Soija haitaksi miehille??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Slaya83
  • Aloitettu Aloitettu
Luin aika karua juttua soijaproteiinista. Pitääköhän paikkansa?

"Soija on aina aiheuttanut voimakkaita tunteita, koska se edustaa kasvimaailman 'proteiinisankaria'. Soija on kasviravinnossa proteiinilähteiden ehdoton huippu ja joillakin mittareilla mitattuna laadultaan eläinproteiineihin rinnastettavissa. Jos jotain niin soija on aminohapporanteeltaan erinomainen lisä eläinproteiinin kanssa. Valitettavasti asia ei ole näin yksinkertainen. Soija sisältää ns. fytoestrogeenejä, joista on hyötyä naisille esimerkiksi rintasyövän ehkäisyssä. Miehillä soijan ja soijaproteiinin on osoitettu laskevan selvästi testosteronitasoa ja ehkäisevän luontaisen estrogeenin positiivisia vaikutuksia. Näistä jälkimmäinen ilmenee mm. aivotoimintojen heikkenemisenä. Soija ei missään nimessä kuulu miesten ruokavalioon. "

http://www.bodyforlife.fi/showpage.asp?id=3274

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Enpäs ole mikään soijaekspertti, mutta oon törmännyt kyllä siihen, että enemmän sitä naisille suositellaan. Ei ole kyllä silti tullut mieleen että se olis jotenkin vahingollista miehille.
Kaikenkaikkiaan ylenmääräinen soijan käyttö muodossa kuin muodossa ei ole mun käsittääkseni kovinkaan suositeltavaa. Mutta toisaalta liika on aina liikaa mitä tahansa.
Valmistustavalla on paljon merkitystä.

edit: ylipäätään soija on kunnon kiistakapula, toivottavasti siitä saataisiin paremmin selvyyttä

Kylläpä monissa maissa syövät paljon soijaa ja yleensä siellä ovat miehetkin pidempi ikäisiä ja terveempiä.. Ja aivotoimintojen heikkenemisestä, samat heput vääntää meille Corollat ja Kawasakit, joten tuohon en kyllä usko, enkä testotasojen laskuunkaan. Paljonhan noita kirjoituksiä näkee testotasojen laskusta, mutta mitään kunnon TIETEELLISTÄ tutkimusta en ole vielä nähnyt.

joo tieteellisiä tutkimuksia odotellessa.... Mä en kyllä allekirjoita sitä että koska soijaa vedetään jossain päin maailmaa kaksin käsin niin yhtä hyvin mekin voidaan täällä. Eri puolilla planeettaa elävillä populaatioilla on erilaisia ominaisuuksia/tarpeita, joten jos esim eskimot tekee yhtä niin se sama ei todellakaan pädekään meillä.

Itse otan palkkarissa heran jugurttimaista makua peittämään vajaa desin verran soijaproteiinia. Olisikohan tämä syynä viime aikojen vastoinkäymisiin? :D

Mä en kyllä allekirjoita sitä että koska soijaa vedetään jossain päin maailmaa kaksin käsin niin yhtä hyvin mekin voidaan täällä. Eri puolilla planeettaa elävillä populaatioilla on erilaisia ominaisuuksia/tarpeita, joten jos esim eskimot tekee yhtä niin se sama ei todellakaan pädekään meillä.

No, kuitenkin ravintotiedon leviäminen ympäri maailmaa on vähentänyt erilaisiin sydän ja verisuonitauteihin kuolemista (ainakin siihen asti kunnes niistä viisveisattiin ja turvauduttiin roskaruokaan). Vaikka suomalaiselle se aikojen saatossa sopivaksi tullut ravinto onkin suolasilakat ja olut, ei se välttämättä ole ehkä kaikkein terveellisintä.

Vasta vähän aikaa sitten törmäsin johonkin tieteelliseen tutkimukseen soijan vaikutuksista (en vaan millään muista missä), jossa todettiin että sen vaikutukset hormoonitoimintaan (järkevästi käytetynä siis) on silkkaa pötypuhetta. Ottaen huomioon millaiset ihmiset soijaa yleensä mainostaa (eli siis vegaanit, jotka jostain syystä mielletään hiukan hintahtaviksi) niin eipä ihme moinen käsitys on syntynyt. Soijan liikakäyttö taas on vaikutuksiltaan samaa luokka liian lihansyönnin kanssa, lukuunottamatta kolesteroliongelmia joita ei soijalla saa.

EDIT: Luultavasti soijan maineeseen on vaikuttanut myös melko paljon ravintolisävalmistajien propaganda.

Vähän :offtopic: mutta antakaa anteeksi.

Tota öö. Tämä nyt on taas tätä Mutu -heimolaisen jupinaa, mutta ei vedetä herneitä nenään, eihän:)
Kautta maailman sivun on julistettu pannaan milloin mitäkin ruoka-aineita vaarallisina tai muutenvain pelottavina mössöinä. Viimeksi taisi olla kananmuna "kiellettyjen aineiden listalla" koska se nosti kolestrolia, lihotti ja koska keltuaisessa asui mörkö. Pähkinää kiellettiin myös syömästä samoilla syillä. Nytpä kuitenkin on tullut esiin että keltuaisessa ei olekaan mörköjä eikä pähkinä lihota ketään muodottomaksi kunhan kohtuudella syö. Epäilen että soijasta saadaan samoja tuloksia kunhan aikaa hieman kuluu: siis ettei soija kasvatakkaan miehille uhkeita maitorauhasia ja näivetä vehkeitä.

Ei nyt valitettavasti ole lähteitä heittää mutta kerran tuli haettua artikkeleita tuosta soijan haitallisesta vaikutuksesta miehille ja muistaisin löytäneeni jutun jossa se väittämä kumottiin. Nyt vappuhumun jäljiltä en jaksa lähteä sitä metsästämään, jaksaisko joku muu?

Ja soijan on vissiin jossain väläytelty pienentävän eturauhassyövän riskiäkin. Kyllä itse ainakin uskallan sitä syödä.

Soijaproteiini on kohtuukäytöllä varsin hyvä ravintolisä myös miehille. Pienen määrän voi mielestäni käyttää päivittäin ruokailun yhteydessä. Soijaproteiinin käytöllä on tutkitusti lukuisia terveyshyötyjä. Sitä ei vaan hehkuteta hirveästi, koska lisäravinnefirmat panostavat niin voimakkaasti heraan.

:offtopic: Enemmän olen huolissani kaikista kemikaaleista joita saamme tahtomattomme elimistöömme elämme aikana, ja näiden aiheuttamista vaikutuksista miesten hormonitoimintaan. Niitä tulee juomavedestä, muoveista, ties mistä. Portugali sai mahtavasti kumottua sen että näitä horminihaitta-aineita( en nyt muista oikeaa termiä näille paska myrkyille mitä tarkoitan) ei laitettu muuten yli 30000 ainetta sisältävään uuteen myrkkyluetteloon(sorry oikeat EU-termit hukassa). Mutta toivottavasti ymmarrätte pointtini.

Edit. hemmetti kohta ollaan steriilejä kaikki:wall:
Tämä on oikeasti vakava ongelma, saaaatanan portugalilaiset.

Jos haluatte huolestua, googlettakaa "evils of soy" ja lukekaa testosterone nationin juttu.

Soijaproteiini nykyisessä muodossaan on aika uusi keksintö. Sitä saadaan soijaöljyn sivutuotteena. Perinteisissä ruuissa soija on aina käsitelty ensin käyttämällä (tuhoaa suuren osan estrogeenin kaltaisista aineista), ja silloinkaan sitä ei ole syöty paljoa. Alunperin soijaa käytettiin Kiinassa vain lannoitteena, koska se ei kelvannut sellaisenaan rehuksi eikä ruuaksi. Japanissa, maassa jossa on perinteisesti syöty (käymisellä turvallisemmaksi tehtyä) soijaa pieniä määriä, kuulemma naiset syöttävät miehilleen soijaa laskeakseen turhan korkeaa libidoa.

Soijassa on kahta erilaista, estrogeeniä rakenteellisesti muistuttavaa, ainetta (daidzein, genistein). Toinen niistä toimiikin kuin estrogeeni.

Sen takia soijatuotteita suositellaan vaihdevuosina naisille... mitähän se tekee miehille?

Mutta soijan on myös todettu pitävän kilpirauhashormoonin aktiivisena joka voi varsinkin dieetillä olla aika saatanan tärkeätä. Muistakaas nyt että kasviksetkin voi vaikuttaa negatiivisesti teston tuotantoon, jos joltain ny munat surkastuu ku vetää soijaa desin päiväs ni ilmotelkaas..

Jaa-a. Itse on tullut viime kuukausina vedettyä soijaa yleensä sen pari kertaa päivässä, ei nyt mitään valtavia määriä. Ei ole kivekset kutistuneet, tosin enpä ole niin tarkkaillutkaan. Ja aivotoiminta...no siitäpä en sano mitään. :)

Nämä ravintotutkimukset on tapana aina kumota toisen tahon puolesta, joten eipä sitä tiedä mitä milloinkin uskoa.

Jos haluatte huolestua, googlettakaa "evils of soy" ja lukekaa testosterone nationin juttu.

Japanissa, maassa jossa on perinteisesti syöty (käymisellä turvallisemmaksi tehtyä) soijaa pieniä määriä, kuulemma naiset syöttävät miehilleen soijaa laskeakseen turhan korkeaa libidoa.

Tämä sama artikkeli on pyörinyt Pakkotoistolla jo aiemminkin ja kyse ei ole mistään tieteellisestä julkaisusta tai edes sinnepäin. Tai ainakaan itse en ole aiemmin nähnyt tiet.julkaisuissa pyörivän ilmaisuja "fucking" "gay" "shit" jne. Tosin sellaisen hetken pikapaniikin siitä voi saada :D

Ja tuohon jarru -ilmiöön ei kannata uskoa: maailmalla syödään myös tiikerinkiveksiä ja poronsarvijauhetta, kärmeen verta ja muuta liittyen libidoon. Nämä edellämainitut olivat tosin libidon nostatukseen, mutta uskon näiden vaikutuksen olevan potenssin parantamiseen yhtä suuri kuin soijan sen alentamiseen. Tai mistäs mä sen tiedän: en ole mies enkä koskaan järsinyt poronsarvia;)

Olipas tieteellisen oloinen tutkimuslainaus.

Kuten joku jo kirjoittikin, tuntuu täällä olevan yleensä kyse siitä, että koska vegaanit ja vegetaristit käyttävät yleensä enemmän soijaa, täytyy se jotenkin demonisoida. Jotain hinttimäistä ja sivarimaista siitä pitää keksiä. Milloin se kutistaa kullin, milloin aivot.

Itse käytän soijaa jatkuvasti ruoanlaitossa monissa muodoissa. Kuten melkoinen osa maailman väestöstä.

Tämä sama artikkeli on pyörinyt Pakkotoistolla jo aiemminkin ja kyse ei ole mistään tieteellisestä julkaisusta tai edes sinnepäin.

Voihan helvetti, ei se ollutkaan sama artikkeli:nolo:

Eiköhän tuo soijan dissaaminen ole paskapuhetta..
Itse käytän kyllä soijaakin ja edelleen muna seisoo & karvoja on. Soijan positiivisista terveysvaikutteista lienee paljonkin tutkimuksia ja itse uskon soijan terveelliseksi meille miehille.

Otetaanpas taas vaihteeksi ihan lähteiden kanssa tekstiä, löytyi äkkiseltään tämmöinen artikkeli Soy protein intake by active young adult men raises plasma antioxidant capacity without altering plasma testosterone. Disilvestro et al. Nutrition Research 26 (2006) 92 – 95

Ohessa abstrakti copy&pastena

Soy protein contains antioxidant factors, such as isoflavones, which may help prevent heart
disease and cancer. Nonetheless, many active men avoid soy protein because of reports that
isoflavones lower testosterone levels. However, soy isoflavone effects on testosterone readings in
active young adult males have not been reported. This study found that in such men, a 4-week intake
of high-isoflavone soy protein (41.5 g/70 kg body weight per day) had no effect on plasma
testosterone values. The soy protein intake did elevate plasma total antioxidant status values (a
measure of free radical scavenging). By comparison, intake of whey protein or a placebo (cake mix)
had no effect on plasma total antioxidant status readings. Thus, soy protein was found to produce an
antioxidant effect in active young adult men without lowering testosterone concentrations.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom