Skolioosista!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jaymzi
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
...Että onko kenelläkään skolioosia joko jo ihan syntymästä asti tai sitten esim. jossakin revähtymässä tullut!

Jos on kyse kipu-skolioosista (eli lihas vetää rankaa kieroon) niin onko keneltäkään saatu selkää parempaan kuntoon ihan hieronnan ja muiden kautta vai voiko sitä edes korjata JOS SKOLIOOSI EI OLE SYNNYNNÄINEN?

Synnynnäistä ei minun saamien tietojen voi pahemmin korjata millään hieronnalla!!?

Jos jollakin kokemusta asiasta niin olisi mukava saada asiasta tietoa!

Itseltäni tässä taannoin lekuri löysi röngtenkuvien avulla lievän skolioosin jota ei ole aiemmin todettu. Totesi että oli niin lievä ettei sitä ole siksi huomattu. Kysyin että tarviiko sille tehdä mitään ja siihen sanoi vain että ei. Harmiksi sieltä löytyi vielä yksi vääränmallinen nikama selkärangasta joka työntää hartioita eteenpäin ... siis kun muut nikamat on tällaisia = niin se on tällainen > ... ihmettelinkin välillä että miks mun on vaikeeta pitää ryhti hyvänä. Tuota on sitten jo mahdoton korjata..

Mä kävin tossa n. vuosi sitten fysioterapeutilla just ton skolioosin takia. Kävin jotain 4 kertaa silloin ja nyt taas pari viikkoa sitte kävin taas ja selkä on kunnossa. Pientä mutkaa vieläkin mutta ei tarvi enää siellä käydä.

Eli suosittelen fysioterapiaa.

No onko sulla Yajo sitten ollu mitenpä paha se skolioosi ollunna? Ja pienentykö se mutka paljonkin hoidon aikana vai?..

Itselläni oli pientä skolioosia tuossa lapojen välissä ja lekuri määräsi relaksantteja/tulehduskipulääkkeitä ja lepoa... Näiden jälkeen vielä hieman fysioterapiaa niin paremmaksi meni.

Mulla ala-asteikäisenä terkkari sanoi olevan skolioosi. Että kun selkärangan "hakaset" pitäisi olla kaikki osoittaen suoraan taaksepäin, osa hakasista osoittaa hieman takaviistoon, ala/ristiselässä, kylkiluiden alapuolella.
Olin istunut koulun tuolilla vinossa monta vuotta kun selkänojan tuki oli ihan väärällä korkaudella mun selkään nähden ja suorassa istuminen suunnilleen sattui. Lihakset veti sitten selkärangan pystysuunnassa kiertäen kieroon. Tätä yritettiin saada liikunnalla, mm. uiminen ja venyttely suoraan, mutta ei oiennut tarpeeksi. Jonkin verran auttoi, mutta sitten ehti luutua kohdalleen.
Lääkäri vain varoitteli, että aikuisena saattaa tulla selkäkipuja, mutta ainakaan vielä ei ole vaikuttanut siltä. Ellei tämä jalkaprässissä pariviikkoa sitten aikaansaatu, uusiutunut kipu johdu sitten tuostakin osittain...
Onko tuo sitten skolioosia vai jotain muuta (arvauskeskuslääkärin diagoosi) mutta ainakin semmoisella skolioosilaitteella mitattiin mutkaa, piti kumartua suoraan eteenpäin kun laite oli selän/selkärangan päällä...

Skolioosi on varsin yleinen vika. Itse kasvoin murkkuiässä jotain 12cm vuodessa ja tällöin kait selkään tuli ongelmia. Selkä oli selvästi mutkalla "takaapäin" katsottuna. Mutta pahempi oli jo yhden välilevyn kunto. Lisäksi selkäranka on hieman liikaa kysymysmerkin muotoinen, ei siis terveen, ässän. Alaselkä on liian suora.

Nyt ei selkä ole pahemmin vihoitellut. Silloin kun kuvattiin, niin selkä jäi pari kertaa totaalisesti jumiin. Myös inttiaikana kävelin muutaman päivän selkä köyryssä.

Miulla on enää lievä skolioosi. Pentuna leikin hautuumaalla ja hautakivi kaatu päälle. Molemmat jalat poikki, toinen vielä kahdesta kohtaa. Toinen jalka sitten jäi hieman lyhyemmäksi (alle 1cm), ja se sitten väänsi selkärangan hieman vinoon kasvuiässä. Eipä se sitten enää nykyään oo vaivannu paljookaan, fysioterapeutilla piti käydä jne. Oli vaan vähän paska tuuri.. :rolleyes:

Sinttu sanoi:
Miulla on enää lievä skolioosi. Pentuna leikin hautuumaalla ja hautakivi kaatu päälle. Molemmat jalat poikki, toinen vielä kahdesta kohtaa. Toinen jalka sitten jäi hieman lyhyemmäksi (alle 1cm), ja se sitten väänsi selkärangan hieman vinoon kasvuiässä. Eipä se sitten enää nykyään oo vaivannu paljookaan, fysioterapeutilla piti käydä jne. Oli vaan vähän paska tuuri.. :rolleyes:

Mtäh, ollaankos sitä hautakivienkaatelija ? Ei vaan oikeasti, paska mäihä.
Toisen jalan lyhyydestäkinkö voi saada skolioosin aikaiseksi ? Mulla oli vanhempana, taisi olla ylä-asteikäisenä toinen etureisi kireämpi kuin toinen, väänsi juuri jotain sentinverran lyhemmäksi toisen jalan kuin toisen. Olisko tuo voinut olla jo kauemminkin kireällä ja aiheuttaa skolioosin. Kerpeleen arvauskeskuslääkärit kun jumppautti mun selkää eikä syytä->etureittä jos näin oikeasti oli... :curs:

Kierteinen skolioosi löytyy täältä. Ja on haittaa, kuten oli jossain toisessa threadissa puhettakin. Rintakehä on niin vinksallaan että kaikki kahdella kädellä tehtävät liikkeet (esim. penkki, pystypunnerrukset tangolla yms) lisäävät selän ja rinnan lihasepätasapainoa eikä liikkeiden tekemisestäkään tahdo tulla oikein mitään.

Salilla porukat kattoo vähän ihmeissään kun kaveri tekee penkkiä käsipainoilla yksi käsi kerrallaan, toisella kädellä jostakin tulkea pitäen :D

Sitä en tiedä mistä tuo on alunperin tullut, mutta se todettiin joskus 15-vuotiaana. Silloin lääkäri oli sitä mieltä ettei siitä tule koskaan olemaan mitään haittaa. Väärässä oli. Haitta voisi olla pieni jos en yrittäisikään treenata, mutta nyt ainakin saa tehdä kovasti lihashuollon kanssa töitä kun selän oikea puoli jumiutuu melkein mistä tahansa liikkeestä.

Eli jos kasvuiässä tuollainen huomataan, niin kannattaa yrittää oikoa. Tässä iässä (34) ei enää oikene, kun ranka on asettunut muotoonsa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
kukas voimanostaja se nostaa vain toisella selkälihaksella? joku 60 kilonen jannu ja vetää maasta 20 sarjoja 225kg:lla =)

e. jollakin naapurilla oli noin 15 vuotta sitten olkapäissä kiini rautaa joka veti selän suoraksi.. nyt sillä on pirun hyvä ryhti. =)

Tikari sanoi:
Mtäh, ollaankos sitä hautakivienkaatelija ? Ei vaan oikeasti, paska mäihä.
Toisen jalan lyhyydestäkinkö voi saada skolioosin aikaiseksi ?
No kyllä vaan. Ajatteleppa kun kävelet monta vuotta lantion vasen puoli alempana kuin toinen-> sillon selkäranka menee pakostakin vinoon. Hitto että pelkäsin et joudun alkaa käyttämään jonkinlaista tukikorsettia 23h/päivä. Sillon ois hiemasen vitsittäny :( Onnex selkäranka oikeni sit sen verran et ei tarvinnukkaan. :D Vaikka nykyäänhän nuo kaikeinlaiset korsetit taitaa olla muodissa.. :D
Ai niin, olin kolme vuotias silloin ja se kaatu ihan vahingossa, rapsuttelin siitä sammalta tms. Ja se oli jo valmiix vinossa..tai sit mä vaan OLIN niin voimakas :lol2:

Mulla on skolioosi. Lisäksi selkä on sivulta katsottuna vähän liikaa ässän muotonen. Kai 2 nikamaa on > tavalla. Jos niitä ois kolme sillee nii sille oli oma nimi joku ***tauti. En ny muista. Alaselkä ei taivu eteenpäin yhtään.
Selän oikean puolen lihakset on suuremmat. Olen ny pari vuotta treenannu salilla mutta eipä ole tasottunu. Eikö tuon pitäis periaatteessa tasottua jos/kun selkään tulee lisää lihaa? Tuo haittaa jos joutuu istumaan maassa ilman selkänojaa pitempään. Toiselle puolelle alkaa koskemaan rangan viereeen.

Skolioosi voi vissiin olla perinnöllistä. Isälläni ja minulla on skolioosi. Kummallekin se tuli murrosiässä kun pituutta tulee kerralla paljon ja selkäranka ei pysy perässä. Itsekin kasvoin 12-vuotiaana 163 senttisestä 185 senttiseksi.

Omalla kohdalla skolioosi vaivaa jos tekee paljon istumatyötä, mutta jos treenaa paljon selkää, niin se helpottaa.

Mullakin todettiin alaselässä skolioosi joskus ala-asteella. Mitään sille ei tehty kun oli kuulemma niin lievä. Nuorempana oli selkäkipuja, mutta nyt kun on lihakset vahvistuneet niin se ei oikeastaan vaivaa.

Sinttu sanoi:
No kyllä vaan. Ajatteleppa kun kävelet monta vuotta lantion vasen puoli alempana kuin toinen-> sillon selkäranka menee pakostakin vinoon. Hitto että pelkäsin et joudun alkaa käyttämään jonkinlaista tukikorsettia 23h/päivä. Sillon ois hiemasen vitsittäny :( Onnex selkäranka oikeni sit sen verran et ei tarvinnukkaan. :D Vaikka nykyäänhän nuo kaikeinlaiset korsetit taitaa olla muodissa.. :D
Ai niin, olin kolme vuotias silloin ja se kaatu ihan vahingossa, rapsuttelin siitä sammalta tms. Ja se oli jo valmiix vinossa..tai sit mä vaan OLIN niin voimakas :lol2:

Juu, sitähän minä vähän mietinkin, mutta se, että selkärangan kierous huomattiin ala-asteella ja toisen jalan lyhyys lihaskireyden takia vasta ylä-asteella pistää mittimään, että kumpi on syy ja kumpi seuraus. Onko mun jalka ollut kiristyneenä jo ala-asteella, mutta puoskari-terkkari ei sitä huomannut. Vai saiko selkärangan kierous aikaan jollainlailla jalan lihaksiin kireyttä...
Mene ja tiedä, ainakaan nykyään ei kiristele. Saatiin venyttelyylä oikeamaan. Ja kaippa pysyy ainakin samassa ettei pahene kun vain nykyäänkin muistaisin aina venytellä tarpeeksi treenin jälkeen.
:lol2: Susta on näkyny punttiharrastukseen taipumus jo noin pienenä !

Jaymzi sanoi:
No onko sulla Yajo sitten ollu mitenpä paha se skolioosi ollunna? Ja pienentykö se mutka paljonkin hoidon aikana vai?..
Oli se aika paha. Mulla oli kanssa selässä tota S -muotoa ja kyllä se pienenty tosi paljon fysioterapian ansiosta.

Jos skolioosi johtuu esim eripituisista jaloista tms. rakenteellisista vioista, ei selkä hieromalla oikene. Kantakorotuksella voi jalkaa pidentää jolloin skolioosi voi suoristua...
Lihasjumeilla olen saanut pään vinoon eli kaularankaan skolioosin joka lähti kun toispuoleinen jumi saatiin pois hieromalla.
Röntgenkuvat kertovat mistä on kyse!

Mulla on kans skolioosi... Ja korsettihoito on meneillään vieläki... Se ei tosiaankaa oo mukavaa... Ei voi pittää sellasia vaatteitakaa ku haluaa ja muuta vastaavaa.. Mut toivottavasti siitä on hyötyä.. Puolivuotta ois vielä jälellä... Mulla skolioosia ei huomattu vasta ku yläasteella.. Kaikki on aina sanonu että ryhti on hyvä ja vastaavaa.. Kukaan ei tiiä mistä tää on tullu, jalat on saman mittaset enkä kasvanu kovinkaa nopeesti... Mutta minkäs teet...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom