Siitepölyallergia

Onko täällä muilla pahaa siitepölyallergiaa? Alkaa itellä mennä hermot kun lääkärit ei osaa antaa toimivia lääkkeitä. Nytkin kuumetta vähän ja todella tukkoinen olo.
Pari viikkoa sitten alkoi oireet, vuosi vuodelta vieläpä pahenevat. Koko kesän läpi kestää oireet, hengitysvaikeuksia, allergista nuhaa, tukkoisuutta, kuumetta.

Tällä hetkellä käytössä Aerius antihistamiini, pieni annos kortisonia piipulla keuhkoon aamuin illoin ja duact, joita ei saisi paljoa käyttää kuulemma.

Olisiko vinkkejä hoitoon tai tietoa vahvemmista lääkkeistä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on paha siitepölyallergia, koivu on pahin. Olen myös allerginen lepälle, kaikille heinille, eläimille :( ja huonepölylle. Zyrtec, nenäsumutteet ja silmätipat on toistaiseksi toiminut kohtuullisesti. Siedätyshoitoa en saa, lääkäri sanoi että olen niin monelle asialle allerginen ettei se kannata.

Bricktop, sinun tilanteesi kuulostaa aika pahalta. Vaihda lääkäriä?! Johtuuko kuume nimenomaan allergiasta?

Minä yritän pysytellä sisätiloissa koivun kukkimisaikaan, ei oo kivaa mutta on helpompi olla. Siivoan usein ja olen ostanut allergiaystävällisiä mattoja (kalliita!) ja vuodevaatteita. Huonepölystä ei kyllä pääse koskaan eroon vaikka siivoaisi koko ajan.

Siitepölyallergia oireita ollu jo noin kolme viikkoa silmissä ja limakalvoilla.
Oireet alkaa lepästä ja päättyy kait tuonne heinänpölytykseen. Kaikille pölyille siinä välissä oon allerginen, pahimmat ehkäpä leppä ja koivu. Siitepölyaikana olen "yliherkkä" myös mm. monille hedelmille, esim. vihreä omena saa aikaan n.sadan aivastuksen kohtauksen. :itku:

Lisäksi tuntuu nyt lepän kukinnan aikaan, että esim. rullaluisteluun ei riitä happi ollenkaan. Eilen kävin testaamassa ja henki oli lähteä! Astman oloisia oireita aloin havaita jo kilometrin jälkeen ja kahden kilometrin päästä oli pakko lopettaa kun henki ei yksinkertaisesti kulkenut enää. Hengityksen tasaantumiseen meni n.15min ja sit ei muuta kun se kaksi kilometriä takas kämpille ja sama juttu entistä pahempana. :curs: Lääkkeet naamaan ja vesihöyryä imemään. Tunnin jälkeen alkoi jo onneksi vähän helpottamaan. Ulkoilu kannattaa todellakin pitää mahdollisimman vähäisenä. :(

Lääkkeinä Duact (3krt/vrk) ja lisäks Alzyriä tulee nappailtua silloin tällöin.
Tuota Duactiahan ei ohjeiden mukaan saisi käyttää kun n.10 päivää, mutta kyllä meinasin tuon 96 kapselin pakkauksen imeä naamaan. Auttaa ainakin minua kolme kertaa vuorokaudessa otettuna.

PS. Duactissa oleva pseudoefedriini antaa urheilijoiden doping-testissä positiivisen tuloksen. Ei taida kuitenkaan salitreeniin tuo pseudoefe positiivisesti vaikuttaa, vaikka vetäis 10 tabua päivässä? :rolleyes:

Mulla on kans paha siitepöly ja heinä allergia! Mulla oireet alkaa siitä kun rupee iho kutiseen ja muutenkin iho menee ihan huonoon kuntoon! Koivun kukkis aika on mulle todella pahaa aikaa! Ärsyttää kun talven aikana saa sut ihon hyvään kuosiin niin kesä taas pilaa sen!

Ainut parempi puoli on että mun ei tarvitse leikata nurmikkoa kun kerran kuukahdin nurtsille ku ei saanu henkee! :curs:

Bellezza sanoi:
Bricktop, sinun tilanteesi kuulostaa aika pahalta. Vaihda lääkäriä?! Johtuuko kuume nimenomaan allergiasta?

Kyllä tää kuume nousee aina tälleen kun tulee pahimmat oireet siitepölystä.
Viime kesänä kesti pari viikkoa kesäkuussa. Lääkärille ois tarkotus huomenna mennä 4. kertaa tän kevään aikana jos ne tajuais vaikka pistää tutkimuksiin tai antaa jotain lääkettä joka tehoaa.

Auttaiskohan mikään lääke ees tähän kuumeeseen, kai tää johtuu jostain tulehduksesta keuhkoissa tms. Verikokeellahan sen näkis onko tulehdusarvot koholla...

Sumppari sanoi:
Kannattas ehkä harkita siedätyshoitoa jos siitepölystä tulee ongelma.
Totta! Itse sain oireet lähes täysin pois käytyäni 3 vuotta siedätyshoidossa. Viimeset pari kesää on menny käytännössä ilman lääkitystä :hyper:

Carcass sanoi:
PS. Duactissa oleva pseudoefedriini antaa urheilijoiden doping-testissä positiivisen tuloksen. Ei taida kuitenkaan salitreeniin tuo pseudoefe positiivisesti vaikuttaa, vaikka vetäis 10 tabua päivässä?
Ei taida olla enää kielletty..

Tulossa kuulemma paha siitepölyvuosi. Ärsyttävä vaiva, kun päivänkin unohtaa ottaa allergialääkkeen, niin nokka vuotaa ja silmät kutiaa. Kevennyksenä lohdullista on se, että allergia loppuu yleensä mummo/pappaiässä. En tiedä mistä johtuu, ehkä jostain limakalvojen kuivumisesta.

Duact tosiaan auttaa tukkoiseen oloon ja treeniin, myös tavallisessa nuhassa. 2 kapselia ennen treeniä ja jo kulkee. Ainakin roinaneitsyillä pitäisi auttaa. Voi olla ettei auta, jos on kovasti oikeata efeä napsinut.

No löytyy siitepölyallergiaa täältäkin. Minulla ei ole siis mitään sateisia keväitä vastaan, sillä se helpottaa oireita huomattavasti.

Duactin haittapuolena on se että joissain tapauksissa saattaa aiheuttaaa takykardiaa, et sen kanssa kannattaa olla aik varovainen. Ei välttämättä kannata kovin pitkiää kuuria vetää.

Itellä allergia oireita on tässä kesän alussa, mutta häviävät melko hyvin lääkkeillä (telfast 120mg). Viel kun tajuaisi ottaa lääkkeet ennen oireita, niin pääsis paljon helmpommalla.

Kai otat lääkkeitä talvellakin, etkä ainoastaan silloin kun oireita tulee? Allergia lääkkeissä on nimittäin aik pitkä aika ennen kun ne käy todella tepsimään.

Mitä on takykardia? Mulla oli pienenä joskus ainoana allergialääkkeenä duact, enkä muista että sillon olisi ollut sanottu mitään 10 päivän rajoitusta.

Kyllä noi allergialääkkeet mun mielestä muutamassa päivässä alkaa toimia, siitä kun niitä alkaa syömään. En tod syö niitä talvella vaan aloitan kevään ekan aivastuksen aikaan, pari päivää on vähän oireita mutta sitten ei oikeestaan ole enään.

Jos on oikein paha allergia niin kannattaa hankkia ilmanpuhdistin hurisemaan tai jopa toteuttaa asunnon ilmastointi niin että kaikki sisään tuleva ilma menee ilmanpuhdistimen läpi. Voipi maksaa jonkun verran mutta toisaalta allergia pilaa elämästä ison osan muuten.

Jahas, takykardia löytyi googlella. Olisinko varmasti huomannut sen jos semmoinen olisi?

Ei toistaiseksi mitään ongelmia kotomaassa, mutta saksassa veti naaman tukkoon aina pihalle astuttaessa. Oliskohan joku pähkinäpensas joka siellä kukkii :jahas:. Eipä tarvi kai sinne muuttaa.

Nyt sitten on käyty verikokeissa ja röntgenissä, epäilivät poskiontelotulehdusta kun on tukkoinen olo ja pientä lämpöä. Ei kyllä mitään oireita poskiontelotulehduksesta ole nyt, joskus oli paha poskiontelotulehdus ja oli hirvee paine päässä, ei pystyny yhtään kumartumaankaan kun tuntu että pää halkee. Ihan selvät allergia oireet on nyt kun ulkona koko ajan aivastuttaa.

Iltapäivällä saa sit tietää mitä löytyy verestä tai poskionteloista, vai löytykö mitään. Allergia kokeitakaan ei voi kuulemma ottaa kun syksyllä seuraavan kerran, tää siitepölyaika ei anna luotettavia tuloksia. Tuo siedätyshoito kuulostais mukavalta, sinne kun pääsiskin.

Nyt sitten lääkäri soitti, röntgenissä näky harmaata poskionteloissa. Meinas heti laittaa punkteeraukseen vaikka tulehdusarvo on vaan 13 ja kuumetta vasta toista päivää. Sanoi vielä että se harmaus saattaa johtua allergiankin aiheuttamasta tukkoisuudesta.
Antibioottikuuri alkaa huomenna.
Ei varmaan vieläkään löydy mitään kunnon lääkettä vaikka allergia aiheuttaa tollasta.

Itellä just keväällä testattiin ihotesteillä nuo siitepölyt, homeet, ym. Koivu ja leppä pahimmat aiheuttajat, eipä tuohon olis kyllä tuota testiäkään tarvinnut... Sen verta on aina tähän aikaan paikat tukossa että selväähän se oli :) Jos ei ne terveyskeskuksessa osaa/suostu antamaan kunnon lääkitystä kunnon syidenkään perusteella, niin suosittelen kyllä hakeutumaan yksityiselle... Sieltä saa kyllä kunnon lääkkeet ja muutkin vermeet :D

Itse juuri viime syksynä ramppasin harva se päivä tk:ssa ahdistuksen takia, ja eihän ne siellä suostuneet mitään kunnollisia testejä tekemään prkl.. No nyt keväällä menin sitten yksityiselle ja heti pistettiin kunnon testeihin ja viime viikolla todettiin, että astmahan se sitä ahdistusta aiheuttaa.

BruCe sanoi:
Itellä just keväällä testattiin ihotesteillä nuo siitepölyt, homeet, ym. Koivu ja leppä pahimmat aiheuttajat, eipä tuohon olis kyllä tuota testiäkään tarvinnut... Sen verta on aina tähän aikaan paikat tukossa että selväähän se oli :) Jos ei ne terveyskeskuksessa osaa/suostu antamaan kunnon lääkitystä kunnon syidenkään perusteella, niin suosittelen kyllä hakeutumaan yksityiselle... Sieltä saa kyllä kunnon lääkkeet ja muutkin vermeet :D

Itse juuri viime syksynä ramppasin harva se päivä tk:ssa ahdistuksen takia, ja eihän ne siellä suostuneet mitään kunnollisia testejä tekemään prkl.. No nyt keväällä menin sitten yksityiselle ja heti pistettiin kunnon testeihin ja viime viikolla todettiin, että astmahan se sitä ahdistusta aiheuttaa.

Tuota yksityiselle menemistä harkitsen kyllä tällä hetkellä todella vakavasti. Oli taas tänään niin tylyä ja välinpitämätöntä touhua tk:ssa, eivät neljän käynnin aikana ole saaneet oikein mitään tehtyä. Itse tänäänkin pyysin että ottakaa nyt edes verikoe.

Kuinka kallis tollanen yksityisellä käynti sitten on? Kuinka kalliiksi tulee koko homma jos tutkimukset yms siellä tehdään vai tehdäänkö?

Mulla on kans aika paha allergia. Leppä ja koivu aiheuttaa pahimmat oireet. Lääkkeistä on kokeiltu ties mitä: Zyrtec, Kestine, Duact, Telfast... nyt sain taas uudet lääkkeet, tällä kertaa Clarinase jota saa ottaa korkeintaan 10pv kuurin (sisältää pseudoefedriiniä 240mg, siitä kai se rajoitus johtuu), ja sen jälkeen täytyy vaihtaa kuulemma Clarityniin ja sitä 5-10pv ja taas sitten kuuri tuota Clarinasea. Lisänä on sitte vielä Livostin silmätipat ja Rhinocort Turbuhaler, semmonen hassu piippu.. huh, kyllä sitä on sellaset määrät tullu näitäkin lääkkeitä vedettyä että välillä tulee väkisinkin mietittyä, että mitähän kaikkia jäämiä munkin kropasta löytyy :P

Kestine vei kaikki oireet joskus vuosia sitten, nyt ei auta mitenkään. Noi tän hetkiset lääkkeet on ollu vasta viikon, olo on vähän parempi, mutta pientä lämpöilyä, kurkkukipua ja nenän tukkoisuutta ei ole vienyt pois :(

Miten muuten, uskallatteko treenata ihan normaalisti siitepölyaikana? Mulla ainakin olo on just nyt niin tukala, että puntilla käyminen saa pumpun hakkaamaan tuhatta ja sataa. Ei varmaan ole siis kovin fiksua. Tympii vaan kun treenit jää väliin "vain" siitepölyallergian takia, eikä minkään oikean sairauden...

Mulla alkanu siedätyshoito täs vuoden sisäl ja tänä keväänä oo ainakaa vielä ollu allergian kaa ongelmii. Lääkkeenä käytän sillon tällön claritynia, jos on tarvetta. Mut suosittelen kyl siedätyshoitoo jos tuntuu vähänki siltä.

Bricktop sanoi:
Tuota yksityiselle menemistä harkitsen kyllä tällä hetkellä todella vakavasti. Oli taas tänään niin tylyä ja välinpitämätöntä touhua tk:ssa, eivät neljän käynnin aikana ole saaneet oikein mitään tehtyä. Itse tänäänkin pyysin että ottakaa nyt edes verikoe.

Kuinka kallis tollanen yksityisellä käynti sitten on? Kuinka kalliiksi tulee koko homma jos tutkimukset yms siellä tehdään vai tehdäänkö?

Kyllä ne tekee just niin paljon tutkimuksia kun vaan haluaa jos on varaa maksaa... :D No ei, kyllähän se aika kallista on tuolla yksityispuolella käydä, mutta tulin tässä keväällä siihen tulokseen, että kyllä se käynti siellä kannattaa. Varsinkin jos ne ei niitä lääkkeitä/tutkimuksia määrää sieltä yleiseltä puolelta, vaikka kuinka yrittää...

Kyllähän siihen muutamia satoja egejä saa suunnilleen varata, varsinkin jos niitä tutkimuksia ruvetaan hirveästi tekemään.. Esimerkkinä voisin mainita juoksurasitustestin, jolla multa testattiin sitä astmaa (vähän
:offtopic: , mutta menköön), hintaa oli pelkästään sillä testillä jotain sadan euron pintaan... Tosin loppuhintaa sille jäi jotain 40 euroa, kun Kela kuitenkin korvaa aina jonkin verran siitä hinnasta ;)

Nyt ois kysymys antibiooteista joita sain poskiontelotulehdukseen.
Eli vaikuttaakohan paljon lääkkeen tehoon kun otin sen kahtena ensimmäisenä päivänä kuurista väärin, toisen pillerin aamulla ja toisen illalla? Kummatkin tabut pitäis siis ottaa kerralla. Kyseessä Ketex (telitromysiini) 400mg. 5 päivän kuuri, 2 tablettia päivässä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom