Siitepölyallergia

trebla sanoi:
Tosi monet täällä puhuu ettei ulos voi mennä ollenkaan. Olenko minä ainoa, jolla oireet helpottaa kun menen ulos? Tietenkin jos menen jonnekin missä on paljon koivuja niin oireet pahenee, mutta yleensä oireet ovat kaikkein pahimmat sisätiloissa ollessa. Mistähän mahtaisi johtua?

Sama täällä, ulkona ollessa ei niinkään vaivaa, mutta sisälle tullessa alkaa huomata oireita.

Minkeo sanoi:
Siis onko porukka ollu sielä siedätyshoidossa vaikka koivuallergian takia siis siitepöly?
http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito?suositus=khp00030
Anto ymmärtää että no can do
Jos tätä nyt sitten tehdään koivusta kärsiville niin onko minkä hintaista ja onko kela tässä hommassa mukana?

Kuten erkjetter:kin olen ollut siedätyshoidossa juuri koivun takia. Ja siedätys tapahtui jo nuorempana, joten en tiedä noista kuluista, kelasta yms.

Auttanut tuo ainakin on ,ennen oli silmät punaisena ja aamuisin täysin ummessa rähmästä, nyt pieniä oireita oikeastaan vain pahimpina aikoina, kuten tällä hetkellä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Viime yönä tuli nukuttua n. neljä tuntia... Nenä TAAS niin tukossa ja kurkku röhisi niin et hyvä et henkee sai vedettyy. Silmät punottaa kuin särjellä :evil: ja sydän hakkaa ylikierroksilla. Et hyvää KEVÄTTÄ TAAS!:hyper:

PS: Koskaa sataa???:itku:

Minkeo sanoi:
Siis onko porukka ollu sielä siedätyshoidossa vaikka koivuallergian takia siis siitepöly?
http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito?suositus=khp00030
Anto ymmärtää että no can do

Kyllähän se auttaa voi, kunhan jaksaa vain käydä noissa hoidoissa (esim. linkkisi Hyvä teho -otsikon alla on asiaa. Aikaa tuo hoito vie.

Minkeo sanoi:
Jos tätä nyt sitten tehdään koivusta kärsiville niin onko minkä hintaista ja onko kela tässä hommassa mukana?

HUSin allergiasairaalassa Helsingissä ekat pari käyntiä maksoi normaalin poliklinikkamaksun (22e), koska käynti sisälsi lääkärin vastaanoton. Sen jälkeen hinta tippui päiväkäyntimaksuun (12e tai jotain) tai jopa sarjahoitomaksuun (6e, enintään 45 krt/v).

HUSissa tuo maksu sisälsi siitepölyuutteet, joten mun mielestä hinta on halpa. Itse pitää hankkia Adrenaliinipistos ja kortisonitabletteja mahdollisten vahvojen reaktioiden varalle. Näihin taisi saada apteekista normaalit KELA-korvaukset.

No.. Ehkäpä jollain on tuoreempaa tietoa muistissaan. Itse muistelisin tällaisia hintoja 3 vuoden takaa. Olin myös ala-asteella 90-luvulla vastaavassa hoidossa ja silloin lääkkeet piti maksaa itse (tuhansia markkoja) ja siihen vielä sairaalakäynnit päälle.

Aamulenkin vedin ja en ottanut ennen sitä Aeriusta...suihkusta kun tuli niin oli silmät totaalisen verenpunaiset!! Hyvää settiä...not!! Tipat ja nappi auttoivat tosin hetken päästä onneksi!

makez sanoi:
Sama täällä, ulkona ollessa ei niinkään vaivaa, mutta sisälle tullessa alkaa huomata oireita.

Mäkin olen huomannut, että allergia iskee usein sitten, kun pääsee sieltä pölystä pois. Pienellä viiveellä.

Myös kun menee saunaan, niin alkaa silmiä kutittamaan ihan älyttömästi. Vaikka saunan pitäisi periaatteessa olla ilmaltaan puhtaampi siitepölystä, kuin ulkoilma.

Joo-o, ei ole moneen vuoteen ollut oikeastaan mitään, mutta nyt ei tarvitse kuin vähän aikaan olla ulkona niin rupeaa silmät kutisemaan ja nokka vuotamaan :curs:

Täysin selän takaa puski tänään hirveän rääntulon ja silmien kutinan. Perusantihistamiini (Cetirizin) lievitti sen verran että silmiä ei tartte kaapia pois päästä, mutta räkää tulee vieläkin ja tuntuu että limakalvot ovat muuttuneet hiekkapaperiksi. YTHS läväytti kylmät ja totesi että kuun loppuun saa vasta ajan
lääkärille. Pakko kait se on apteekista lähteä jotain reseptivapaata nenäsumutetta metsästämään.

En muitakaan threadeja löytänyt kuin tälläsen vanhan, mutta on pakko nostaa kun tämä aika on taas vuodesta käsillä.

Koko ikäni olen ite kärsinyt tästä, nimenomaan ainakin koivusta, tiedä sitten mikä perkele tuolla jo kukkii. Olo on koko päivän törkeän paskainen, nenä vuotaa jatkuvasti ja kurkku täysin tukossa. Nukkumaan on pystytty ihmeen hyvin, jopa normaalisti. Reeneihin on sen verran kovat latausjuomat, ja muutenkin tulee "sytyttyä" allergiasta huolimatta suht hyvin reeneihin. Olo on kuitenkin aamulla ja reenin jälkeen aivan paska.

Parit viime vuodet oon vetänyt hyväksi todettuja lääkkeitä (yhtä tietysti kerrallaan) jo parit viikot vähintään ennen kuin on edes kevät. Olisi muuten kyllä ihan kuollut olo, muistellen ennen kuuritteluja...

Muita kärsijöitä? Pari sivua on kertynyt joskus tähän ajan mittaan, mutta voiko tästä edes eroon ikinä päästä...? Joskus oli jossain juttua jostain lääkkeestä millä pääsi kokonaan eroon, mutta olisi siitäkin varmaan enemmän hälisty jos olisi vähänkään totta... Ja perkeleestihän tuo tulee maksamaan ilman reseptejä, ja no muutenkin... :(

Minäkin kärsin tästä, toisina vuosina enemmän ja joinakin vähemmän. Mutta vain koivusta, lepästä ja pajusta, eli siitepölykausi minun oireiden osalta on ohi yleensä toukokuun loppuu mennessä.

Tosin tänä vuonna ajattelin koittaa mennä kokonaan ilman lääkkeitä, vaikka onhan niitä helpompiakin tapoja tehdä itsemurha. :D Normaalisti on ollu jotain antihistamiinitabuja ja nenäsuihketta.

Nyt parin päivän sisään on tullut hiukan tukkoinen nenä, kurkkua on karhennellut eilisestä asti ja silmiä kutissut ehkä aavistuksen verran (tai sitten kuvittelen vain). Ikuisuuskysymys on aina että onko normaaliflunssaa vai siitepölyallergiaa, jos silmiä ei kutise. Tuo kartta ei ainakaan ilmoita tänne vielä siitepölyä.

Kenelläkään käytössä ilmanpuhdistimia? Electrolux ilmanpuhdistin Z8010 on vissiin testeistä saannut paras hinta/laatu suhde arvioita. Elixair:it ovat joidenkin mukaan parhaita, mutta ovat kyllä aika kalliita.... Käytettyinä kyllä löytyy vähän halvemmalla.

Tämä on todella raivostuttavaa kun ei voi tietää onko helkkarin pitkäkestoinen flunssa päällä vaiko siitepölyallergia. Silmät eivät pahemmin kutise, mutta nenä on tukossa ja aivastelen päivittäin. Mitenkään "kipeä" olo ei kuitenkaan ole.

Tämä on todella raivostuttavaa kun ei voi tietää onko helkkarin pitkäkestoinen flunssa päällä vaiko siitepölyallergia. Silmät eivät pahemmin kutise, mutta nenä on tukossa ja aivastelen päivittäin. Mitenkään "kipeä" olo ei kuitenkaan ole.

Ihan aluksi olin varma, että flunssa tulee pitkästä aikaa kun "oli sellainen olo". :david: Ei muuten mitään, täyttä helvettiä tää aina on, mut nyt on perkeleen väsynyt olo koko aika. Niin, ja dieetti vielä siihen et sellasta täältäpäin, olis varmaan viisasta lopetella viimeistään koivun kukinnan aikaan...

Ja lepällekin sitten ollaan allergisia, ei perkele ja "matala" pitoisuus, millaista on sitten korkea pitoisuus koivun aikana? :itku:

E: Luojan kiitos, että silmät on vielä säästynyt... Kun silmät punottaa punaisempina viisi kertaa enemmän kuin pahimmassa krapulassa nii ei pahemmin innosta liikkua sisältä mihkään... :D

Ja taas mennään...Antihistamiinia (Aerius) vedetty maaliskuusta asti ja silti tunsin saman tien nenässä, kun koivua kaukokulkeutui Suomeen pari viikkoa sitten. Nyt kun koivu alkoi kukkia täälläkin, menee lisäksi silmätipat ja nenäsuihkekin.

Astmapiiput (kortisoni ja avaava) sain pari vuotta sitten, kun yskin 3 vkoa putkeen. Viime keväänä käytin avaavaa muutaman kerran, mutta nyt aloin miettimään, kannattaisiko noita kuitenkin ottaa vähän säännöllisemmin, eikä vaan silloin kun alkaa yskittää ja ahdistaa? Eli jos käyttäisi esim. tuota kortisonia nyt kun koivu on pahimmillaan? Muut oireet on ihmeen hyvin ainakin vielä poissa, silmien kutinaa ja satunnaista aivastelua lukuunottamatta.

Tosin tänä vuonna ajattelin koittaa mennä kokonaan ilman lääkkeitä, vaikka onhan niitä helpompiakin tapoja tehdä itsemurha. :D Normaalisti on ollu jotain antihistamiinitabuja ja nenäsuihketta.

Heiii hoitakaa ihmeessä allergiaanne, hoitamaton siitepölyallergia voi johtaa astman puhkeamiseen :wtf:

Täällä myös yksi sateisten keväiden ystävä. Onnittelin jo itseäni, kun olin muistanut aloittaa myrkkyjen (Aerius+Nasonex) oton ajoissa ja selvisinkin tähän saakka miltei ilman oireita, lukuunottamatta karseaa väsymystä aamupäivisin. Eilen sit käytiin landella äitienpäiväilemässä ja allergia oikein räjähti päälle... Loputon nuha, kuumeinen olo ja naaman turvotus.

Onko muilla tällaista että jos allergia iskee, niin se ei meinaa loppua vaikka pysyttelee sisätiloissa ja ottaa lääkettä? Loppuu vasta ajan kanssa joidenkin tuntien tai vuorokauden päästä. Reagoin joskus muutenkin nenälläni voimakkaasti esim. vahvoihin hajuihin, nuha menee "päälle" eikä sitten meinaa rauhoittua. Ristiallergiat on myös melko laajat, vaikka olen yrittänyt siedätysmielessä syödä sellaisiakin asioita mistä saan oireita.

Lääkäri on joskus ehdotellut siedätyshoitoa, mutta eihän sitä muista enää sitten syksyllä, kun pitäisi mennä kokeisiin... Ja jotenkin oon ihan varma että kun tällainen Murphy-tapaus olen, niin ne testit ei kuitenkaan paljasta mulla mitään :rolleyes:

No voi helkkari..tänään pysäkillä iski aivan mieletön aivastuskohtaus ja nenä sekä silmät alkoivat vuotaa. Kurkkasin sattumalta olkani yli, kas, apteekki metrin päässä. Eikun sisään ja hyllyt tyhjäksi ja takaisin pysäkille. :D

Heiii hoitakaa ihmeessä allergiaanne, hoitamaton siitepölyallergia voi johtaa astman puhkeamiseen :wtf:
Sen takia en ole lääkkeitä ottanut, koska viime vuonnakaan oireita ei juuri ollut (aikaisempina vuosina oli oireita, vaikka aloitti lääkityksen ajoissa). Astmasta puheenollen; se on muuten hiipunut käsi kädessä allergian kanssa.

Nyt leppä lopettelee täällä kukintojaan ja koivu aloittelee, eikä ole ollut minkäänlaisia oireita. Siitepölytiedotteen mukaan täälläkin on jo välillä ollut runsasta koivun siitepölypitoisuutta, tällä hetkellä kohtalainen. Kyllä sen siitepölyn läsnäolon silti jotenkin tuntee, vai liekkö johtuu myös muusta pölystä mitä tuolla ulkona keväisin leijailee. Nenä ei silti ole tukossa, niiskuttaa ei tarvitse eivätkä silmät kutise.

Uskon että oma allergiani oli vain nuoruusiän allergia, joka on päättynyt. Mitäpä niitä lääkkeitä popsimaan jos ei tarvitse. Jos vielä koivun kukinta-aika ja ensi kevät menee yhtä hyvin niin voi aikalailla varmaksi sanoa.

Aina kun herää, silmät eivät aukea kun rähmää on niin paljon ja pääsykokeisiin lukeminen on yhtä helvettiä jo pelkästään allergian takia. Saisi pikkuhiljaa kevät jo loppua. Antihistamiini ei auta ollenkaan, ainut mikä auttaa väliaikaisesti on juokseminen tai salille meneminen, ne vie jotenkin huomion pois tuskalta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom