Sivariin vai armeijaan? Yleinen asevelvollisuus on lakkautettava.

Yksi uhkakuvahan on ollut, että vihollisen maahanlaskujoukot valtaisivat kasarmit sekä asevarikot yllätyshyökkäyksellä, jolloin liikekannallepano hidastuisi tai estyisi. Tuollaisen nukkuvan varuskunnan valtaa tai sabotoi pienikin porukka, joka liikkuu helikoptereilla, laskuvarjoilla tai maihinnousualuksilla.

Näitähän edellämainitsemiasi maahantunkeutumismuotoja ei pysty ennakoimaan mitenkään, ennekuin ryss...vihollisen rynkynpiippu kutittelee leukaperiäsi.


...taitaa joku olla katsonut liikaa action-leffoja.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos uudestaan pitäis valita, itse voisin melkein jo harkita jotain erikoisempaa ja työelämässä paljon hyödyllisempää siviilipalveluspaikkaa.
 
. Ei reserviäkään ihan hetkessä kutsuta palvelukseen.

Olen LKP-upseeri. Meidän varustama porukka, kiireysluokka kakkonen, on aseissa ja koulutettuna tehtäväänsä 2 vrk.n sisällä siitä kun Perkin (perustamiskeskuksen9 päällikkö saa käskyn varustaa ja kouluttaa kokoonpano sodanajan valmiuteen.

- - - Updated - - -


Puhuuhan tuo ihan asiaakin, mutta...

yleisesti ottaen huvittaa, kun runoilijapojasta tulee maanpuolustusosaamisen huippuasiantuntija joidenkin silmissä. : )))
 
Hmm aika mielenkiintoisia mielipiteitä porukalla. Mitähän mahtais tapahtua jos joku nyt haluais hyökätä Suomeen.

Itse näen asian niin että armeijan käymisen tarkoitus on valmistaa ihmiset sotaa varten. Käytännössä niin että jääkärit jne osaavat varautua pitkiin marsseihin, vähiin uniin ja johtajien komentojen tottelemiseen. Sodan aikana tämä ei olisi niin iso shokki. Upseerien koulutuksessa panostetaan päätöksien tekemiseen ja stressin sietoon, jotta sota-aikana pystyy toimimaan järjellisesti.

Olen siinä samaa mieltä että armeijaan ei pitäisi pakottaa, sivariin vaan jos pää ei kestä. Ja helpommin nämä "ei armeijaan sopivat" maitojunalla sivariin. En ota kantaa mikä olisi Suomen puolustuksen kannalta paras vaihtoehto mutta henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että kaikkien kannattaisi käydä armeija.

En ymmärrä miksi osan mielestä armeija oli niin kamalaa ja turhaa. En ole mikään sotahullu enkä siviilissä harrasta mitään armeijaan liittyvää mutta jos nyt saisin päättää en todellakaan menisi sivariin vaan kävisin saman armeijakoulutuksen jonka kävin. Armeijasta ei jäänyt minulle kuin hyviä muistoja ja niitä erittäin paljon. Jos kantti kestää käykää ehdottomasti RUK, armeijan ehdottomasti parasta aikaa.
 
Täysin offtopic, mutta kun kerran on LKP-upseeri paikalla, jos 2 kiireellisyysluokan joukot on 2vrk päästä käskystä lähtövalmiudessa, niin kuinka nopeasti ns. ekat joukot pitää käskystä saada kasaan ja liikkeelle?
 
Noista valmiuksista vielä sen verran, että eihän siinä ole mitään järkeä pitää joukko-osastoja valmiina selvän rauhan aikana ihan vain siksi jos vihollinen hyökkää yöllä klo 02:38. Ei sellaista vihollista ole. Sota voidaan kyllä ennakoida kuten ennenkin ja sitä ennen poliittinen tilanne on jo kireä. Tällä hetkellä mitään sellaista ei ole ilmassa.

Ja jos venä...vihollinen vaikka hyökkäisikin, ei nukkuvaa patteristoa jostain Niinisalosta hetkessä kärrätä rajalle.

Ei sitä oikein voida ennakoida varmuudella. Yksi mielenkiintoisimmista aiheeseen liittyvistä tutkimuksista käytiin läpi Nassim Nicholas Talebin kirjassa Black Swan, jossa asiaa lähestyttiin rahoitusmarkkinoiden näkökulmasta. Osakkeiden ja velkakirjojen hinnoitteluhan perustuu tulevaisuuden tuotto-odotuksiin ja siinä kävi ilmi, että markkinoilla ei näkynyt minkäänlaisia merkkejä sodan odotuksista vielä todella lähellä ensimmäisiä kärhämiä.

Ja muutenkin, jos kunnollista valmiutta ei pidetä yllä ennenkuin sodan uhka on todellinen, niin eikös se siinä vaiheessa alkava varustelu vasta provosoivaa olisikin?
 
Hmm aika mielenkiintoisia mielipiteitä porukalla. Mitähän mahtais tapahtua jos joku nyt haluais hyökätä Suomeen.

Käteiset ja Stubidot eivät enää olis vallassa, mamut ei sais loputtomasti hilloa. Miksi sä haluat puolustaa puolueiden vallankahmintaa omalla hengelläsi?

Itse näen asian niin että armeijan käymisen tarkoitus on valmistaa ihmiset vähiin uniin ja johtajien komentojen tottelemiseen.

Ihanko itse olet tuohon päätynyt. Mitä jos hankkisit vain jostain dominatrixin ittelles.
 
Käteiset ja Stubidot eivät enää olis vallassa, mamut ei sais loputtomasti hilloa. Miksi sä haluat puolustaa puolueiden vallankahmintaa omalla hengelläsi?

Ihanko itse olet tuohon päätynyt. Mitä jos hankkisit vain jostain dominatrixin ittelles.

No huhhuh siinä on meillä taas isänmaan toivo. Jos tulisi sota niin sinä olisit varmasti ensimmäisenä Ruotsissa tai jossain muualla ettei vaan tarvitse puolustaa omaa maata. Jos täällä kerran on niin kamalaa niin eikö kannattaisi lähteä heti pois täältä?
 
Jos tulisi sota niin sinä olisit varmasti ensimmäisenä Ruotsissa tai jossain muualla ettei vaan tarvitse puolustaa omaa maata.

Sinäkö et lähtisi perheesi kanssa jos tulisi mahdollisuus? Ootko oikeasti sitä mieltä että herrojen erimielisyyksien takia sinun ja koko perheesi tarvitsee kuolla?
 
Yleinen asevelvollisuus on rahan haaskausta. Ei ole mitään järkeä kouluttaa sotilastaitoja varusmiehille, joista suurin osa on koulutusta saadessaan liian epäkypsiä ja motivoitumattomia, että oikeasti pystyisivät syvällisesti oppimaan jotain hyödyllistä. Ikäluokan koosta johtuen opetusryhmät ovat liian isoja ja suurin osa ajasta kuluu logistiikkaan ja odotteluun. Reservissä on liikaa miehistöä, että voitaisiin pitää taitoja yllä. Koko systeemi on kehitetty maailman- ja sisäpoliittiseen tilanteeseen, jota ei ole ollut olemassakaan pitkiin aikoihin.

Tuo kansalliskaartimalli toimisi paljon paremmin kun koulutettavaa porukkaa olisi vähemmän ja kaikki mukana olevat olisivat aidosti motivoituneita maanpuolustuksesta.

Nimim. res vänr -92, ei kertaakaan kertaamassa
 
Sinäkö et lähtisi perheesi kanssa jos tulisi mahdollisuus? Ootko oikeasti sitä mieltä että herrojen erimielisyyksien takia sinun ja koko perheesi tarvitsee kuolla?

No jos sinulla on perhe, työ, asunto ja kaikki rahat kiinni täällä niin mihin ajattelit mennä, miten pärjätä ja kuinka kauan? Tuskinpa Ruotsikaan kaikkia suomalaisia ottaa avosylin vastaan. Ja mitähän herrojen erimielisyyttä tarkoitat? Jos nyt esimerkiksi Putin haluais jostain ihme syystä hyökätä tänne niin eipä siinä muilla "herroilla" taida olla sanomista.
 
No jos sinulla on perhe, työ, asunto ja kaikki rahat kiinni täällä niin mihin ajattelit mennä, miten pärjätä ja kuinka kauan? Tuskinpa Ruotsikaan kaikkia suomalaisia ottaa avosylin vastaan. Ja mitähän herrojen erimielisyyttä tarkoitat? Jos nyt esimerkiksi Putin haluais jostain ihme syystä hyökätä tänne niin eipä siinä muilla "herroilla" taida olla sanomista.

Et vastannut kysymykseeni. No en ihmettele, tuohon ei voi vastata muuten kuin myöntämällä olleensa väärässä, paitsi jos sen perheen henki ei oikeasti merkkaa mitään. Noilla yksityiskohdilla, turvapaikan sijainnilla yms. ei tässä keskustelussa ole väliä.
 
Tässä ehkä saadaan vähän väärä kuva minun sotimishaluistani. En todellakaan halua sotimaan, tuskin kukaan muukaan haluaa. Ammattiarmeija ehkä olisi parempi vaihtoehto mutta nykyisistä vaihtoehdoista pelkästään omien kokemusten perusteella suosittelen armeijan käymistä siviilipalveluksen sijaan. On ainakin henkisesti kasvattava kokemus. Mielestäni puoli vuotta elämästä armeijan leivissä ei ole hirveän pitkä aika jos vaikka vertaa koulun käymistä (itsellä lähes 20 vuotta).
 
Ja muutenkin, jos kunnollista valmiutta ei pidetä yllä ennenkuin sodan uhka on todellinen, niin eikös se siinä vaiheessa alkava varustelu vasta provosoivaa olisikin?

Valmiutta toki, mutta taisin aikaisemmin tarkoittaa vain noita viikonloppugineksiä. Eli miksi pitää kalliilla rahalla porukkaa röhnöttämässä jossain keskisuomen varuskunnassa siltä varalta, jos sota syttyisi seuraavan 2h aikana.

Joskus on tullut mietittyä koko varuskuntien tarpeellisuutta. Olisiko tehokkaampaa laittaa maanpuolustus oppiaineeksi yläasteelle + amis/lukioon. Tunti pari per viikko ja joku terveellä järjellä johdettu leiri silloin tällöin. Ja kunnollista liikuntaopetusta siihen päälle. Varusteet pidettäisiin paikkakunnalla keskusvarastolla mutta muuten jokainen eläisi normielämää, eikä valtion tarvisi kustantaa ruokia, nukkumisia, liinavaatteita jne. jne. Mitä sitä muutenkaan oppii jossain intin luennolla, joka kestää 5 päivää ja puolet morteista nuokkuu alusta loppuun asti.

Ehkä tuollainen kouluintti olisi kuitenkin liikaa rauhantahtoisille aktivisteille. Onhan siinä kieltämättä vähän Pohjois-Korean meininkiä. Mutta kumpaa sitä itse tekisi mielummin? Opettelet ensiavun parin viikon aikana omaan tahtiin koulussa, vai olet jossain inttisulkeisessa mitä vetää asiasta sen enempää tietämätöän alikessumortti? Muutenkin tämmöisen perusjuipin kannalta 90% inttiajasta on odottamista ja pendaamista. Suurin osa varusmiehistä oppii asiat ekalla kerralla, ja loppuaika koitetaan valistaa niitä muutamaa vatipäätä. Lopuksi lähinnä poltetaan röökiä ja vempataan.
 
Et vastannut kysymykseeni. No en ihmettele, tuohon ei voi vastata muuten kuin myöntämällä olleensa väärässä, paitsi jos sen perheen henki ei oikeasti merkkaa mitään. Noilla yksityiskohdilla, turvapaikan sijainnilla yms. ei tässä keskustelussa ole väliä.

Kyllä minä olen valmis puolustamaan maatani. Perheen lähettäisin pois sota-alueelta mutta tarkoituksenahan on, että perhe tulee takaisin.
 
Heh heh, perhe tulee takaisin.. varmaan tulisi.. sinne mihin ikinä menisivätkin.. myös jäisivät.. kivasti löytäisi eukko uuden miehen jolla on tarjota muutakin kuin pystyyn palanut torppa ja ruhjoontunut ruho.
Kovastippa nuo meidän maahamme tulleet "pakolaisetkin" ovat takaisin palanneet.. siellä mistä lähtivät, odottaisi ei yhtään mitään samalla kun täällä tarjotaan kaikki mitä kuvitella saattaa pyytämättäkin.
 
Kyllä minä olen valmis puolustamaan maatani. Perheen lähettäisin pois sota-alueelta mutta tarkoituksenahan on, että perhe tulee takaisin.

Ok, kiitos vastauksesta. Itse asettaisin perheen ja sen ettei lasten (jos niitä olisi) tarvitse kasvaa ilman isää tärkeysjärjestyksessä korkeammalla kuin tämän maapläntin, jota Suomeksi kutsutaan, mutta niinhän ne sanoo että jokainen tavallaan.:)
 
^ Yksi vaihtoehtohan olisi jättää laiva jo nyt?

Täysin offtopic, mutta kun kerran on LKP-upseeri paikalla, jos 2 kiireellisyysluokan joukot on 2vrk päästä käskystä lähtövalmiudessa, niin kuinka nopeasti ns. ekat joukot pitää käskystä saada kasaan ja liikkeelle?

Ei kuulu julkiseen keskusteluun. Et tule saamaan tuohon oikeaa vastausta, koska ne joilla asiasta on oikeaa tietoa eivät sitä saa kertoa. Liikekannallepanoon ja joukkojen perustamiseen liittyvät tarkat aikamääreet ja luvut ovat ihan hyvän syyn takia salassapidettävää tietoa.
 
Joo, top secret. Kyllä sitä vaan vieläkin jaksetaan nähdä Venäjä suurena uhkana, joka tuossa vieressä väijyy sopivaa hetkeä. Kyllä sen intissä huomasi kuinka edellisen sodan traumoissa koko upseeriporukka pyöri. Juu, nyt ne ostaa maita täältä, ehkä jopa varuskuntien läheltä. Varmaan valtaavat koko maan, vähintään kurkkivat kiikareilla kun mosat opettelee suksi sulkeisia. Mitään pätevää selitysta ei näiltä venäjän pelkääjiltä tule mahdolliselle hyökkäykselle.
 
Back
Ylös Bottom