Skolioosi

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Ikä
35
Minulla jo useampi vuosi sitten havaittiin skolioosia selkärangassa, joka sitten ajan myötä katosi kokonaan. Nyt sitten vähän aikaa sitten isoveli huomas ku jotain venyttelin et sullahan on ihan kierossa toi selkäranka, tai jotain vastaavaa. Sit ku mutsi katto tarkemmin niin mulla tosiaan on kaularangassa, tai ainaki tossa melko ylhäällä selkärangassa semmonen koukero. Koulun terveydenhoitaja totes saman ja nyt ootellaan koululääkärille aikaa.

Onko muilla kokemusta skolioosista ja onko kenties liikkeitä jotka saattavat sitä pahentaa? Että pitäisikö kenties ottaa vähän kevyemmin? Äitini koko ajan hokee ettää se pahenee jos käyn puntilla. Uskoisi kuitenkin että se ennemmin suoristuu jos vahvistaa selän lihaksia.

:kippis1:

Itel on kans todettu skolioosia... Onnex ei oo pahemmin oireillu... Lääkäri käski ainakin mua huolehtimaan selän lihaskunnosta... Joten treeni jatkuu...

Mulla on myös joskus teininä todettu skolioosi, ei mitenkään kovin pahana, mutta kierohan mun selkä on. Ei sitä muuten ulospäin huomaa, paitsi että toinen lonkkaluu törröttää enemmän eteenpäin. Mitään vaivoja siitä ei ole koskaan ollut kuitenkaan.

On tehnyt monta kertaa itsekin mieli kysyä, että miten tuollainen vaikuttaa treenimielessä, eli onko kovinkin pahaa epäsymmetrisyyttä odotettavissa (sitten kun jotain lihaksia nyt edes näkyisi:D )? Itse olen huomannut sellaista, että selkäpäivän jälkeen vasen puoli on aina hieman arempi kuin oikea, eli jotenkin tuo skolioosi kai sitten vaikuttaa. Mulla on jalat myös hieman eripituiset (vaikka kaiketi melkein kaikilla on?) ja vasen pohje on selkeästi oikeaa isompi. Varsinkin saappaista sen huomaa, ei mun pohkeet nyt muuten kummoisilta näytä! Pitäisi kai alkaa tekemään niitä jalka kerrallaan, mutta en ole laiskuuttani jaksanut...

Nilzinator sanoi:
Eikö se mitään fysioterapiaa tai semmosta sit vaatinu?

No mun skolioosi ei oo ollu kovin paha... Kävin selkää kyl näyttämäs fyssäreil, mut siel käskettiin kans pitää selkää hyväs lihaskunnos... Mulle oireita on aiheuttanut pelkästään epäergonomiset asennot. Kannattaa näyttää lääkäril ja pyytää sit pääst näyttämään viel tarvittaes fyssäril...

Skolioosi mullakin, kävin sairaalassa tuktituttamassa kun intissä en meinannu ampuma-asennon maasta jälkeen päästä enää ylös (asennossa selkä siis hyperextensiossa). Aina välillä kolotti vähän selkää ja tietyssä asennossa tuntui että kaikki voimat hävisi selästä ja tuntui että tipahtaa maahan :)

Juu mullakin on jalat eripituiset (0,5-1cm) eikä se vielä kuulemma vaadi mitään pohjallisia tasottamaan. Ikävä juttu on toi symmetria kun vasemman puolen vatsa ja selkälihakset on isommat kuin oikean. Selkäpuolella sen huomaa helposti mutta vatsapuolella ei pahemmin haittaa.

PS. Maven aloittamisen jälkeen ei ole enää tullut selkä em. tavalla kipeäksi! Erittäin hyvä liike oikein tehtynä.

Nilzinator sanoi:
Onko muilla kokemusta skolioosista ja onko kenties liikkeitä jotka saattavat sitä pahentaa? Että pitäisikö kenties ottaa vähän kevyemmin? Äitini koko ajan hokee ettää se pahenee jos käyn puntilla. Uskoisi kuitenkin että se ennemmin suoristuu jos vahvistaa selän lihaksia.

:kippis1:

Mullakin on skolioosi. Se on sen verran "paha", että täytyi käydä ihan ortopedillä asti näyttämässä. Lääkäri sanoi suositteli että jatkan punttiharrastustani normaalisti ja kuulema jos en olisi puntilla käynyt, olisi suositellut sitä. Selän lihakset kun on kunnossa niin ei musta päällepäin huomaa mitään erikoista.

Rowena sanoi:
Mulla on myös joskus teininä todettu skolioosi, ei mitenkään kovin pahana, mutta kierohan mun selkä on. Ei sitä muuten ulospäin huomaa, paitsi että toinen lonkkaluu törröttää enemmän eteenpäin. Mitään vaivoja siitä ei ole koskaan ollut kuitenkaan.

On tehnyt monta kertaa itsekin mieli kysyä, että miten tuollainen vaikuttaa treenimielessä, eli onko kovinkin pahaa epäsymmetrisyyttä odotettavissa (sitten kun jotain lihaksia nyt edes näkyisi:D )? Itse olen huomannut sellaista, että selkäpäivän jälkeen vasen puoli on aina hieman arempi kuin oikea, eli jotenkin tuo skolioosi kai sitten vaikuttaa. Mulla on jalat myös hieman eripituiset (vaikka kaiketi melkein kaikilla on?) ja vasen pohje on selkeästi oikeaa isompi. Varsinkin saappaista sen huomaa, ei mun pohkeet nyt muuten kummoisilta näytä! Pitäisi kai alkaa tekemään niitä jalka kerrallaan, mutta en ole laiskuuttani jaksanut...

Mulla taas on oikee olkapää hieman alempana ku toinen :kippis1:

En sit tiedä johtuuko jotenkin siitä skolioosista just..

Joo.. skolioosi on mullakin ja rintakehä vähän vino... vähän..
Todettiin joskus 13v . Aloin käymään salilla ja alko helpottaa:whip:

Täällä kans yksi.. Mulla todettiin skolioosi yläaste aikana. Hoitona on ollu korsetti reilu vuosi sitte. Sitä piti pitää 23 tuntia vuorokaudessa ja poikkeusluvalla pidin sitä 22 tuntia, että ehin reenata ja venytellä. Se ilmeisesti autto koska tuo ei enää oo edenny. Mulla se näkyy melko selvästi tiukoissa vaatteissa, muttei muuten. Oikee puoli selästä on noussu koholle ja oikee olkapää kääntyny eteen päin. Enää se ei juurikaan ihtiä haittaa, mutta ärsyttää joskus jos haluais esim. poseerata nii selkä on ihan mutkalla.. Salilla käymiseen sain ohjeet, että ei mielellään mavea ja muut liikkeet oman voinnin mukaan, ja tietenki oikeella tekniikalla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Tirith sanoi:
Salilla käymiseen sain ohjeet, että ei mielellään mavea
Ei kai tämä ohje koske skolioosista kärsiviä yleisesti? Sulla on ilmeisesti kuitenkin tuo sen verran pahana (korsetit ja muut) että pitää olla erikoisvarovainen. Jos on tällainen lievempi tapaus niin varmaan saa silti mavea tehdä? Mä en halua siitä luopua kun se on niin sairaan siistiä! Fighter1157 näköjään ainakin sitä tekee.

Mulla myös skolioosia hieman selässä ja rintakehässä, todettiin 12 vuotiaana.
Vuosi sitten kontrollissa kävin ja oli parantunut selässä hieman punttitreenin ansiosta lääkärin mukaan ja kehotti vain jatkamaan. Tuolle rintakehälle ei voi oikein mitään tehdä (vasemmalla puolella "kuoppa") mutta sitäkään ei enää kunnolla huomaa kun on tullut rintaan lihaa :)
Tai no kun tuossa rintojen välissä on se kuoppa, niin normaalisti siitä lähtee ne luut hieman nousemaan ja vasemmalla puolella menee vain suoraan, en osaa selittää mutta toivottavasti ymmärrätte :D

Olisikohan minulla nyt sitten aika lievä skolioosi, meinaa en halua ketään neuvoa tekemään mavea jos mulla onkin lievempänä kuin sillä toisella. En kirveelläkään löydä noita lääkäripapereita mistään.

Lamar Gant sairasti skoljoosia ja aikoinaan häntä varoitettiin punttitreenistä. Onneksi Lamar ei kuitenkaan ottanut varoituksia todesta. Tuloksena maastanostossa 290 kg sarjaan alle 56 kg ja 310 kg alle 60 kg sarjaan. Eli yli 5 x omapaino... Eipä ole muut moiseen pystyneet...

Rowena sanoi:
Ei kai tämä ohje koske skolioosista kärsiviä yleisesti? Sulla on ilmeisesti kuitenkin tuo sen verran pahana (korsetit ja muut) että pitää olla erikoisvarovainen. Jos on tällainen lievempi tapaus niin varmaan saa silti mavea tehdä? Mä en halua siitä luopua kun se on niin sairaan siistiä! Fighter1157 näköjään ainakin sitä tekee.
Ei varmaankaan koske yleisesti.
Minulla todettiin tänä vuonna skolioosi ja kävin sen jälkeen myös fysioterapeutilla jolle sanoin tekeväni mavea ja se oli hänen mielestään hyvä asia.
Sanoi että on tärkeätä pitää selkä- ja vatsalihakset hyvässä kunnossa.

On skolioosia ja mave sattuu, siksi en tee. Mutta selvästi paremmin toimii mave jalkojen takapuolelta. Paras etureiskaliike. :rock:

Mavessa on tuo selän kulma aika kova mun vialle ja romut on niin isoja tuossa liikkeessä.

VelttoV sanoi:
On skolioosia ja mave sattuu, siksi en tee. Mutta selvästi paremmin toimii mave jalkojen takapuolelta. Paras etureiskaliike. :rock:

Mavessa on tuo selän kulma aika kova mun vialle ja romut on niin isoja tuossa liikkeessä.
Missä määrin sattuu? Minullakin sattuu jonkin verran alaselkään, mutta ei niin merkittävästi että jättäisin maven tekemättä.
Rikonkohan selkäni tällä menolla?
Selkä pysyy kuitenkin suorassa.

Noh, kipu on aika pistävää ja ei mitään lihassärkyä. Välitykset on suht pitkänä aika huonot, vaikka pitkät kädet onkin. Välilevyssä on ongelmia, joten tuossa asiassa kuuntelen kehoani. Kyykkykin onnekis onnistuu paremmin, mutta ykkösiä harvemmin. Raskaammilla painoilla vyö auttaa. Siksi teenkin nousevaa sarjaa ja lopussa pari viimeistä kovinta sarjaa vedän vyön kanssa.

PenttiK sanoi:
Ei varmaankaan koske yleisesti.
Minulla todettiin tänä vuonna skolioosi ja kävin sen jälkeen myös fysioterapeutilla jolle sanoin tekeväni mavea ja se oli hänen mielestään hyvä asia.
Sanoi että on tärkeätä pitää selkä- ja vatsalihakset hyvässä kunnossa.
Jess, hyvä tietää! Vaikka luultavasti olisin jatkanut samaan tyyliin vaikka vastaus olisi ollut toisenlainenkin. Paukapää olen...

Tuosta selkälihasten kunnossapidosta sellainen pointti, että mulla ei ole enää ollenkaan alaselkäkipuja! Tällaisille selkävaivaisille treenaaminen taitaa olla parasta lääkettä. Silloin sohvaperuna-aikoina oli joskus ristiselkä niin kipeä että itku meinasi päästä, nykyään ei moisesta enää ole joutunut kärsimään. Eli tästäkin elämänlaadun paranemisesta on salitreenejä kiittäminen!

Edit. Olin näköjään aiemmin kirjoittanut, ettei skolioosista ole ollut vaivoja. En kuitenkaan osaa sanoa johtuivatko alaselkäkivut nimenomaan skolioosista vaiko vain yleisestä heikkoudesta. Niin ja notkoselkä mulla on myös, eli kaikki mahdolliset kieroumat...

Täällä myös skolioosi eikä haittaa treenaamista. Mavettelu ym. ovat vain vähentäneet selkäkipuja eli treeni jatkuu normaaliin tapaan. Ainoa asia milä harmittaa on tuosta johtuva rintakehän epäsymmetrisyys ja ilmeisesti vaikuttaa myös vatsalihaksiin, totesin nyt keväällä meinaan että ekaa kertaa kun palat näkyy niin nehän on prkl eri kokoset. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom