Sotilasarvosi reservissä -kysymys!

Status
Viestiketju on suljettu.
Ozzy sanoi:
Taidan olla tämän viestiketjun ensimmäinen merivoimien edustaja ja sotilasarvoni on matruusi.

Mäkin mietin että voiko perkele olla ettei ole ainuttakaan matruusia.

Eli matruuseja ollaan, vaikka laivassa olin vain kerran ja se oli TJ-risteilyllä. Käsittääkseni aselajiani ei edes ole enää olemassa (meripioneeri).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kas-vain sanoi:
Tarkoitinkin juuri niitä taistelijoita, jotka ovat käyneet "tavallisen" intin ja valmistuneet sen jälkeen lääkäreiksi. Todennäköisesti heille pidetään jonkinlainen kirjekurssi/pikaopastus upseeriksi? Pitäähän heillä jonkinlaisia natsoja olla päätöksiensä tukena?

Tämä on sitten vahvaa mutua (legendaarista kaverilta kuultua, joka oli joskus ottanut selvää)..

Olen juuri lainauksen mukaan käynyt ensin intin ja sitten medisiinaa alkanut opiskelemaan (kuten aiemmin sanottiin, lääkiksen ennen inttiä aloittaneet pukataan käytännössä aina LääkRUKkiin). Intissa harrastin spollena olemista. Kumminkin kunhan herroille armeijassa käy ilmi, että on valmistunut niin käy yleneminen johonkin lääkintä luutnantin arvoon lähes automaattisesti (mahdollisesti jonkinasteisten kertausten jälkeen), mutta upseerin passia ei tule. Näin siis olen kuullut. Pitäs varmaan käydä päivittämässä sotilaspassi muutenkin ja samalla kysymässä..

vilho_kanuuna sanoi:
Mäkin mietin että voiko perkele olla ettei ole ainuttakaan matruusia.

Eli matruuseja ollaan, vaikka laivassa olin vain kerran ja se oli TJ-risteilyllä. Käsittääkseni aselajiani ei edes ole enää olemassa (meripioneeri).

Ylimatruusi, mutta ei mitään laivajuttuja koskaan...

modified sanoi:
Moniko törmännyt kerratessa SotilasMestareihin? Sen eteen saa jo tehdä duunia ja siinä tavoitetta kerrakseen.

Reason sanoi:
Niitä ei kyllä ole paljoa. Syksyllä kerratessa oli yks sotmest kans mukana. 55-vuotias mies, yk-joukoissakin useasti käynyt. Sen sotilaspassi(sellanen vanha, jossa on niitä sivuja aika lailla) oli aivan täynnä, joutu kanteen kirjottaan siitä viimeisestä kertauksesta tiedot. :D

Entä moniko on törmännyt rajavartiomestariin? Ei ole täsmälleen sama arvo kuin sotmest pv:n puolella, vaan sijoittuu käsittääkseni vänrikin ja luutnantin väliin. Meillä oli kertauksissa oikein 2 kpl viime syksynä. Toinen oli inttiajalta ryhmän oma kouluttaja. Oli arvomerkki muuttunu erilaiseksi, aluksi vähän ihmeteltiin, mitä miehiä ne oli.

Reservin Kersantti ja YK-joukoissa 1986-87 vartiojääkäri( Libanon).

Tape sanoi:
Niin, eli se kaveri oli TÖISSÄ SUOMEN PUOLUSTUSVOIMISSA sotilasvirassa ja ko. sotilaslääni ylenti hänet reservissä, koska eivät tienneet kaverin olevan PV:n palveluksessa = tieto ei kulje kauheaan tahtiin edes firman sisällä, saati, että tiedettäissin heti, kun joku Jörgen Tötterström Kälviän Perähikiän kylästä on saanut insinöörin arvonimen koulusta valmistuttuaan.

EDITtiä: Ne kertauspäivät ei TODELLAKAAN kulje minkään kaavan mukaan kapiaisilla / PV:n siviilihenkilökunnalla - täysin randomtouhua.

Reservin sotilasarvo on täysin erillaan viran palvelusarvosta. Firmassa voi olla porukkaa jotka ovat reservin luteja tahi vänrikkejä ja palvelevat ylikersanttina tai vääpelinä. Se, ettei sotilasläänin esikunta ylennä jonkun reservin sotilasarvoa, johtuu lähinnä siitä ettei kukaan esitä sellaista.
Kun porukka käy kertaamassa, yleensä tietyn kertauspäivien jälkeen esitetään sotilasarvon korottamista, jota ei oikein pääse tapatumaan kantahenkilökunnalla.

Mitenkäs muuten tuo kantahenkilökunta "kertaa"? Vai mitä tarkoitit tuolla kaavalla? Lyökö ne hanskat tiskiin kun alkaa kertausharjoitukset ja menee ressujen kanssa sotimaan vai mitenkä?
Korvataanko palveluspäivät jotenkin kertauspäiviksi?

Vai hä?

lepex sanoi:
Korvataanko palveluspäivät jotenkin kertauspäiviksi?

Vai hä?
Käsittääkseni saa 2pv/kk kertauspäiviä. Näin ainakin kaverini, joka palveli ylikersanttina sanoi. Erittäin todennäköistä, että olen väärässä.

Res. Vänr. (IT)

Kertauspäiviä on vaivaset 5 ja voi olla ettei ihan heti lisää tulekaan.

kas-vain sanoi:
Käsittääkseni saa 2pv/kk kertauspäiviä. Näin ainakin kaverini, joka palveli ylikersanttina sanoi. Erittäin todennäköistä, että olen väärässä.

:jahas:
Tämä täytyy kyllä tosiaan käsitellä vähintäänkin heikohkon todellisuuspohjan omaavana tietona. Tietääkseni missään PAKissa ei ole määritetty ko. päivärajaa tai mitään muutakaan rajaa.

Res. Vänr. (kenttätykistö). Kertaamaan ei ole kutsuttu ja tuskin kutsutaankin. Omaksuin kyllä kaiken oleellisen 12 kuukaudessa.

lepex sanoi:
Mitenkäs muuten tuo kantahenkilökunta "kertaa"?

Muusta en tiedä, mutta ainakin niinä parina kertana kun kertaamassa olen ollut on aiemmin kouluttajina toimineet kapparit siellä ollut mukana "kertaamassa", arvomerkin vaihtoivat ja kas olivat kertaamassa. Tosin hommat oleellisesti ei muuttunu.

Res Kers (IT TJ-AU)
MPKRY:n vapaa ehtoisissa kertauksissa on tullu pari kertaa käytyä.
"Kovia" kertauksia ei ole vielä ollu.

TJJ sanoi:
Muusta en tiedä, mutta ainakin niinä parina kertana kun kertaamassa olen ollut on aiemmin kouluttajina toimineet kapparit siellä ollut mukana "kertaamassa", arvomerkin vaihtoivat ja kas olivat kertaamassa.

Kuullostaa tiedätkö todella oudolta. Melkein jopa epäilen. Mutta hei, onhan tädilläkin joskus munat eikä se ole silti setä joten tiedä sitten...

TJJ sanoi:
Kumminkin kunhan herroille armeijassa käy ilmi, että on valmistunut niin käy yleneminen johonkin lääkintä luutnantin arvoon lähes automaattisesti (mahdollisesti jonkinasteisten kertausten jälkeen), mutta upseerin passia ei tule. Näin siis olen kuullut. Pitäs varmaan käydä päivittämässä sotilaspassi muutenkin ja samalla kysymässä..

Hmm... siis hommahan menee ilmeisemminkin niin että sodanajan sijoituksesi muuttuu jostain kapakkasotilaspoliisista esim. kenttäsairaalan alaiseksi. Lääkintäluutnantti(tms.)han on kuitenkin upseeri jolloin se tarvitsee upseerin koulutuksen. Lääkintäaliupseeri tietty on asia jo erikseen.
Sodanajan sijoitukset siis muuttelee ammatin mukaan, ei sotilasarvot.

lepex sanoi:
Hmm... siis hommahan menee ilmeisemminkin niin että sodanajan sijoituksesi muuttuu jostain kapakkasotilaspoliisista esim. kenttäsairaalan alaiseksi. Lääkintäluutnantti(tms.)han on kuitenkin upseeri jolloin se tarvitsee upseerin koulutuksen. Lääkintäaliupseeri tietty on asia jo erikseen.
Sodanajan sijoitukset siis muuttelee ammatin mukaan, ei sotilasarvot.

On olemassa sellasia arvoja ku sotilasvirkamiehet. Niitä käsittääkseni käytetään juuri TJJ:n tapauksen kaltaisissa tilanteissa: sijoitus vaatisi upseerin arvoa (esim. lääkäri), mutta sijoitetulla ei ole vaadittavaa sotilaspuolen koulutusta. Sotilasvirkamies voi palvella vänrikin, luutnantin tai kapteenin arvossa.

Res. korpraali (KarPr/KarTr/KRHK, 2001). Kertaamassa olen ollut kerran vapaaehtoisessa ja kerran "kovassa". Ylennys korpiksi tuli sen jälkeen lippujuhlapäivänä.

Undersergeant noin vapaasti englanninnettuna, eli normi alikessu. Ei oo tarttenu vielä kerrata, eipä oo intistäkään pitkää aikaa. Lapin rajajääkärikomppania I/03.

Raskolnikov sanoi:
Undersergeant noin vapaasti englanninnettuna, eli normi alikessu. Ei oo tarttenu vielä kerrata, eipä oo intistäkään pitkää aikaa. Lapin rajajääkärikomppania I/03.

nusastaan pilkkua eli olet vapaasti käännettynä corporal :D

Allekirjoittanut res.ltn. KT:n puolelta

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom