tämä ensimmäinenkin satsi on sellaista, että menis varmaan aika helposti mustanakin. Ei ole yhtään karvasta. Vesi tais kyllä olla alle 90C.

Suosittelen kaikille kahvin ystäville. Tuosta termariin ja termarista sitten jakaa. Varmasti menee pieleen jos toinen kuppi odottaa siellä 10minsaa.
Totta, pressopannu on lyömätön peli. Vitusti parempi sumppi tulee Costa Ricastakin kuin paperin läpi valuttamalla..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom