Usein oon ihmetellyt, miten noiden hevosten kanssa töitä tehdessä ja harrastaessa ei oo sattunut pahemmin. Olen kyllä useamman kerran tippunut selästä, muutaman kerran hevonen on potkaissut ja purrut. Pari vuotta sitten estekisoissa tultiin huonosti esteelle, sekä hevonen että minä tehtiin voltti. Luojan kiitos en jäänyt sinne 600 kilon alle. Noissa tippumisissakin tulee lähinnä tärähdys ja hetken ajan on epätodellinen olo.
Viime talvena olin ihan vieressä, kun kaveri tippui hevosen selästä jaloilleen, hevonen kääntyi ja potkaisi kaveria mahaan. Vatsalihakset repesivät. Nauraminen kuulemma sattui paranemisvaiheessa melkein enemmän kuin itse onnettomuus. Kävi kyllä toista sääliksi, kun nauru loppui aina itkukohtaukseen.
Lapsena tapahtuneiden tapaturmien kipua en muista. Kerran olen astunut pitkän ruosteisen naulan päälle, tuli ihan läpi asti jalasta. Leuasta löytyy arpi, kun olen hyppinyt sängyllä ja iskenyt siitä leuan sängyn päätyyn. En ole ollut kovin tapaturma-altis, toisin kuin siskoni :D Hänellä on mennyt hampaat kielestä läpi, kaatui suihkussa ja rikkinäinen kaakeli avasi polven luuhun asti, lasi räjähti käteen ja teki aikamoiset haavat, jne.
Pahin kipu ylivoimaisesti on ollut hermokipu jalassa. Takareiteen tuli jokin vamma, jonka seuraksena hermokipua ja muuta kipua oli pakarasta nilkkaan. Lääkkeet eivät auttaneet, makasin monta päivää sykkyrässä. Pystyin kävellä makkarista keittöön (ei oo kovin pitkä matka kaksiossa!) ja oli pakko taas mennä sykkyrään. En pystynyt istua normaalisti, en pystynyt seistä kauaa. Kun sain kyydin apteekkiin, aloin itkemään kivusta, kun piti mennä autoon istumaan. En vain pystynyt, sattui niin saatanasti!
Lisäys! Osuihan mulla tässä heinänkorsi silmään jokunen aika takaperin :D Ei kuulosta pahalta eikä aluksi tuntunutkaan. Yöllä sitten heräsin hirvittävää kipuun enkä nähnyt mitään toisella silmällä, näkö kenttä aivan sumea ja turvotus oli niin paha, että toistakaan silmää ei meinannut saada pidettyä auki. Aamulla lääkäriin ja kun useampien puudutustippojen jälkeen sain pidettyä luomea auki, niin lääkäri totesi, että pitkä viilto juuri tuossa pupillin kohdalla. Miten voi olla niin pieni haava niin kovin kipeä? Siinä meni päivä pimeässä maaten ja särkylääkkeitä syöden.