Sopiva lyhyt treeni ikämiehelle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nono
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Sokeriarvot on ollut kohdillaan. En ole aiemmin tainnut mainita, virtsassa on ollut vähän verta, ollut jo vuosia.
Joo, tiedän kyllä miten pitäisi syödä terveellisemmin, mutta kun on niin vaikea muuttaa tottumuksiaan. Ehkä muutenkin syön liian vähän kunnon ruokaa. Leuanvetoja en ole voinut kivun takia tehdä, ylätaljaa olen tehnyt. Remmeistä ei ole mitään kokemusta, ei lapsenakaan. Leuanvedot on olleet melko rankkoja kun voimataso ei ole kovin hyvä, mutta tykkäsin tehdä. Kiitti lehtivinkistä!
Juu, minäkin kävin ostamassa lehden ja kotona huomasit että myivät vanhen lehden prk. Noh, treenataan edelleen sitten kuin parikymppiset :D

Onko sinun verivirtsaisuus tutkittu kunnolla? Nimittäin itsellä poistettu toinen munuainen 15vuotta sitten, henki olis mennyt jos tautia ei olisi havaittu ja hoidettu ajoissa.
Minulla se hiukan koholla oleva krea. johtuu siitä että mennään yhdellä munuaisella. Kokemuksesta nyt tiedän että jos munuaisissa vikaa, niin hemppa laskee.
Verenpaine kannattaa pitää myös kurissa, minulla nykyisin 75/125 leposyke 57 ja paino kuitenkin noin 120kg. Verenpaineen nousu merkki munuaisviasta, mutta taasen toisinpäin korkea verenpaine vahingoittaa munuaisia.
Voisit hankkia jotain heraproteiiä, itse käytän Lidln vaniljanmakuista ja siihen lisään Soija 90:stä ja kreatiiniä. Sekoitan kaikki siihen isoon purkkin valmiiksi. Kun munuaisvikainen lisää ruokavalioon proteiiniä, niin on tärkeä juoda paljon. Itse juon muiden juomien lisäksi noin 3L/pv vissyä + vettä.

Minä en kyllä suosittele syömistä ennen treeniä, jos syön niin treenistä ei tule yhtään mitään. Syön ainoastaan pussipuuron "voisilmällä" ja juon kolme isoa kuppia kahvia... samalla mietin miksi menen salille, mitä aion tehdä siellä tänään. Aionko tänään haastaa itseni, vai otanko löysemmin?

Mainitsit rytmihäiriöt... miten alkon. käytön laita? Se jos mikä väsyttää.

Anyway. Minä olen sen sinun ft:n/hierojan kanssa saamaa mieltä, paitsi ota nyt noin 4vk:n täys lepo . Myös. aerobisesta.

Mites kilpirauhanen, oliko testeissä? Munuaiset kaipaa paljon nestettä, eli vettä koneeseen.
Kilpirauhaskoe ok. Vettä tulee juotua varmaan liian vähän. Työni takia en välttämättä pääse vessaan niin usein kuin pitäisi, joten olen juonut varoen.

Onko verenpaine muuten mitattu? Onko munuaisten vajaatoiminnan osalta jotain suositeltua konttolliaikataulua vai pitääkö vain itse ajoittain käydä pyytämässä tutkimuksia?
Verenpaineeseen on lääkitys. Paineet nykyään n. 75-80/110-120. Kontrollikäynnit munuaisten osalta muistaakseni vuoden välein.

Onko sinun verivirtsaisuus tutkittu kunnolla?
Virtsarakon tähystys on tehty. Ei löytynyt syytä sieltä.

Verenpaineen nousu merkki munuaisviasta, mutta taasen toisinpäin korkea verenpaine vahingoittaa munuaisia.
Mulla oli lapsena, kymmenvuotiaana, tuhkarokon jälkiseurauksena paha munuaistulehdus. Olin tajuttomanakin jonkin aikaa, mutta selvisin siitä. En tiedä sitten, että onko siitä jäänyt jotain mikä nyt vaikuttaisi vanhemmiten munuaisten toimintaan. Verenpaine on kyllä varmaankin aikuisiällä ollut koholla kunnes sain siihen lääkityksen.

Mainitsit rytmihäiriöt... miten alkon. käytön laita? Se jos mikä väsyttää.
Alkoholia käytän erittäin harvoin, joskus puoli pulloa olutta saunan jälkeen.

Anyway. Minä olen sen sinun ft:n/hierojan kanssa saamaa mieltä, paitsi ota nyt noin 4vk:n täys lepo . Myös. aerobisesta.
Aika pahan heitit.

Asia on just päinvastoin.

Ok, muistelin että tuttavalla oli dialyysivaiheessa kerrottu maksimimäärät mitä sai nauttia nestettä päivässä, eikä siis minimit? Voi myös olla että muistan väärin, tai että silloin joku 15 vuotta sitten oli erilaiset ohjeet?

Toki kuivuminen on varmasti paha, siitä ei epäilystäkään. Mutta onko siis niin että oman nesteytystarpeen yli juomisesta ei ole haittaa?

Ok, muistelin että tuttavalla oli dialyysivaiheessa kerrottu maksimimäärät mitä sai nauttia nestettä päivässä, eikä siis minimit? Voi myös olla että muistan väärin, tai että silloin joku 15 vuotta sitten oli erilaiset ohjeet?

Toki kuivuminen on varmasti paha, siitä ei epäilystäkään. Mutta onko siis niin että oman nesteytystarpeen yli juomisesta ei ole haittaa?
Terveet ja sairaat munuaiset tietty eri asioita. Ei pienestä yli tarpeen juomisesta ole haittaa jos ei hyötyäkään. Isommilla ylityksillä aletaan menettää elektrolyyttejä kun se virtsa ei laimeimmillaankaan ole tislattua vettä. Dialyysissä olevalla on jo tosi sököt munuaiset eivätkä kykene erittämään.

Terveet ja sairaat munuaiset tietty eri asioita. Ei pienestä yli tarpeen juomisesta ole haittaa jos ei hyötyäkään. Isommilla ylityksillä aletaan menettää elektrolyyttejä kun se virtsa ei laimeimmillaankaan ole tislattua vettä. Dialyysissä olevalla on jo tosi sököt munuaiset eivätkä kykene erittämään.

Aloittajalla oli todettu vajaatoiminta, ja se siis kiinnosti minua, että suositellaanko silloin normaalia runsaampaa juomista. Kun olin käsityksessä että se liika juominen voisi ajaa munuaisia nopeammin loppuun.

Voi olla dialyysissä asia erikseen ja niin onkin, jos ei munuaiset toimi yhtään, niin silloin tulee vesipöhö. Mutta on 100% varmaa tietoa että munuaisille hyväksi runsas nesteytys ja vajaatoiminnassa varsinkin, sama tieto oli 15v sitten. Itse seuraan nesteen kertymistä sukanvarren painamasta jäljestä, jos selvät painumat niin lisää nestettä kiertoon. Vähemmän suolaa ja syön jotain diureettista ruokaa. Luontaistuotteista hyviä kokemuksia ainakin tästä: http://www.nettiterveysapteekki.fi/liriloru_yrttiuute_50_ml Myös kahvi ja tee hyviä nesteen poistoon. Doctor Faustus on oikeassa, jos esim. minä juon ylimääräistä nestettä 2-4L päivässä, niin juon siitä noin 1/2 - 3 osan vissyä ja loput vettä. Syön myös Magnesiumia säännöllisesti.
Ai niin, se muuten niin hyvä proteiini kuormittaa munuaisia... itse välipäivänä yritän parjätä vähemmällä proteiinillä ja juoda enemmän. Myös kreatiini jota käytän kuormittaa munuaisia, mutta silti sitä menee proteiinin ohessa.

Itsellä säännöllinen seuranta Krean suhteen ja itse seuraan verenpainetta. Yrittivät lääkitystä aikoinaa verenpaineeseeen, mutta kokeiltuani päätin etsiä luontaislääkinnän ja homma hoitui sillä.

Mutta jos mennään topiikkiin, niin edelleen suositten nanolle 4vk totaalilepoa ja sillä aikaa käyntiä lääkärissä -> uudet verikokeet ja virtsan kemiallinen seula. Myös tarvittaessa vaatimus että verivirtsaisuus tutkittava kunnolla, eli CT tai Mri kuvantaminen varjoaineella. Pelkät munuaiset kyllä pystyy kuvantamaan hyvin myös ultralla. Myös ne verenpainelääkkeet väsyttävät ja toiset jopa masentavat, siitä kannattaa keskustella lääkärille.

Tsemppiä!

ps. Ei se kunto oikeasti 4vk:n aikana ihan romahda ;)

Voi olla dialyysissä asia erikseen ja niin onkin, jos ei munuaiset toimi yhtään, niin silloin tulee vesipöhö. Mutta on 100% varmaa tietoa että munuaisille hyväksi runsas nesteytys ja vajaatoiminnassa varsinkin, sama tieto oli 15v sitten. Itse seuraan nesteen kertymistä sukanvarren painamasta jäljestä, jos selvät painumat niin lisää nestettä kiertoon. Vähemmän suolaa ja syön jotain diureettista ruokaa. Luontaistuotteista hyviä kokemuksia ainakin tästä: http://www.nettiterveysapteekki.fi/liriloru_yrttiuute_50_ml Myös kahvi ja tee hyviä nesteen poistoon. Doctor Faustus on oikeassa, jos esim. minä juon ylimääräistä nestettä 2-4L päivässä, niin juon siitä noin 1/2 - 3 osan vissyä ja loput vettä. Syön myös Magnesiumia säännöllisesti.
Ai niin, se muuten niin hyvä proteiini kuormittaa munuaisia... itse välipäivänä yritän parjätä vähemmällä proteiinillä ja juoda enemmän. Myös kreatiini jota käytän kuormittaa munuaisia, mutta silti sitä menee proteiinin ohessa.

Itsellä säännöllinen seuranta Krean suhteen ja itse seuraan verenpainetta. Yrittivät lääkitystä aikoinaa verenpaineeseeen, mutta kokeiltuani päätin etsiä luontaislääkinnän ja homma hoitui sillä.

Mutta jos mennään topiikkiin, niin edelleen suositten nanolle 4vk totaalilepoa ja sillä aikaa käyntiä lääkärissä -> uudet verikokeet ja virtsan kemiallinen seula. Myös tarvittaessa vaatimus että verivirtsaisuus tutkittava kunnolla, eli CT tai Mri kuvantaminen varjoaineella. Pelkät munuaiset kyllä pystyy kuvantamaan hyvin myös ultralla. Myös ne verenpainelääkkeet väsyttävät ja toiset jopa masentavat, siitä kannattaa keskustella lääkärille.

Tsemppiä!

ps. Ei se kunto oikeasti 4vk:n aikana ihan romahda ;)

Anteeksi, jatkan kumminkin vielä vähän munuaisista.

Voi tosiaan olla että dialyysissä asiat erikseen ja voi sekin olla että ymmärsin tai muistin väärin. :)

Onko lääkäri tietoinen magnesiumista ja annostuksesta? Eikö se voi olla vaaraksi jos munuaiset toimii heikosti? Vai ehkä sitä lievässä vajaatoiminnassa ei sitten niin pelätä?

Anteeksi, jatkan kumminkin vielä vähän munuaisista.

Voi tosiaan olla että dialyysissä asiat erikseen ja voi sekin olla että ymmärsin tai muistin väärin. :)

Onko lääkäri tietoinen magnesiumista ja annostuksesta? Eikö se voi olla vaaraksi jos munuaiset toimii heikosti? Vai ehkä sitä lievässä vajaatoiminnassa ei sitten niin pelätä?
Sulla jo kohta syntymässä jokin munuais-fetissi :D
Ähää,.. tuota joo... magnesium ei ole suositusten mukaisella annoksella tutkimuksissa rasittanut munuaisia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sulla jo kohta syntymässä jokin munuais-fetissi :D
Ähää,.. tuota joo... magnesium ei ole suositusten mukaisella annoksella tutkimuksissa rasittanut munuaisia.

Taitaa olla. :D

En siis tarkoittanut että magnesium rasittaa munuaisia, vaan että kerääntyy elimistöön jos munuaiset ei toimi kunnolla. Pitää koittaa googlettaa, mistä lie on mahtanut silmään sattua....

@JHR
Gogletin vielä sitä magnesiumasiaa, ja kyllä muistin oikein että pitää olla varovainen magnesiumlisän kanssa jos on munuaisten vajaatoiminta. Sydämelle ja keskushermostolle voi olla pahasta. Kysyisin kyllä lääkäriltä millä annostuksella uskaltaa ottaa.

Kysyin muuten sitä, että mistä olin keksinyt että liika juominen voisi olla pahasta. Kuulemma nesteestä oli puhetta siksi että dialyysissä (silloin kauan sitten ennen siirrännäistä) oli nesterajoitus tai ehkä lähinnä sovittu määrä ihan sen masiinan asetusten vuoksi, jotta se tietää minkä verran poistaa ettei mene pieleen nestetasapaino. Eli kuten sanoitte, juominen muuten oikein hyvä. :)

Viimeksi muokattu:
Juttua magnesiumista: http://www.tritolonen.fi/artikkelit/95-magnesium-monipuolinen-kivennaisaine
Itse otan yhden 375mg purutabletin päivässä, vaikkakin meidän salilla magnesiumin käyttö on ehdottomasti kielletty! :D
Lääkärini tietää minun luontaislääkinnän ja pitkinhampain myönsi sen hyväksi, kun näki sen vaikutuksen verenpaineeseen.

Mutta jos en voimailisi ja/tai verenpaine Ok. niin tuskin käyttäisin magnesium valmisteita.

Pidin yhdeksän päivän tauon kaikesta treenistä. En tiedä johtuuko siitä, mutta ainakin olo on tuntunut paremmalta. Ei niin väsytä, ja salillekin meno on tuntunut paremmalta. Ajattelin tehdä kaksi 1-jakoista lihaskuntotreeniä viikossa, maanantaisin ja torstaisin. Ei mulla mitään varsinaista ohjelmaa ole mitä noudattaisin, vähän tuntemuksien mukaan tekisin. Aerobiset tekisin tiistaisin ja perjantaisin.

Aikansa kutakin. Vaihdoin 2-jakoiseen. Koko kroppa 1,5 kertaa viikossa. Ma jalat, alaselkä, vatsa. Ke yläkroppa, pe jalat ... jne. Päivät voi hiukan vaihdella, mutta noin joka toinen päivä treeniä. Viikonloppuina vain aerobista.
Ainakin lepoa tulee nyt vanhalle enemmän, taitaa pääkoppakin tykätä muutoksesta.

Tuli pitkästä aikaa luettua koko ketju läpi. Kiitoksia vaan hyvistä neuvoista!
Jätin jokin aika sitten magnesiumin pois, kun purkissa luki " ei suositella jatkuvaan käyttöön". Aloitin kuitenkin käytön uudelleen kun rytmihäiriöt alkoi vaivata. En tiedä johtuiko magnesiumin puutteesta, vai mistä, mutta nyt rytmihäiriöt olleet poissa.

Otin muutaman pt-tunnin. Käytiin vähän tekniikkaa läpi ja sain 2-jakoisen treeniohjelman. Kyykyssä vähän toispuoleisuutta ja alaselkä hiukan pyöristyy ala-asennossa, joten treeniohjelmaan tuli kyykyn sijaan etukyykky kahvakuulalla. Prässi on mukana ohjelmassa.

Pakarat ja varsinkin takareidet olleet nyt aika kireät ja arat vaikka treenit olleet "laiskempia". Hieronnassa ei takareidet koskaan olleet näin arat kuin nyt. Olkapääsärkyjä oli jonkin aikaa öisin, johtuen ehkä olkaliikkeiden supersarjoista. Jätin supersarjat toistaiseksi.

Vyötäröön tullut hiukan lisää mittaa, not good. Aerobinen jäänyt hiukan vähemmälle, ryhmäliikunnassakaan en ole enää käynyt.
Olen kai laiskistunut. Mutta en pullansyönnissä.

Ei tommosen vanhan äijän kannata mitään aerobista enään erikseen tehdä.Sitä tulee siinä samalla muutenkin.Mun neuvo olis tehdä perusliikkeitä koko kropalle mutta 3 kertaa viikossa ja jako suunnilleen näin, Päivä1: Rinta, Olkapäät, Ojentajat esim. maanantaina, Päivä2: Reidet, Pohkeet,Vatsa, Päivä3: Selkä, Hauis, siinä jako noin karkeasti, raskaita perusliikeitä, jos ei lääkäri kiellä niin ei mitään syytä ottaa kevyesti tai liian varovasti.6-10 toistoa sarja vähintään 80 prosenttia maksimivoimista joka sarjaan jos haluaa tuloksia.Tietysti aina jos aloittaa niin aloittaa kevyemmin mutta ei oo mitään syytä löysäillä liikoja, kyllä sitä kipeäksi tulee alussa enemmän ennen kuin siihen tottuu mutta siitä tietää että treeni on mennyt sinne minne pitääkin ja se on ollut tehokasta.Sitä ei kannata säikähtää, se menee ohi.Kannattaa suosia vapaita painoja ja moninivel liikkeitä kuten jalkakyykky, maastaveto, penkkipunnerrus mahdollisuuksien mukaan mutta välttää kaikkea mikä aiheuttaa kipua esim. vanhoista vammoista tms. johtuen ja hakea sopiva korvaava liike mikä ei satu mutta antaa mahdollisuuden treenata samoja lihaksia.

Paljon on semmosia varmaan jotka sanoo että tee sitä ja tätä mutta ne ei ymmärrä ettei kaikki liikkeet sovi jos on huono tasapaino esim. tai jotain muuta.Paljon on kans semmosia jotka kehottaa vain ottamaan varovasti jos on vahän vanhempi ja silloin ne ei oikein kannusta treenaamaan tarpeeksi kovaa.Kovaa voi treenata ja pitää mutta nuo supersarjat tai muut pudotussarjat ja muut kikkailut on enemmän kehonrakentajien juttuja, sun ikäinen ajaa ittensä loppuun helposti noilla ihan turhaan, kunnon ylläpitoon ja parantamiseen ei tuon ikäinen niitä tarvi, kehonrakennuksessakin ne on ns. erikoistekniikoita joita käytetään silloin tällöin mutta ei jatkuvasti.Jos tuntuu että tulee läskiä niin se on ihan normaalia tuon ikäiselle, aineenvaihdunta hidastuu niin paljon eikä kroppa enää tarvi sitä ruokamäärää minkä on tottunut syömään, niin se vaan menee.Se minkä teet salilla sun pitää tehdä tunnissa, se on maksimi aika, älä kuluta sitä paskanjauhamiseen.

Viimeksi muokattu:
Muuten samaa mieltä mutta toi tunti ja kovaa ei välttämättä toimi kovalla intensiteetillä. Siinä kun ei vättämättä ehdi palautua koviin sarjoihin, joten itse pidän kyllä kunnon pausseja sarjojen välissä ja kierrän yleensä kolmea paikkaa/laitetta per päivä kaks kolme kertaa viikossa.

Ihan ajatuksena heitän, että testaile paikallista kahvakuulaporukkaa. Mä menin syksyllä kahvakuulailemaan, kun punttisali maistui aina vaan enemmän puulta. Nyt mä oon elokuusta asti tuupannut 2-3kahvakuulareeniä viikkoon ja ajoittain yhden puntin, en lähellekkään joka viikko.

Mutu sanoo, että tuo on "kehittävämpää" mitä tulee liikkuvuuteen ja koordinaatioon vs. puhdas puntti. Sitten ohjatussa tunnissa vielä venytellään, joku seuraa tekniikkaa, "piiskaa" isompiin painoihin jne.

Lähinnä kun tulee olo, että ei siinä punttisalilla vemputtamisessa ole mitään järkeä, niin koita siinä kohtaa vaikka kahvakuulaa. Ei siinä varmaan sen enempää järkeä ole, mutta jotekin tuntuu monipuolisemmalta ja yksilölaji ryhmässä on mukavampaa tai näin minä sen ainakin koen.

Ikää on parikymppiä vähemmän, mutta mulla on ihna selkeästi kohteena liikkuvuus, koordinaatio, kestävyys 'yleiskunto', puhtaan voiman tai lihasmassa sijaan. Mulla on muutakin liikuntaa mukana normiviikossa.

Muuten samaa mieltä mutta toi tunti ja kovaa ei välttämättä toimi kovalla intensiteetillä. Siinä kun ei vättämättä ehdi palautua koviin sarjoihin, joten itse pidän kyllä kunnon pausseja sarjojen välissä ja kierrän yleensä kolmea paikkaa/laitetta per päivä kaks kolme kertaa viikossa.
Syy miks mää sanon että tunti on maksimi salilla on myös mihin itse uskon.Tästä on aikoinaan tehty tutkimuksia jonka mukaan kroppa alkaa siinä ajassa puskemaan stressihormoonia jo niin paljon että kroppa alkaa menemään niin vahvasti katabolian puolelle ettei kannata.Tämän lisäksi monet tutkimukset puolustavat lyhyitä ja intensiivisiä 45-60 min treenejä jo pelkästään psykologiselta kannalta ja yleisen vireystilan kannalta.On psykologisesti paljon helpompaa vetää kova treeni läpi ja ottaa itsestään enemmän irti kun tietää että se kestää maksimissaan tunnin jos vertaa sitä siihen että on salilla 1,5-2 tuntia.

Back
Ylös Bottom