SJMV - Suorin jaloin maastaveto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kride
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 SJMV – SUORIN JALOIN MAASTAVETO 🔥

Meta description: Takamus- ja takaketjuvetojen klassikko, joka kehittää erityisesti pakaroita, takareisiä ja alaselkää.

Järjettömän vaikea liike mutta samalla järjettömän tehokas. Puhtaat takareisiliikkeet ovat aika vähissä ja SJMV pesee ainakin väsyneet reidenkoukistukset kuusnolla.

Selän suorana pysyminen on vain edellytys liikkeen suorittamiseen mutta se ei takaa oikeaa tekniikkaa. Mielestäni ehdottomasti tärkein asia liikkeessä on paineen pysyminen takareisillä ja liikkeen jatkuvuus ylä- ja ala-asennossa. Itse käytän isommilla painoilla vetoremmejä, koska lyhyetkin sarjat kestävät rauhallisen tekniikan takia melko kauan. Ja jos mielenkiinto siirtyisi otteen pitävyyteen, niin todennäköisesti tekniikka alkaisi hajoamaan. Vyötä taas en käytä ollenkaan. En osaa perustella miksi en käytä mutta liike tuntuu luontevammalta ilman.

Zig-zag postasi itseasiassa kaksi eri liikettä, joista molemmat on suoritettu videoissa hyvällä tekniikalla.

Ekan videon neito tekee liikettä, joka tunnetaan nimellä RDL (romanialainen mave).

Tokan videon poitsu taas tekee liikettä, jonka nimi on SLDL/SJMN (Stiff-legged/Suorin jaloin).

Vyötä taas en käytä ollenkaan. En osaa perustella miksi en käytä mutta liike tuntuu luontevammalta ilman.
Eipä sitä vyötä mihkään tarvikkaa jos on syvät lihakset keskikropan seudulla kondiksessa suhteessa siihen paljon pystyy nostelemaan/vetämään.

Mulla on tapana tehdä tuota suorinjaloin maastavetoa ihan polvet lukossa, mutta en kylläkään tee sitä korokkeelta ja teen hieman isommilla (siis halkaisijaltaan) levypainoilla, niin selkäni ei mielestäni pyöristy juuri ollenkaan. Pystyn nostamaan paljon enemmän tikkusuorin jaloin kuin jalat koukussa, koska ilmeisesti minulla on suhteessa vahva alaselkä (olen aloittelija). Liikkeen tekeminen ei satu tai tunnu ikävältä millään tavoin.

Mikä on teidän kantanne, kannattaisiko silti opetella tekemään polvet hieman koukussa? En halua loukkaantua. Tällä hetkellä vaikka yrittäisin pitää polvia koukussa, ne tuppaavat väkisin napsahtamaan lukkoon sinne taka-asentoon.

Mulla on tapana tehdä tuota suorinjaloin maastavetoa ihan polvet lukossa, mutta en kylläkään tee sitä korokkeelta ja teen hieman isommilla (siis halkaisijaltaan) levypainoilla, niin selkäni ei mielestäni pyöristy juuri ollenkaan. Pystyn nostamaan paljon enemmän tikkusuorin jaloin kuin jalat koukussa, koska ilmeisesti minulla on suhteessa vahva alaselkä (olen aloittelija). Liikkeen tekeminen ei satu tai tunnu ikävältä millään tavoin.

Mikä on teidän kantanne, kannattaisiko silti opetella tekemään polvet hieman koukussa? En halua loukkaantua. Tällä hetkellä vaikka yrittäisin pitää polvia koukussa, ne tuppaavat väkisin napsahtamaan lukkoon sinne taka-asentoon.

Niin, en tiedä mitä merkitystä levypainojen halkaisijalla on, sillä ei tuossa liikkeessä ole mitenkään tavoiteltavaa päästä lattiaan asti vaan niin pitkälle kuin takareidet antavat periksi. Oleellista liikkeessä on mielestäni se, että tuntuman saa takareisille. Ala-asennossa tuntuu kunnon venytys. Hiukan erikoiselta kuulostaa tuo, että tikkujaloin liikkuu paljon isommat painot. Mutta ei siinä mitään jos tekniikka on kunnossa. Kokeile eri tyylejä ja vertaa seuraavan päivän kiputiloja. Silloin kun SJMV oikeasti menee perille, niin käveleminen käy työstä.

Tuossa mielestäni oikein puhdas tekniikka:

http://www.youtube.com/watch?v=DHbFIlGD3-k

Ja tuossa vastaavasti aivan kauhea:

http://www.youtube.com/watch?v=HU0RrV2XESw&feature=related

Mulla on aika vetreät takareidet, saan helposti esim. kengät jalassakin kämmenet maahan ja kyynärpäät vielä koukkuun silleen suorilta jaloilta.

Se just voi vaikuttaa, että en ole vielä kauhean pitkää aikaa treenannut, ja olen aina treenannut tikkujaloin. Vielä vähän aikaa sitten sain silleen enemmän ylös kuin normaalissa mavessa, nyt enää saman verran:) (siis kun mave on kehittyny)

Vielä semmoinen kysymys, että siis ton liikkeen pointtina ei ole saada niitä painoja lattiaan astiko? Tähän mennessä olen aina laskenut painot lattiaan asti ja siitä taas ylös.

Unohda polvet kokonaan! Olennaista on perseen työntäminen taakse, jolloin polvet koukistuu automaattisesti sen minkä tarvii (katso videot).

Haluisin tehdä molemmat liikkeet yhden treenikierron (7 päivää) aikana. Teen nelijakoisella ohjelmalla tällä hetkellä jaolla:

1. rinta, hauis MA
2. reidet (sis. sjmv sekä kyykky) TI
3. olkapäät, ojentajat TO
4. selkä (mave) LA

Kysymys onkin tuleeko kaksi vetotreeniä alaselälle liian raskaaksi? Itseäni ei kauheasti huvittaisi tehdä tyylillä "mene ja testaa" ja lopptuloksena selkä hajalla. Mites muut? Teettekö molempia vai ainoastaan toista liikettä=?

Mun mielestä ihan hyvä noin. Tosin ei mene kauaa, kun joku sua jo käskee vaihtamaan 1- tai 2- jakoiseen:(

Suorin jaloin tehtynä tulee kuitenkin vedettyä maasta asti, joten selkäpäivänä voit vedon tehdä pukeilta tai telineeltä (polvien kohdalta). Tällä tavoin saat käyttää enemmän rautaakin tangossa.

Ite teen vaan SJMV:a koska tiedän ettei omat paikat kestä. Tosin teen 2-jakoista treeni-treeni-lepo-treeni-treeni-lepo-lepo viikkosyklillä joten sjmv tulee tehtyä kahdesti viikossa. Eli ehkä hieman eri asia jos tekisin joka toisella maven ja joka toisella suorin jaloin. Tee sjmv kevyemmillä painoilla ja mave sitten massaliikkeenä niin luulisi paikkojen kestävän.

Sorry :offtopic: , mutta miksi pari viestiä on poistettu? Luultavasti on hyvä syy, mutta en itse tiedä vielä mikä se on.

Alan tekemään toistaiseksi vain sjmv kun ei tunnu paikat palautuvan kunnolla. Eli takareiskat teen selän yhteydessä.
EDIT: tai sitten vuorotottelen mavea ja sjmv viikoittain.

Joo kiitti Mika ja Mike, teijän takii ontunu eilisillasta asti.:evil: On meinaa infernaalinen DOMS ku kuukauden treenitauon jälkeen vetäsin SJMV eile aamupäivästä. On kyl ykkösliike takareisille.

Mitenkäs sjmv:ssä on polvien tilanne yläasennossa? Tuli joku vanhan koulun painonnostaja huomauttelemaan salilla tänään kun tein, että ei pitäisi yhtään lukita ylhäällä polvia. Omasta mielestäni tein kyllä hyyvin rauhallisella tahdilla ja varovasti vaikka polvet hieman lukkoon ylhäällä vedinkin. Tämän ketjun videoissa ei ainakaan ole hirveästi pelätty polvien takia eikä ole koskaan tullut kyllä mieleen, että se juuri polviin saattaisi tehdä tuhojaan kuten vaikka prässäillessä, joissa joskus liikaa riehuessa kyllä huomaa jälkeenpäin jos tekniikka on pettänyt.

Back
Ylös Bottom