Sopiva tauon pituus sarjojen välillä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jussi69
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Terpse.

Niin, mikähän olisi se suositeltava tauon pituus sarjojen välillä? Esimerkiksi jos tekee 5-6 toiston sarjaa (isot painot) tai pienemmillä painoilla 12-15 toistoa?

Lainaus Mega Duty kirjasta " Tämä aika voi vaihdella jopa 1-10min riippuen lihaksille annetusta rasituksesta. Tee seuraava sarja vasta sitten kun tiedät, että pystyt tekemään sen täydellä intensiteetillä ja jos tunnet, että olet niin poikki ettet jaksa tehdä enään tehokasta sarjaa - jätä siihen, et tarvitse lisää. Jos taas lepäät liian kauan sarjan välillä eli kun tunnet lämmön lähtevän lihaksista tai energiatason alenevan, on taukosi ollut liian pitkä.

yleensä mä pidän sen 2-4min taukoa, ei tarvi hirveen pitkii taukoja olla.

Järkevältä tuntuu että sen aikaa kunnes syke laskee pikkasen taas iisimmäksi ja hengitys tasaantuu, sitten uutta putkeen.

Jos syke ei sarjan aikana nouse tai läähätys kuulu, niin sitten siinä itse sarjassa lienee jotain vikaa. ;)

Itselläni on tapana pitää se 60- 90 sec. taukoa. Ei pidempää eikä lyhempää.

Taukojen pituudet tuntuvat useilla olevan täysin unohdettu osa-alue. Taitaa harvat kellottaa tauot vaikka syytä olisi. Tauot ovat täysin verrannollisia suoritukseen aivan kuten toistot, sarjat ja paino.

Riippuu myös mitä treenaa. Yleensä tietyille toistomäärille on suositellut taukojen pituudet. Esim. jos intensiteetti on suuri (1-3 toistoa) tauot tulisi pitää 3-5min. Toisaalta, jos treenaa laktaatti-pitoisesti tauot pidetään tarkoituksella lähes olemattomana.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos lihasta haet, niin noissa lyhkäsissäkin sarjoissa (3-6 toistoa) kannattaa tauot pitää aika lyhkäsinä, n.1min. Kyykyissä tai maveissa pidempi jos kunto pettää. Pumppia kuuluu tuntua.

Mulla loppuu puhti tokaan sarjaan jos pitää liian lyhyet tauot, ja liian pitkillä tietysti lihakset pääsee viilenemään ja lämmittely menee hukkaan, eli loukkaantumisriski lisääntyy. Ite pidän 3min taukoja jos on vähemmin päällä ja n. 4min jos on aikaa enemmän tuhlattavaksi ja vaatetta enemmin päällä;)

Mä teen aina kahta tai kolmee liikettä vuorotellen, ettei tartte venailla. Ja sit pystyy tekeen tavallaan jokaisen sarjan täysillä, kun lihakset lepää välillä kunnolla. Esimerkiks penkkipunnerruksien väliin vatsalihaksia jne. Tavallaan tossa pysyy koko ajan tahti yllä, eikä treeni pääse venymään kauheen pitkäksi. Sopii mulle tää tyyli.

Mä teen aina kahta tai kolmee liikettä vuorotellen, ettei tartte venailla. Ja sit pystyy tekeen tavallaan jokaisen sarjan täysillä, kun lihakset lepää välillä kunnolla. Esimerkiks penkkipunnerruksien väliin vatsalihaksia jne. Tavallaan tossa pysyy koko ajan tahti yllä, eikä treeni pääse venymään kauheen pitkäksi. Sopii mulle tää tyyli.

Mainitsemallasi kierrolla saa erittäin tehokkaan treenin. Enemmän työtä lyhyemmässä ajasssa. Lisäksi jos on kiireinen aikataulu, tuo on oiva tapa treenata.

"Voimaa" treenatessa 2-3min, mutta 90% sellasella 30sek-1,5min pausseilla. Ite ainakin kellotan sarjatauot jos oikeesti haluaa tehä treenin esim. 45sek.palautukislla. Kokeilkaapa joskus jaloille, voin sanoa, että loppuun saakka tehdyn kyykkysarjan jälkeen 45sek.palautus seuraavaan sarjaan on aivan kuolemaa;).

Tuli nostettua tämä tredi ylös, kun ei oikeen mistään searchilla löytynyt, eikä näissäkään kommenteissa^ oikeen tule asia selväksi.

Eli kuinka pitkät tauot sarjojen välillä kannattaa pitää? Teen yleensä 6-10 toiston sarjoja 2-5kappaletta. Ja puhtaasti lihasmassaa haetaan, ei niinkään voimaa.

Olen kuitenkin ymmärtänyt, että lyhyinä tauot kannattaa pitää?

Tuli nostettua tämä tredi ylös, kun ei oikeen mistään searchilla löytynyt, eikä näissäkään kommenteissa^ oikeen tule asia selväksi.

Eli kuinka pitkät tauot sarjojen välillä kannattaa pitää? Teen yleensä 6-10 toiston sarjoja 2-5kappaletta. Ja puhtaasti lihasmassaa haetaan, ei niinkään voimaa.

Voimaliikeissä kuten jalkakyykky, mave ja penkit voivat tauot olla jopa 4-5 min, syy tähän on että tutkimuksien mukaan kolmessa minuutissa voimista palautuu noin 80% loput 20% tulee sitten takaisin paljon hitammin.

Ojentaja/hauis superseteissä käsipäivinä(4-, ja 5-jakoiset) voi vastakkaiset lihakset treenata ilman taukoja ja sitten pitää noin minuutin välitauon, jonka jälkeen ojentaja/hauis superset taas treenataan uudestaan. Tämän käsien supersarjan tauon voi lyhentää myöhemmin 45 sekunnin kautta jopa 30 sekuntiin ja alle, kuntotason mukaan.

Normaaleissa apuliikkeissä pitäisin kuitenkin noin 2 minuutin tauon, että seuraavasta sarjasta saa taas puristettua kaiken irti eikä se jää liian lyhyeksi.
Joskus voit tehdä kyllä esimerkisi olkapäille tehokkaita pudotussarjoja, itse teen sivuolkapäätreenin lopussa vipunostoja sivulle istuen, ensin 17,5kg niin monta kuin menee sitten välittömästi vaihdan 15kg ja sama uudestaan ja sen jälkeen 12,5kg vielä niin monta kuin menee ja polte on niin kova että useimmiten lopussa kurkusta pääsee tukahdettu tuskan ulvahdus :D

Ite teen 7-10 toiston sarjoja 3 kappaletta ja pidän n. 40-70 sekunnin tauon. Toimii ainakin itellä hyvin. Ei ole niin lyhyt että ei jaksais seuraavaa sarjaa ja ei niin pitkäkään että jäähtys.

3x10 sarjat ja tauot siinä 2:00-2:15. Tämä koska mahtava arnold käskee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom