Smithissä istuen vai seisten??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shelto
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kuulin tossa yhdeltä am.kehonrakentajalta, että Smithissä voi treenata olkapäitä myös seisten ja että sillein jaksais viel isommilla painoillakin vaikka ei joustaiskaan yhtään jaloilla. Mitä jengi on mieltä? Eli smithissä ("tanko kiskoilla") olkapäitä seisten???

Tuli vaan mieleen käytännön toteutus. Jotenki tuntuu, että kiskojen liikerata ei riittä seisten tehtävään pystypunnerrukseen.Ainakaan hieman pitempien henkilöiden kohdalla, mullahan se vois onnistuakin ku olen tällänen pygmi :rolleyes:.

Pitää olla aika lyhyt kaveri, että tuo onnistuu. Ainakin itsellä helähtää tanko ylästoppereihin jos smithissä seisten yrittää punnerrella. Joskus kokeiltu. Smithissä istuen ja vapaalla tangolla seisten.

Originally posted by Äijä
Pitää olla aika lyhyt kaveri, että tuo onnistuu. Ainakin itsellä helähtää tanko ylästoppereihin jos smithissä seisten yrittää punnerrella. Joskus kokeiltu. Smithissä istuen ja vapaalla tangolla seisten.

Mut kumpi on parempi, pystypunnerrus vapaallatangolla vai smithissä? ja miks jos joku sen viel osais kertoa?

Originally posted by Shelto
Mut kumpi on parempi, pystypunnerrus vapaallatangolla vai smithissä? ja miks jos joku sen viel osais kertoa?

Itse teen vapaalla tangolla koska liikerata on jotenkin luontevampi kuin smitissä.
Itsellä menee jotenkin olkapäät rikki jos smitissä teen

Taluksen kirjassahan Pauliina suositteli pystypunnerrusta smithissä seisten. Minä sitten innoissani yritin sitä salilla justiinsa tehdä, vaan sinne ylätolppiinhan se kilahti, eli se siitä liikkeestä sitten.

Ongelmia tuli myös sjmv:ssa, kun yritin tehdä sitä smithissä (tämäkin apinoitu Pauliinan kirjasta). Ovatko muut yrittäneet? En pääse siinä tarpeeksi alas, että tuntuisi takareisissä ennen kuin tanko kilahtaa alastoppareihin. Tai jos pääsen, niin alaselkään sattuu liikaa.

Mielipide: ei kumpaakaan. Kyllä ne pystypunnerrukset kannattaa tehdä vapailla painoilla, silloin saadaan aikaan tasapaino-efekti ja enemmän motorisia yksiköitä aktivoitua. Smithissä punnerrukset on muutenkin vammoille altistavia, varsinkin liikkeen alaosa on myrkkyä olkapäille. Smithissä voi tehdä loppuojennuksia, joka on penkkaamisen kehittämiseen erikoisliike, ei varsinainen olkapää-massaliike. Tällöin tehokkain osa eli alaosa liikkeestä jää pois.

Originally posted by Helga

Ongelmia tuli myös sjmv:ssa, kun yritin tehdä sitä smithissä (tämäkin apinoitu Pauliinan kirjasta). Ovatko muut yrittäneet? En pääse siinä tarpeeksi alas, että tuntuisi takareisissä ennen kuin tanko kilahtaa alastoppareihin. Tai jos pääsen, niin alaselkään sattuu liikaa.

Käytä koroketta.

Muuten tuosta smithin käytöstä, alaviistopenkkiin se sopii hyvin ainakin mulla. Myös pystypunnerrusta (edestä siis) tykkään tehä smithissä. Ja epäkkäitä.

Originally posted by pahvieikka
Mielipide: ei kumpaakaan. Kyllä ne pystypunnerrukset kannattaa tehdä vapailla painoilla, silloin saadaan aikaan tasapaino-efekti ja enemmän motorisia yksiköitä aktivoitua. Smithissä punnerrukset on muutenkin vammoille altistavia, varsinkin liikkeen alaosa on myrkkyä olkapäille. Smithissä voi tehdä loppuojennuksia, joka on penkkaamisen kehittämiseen erikoisliike, ei varsinainen olkapää-massaliike. Tällöin tehokkain osa eli alaosa liikkeestä jää pois.

Kyllä mää oon rikkonu olkapäät aina vapaalla tangolla, Smithissä ei oo ikinä sattunut mitään ja se onkin ainoa missä voin pystypunnerruksia tehdä.

Sama homma vinopenkissä. Mulla se on pienestä kiinni millon sattuu, ei kestä yhtään sivuttaisliikettä ke napsahtaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos haluaa väkisin smithissä punnertaa, niin istuen mutta ilman selkänojaa liike on 100% sama kuin seisten (jos pituudesta kanittaa). Selkänojan kanssa liikkeestä onkin sitten eliminoitu kaikki stabiloijat ja pattern overload on riskinä.

:wanha: Palstan epävirallisena smith-poliisina pitänee lisätä, että en suosittelisi ko. vehjettä kuin varauksin pohjeliikkeisiin.

Mulla on ollut enemmän ja vähemmän olkapäät paskana koko ajan ja käsipainoilla pystypunnerrus on minulle paras, ei satu olkapäät!! Smithissä jos rupeis tekemään niin hajoais varmaan, on tullut kokeiltua ja ei hyvä! Vinopenkkiin se mulle käy, mutta enpä siinä muuta kyllä säännöllisesti tee...

Siis öö millasella skäfien salilla te treenaatte, jos ottaa ylästoppereihin kiinni seistessä..?
Meillä sais olla aika piiiitkä jos meinaa saada näin käymään. Tosin okei, en mä kyl ookkaan ku 178 pitkä... :nolo:

edit: Skäfä: pätkä, pygmi, metrihelena, vertikaalisesti kehittymätön. :D

Originally posted by maxmussel
Siis öö millasella skäfien salilla te treenaatte, jos ottaa ylästoppereihin kiinni seistessä..?
Meillä sais olla aika piiiitkä jos meinaa saada näin käymään. Tosin okei, en mä kyl ookkaan ku 178 pitkä... :nolo:

No mutta milläs salilla sä sit reenaat, kun ei ota. Mä mahdun just kyykkään smithissä, mut pohjenousuja ei voi tehdä ilman korokettakaan puhumattakaan pystypunnerruksesta seisten. Mittaa on vain 17 senttiä enemmän ku sulla ja salilla on paljon mua pitempää hemppaa.

En kyllä keksi juuri mitään syytä tehdä Smithissä yhtään mitään seisten, istuen tai maatenkaan. Valmennustieteissä, fysiologiassa ja kiropraktiikassa on monia koulukuntia, ja ne ovat eri mieltä keskenään miltei kaikesta. Varmaan yksimielisimpiä ollaan siitä, että Smith-laite sopii parhaiten pyykkitelineeksi.

Originally posted by maxmussel
en mä kyl ookkaan ku 178 pitkä... :nolo:

Jätkähän vittuilee. :jahas:
Ja kyllä pystypunnerrus kannattaa tehdä ihan tangolla jos siihen ei oo mitään estettä.

Originally posted by Dopey

:wanha: Palstan epävirallisena smith-poliisina pitänee lisätä, että en suosittelisi ko. vehjettä kuin varauksin pohjeliikkeisiin.

Paitsi jos on tämmöinen smith käytössä. :)
Eli tanko liikkuu myös vaakasuunnassa.

Liitteet

• smith.webp
    smith.webp
    49,5 KB · Katsottu: 736

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom