Siitepölyallergia

Mullakin on ollu siitepölyallergiaa, tosi veemäistä kun se tulee. Aina sai ennen pelätä kevään tuloa. Onneks kaks viime kevättä oon saanu olla rauhassa! Oiskohan mahollista, että allergia on "parantunu" tai jotai.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
rhp sanoi:
Onneks kaks viime kevättä oon saanu olla rauhassa! Oiskohan mahollista, että allergia on "parantunu" tai jotai.

Tais siirtyä mulle se sun allergia, kiitti :jahas:

;)

Suht paha heinäallergia, vuosisadosta riippuen. Vahvemmat ropit helpottaa oireita mutta tekee myös saatanallisen jumittuneen olon. Se on sellasta.

Oon muuten aivan idioottivarma siitä että uimahallien vesiin laitettavat myrkyt on todella monella syynä allergioihin.

Osallistunpa pitkästä aikaa keskusteluun, kun on vähän liiankin tuttu aihe. Allergioista olen kärsinyt reippaasti alle kouluikäisestä, joten kokemusta aiheesta on kolmisenkymmentä vuotta. Siitepölyt (lehtipuut/pajut/heinät), elukat, hedelmät (käytännössä voin syödä vain sitruksia, mikä on toisaalta aika vekkulia), raa'at/tuoreet vihannekset ja juurekset, pähkinät, voimakkaat mausteet, soija... ad infinitum, tietenkin kaikki ristiallergiat mukaanlukien. Sentään olen säästynyt laktoosi-intoleranssilta ja keliakialta, eikä kala-allergiakaan ole vielä havaittu, joten huonomminkin voisi toisaalta olla. Siedätyshoitoja on testattu pariin otteeseen, mutta ne löivät vain pahemman kerran läpi, sitä vaille ettei nirri pois. Homeopatiaakin kokeilin, huonoin tuloksin (sain oireita niistäkin hoidoista!).

Lääkevalikoima on seilannut muinaisesta Teldanexistä ja vastaavista megakapseleista näihin nykyisiin Duacteihin, setiritsiineihin ja muihin hilppeisiin, ja se kirvoittikin vastaamaan... Alkuperäiset kysymykset olivat tuolta parin vuoden takaa, mutta edelleen näyttää sakki kiskovan "laatikkokaupalla" mm. Duactia. Olkaa ihan oikeasti varovaisia siinä, kuinka pitkään sitä (tai muita pseudoefevalmisteita) vedätte - se 10 päivän maksimikuuri ei ole käyttöohjeessa turhaan. Olen sitä sakkia, joka "sai" tuon lääkkeen käyttöön heti kun se tuli markkinoille. Monta kesää meni pelkästään jatkuvalla Duactilla - olihan se kivaa, kun viimein löytyi lääke, joka tepsi kunnolla.

Jossain vaiheessa sitten pakkausselosteeseen vaivihkaa muokattiin tuo max. 10 päivän kuuri. Ei siitä lääkärit olleet tietoisia - uusissa resepteissä luki edelleen "1-3 tablettia päivässä siitepölykauden ajan", ennen kuin asiakas itse alkoi kysellä - saati sitten että selosteessa olisivat ne todelliset syyt moiseen. Nythän siellä vain sanotaan "koska lääkkeen teho alkaa tämän jälkeen heiketä". Totta sekin, mutta jo aiemmin mainittu takykardia (sydämen tiheälyöntisyys eli eräänlainen rytmihäiriö) on vielä pahempi vaihtoehto. Lisäksi koska pseudoefe supistaa pintaverisuonia sekä vähentää turvotusta ja limaneritystä, se samalla kuivattaa limakalvoja voimakkaasti.

Arvaattekos miltä puoli vuotta putkeen useamman kesän ajan Duactia kiskoneen limakalvot näyttävät? Ei meinaan ole nätti näky. Tuli mieleen lähinnä tupakkikorsteenien keuhkot. :/ Käytännössä jos kiskoo tuon maksimin eli 10 päivän kuurin, niin suositeltava tauko on ainakin kuukausi, että limakalvoilla on aikaa toipua tarpeeksi. Siksipä olen nykyään siirtynyt käyttämään yhdistelmää, jossa peruspilleri on efedriinitön ja pahimpina hetkinä napataan se efedriinijööti. (Esim. itselläni Benadryl - sama kuin entinen Semprex, jota ei siis enää myydä tuolla nimellä. Duact sitten kun ahistaa enemmän. Akrivastiinia molemmissa on sama 8 mg.) Toistaiseksi olen pärjännyt näin, tarpeen vaatiessa nenäsumutteita ja silmätippoja, mutta aika satunnaisesti. Eiköhän nämäkin lääkkeet taas tulevaisuudessa kehity, mutta nyt mennään näin.

[Tulipa megapitkä plörinä, mutta jospa tästä jotain apua olisi jollekin.]

ZweCCo sanoi:
Mitenniin?

Tuli ehkä hiukka laajahkosti muotoiltua (kun allergioitakin on melkonen valikoima) mutta väitän että sen limakalvoja ärsyttävä vaikutus herkistää esim. juuri heinänuhalle. Ja täähän on sitten suuresti yksilöllistä toki. Jos on paljon ja säännöllisesti käynyt uimahalleissa ja silmät ärtyy ja vuotaa sekä nokka ja sitten esim. samoin oirein (mm.) myöhemmällä iällä "saanut" jostain heinänuhan (like me) niin intuitiivisesti väittäisin että noilla kahdella seikalla on syy-seuraus-suhde.

Tällasen asian todistaminen tieteellisesti tyydyttävällä tavalla, ellei jopa täysin umpi- ja idioottivarmasti, onkin sitten toinen juttu ja helposti todella epäkiitollista puuhaa. Muuttujia on helposti todella paljon ja tulkintoja tuloksista tulee riittään laidasta laitaan. Kukaan normaalijärkevä ihminen esim. ei varmasti epäile etteikö tupakoinnilla ja keuhkosyövällä olis selvä yhteys, mutta esim. Suomessa käytyjen tupakkaoikeudenkäyntien lopputulos oli "ettei voitu tieteellisesti todistaa yhteyttä näiden kahden asian välillä". Yeah, right :david: .

Ehkä hiukka huono rinnastus sinänsä toi tupakka ja allergia mutta, täts mai point enivei.

Allergiat on aika paljon asennekysymyksiä kanssa. Ainakin itsellä toimii kun koittaa olla asiaa pahasti miettimättä ja ottaa sen huumorilla. Kivahan se vaan on kun pillit vinkuu kun urkukonsertissa:D

Siis en halua millään lailla dissata ketään pahasti allergista, enkä väitä että allergiat aiheutuvat korvien välistä, vaan sitä, että positiivisella asenteella on tässäkin jutussa huomattava vaikutus. Olen itse moniallerginen ja koitan yleensä ottaen elää kuin en olisikaan ja antaa näiden asioiden rajoittaa elämää mahdollisimman vähän. Aina se ei onnistu, kuten esimerkiksi silloin kun ei näe eteensä kävellessään heinäpellon laitaa, kun kyyneleet vaan valuu ja aivastukset tulevat parin sekunnin välein:lol2: Mutta pirukaan ei minua sieltä pellonlaidasta pois saa!:whip:

Lääkkeitä koitan käyttää minimin, mutta kyllä joskus on sitten käyty sieltä päivystyksen kautta röörejä aukaisemassa:rolleyes:

Ja eikun kukkakedoille liitelemään vessapaperirulla taskussa:D

Meitsi kävi tänään apteekista nappaamassa allergialääkettä. Mukaan tarttu halvin lääke jonka nimi on Loratadin Generics. Lääke tuntu vaikuttavan melkein silmänräpäyksessä sen ottamisen jälkeen. Tuon ottamisen jälkeen noin 10min päästä olin jo salilla vääntämässä reeniä ja onnistu hyvin kun nenä oli ihan auki ja ei silmiä kutittanu yhtään. Nyt on reilu pari tuntia lääkkeen otosta ja fiilis aika hyvä. Aavistuksen silmät on semmoset kutiavat mut ehkä se johtuu siitä kun ajattelen sitä kokoajan.. heti kun ajatukset karkaa niin ei huomaa mitään. Näyttäs siis että toimii tämä lääke.

Rannikkomännyn kuoriuutetabletit jota myydään Pycnogenol nimellä auttaa minulla mm. siitepölyallergiaan ja alaraajojen nesteen kertymiseen. Kallistahan se on mutta nyt tarjouksessa luontaistuotekaupassa. Se on vahva luonnon antioksidantti.

Alec sanoi:
ei oo ainakaan vielä pukanna allergyt päälle,mutta ootellaan.koivu tulee ja kostaa :D
ensimmäiset pärskimiset suoritettu,tästä ei pääse kuin alaspäin...

akki sanoi:
(leppä, koivu, heinät) V*****a ihan suunnattomasti, kun aikaisemmin en ole ollut millekään allerginen, niin nyt sitten olenkin suoraan ku siitä Allergialiiton ohjevihkosta :curs: Eli ristireagoin sitten samalla kaikkien mahdollisten hedelmien ja pähkinöiden kanssa...

se on niin prikulleen näin tälläkin suunnalla....

....ja....

-keke- sanoi:
xysal ja nasonex käytössä ja vielä tuntuu toimivan...

kerkesin kehua liian aikassiin...nyt kaksi päivää ollu täyttä helvettiä; silmät vuotaa ku seula, samoin nokka

Täälläkin leppä ja koivu pistää elämän sekaisin...aloitin viikko sitten lääkkeiden syönnin ennen oireita ja alkuviikosta alkoi sitten nenä mennä tukkoiseksi, hengitys muuttui raskaaksi, olo väsyneeksi ja silmiä kirveli, pääsen lopultakin tekemään puhallustestit, josko tarviin astmalääkkeet siitepölykauden ajaksi, kun jostain syystä normi tilanteessakin keuhkojen kapasiteetti on vain(?) 60-70% ikäisistäni verrannaisryhmästä ja tämä siis vaikka urheilen, myös aerobista, tänään laitettiin töissä ilmanpuhdistin päälle ja loppupäivä onkin ollut aika helppo, jaksoin jopa mennä salille:rolleyes:

onko kukaan muu käynyt puhaltelemassa?

Aeryn sanoi:
Osallistunpa pitkästä aikaa keskusteluun, kun on vähän liiankin tuttu aihe. Allergioista olen kärsinyt reippaasti alle kouluikäisestä, joten kokemusta aiheesta on kolmisenkymmentä vuotta. Siitepölyt (lehtipuut/pajut/heinät), elukat, hedelmät (käytännössä voin syödä vain sitruksia, mikä on toisaalta aika vekkulia), raa'at/tuoreet vihannekset ja juurekset, pähkinät, voimakkaat mausteet, soija... ad infinitum, tietenkin kaikki ristiallergiat mukaanlukien. Sentään olen säästynyt laktoosi-intoleranssilta ja keliakialta, eikä kala-allergiakaan ole vielä havaittu, joten huonomminkin voisi toisaalta olla. Siedätyshoitoja on testattu pariin otteeseen, mutta ne löivät vain pahemman kerran läpi, sitä vaille ettei nirri pois. Homeopatiaakin kokeilin, huonoin tuloksin (sain oireita niistäkin hoidoista!).

Kato löyty joku kellä on lähelle miun lukemia allergioita :) Mie en voi syyä mitään muita hedelmiä ku sitrushedelmiä ja vihanneksista ja juureksista vaan salaattia ja kurkkua. Kalalle oon sen verta allerginen et henki lähtis jos erehtysin syömään, kosketuksestakin voisi mennä, jos tarpeeksi sorkkis. Laktoosi-intoleranssillakin on siunattu. Samoin eläimille oon allerginen ja toki siitepölyille ja astma on siihen kaupan päälle :D Lisäksi on tuoksuallergia ja atooppinen iho, voi käyttää vain hajusteettomia tuotteita ja hajuvesiä tms ei voi laittaa. Allergiat on ollu ihan vauvasta asti, heti ku ruvettiin kiinteetä ruokaa antamaan menin kokonaan ihottumalle ja sit kuulemma huuusinki seuraavan vuoden aika tiivisti ku kutisin niin, kunnes oli löydetty nämä allergiat ja tilanne helpotti. Onneks ei oo keliakiaa, se ois vähän liikaa tähän päälle.

Syön läpi vuoden setiritsiiniä et en oo jatkuvasti ihottumalla, ku vähän kaikki tuntuu sitä aiheuttavan. Lisäksi kesällä otan siitepölyallergiaan nasonexia ja lomudalin silmätippoja ja jos on tarvis niin duactia, noilla pärjää hyvin. Siitepölyallergia sentään onneks tuntuu lieventyneen viime vuosina. Kaikkeen tottuu, mutta joskus tekee ihan törkeesti mieli hedelmiä ja vihanneksia! Ois niin siistii syödä esim. jotain porkkanaa ja omenaa :kuola:

Mulle auttaa Kestine eikä oo mitään sivuvaikutuksia .. olen kait onnekas :) .
Allergioita löytyy siis joka lähtöön näin vanhemmiten pahenevat näemmä ..pöly .. leppä.. koivu ja heinä ja kaikki siltä väliltä :jahas: .

h_jones sanoi:
Kaikkeen tottuu, mutta joskus tekee ihan törkeesti mieli hedelmiä ja vihanneksia! Ois niin siistii syödä esim. jotain porkkanaa ja omenaa :kuola:
Eipä hieman. Mukava duunissakin ruokatunnilla katsella, kun jengi mättää omppuja naamaan ja itse nuuhkit vieressä kuola valuen. Ja kyllähän tuo vähän tympii, kun ns. terveellinen ruokavalio jää turhan paljon pillereiden varaan. Voi olla melkein varma, että kun hedelmähyllystä löytyy joku uusi ulkomaan ihmehetelmä, niin kokeilematta tietää että naama on turvoksissa ja henki heikoilla jos menee maistamaan. Ahistaa kiertää kesätorillakin, kun ei mitään herkkuja voi ahmia... Tuoreet herneet, mansikat, kirsikat... :itku: No, elän silti toivossa, että joskus joku keksii semmoisen tropin, että voin kiskoa ompun/päärynän/Kanada kitusiin ja oikein naatiskella ilman oireita... Mutta siihen asti pärjäillään näin, asenteella.

Aargh... tekis mieli hakata päätä seinään tämän allergian takia!! Eipä ole aiemmin sitten tullut oltua töistä pois sen takia ettei uskalla mennä ulos. :curs: Hienoa kun heräämisestä asti ahdistaa henkeä, aivastuttaa minuutin välein ja silmät vuotaa valtoimenaan. Sain sentään puhelinajan lääkärille tälle päivälle. Nyt pitäis vaan tietää mitä kannattaisi lääkäriltä pyytää, YTHS:n tädit tuntien se määrää mulle apteekin vaisuimmat lääkkeet joista ei ole mitään apua. Kokeiltu on siis: kestine, telfast, duact, clarinase (käytössä, mutta ei oikein uskalla 10 päivää enempää vetää -> nytkin nenä vuotaa verta niistäessä koska limakalvot on niin kuivat :itku: ), rhinocort turbuhaler, flixonase, loratadin, ties mitkä silmätipat... ja siis ne kaikki apteekin reseptivapaat lopettivat toimimasta jo vuosia sitten.

Onko kellään allergiavammaisella ehdotusta mitä kannattaisi pyytää? Ainoat jotka juuri nyt antaa helpotuksen tuntuvat olevan synteettinen efedriini (avaa hengitystiet.. hyi minua, jenkkilän reissulta vielä noita tallessa - onneksi) ja clarinase (mutta kun ei voi käyttää jatkuvasti). Noitakaan ei mielellään yhtä aikaa uskaltaisi ottaa efen/pseudoefen takia, kohta maataan jossain sydämentahdistimessa muuten.

Urheilulliseen elämään tottuneena tämä kotona istuminen on muuten todella syvältä. En ees nyt osaa tehdä muuta kun valittaa, kun mikään ei tunnu auttavan! :(

Vituttaa x 10000000!

edit: Aeryn ja h_jones... täällä ruoka-allergioiden suhteen kohtalotoveri. Omituista, mullakin ne sitrukset on melkein ainoat sopivat hedelmät. Omenoista oon saanut vaan haaveilla pikkutytöstä asti. Kalaa sentään voin syödä, tosin seitistä luopuisin mielelläni. :D Oletteko muuten huomanneet, että allergia-aikana ruoka-aineyliherkkyydet myös pahenee?

Mulla oli nuorempa kovastikkin siitepöly ja hienäallergiaa. Olin ihan tukossa keväisin, mutta en koskaan ole mitään lääkkeitä siihen vaivaan ottanut, johtuen siitä etten ole niin kipeenä ollut mitä ne jotka oikeasti menee niin tukkoon siitepölyn takia, että menettävät toimintakykynsä. Mutta nyt vahmella iällä on allergiat lähtenyt, ehkä vielä vähän joutuu niiskuttelemaan pahimpaan pölyaikaan, mutta ei mitään suurempia oireita.
En tiedä tuleeko allergiat sitten taas takaisin kun vielä tästä vanhenee, toivottavasti ei.

Faidra, kannattaa pyytää astmalääkkeet normi allergialääkkeiden lisäksi kun kerran henkeä ahdistaa. Yleensä ilmeisesti määrätään sekä tulehdusta hoitava suike että keuhkoputkia avaava suihke. Itsellä on myös kaikenlaista allergiavammaa vaikka muille jakaa ja siitepölyallergiani on tosi paha, mutta astmalääkkeiden mukaan ottaminen on vienyt hengenahdistuksen kokonaan pois ja myös tehnyt nuhasta paljon siedettävämmän. Varmaan johtuu siitä, että kun nuo nenä- ja keuhkoröörit on samaa putkistoa, niin pelkästään nuhan hoitaminen ei auta jos astmatulehdus jyllää keuhkoputkissa vaan se sama tulehdus saa sitten myös nenäröörit ärtymään nuhalääkkeistä huolimatta (mutua). Omat allergiavaivat on tänä keväänä olleet tosi vähissä (säännöllinen lääkitys toki, mutta ensimmäistä kertaa elämässä tuntuu että lääkkeistä on oikeasti hyötyä) huolimatta runsaista siitepölymääristä ja uskon, että astmalääkkeillä on ratkaiseva vaikutus asiaan. Allergiatesteissäkin kävin juuri ja testi kertoi, ettei siitepölyallergiani ainakaan vähentynyt ole - oireet on vain vihdoinkin saatu hyvin kuriin. Itsellä on käytössä loratadin-napit, nuhasuihkeena Flixonase (eikä tänä keväänä tuohon nuhalääkkeeseen ole edes ollut mitään säännöllistä tarvetta, mikä tuntuu todella oudolta monen monen kärsityn kevään jälkeen) ja silmiin jotain reseptivapaita tippoja, plus nuo astmasuihkeet (hoitava ja avaava, nimiä en valitettavasti nyt muista).

Faidra: Mäkin oon astmalääkkeiden kannalla, ainakin avaava lääke kannattaa pyytää heti alkuun että uskaltaa lähteä kotoa ulos. Allerginen nuha altistaa astmalle ja sen takia sitä tosiaan kannattaa hoitaa! Kun nenä on tukossa, kaikki ilma menee suun kautta suoraa keuhkoihin puhdistamattomana, joten ei oo mikää ihme että keuhkot reagoi. Täälä Helsingissä päin ainaki on ilmanlaatu tällä hetkellä tosi huono ja siihen vielä siitepölyt päälle!

Ei ne kaikki YTHS:n lääkärit surkkeja oo, mä oon ainaki saanu allergia- ja astmavaivoihin siellä tosi hyvää hoitoa. Luulis nyt kenen tahansa lääkärin tajuavan asian vakavuuden, kun kerrotaan että henkeä ahdistaa ja ei uskalla lähteä kotoa mihinkään :rolleyes: .

Lääkearsenaali tällä hetkellä: Kestine, Flixonase ja astmalääkkeistä avaava (Ventoline) ja hoitava (Beclomet). Mulla tosin pahimmat allergian aiheuttajat eli heinät on vasta tulossa, mutta näillä pärjäillään.

Francine, oikeassa olet - lääkäri oli oikein ymmärtäväinen ja tosi mukava. Efedriinille en saanut reseptiä ( ylläri! :lol2: ) mutta keuhkoputkia avaavalle suihkeelle kyllä, taisi olla just tuo Ventoline. Melkoinen arsenaali muita pillereitä ja purnukoita myös. Jospa sitä viikonlopun aikana pääsis vihdoin taas treenaamaankin, jos ja kun lääkkeet alkaa tehota. Kiitos vinkeistä. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom