Silloin minua sattui...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu
Tulee kans mieleen pari kommellusta.

1. 12-vuotiaana leikin teräsmiestä ja "tipuin" alikulkusillalta asfaltille kyljelleen, sen verran muistan et taju lähti ja jotai häikkää tuli selkärankaan. Asuttiin pienellä paikkakunnalla jossa ei ollut omaa sairaalaa. Terveyskeskuksessa sanottiin "kaikki on hyvin, ei mitää hätää", seuraavaksi muistan et mentiin ambulanssilla kohti lähintä isompaa kaupunkia jossa olisi kunnon sairaala, ja vauhtia oli vähintään riittävästi. :D

2. Toinen tapaus oli pari vuotta sit kesällä, kun painireeneis väänty polvi hiukan. Tuloksena kutakuinkin kaikki polvesta poikki hermoineen päivineen, nyt jalka onki halvaantunu polvesta alaspäin ja polvi o kasattu muiden siirteillä ja pyhällä hengellä.
Pahin kipu kuitenkin oli, kun toi polvi leikattiin ja jostain syystä anestesialekuri ei nukuttanut vaan laittoi vaan puudutteen, vaikka muuta oli sovittu leikkaavan lääkärin kanssa. Puudute sit lopetti tehonsa kesken leikkauksen ja anestesialääkäri kieltäyty nukuttamasta leikkaavan kirurgin käskystä huolimatta. Pari viimestä tuntia sain siis purra hammasta, se kipu on aika sanoinkuvaamaton kun polvea operoidaan ja puudute ei tepsi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ylä-aste aikaa.. oli tunti alkamassa ja kauheella kiirellä luokkaan. Löin sit varpaani luokan kynnykseen. Sattu aivan saatanan paljon, sit otin sukan pois nii oli ukkovarpaan kynsi siellä irrallaan :rolleyes:

Armeijassa sattui kerran...

Metsäleirin viidentenä päivänä oli itko-koulutusta. Koska olo ei ollut enää kovin skarppi, en huomannut että olin työntänyt peukaloni vahingossa lukkopesään ennen kuin vedin liikkuvat taakse. Voin kertoa että se sattui. :itku:

Silloin sattu kun jäin auton alle mopolla,yritin väistää mutkassa, mutta oli liian kapea tie ja niin paljon heinää edessä. Vaihdepoljin uppos vähä jalkaa verta tuli sattu niin hemmetisti.

Hyväkun pääsin nousemaan ylös. Mutta en itkeny ja ei tarvinnu lähtee lääkärin. Laastari parantaa melkee kaiken:thumbs:

On sitä tullut kolhittua itseään lukuisia kertoja, laitetaan nyt muutama tähän.

1. Joskus 10-vuotiaana ajelin fillarilla, ilman kenkiä. Jalka lipsahti polkimelta ja varpaat tottakai etupyörän pinnojen väliin. Pinna leikkasi haavan luuhun asti + kaaduin fillarilla ja kolhin polvet sekä kyynärpäät. Teki aika kipiää.

2. Salibandy matsissa kohtuu kova laukaus, suoraan "kepin päähän". "Onneksi" ei ollut munasuojia... Poltteli niin uskomattoman kovin, että seuraavan vartin pystyi vaan makaamaan kentän ulkopuolella, melkein pisti tipan linssiin.

3. Baarissä joku mukava kaveri löi tuopilla naamaan, tuopin reuna upposi nenänvarteen (silmien väliin). Olin selvinpäin, teki kipiää.

On noita muitakin, mutta nämä tuli ekana mieleen. Laitetaan joskus lisää, kun tulee mieleen.

Kolhuja, tikkejä ja kaksi pientä murtumaa on tullut mullekkin. Kuitenkin kipu jonka tulen muistamaan aina, iski keskellä yötä 12-kesäisenä, kasseihin. Hyi helvetti, kiemurtelin jonku aikaa vuoteessa ennen kuin kehtasin murrosikäsenä huutamalla herättää vanhemmat ja sanomaan et joku on nyt pahasti pielessä. Siitä sitten suoraan leikkaukseen. Kaikki meni ilmeisesti hyvin, kummatki kaverit on tallella ja lapsia siunaantunut. Tosin tuo onnistuu yhdelläkin.

Tämä kipu oli oikeasti aivan helvetillistä ja sumensi kirjaimellisesti näön. Aiheutti vielä enemmän paniikkia, kun kassit särki ja se kipu heijasteli joka puolelle. Pisti ihan mutkalle. Nykyisin aika moni (esim. varpaan johonki kulmaan iskeminen) kipu helpottaa nopeasti ihan vain muistelemalla tuota.

Kyse oli tästä

Muistot tuovat mieleeni seuraavat tapaukset:
-Kaatuminen pyörällä tangon yli jolloin mukana tulevan pyörän taka-akseli osuu suoraan päähän ja verta tulee kun pistetyllä härällä.
-Löin itseäni 5-6 vuotiaana talikolla ukkovarpaan läpi, samoihin aikoihin lehmä astui paljaan jalkapöytäni päälle kun talutin sitä narussa, ei onneksi murtunut.
-Mopolla ojan pohjalle terävien pajunkantojen viereen mahalleen 60 km/h vauhdista ja mopo lentää jalkojen päälle
-Viisauden hampaiden poistot kyl sattuu ihan mukavasti kanssa.
- 2 krt murtunut sormi ja molemmilla kerroilla vasta viikon päästä sairaalaan, imetään sitä kipua joo..
-Lentopallotreeneissä pallo osui peukaloon ja joku nivel meni kappaleiksi, peukalo kun taipuu taakse melko hyvin.
-Nilkkojen venähdykset ja revähdykset sattuu kanssa ihan kivasti, ja se kun mäkihyppyä harrastaessani suksi meni toisen ylitse jarruttaessani ja oikeanjalan varpaat osoittivat taaksepäin, sietämätöntä kipua 6h ennen kun pääsi lääkäriin näyttämään polvea. "voishan sen leikata mutta katsotaan jos se parantuu.." :evil:

mustalainen löi tuopilla naamaan baarissa kun olin menossa poistamaan häntä häiriökäyttäytymisen vuoksi. olin siis itse portsarina. n. 3x3cm kokoinen lasinsiru jäi silmäkulmaan kiinni ja verta tuli perkeleesti. lohdutukseksi voin sanoa että tämän tempun jälkeen mannepaskaa sattu sata kertaa enemmän!!!

- Lukemattomia kertoja erilaisissa pallopeleissä peliväline kasseille. Aluksi luulee selvinneensä säikähdyksellä, mutta sitten tulee mojovat kipuaallot...:evil: Olen saanut kyllä tasaisesti jokapuolelle kroppaa noita palloja, esim. pesiksessä kuuppaan.

- ~7-8v:nä lensin pyörän selästä kunnon kaaressa ja yritin ottaa kädellä vastaan-> käsi murtui.

- Pari vuotta takaperin oli joskus jotain outoja hengitysoireita, joka ikinen henkäisy sattui niin perkeleesti.

- Hyppäsin talon katolta jotenkin hassusti maahan ja selkä veti totaalijumiin viikoksi tai pariksi. Paskalle ei meinannut millään taipua.

Kaverin kanssa oltiin merimiespainia yks juhannus. Kaveri sattui horjuttamaan minut jotenkin mahalleni ja käteni jäi alle "väärinpäin", käden päällä oli siis oma ja kaverin paino, joten poksahti siinä kyynärpää sijoiltaan.. Huusin siinä maassa kaverille, että " ai vittu" vedä se paikolleen" , kaveri teki työtä käskettyä, mutta se käsi ei mennyt vasta kun toisella yrittämällä paikoilleen.

Siitä sitten lekuriin, jossa lääkäri totesi että yleensä nämä kyynärnivelet laitetaan nukutuksessa, tai puudutuksessa paikoilleen, koska kyynärpäässä on niin paljon hermoja ja se on todella kivulias toimenpide.. Totesin vaan että hiukan sattui :)

Lopputuloksena oli koko käsi ihan mustana, koska siinä vissiin katkesi joku iso verisuoni kädestä :)

Onneksi käsi parantui täysin kolmessa vuodessa...

penskana ensimmäisellä vieraspelireissulla (lajina futis) ravattiin joukkuekaverin kanssa jonkun katetun katsomon portaita alas kilpaa..vilkaisin olan yli missä kaveri on tulossa ja kun käänsin katseeni eteenpäin törmäsin portaiden päädyssä olevaan kaiteeseen. olin sen verran pieni että se oli juuri kasvojen korkeudella. mahtava pamaus ja aika lahjakkaasti verta suusta..heti kokeilemaan onko hampit tallella mutta en ensin tuntenut niitä koska ien oli revennyt ja lerpatti etuhampaiden päällä. kielellä pysty nostelemaan ientä jotta hampaat paljastu :D

no siitä istumalta joukkueen bussikuski löi vanhan volvon dösän tulille ja kaahattiin lekurille. ei pienellä paikkakunnalla ollut hammaslääkäriä joka olisi suun voinut operoida joten soitettiin faijalle joka kaahasi naapurikunnasta hakemaan mua kotia paikalliselle spesialistille.

hammaslääkärissä sit tohtori tikkas ikenet paikalleen.varsinainen kipu iski kuitenkin operoinnin jälkeen kotona kun puudutus lakkasi..hyi helv.. seuraavat pari viikkoa pikku-hape imikin ruokaa pillin läpi ja hoiteli ilta ja aamutoimet hammasharjan sijaan suuvedellä.

ihmisillä on eri kipukynnykset ja erilaiset kivut voivat olla toisille kovempia kuin muille mutta ehdottomasti yksi vittumaisimpia olotiloja allekirjoittaneelle on kun orapihlaja-aidan piikistä katkeaa parin millin mittainen kärki jalkapohjaan/varpaaseen. penskana näitä tuli yömyöhään nypittyä useempaan kertaan kesän aikana kintuista..ja ai että teki kipeää jos oikein vittumaisesti oli uponnut :S

Joskus tosi pienenä, veikkaisin 3v, mummolassa ollessa tapahtui seuraavaa (juttua on hieman vaikea selittää ilman kuvaa):

Tiedätte varmaan sellaisia vanhankansan jalkojenlepuutuspallia, siis sellainen lieriömäinen johon jalat voi heittää kun istuu sohvalla. Noh, sen päällähän oli niin mukava keikkua kun se pyöri ja vaikka mitä.

Mummolassa oli myös vanha puinen penkki/sohva, joka oli siis tehty puusta ja se alkoi olla aika huonossa kunnossa. Siinä kun istuskelin sen pallin päällä (joka oli siis sivuttain jotta se pyörisi) lähtikin se palli alta, ja pyörähdin sen yli niskoilleni lattialle. Ei tässä mitään, kopsahdus sattui vähän, mutta enemmän sattui kuitenkin se kun oikean jalan isovarvas sattui menemään tämän kyseisen sohvan alle, ja juuri sopivasti hipaisemaan sohvan reunalautaa aika kovassa vauhdissa.

Tuloksena reilun parin sentin paksu tikku koko varpaankynnen ali, jotenkin muistikuva että se olis tullut kynnen ali tyvipuolelta ulos. Siinä sitten sen huudon ja itkun keskellä pinseteillä kaivamaan sitä ulos, vetäessä se katkesi, ja toinen pää jouduttiin ottamaan ulos tältä tyvipuolelta.

Kyllä se jumalauta sattu ja itkettikin, mutta kaikki kääntyi hyvin kun sai pussillisen Hugo-karkkeja vaikka ei ollut edes karkkipäivä.

Sillon tais vähän sattua, kun kaveri ajoi mopolla mun mopoa kylkeen ja oma mopo kaatui mun polveni päälle. Vauhtia molemmilla oli 50km/h. Vähän kaikkea siinä sillon hajos, polvi, solisluu jne.
Toinen kerta kun kans kirpasi oli kun ajoin 60km/h mopolla päin pysäköityä kuorma-auton perävaunua. Sillon tais tulla hampaat melkeen ylähuulesta läpi, samanen polvi paskaks, sisäreidet revähti, aivotärähdys, ranteet pirun kipeiks jne. Hengis ny viel ollaan, jote eiköhä tuu joskus viel sattumaa enemmänki.

Vähän nuorempana kun tuli vielä rullalautailua harrastettua, tuli kerran aamupöhinässä kämmättyä aika ikävästi. Olin vielä tuolloin sen verran lyhyt, etten pystynyt edes seisomaan rullalaudan päällä pitkittäin sen ollessa jalkojen välissä, ilman että en olisi olllut varpaillani.
Tämän ihanan kuluneen lautani toisen pään (joka oli muuten terävä sillä oli kulunut) onnistuin saamaan haaroväliin, jonka päälle tulin koko painollani ilmasta. Ei kauheen mukavalta tuntunut, noin 30sec juoksin hysteerisenä ympyrää kivusta kunnes menin tarkistamaan tilanteen :D Seurausta tästä oli vajaa nyrkin kokonen mustelma kalleimpien pussissa noin kuukauden ajan, ja jopa kävelykin tuotti vaikeuksia tuolloin. Ensimmäiseksi kävikin mielessä tapahtuman jälkeen, "menikö multa se isyys nyt?" - onneksi ei. :)
Huhhuh, tää oli varmaan toistaiseksi kivuliain kokemus. Onneks ei tuu rullalautailtua enään :)

Kaksi vuotta sitten olin Alpeilla laskettelemassa, ja olin hyppyriä kohti tulossa. Noh siinähän kävi sitten siin että tulin huonossa asennossa ulostuloon ja naama edellä maahan. Kallo halki, aivoverenvuoro ja 2 viikkoa koomassa, eikä kuolemakaan ei ollut kaukana, kun oli kuulemma mennyt luunsiruja selkäytimen lähelle.

Joskus tokaluokalla vissiin joku 5v vanhempi kaveri heitteli niitten pihalla vanhoja pokemon-kortteja pois. Siellä sitten kavereiden kanssa innoissaan juostiin hakemaan kortteja, märällä nurmikolla tietysti. Tottakai siinä sitten liukastuu ja kas kummaa millä todennäköisyydellä pihan ainut rautatappi (joo, pelkkä 20cm korkee tappi vaa nurmikos) sattu eteen ja suusta sisään. Huuli sit halki ja pari hammasta kurkkuun, tais olla maitohampaita tosin. Sitä veren määrää ja tuskaa ja ihmisten katseita ku meen naama veressä hammaspoliklinikalle. Ei ollu muutes mukavaa ku ne lääkärit siellä sitten sörkki ja tökki suuta. Sattu niin pirusti ja ton takia vielki oikomishoidot menossa. :curs:

26.12.2013 Uuden penkkipunnerrusmaksimin kokeiluyritys. Varmistaja katsoi bodaavia naisia --> Nosto epäonnistui ja vasen olkaluu hauiksen kohdalta nips naps poikki. Näitä sattuu. Taaperona 13 vuotiaana kaverin kanssa painimatsissa sääriluu poikki yläosasta ja kipsausta oli luvassa tuollakin kertaa :dance:

- ei tiedä millaiseksi kivuksi lasketaan, mutta meillä oli 2 kissaa yhden talven, ja mulla niille allergia mikä esiintyi ihottumana. Koko kunnon pakkastalven ajan iho AIVAN punainen, verellä, märki ja kutisi aivan kokoajan.

- joskus nuorempana kaveri veti pesäpallomailalla täysiä reiteen. Latasi kunnolla ja itse seisoin liian lähellä, enkä kiinnitäny asiaan huomiota, huti tuli ja perään osuma, tuloksena musta reisi.

- uutenvuotena menin uimaan, ja kukaan ei kertonut, jotta järvessä oli katiska....

- veljen kanssa paintballpelissä "jos molemmat ampuu toisaan selkään", itsellä t-paita päällä ja veli pamautti alaselkään suoraan nikamien väliin.

- takareiden revähdys kun kaaduin nurmikolla

- alaselän revähdys kun siivosin navettaa

- pyörällä nuorempana monen metrin hyppy (3m pituutta ja 2m korkealta, tämän muistan, piti laskeutua alamäkeen mutta meni liian pitkäksi hyppy ja tasaiselle maalle laskeuduin), kassit jäivät ihanasti kropan ja pyörän rungon väliin, kun jalat lähtivät polkimilta ilmassa

- en muista missä olin, mutta muovialusta petti jalan alta, koko sääri erittäin pahasti auki ja verta tuli

.... näitä kyllä riittää, en vain jaksa kirjoittaa :D

Joskus nuorempana kollina koulusta kotiin lähtiessä oikaistiin tietysti koulun kaiteiden yli sellaista rinnettä alas. Rinne oli jäinen ja sieltä törrötti noin 5-10cm pitkä about kahden sormen paksuinen terävä kanto. Kaveri meni edeltä, liukastui rinteessä ja lensi reisi edellä suoraan kantoon. Itse tulin perässä ja tein täysin saman virheen, suoraan reisi edellä tähän kannotykään. Kyllä tuli äitiä ikävä siiä tilanteessa ja reisi oli melko laajalta alueelta melko kirjava ja pitkän aikaa.

Toinen tapaus kävi jokunen vuosi tämän jälkeen, lähdin vihaisia ampiaisia karkuun ja hyppäsin sellaisen metrin korkean muurin yli. Huomasin vasta hypätessä, että muurin alla on kottikärryt ja suoritin jonkin ihmeellisen liikkeen, jonka seurauksen tulin ranteen yläosa edellä betoniin ja ranne oli sen jälkeen S-kirjaimen muotoinen. Kipsaukseen pääsin noin 9h myöhemmin.

Joskus penskana hypin puuliiterissä ja sitten pomppasin laudan päälle josta törrötti ruosteinen naula. Noh, naula meni tuosta jalkapöydästä läpi ja huuto ja kipu oli melkoinen.

Vitos tai kutosluokan aikoihin oltiin porukoiden kanssa mökillä ja minä aina innokkaasti hakkailin polttopuita. Jopa niin innokkaasti, että jotenkin huolimattomasti onnistuin huitasemaan kirveellä melkeen koko vasemman käden etusormen pään irti. Verta tuli niin perkeleesti ja kipu oli alkushokin jälkeen kanssa melkoinen. Sillon ajo äiti vanhalla paskalla sitikalla aika vauhilla 50 kilsan päässä olevaan päivystykseen. Tikkejä en halunnut, joten liimasivat ton sormenpään paikalleen. Se liimaaminen oli varmasti yks elämäni kivuliain hetki.

Sitten kanssa yks juttu sattu joskus niihin aikoihin kun olin oppinu kävelemään. Olin juossu pihalla ilman kenkiä onneni kukkuloilla, kunnes juoksin haravanpiikin päälle. Piikkihän meni varpaasta läpi ja huuto oli ollu kuulema melkoinen. Ite en muista kyseista tapahtumaa, mutta oli varmaan sattunut. Tapahtumasta on kuitenkin jäänyt aika miehekkään kokoinen arpi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom