sivuolkapään oikeaoppinen treeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja huumor
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itse en oikein koskaan ole pitänyt perusvipareista oikein millään tasolla. Alhaalla käsi vain roikkuu, eikä olkapää tee oikein mitään. Kun painoa lähtee nostamaan, niin ylhäällä kuormaa onkin sitten helposti jo turhankin paljon. Liikeen kuormittavuus vaihtelee tosi paljon läpi liikeradan. Nuo mahdolliset ongelmat olkapään teveydelle muistaen, olen pitäytyn pystypunnerruksissa, mutta tämän ketjun inspiroimana päätin kokeilla tuota Markuksen esittelemään tapaa tehdä vipareita kyljellään maaten. Se tuntuikin oikein hyvältä ja ensiyrittämällä kohdistui todella hyvin kohteeseensa. Jotenkin tuntui luontevammalta aloittaa liike syvemmältä alhaalta. Pitääpä ottaa tästä koppi ja katsoa, saanko tällä liikkeellä kasvatettua sivuolkapäähän lisää lihaa.

Itse en oikein koskaan ole pitänyt perusvipareista oikein millään tasolla. Alhaalla käsi vain roikkuu, eikä olkapää tee oikein mitään. Kun painoa lähtee nostamaan, niin ylhäällä kuormaa onkin sitten helposti jo turhankin paljon. Liikeen kuormittavuus vaihtelee tosi paljon läpi liikeradan. Nuo mahdolliset ongelmat olkapään teveydelle muistaen, olen pitäytyn pystypunnerruksissa, mutta tämän ketjun inspiroimana päätin kokeilla tuota Markuksen esittelemään tapaa tehdä vipareita kyljellään maaten. Se tuntuikin oikein hyvältä ja ensiyrittämällä kohdistui todella hyvin kohteeseensa. Jotenkin tuntui luontevammalta aloittaa liike syvemmältä alhaalta. Pitääpä ottaa tästä koppi ja katsoa, saanko tällä liikkeellä kasvatettua sivuolkapäähän lisää lihaa.
Kyllähän perusvipareihinkin saa aika erilaisen voimakäyrän jos nojaa vaikka johonkin ja seisoo sivusuunnassa vinossa. Silloin lähdössä on jo vähän enemmän kuormaa ja jännitys pysyy paremmin alhaallakin ja yläasennossa taas kuormaa on hieman vähemmän. Tai tekee taljassa yhdellä kädellä, niin heti lähdön jälkeen kuormaa on eniten ja ylhäällä vähiten. Taljassa voi myös nojata toiseen suuntaan, eli nostavan käden suuntaan jolloin saadaan pidempi tehokas liikerata kun alhaalla on kuitenkin vielä kuormaa ja käden voi nostaa kropan suhteen ylemmäs ja kuorma säilyy vielä. Tai ottaa taljassa vaijerin selän takaa eikä edestä, niin osuu taas vähän eri lohkoon. Jos perusvipareita haluaa tehdä, niin näitä kaikkia variaatioitahan kannattaa käyttää, eikä hinkata pelkillä käsipainoilla.

Tämän luokan oivalluksia ei tule ihan joka vuosi. Tein peukku edellä maaten 3 sarjaa / käsi, jonka jälkeen seisten samalla tyylillä 3 sarjaa. Paras olkapääpumppi ikinä? Ehkei sentään, mutta varmasti kokonaisvaltaisin mihin 6 sarjalla olen päässyt.

seated-bent-over-lateral-raise.png

Ite koen tänki ihan hyväks sivuolille, ja paljo ergonomisemman tuntuseks, ku perus suoraan sivulle versio.
Tää on IMO paras vipariversio. Superina Arnold pressin kanssa takaa jäätävän pumpin olkapäihin.

Itse tykkään tehdä vipareita säädettävässä ristikkäistaljassa siten, että säädän taljojen korkeuden lähtemään apaut reisien puolivälistä.

Semmoinen jantteri kuin Larry Scott neuvoi M&F:n kolumneissa joskus vuonna miekka ja kivi tekemään pystärin kp:lla niin että nojaa etukenoon "epätasapainoon" reidet käsipainoräkkiä vasten (joka tietty muuttaa liikerataa). Scottin mukaan tuo kohdentaisi pystäriä enemmän sivuolkapäille. Mitä mieltä olet Markus tuosta ja voiko tuo aiheuttaa jotain riskiä/haittaa olkapäille?

Kyllähän tuo teoriassa kohdentaa pystäriä enemmän posterolateraalisille deltseille. En kuitenkaan näe mitään kovinkaan ergonomista tapaa tehdä tuota liikettä. Jos siinä haluaa pitää kyynärpäät kässäreiden alla, olkapäihin pitää tehdä äärimmäinen ulkokierto, mihin ei normaalilla liikkuvuudella useimmat ihmiset pääse ilman painojakaan. Jos taas vaan todella tekee koko liikkeen epätasapainossa niin että ei yritäkkään pitää kyynärpäitä painojen alla, tulee olkaniveleen aikamoinen vääntö sisäkiertosuuntaan eli ulkokiertäjät joutuvat koville. En itse edes yrittäisi tehdä pystäristä posterolateraalista deltsiliikettä.

Jep. Ja nimenomaan seisten tehdyissä vipareissa eri biomekaanisista tekijöistä johtuen tuo vastuksen muuttuminen vie työtä pois kohdelihakselta. Kyljellä oltaessa se muuttuu plussaksi että vastus on kovin liikkeen pohjassa ja kevenee ylöspäin mentäessä.
Nuo viparit mun tyyliin voi todellakin aloittaa joo alempaa, ja montakin muuta tapaa varioida niitä löytyy.

Tämän luokan oivalluksia ei tule ihan joka vuosi. Tein peukku edellä maaten 3 sarjaa / käsi, jonka jälkeen seisten samalla tyylillä 3 sarjaa. Paras olkapääpumppi ikinä? Ehkei sentään, mutta varmasti kokonaisvaltaisin mihin 6 sarjalla olen päässyt.

Hyvä kuulla että toimi. Seisten tehdytkin viparit tulevat tehokkaammiksi sen jälkeen kun on aloittanut kyljillä, koska silloin deltsit on esiväsytetty ja niistä tulee trapseihin nähden heikompi linkki pystyssäkin (jolloin ne stimuloitivat paremmin). Ittelläni menee niin herkästi trapseille että tuokaan ei usein riitä vaan teen kaikki vipairt kyljellään. Hyvä kuulla että toimii sulla.

Itselläni oli tasan sama ongelma. Korjautui kuitenkin joissain kuukausissa kun tohon tyyliin vaihdoin ja aloitin rauhallisesti. Naksahdus ja kipu tuli todennäköisesti siitä että sun kyynärpään lateraaliset nivelsiteet eivät ole tottuneet ottamaan kuormaa vastaan ja venyvät liikaa -> kyynärnivelen lateraalipuoli vetäytyy auki -> niveleen tulee alipaine -> nivelnesteeseen sitoutunutta kaasua vapautuu kaasumuotoon (naksahdus) -> alipaineen tuoma tuki vähenee -> nivel repsahtaa ja lateraaliseen nivelsiteeseen tulee hetkellisesti kova veto -> mikrovaurioita nivelsiteeseen -> tulehdus -> kipu.
Perusongelma on siis siinä että koska nuo lateraaliset nivelsiteet eivät ole ennen saaneet vetoa, ne on yhä yhtä vahvat kuin ne oli sun saliharrastuksen alkaessa mutta sun lihakset on tottakai vahvistuneet vaikka kuinka paljon siitä. Eli mieti sitä kässäriä millä saat nyt tehtyä vipareita, ja kelaa että ensimmäisenä päivänä salilla se kässäri oltais laitattu vääntämään sun kyynärpäätä tuossa mun suosittelemassa vipariasennossa ja joku vetäis sun olkavarresta että saat sitä liikutettua. Todennäköisesti kyynärpää kipeytyisi. Sama tilanne tässä.
Mä lähdin ratkaisemaan tätä ongelmaa sillä, että otin liikkeestä variaation missä on pakko vähentää painoa ihan mekaanisista syistä. Eli tein sitä taljassa yhden käden köydellä selän takaa, peukku edellä tietenkin. Tuntuu kohdistavan liikettä samalla enemmän sivuolkapäälle. Se siis tuntuu ihan hyvältä ja kyynärpääkin on ollut tyytyväisempi, mutta siihen en uskalla ottaa kantaa menetetäänkö siinä samalla jotain olkapään terveydellisiä etuja edestä tehtyyn nähden.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mikäs ois porukan suosikki sivuolkaliike, jos sais valita vaan yhden ja sillä pärjätä loppuikä? Itellä ehkä toi vipari taljassa yhdellä kädellä.
Niskantakaa punnerrus vapaalla tangolla seisten ehdottomasti. Olkapäät leveentyvät aina pienessä ajassa kun otan tämän takaisin ohjelmaan vaikka kokonaisvoluumi ei muuttuisikaan

Niskantakaa punnerrus vapaalla tangolla seisten ehdottomasti. Olkapäät leveentyvät aina pienessä ajassa kun otan tämän takaisin ohjelmaan vaikka kokonaisvoluumi ei muuttuisikaan
Joo, kiertäjäkalvosimet tulehduksesta turvonneina. Rankka meininki. :puntti:

Back
Ylös Bottom