Split ja spagaatti

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
39
Olen jalkavammojeni takia joutunut aloittamaan jalkajeni venyttelyn. Nyt kun notkeutta on jo vähän tullut niin haluaisin pystyä tekemään splitin ja spagaatin. Olisko tarjolla hyviä linkkejä, joista löytäis kunnollisia ohjeita? Olen tutkinut googlella ja muilla hakukoneilla, mutta kun ei tahdo löytyä. :curs:

Ja sitte vielä semmonen, että miten smackdownissa ja rawissa ne äijät hyppää maasta (selältään) jaloilleen silleen siististi? Tahtosin tuonkin oppia. :D

Unknow Soldier sanoi:
Olen jalkavammojeni takia joutunut aloittamaan jalkajeni venyttelyn. Nyt kun notkeutta on jo vähän tullut niin haluaisin pystyä tekemään splitin ja spagaatin. Olisko tarjolla hyviä linkkejä, joista löytäis kunnollisia ohjeita? Olen tutkinut googlella ja muilla hakukoneilla, mutta kun ei tahdo löytyä. :curs:

Ja sitte vielä semmonen, että miten smackdownissa ja rawissa ne äijät hyppää maasta (selältään) jaloilleen silleen siististi? Tahtosin tuonkin oppia. :D

Jos englantia ymmärrät niin tästä linkistä löytyy kaikki (tylsässä tekstimuodossa mutta kuitenkin).

http://www.cmcrossroads.com/bradapp/docs/rec/stretching/

Unknow Soldier sanoi:

Itse pystyn tekemään spagaatin, enkä oli ikinä mitään ohjeita mistään kattonu. Aina vaan välillä kotona venyttelen niin perkuleesti, että polvissa ja reisissä tuntuu. Paras venytys mulla (spagaatin kannalta) on varmaan se, kun istuu lattialla, laittaa toista jalkaa eteen ja työntää päätä ja käsiä sitä kohti. Ite venytän niin kauan että: :itku: Tuntuu auttaneen

Ite teen muiden venytysten lisäksi sillein, että jalat valmiiksi spagaattiasennossa laskeudun alaspäin tuen kanssa. Siinä sitten jonninmoinen aika ollaan jotta venytys tuntuu. Sama pätee tähän "splittiin", mikäli sen nyt oikein ymmärsin. :nolo:

Olen ennen polvileikkausta sen spagaatin saanut helposti, niin jotta rintakin menee jalkaa myöten, mutta kun vievät tossa ristisideleikkauksessa takareidestä pari jännettä, niin se työ alkaa vähän niin ku alusta.

timba79 sanoi:
Mikähän mahtas olla lonkankoukistajalle se paras venytys??

Öö.. Mites mä sen selittäisin.. Elikkä oikea jalka eteen ( 90 asteen kulma ), vasen jalka ( polvi ) maassa. Siitä sitten tavallaan työnnät lantiota eteenpäin, samalla huolehtien, että selkä on suorana ( --> lonkankoukistajien toinen pää kiinnittyy tonne melkein kylkiluihin ), saat paremman venytyksen aikaiseksi.

http://www.nettivalmennus.net/nv/kuvasto/nivus.html <-- ton kuvasarjan viimenen kuva.

Fiona sanoi:
Öö.. Mites mä sen selittäisin.. Elikkä oikea jalka eteen ( 90 asteen kulma ), vasen jalka ( polvi ) maassa. Siitä sitten tavallaan työnnät lantiota eteenpäin, samalla huolehtien, että selkä on suorana ( --> lonkankoukistajien toinen pää kiinnittyy tonne melkein kylkiluihin ), saat paremman venytyksen aikaiseksi.

http://www.nettivalmennus.net/nv/kuvasto/nivus.html <-- ton kuvasarjan viimenen kuva.

Jeps, kiitos, oon mä ton sitten tehnyt ees sinneppäin!! Ei oo ihan meikäläisen alaa toi venyttely, mutta pikkuhiljaa oon sitäkin harjotellu.

En tiedä uskallanko suositella.

Nuorena 12-13v. sitä oli innostunut taistelulajeista lähinnä videolta nähtyjen karate ja kungfu filmien vuoksi. No päätin ne spagaatit ja slitit opetella. Sidoin jalat sohvan jalkoihin kiinni niin leveään haara-asentoon kuin vain sain käsilläni revittyä ja katsoin elokuvan tai luin sarjakuvia. Kun parin tunnin päästä itseni pakkovenytyksestä irroitin, kesti hetken aikaa ennenkuin jalat ees suostui takaisin suoristumaan. Sen verran araksi ne siitä tuli. Noin kuukauden päivittäisien harjoitusten jälkeen spagaatti ja splitti oli erittäin helppoa. kun lihakset vahvistuivat muutamien vuosien painoharjoittelun jälkeen aloin istua slitissä kahden penkin välissä (Olisikohan ollu Jean Claude Van Dammen Bloodsport elokuvalla osuutensa asiaan?). No venyttely ja nyrkkeilysäkin potkinta innostus on loppunut jo 10 vuotta sitten ja venyttelyä tulee tehtyä yleensä vain jalkatreenien jälkeen, mutta notkeus edelleen samaa luokkaa. Eli tepsii kyllä ainakin nuorella iällä, mutta voi olla että iäkkäämmät saavat sellaisesta repimisestä itsensä rikki, eli enpä uskalla tätä hieman raakaa metodia kenellekään suositella. Se oli ihan oma hullu mutta toimiva idea.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pavel Tsatsoulinin materiaalit rokkaa. Näillä ohjeilla jopa JohnnyB:stä tulis balettitanssija vuodessa ;-)))
Vähän ovat tyyriitä Suomessa ja enkuksi, mutta muuten erinomaisia.

Suositut

Back
Ylös Bottom