Selkätreenistä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jan
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

Jan

Mitkä on porukan kokemukset selkätreenissä tehtävien sarjojen määrässä?Tällä hetkellä teen 3 sarjaa/liike,joista yksi on suht kevyt,ajattelinkin siirtyä kahteen KOVAAN sarjaan/liike!Eli oletteko huomanneet kehityksessä muutoksia suuntaan tai toiseen tehdessänne vain kaksi kovaa sarjaa/liike?
Tämän hetkinen selkäohjelmani:
3x8 Ylätalja leveällä
3x8 Kulmasoutu
3x8 Ylätalja kapealla
3x8 Käsipaino soutu
3x8 Selänojennukset

Kommenteja siis ohjelmasta sekä sarjojen määrästä kaivataan,että saisi selän persettä leveämmäksi joku päivä..:wall:

Originally posted by Jan
Tällä hetkellä teen 3 sarjaa/liike,joista yksi on suht kevyt,ajattelinkin siirtyä kahteen KOVAAN sarjaan/liike!

Tässä on nyt jokin paradoksi ? :david:

Nojoo, selkätreeni näyttää ihan hyvältä riippuen tietenkin kuinka usein tuon tekee. Ehkä kerran viikossa tai hieman useammin tuo voisi olla sopiva. Itse teen keskimäärin 1.6 kertaa lihasryhmän viikossa ja selkätreeni menee kutakuinkin näin:

Alatalja 2-3x~15
Ylätalja 2-3x~15
Vipuvarsisoutu 2-3x~15

Palautukset ~1min jolloin rautoja pitää hieman karsia, mutta hyvä tuntuma selässä on taattu.

Jos oikeen yrittää löytyyhän siitä kieliopillinen paradoksi,mutta asiasisällön ymmärtää oikein hyvin,mikä on tärkeintä.
Oma selkäpaketti:
kulmasoutu tanko:2*12-20(lämmittelyä)
kulmasoutu tanko:3*8-10
ylätalja niskaan:2*8-10
ylätalja eteen:2*8-10(vaihtelua levällä ja kapealla otteella)
vipuvarsikone istuen(seated row?):2*8-10(yks puoli kerrallaan)
kulmasoutu käsipainolla:1-2*10-12
Alataljaan en ole tarvetta enää nähnyt,kun löysin ton vipuvarsikoneen.Varsinaiset sarjat KOVAA ja lämmittelyistä jälkimmäinen lähes täysillä.Eipä ole kevyitä sarjoja väliin tarvinnut,kun pistää kaikkensa peliin.

Tampere-Lahti

missäs on pojilla leuanveto selkätreenissä, ehdottomasti se mukaan. Ylätalja on yleisesti niin käsi laite, ettei sitä välttämättä edes tarvitse tehdä ja niskan taakse ei todellakaan :)

Joku voisi avata mulle termejä.

Kulmasoutu tanko?
Onko se liike, jossa vedetään tankoa tuonne vatsanpohjaan hieman kyyryssä asennossa?

Vipuvarsikone?
Kone, jossa istutaan ja tuki vatsaa vasten ja sitten molemmille käsille omat ”vipusysteemit”? Kuuluuko vetää molemmat kädet samaan aikaan vai erikseen?

Kulmasoutu käsipainoilla?
Toinen käsi ja jalka penkille, naama maata kohden, toinen jalkaa lattialla takana ja sitten paino lasketaan ei suoraan vaan hieman eteenpäin alas ja sitten ylös siten että koskettaa rintakehän alareunaa?

Entä miten eri liikkeet ottavat selän osiin? Eli kasvaako selkälihakset sekä syvyyttä että leveyttä? Jos niin miten eri liikkeet jakautuu tuon vaikutuksen suhteen?

Mun selkätreeni nyt (lämmittely ei luvuissa, kaikissa 8-12 toistoa):
Ylätalja eteen *3
Ylätalja taakse *3
Alatalja *3
(joskus kulmasoutua käsipainoilla, jos se on tuo liike, jota kuvasin yllä)

Originally posted by Zamp
missäs on pojilla leuanveto selkätreenissä, ehdottomasti se mukaan. Ylätalja on yleisesti niin käsi laite, ettei sitä välttämättä edes tarvitse tehdä ja niskan taakse ei todellakaan :)

Leuanveto on kyllä hyvä selkäliike, muttei se missään nimessä tee ylätaljasta huonoa.

Eikä ylätaljaveto niskan taakse ole mun mielestä mitenkään erityisen huono liike. Aina toisinaan tulee tehtyä sitäkin.

Originally posted by Baarikello
Mut kandeex niinku?!
kyllä kannattaa. Vuoroin eteen, vuoroin taakse. En mä ainakaan hyvää liikettä pois jätä, vaikkei se Baarikellolla sujukaan.

Originally posted by Mixu
kyllä kannattaa. Vuoroin eteen, vuoroin taakse. En mä ainakaan hyvää liikettä pois jätä, vaikkei se Baarikellolla sujukaan.

Silta kannattaa. Vuoroin vieraissa. En mä ainakaan ajatteluani pois jätä, vaikkei se Mixulla sujukaan. Keikutikeikuti.:wall:

Originally posted by Mixu

Eteen ja niskan taakse tehtynä ainoa ero on olkapäiden hajoamisen todennäköisyyden kasvu.
Kannattaako??

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by AKV
Eikä ylätaljaveto niskan taakse ole mun mielestä mitenkään erityisen huono liike. Aina toisinaan tulee tehtyä sitäkin.

Siinä saa olkapäänsä särki helposti ja vaivattomasti, jos alkaa riuhtomaan. Monilla kun kuuluu ylätaljan tekniikkaan se hervoton riuhtaisu alaselällä ja se niskan taakse tehtynä on ruman näköistä touhua. Ensin lähtee koko yläruumis kaatumaan taaksepäin niin saadaan pakka liikkeeseen, sitten oikaistaan yläruumista ja samalla pidetään tanko paikallaan käsiä koukistamalla ja lopuksi muljautetaan tanko voimalla pään yli. Rutina vaan kuuluu.

Kannattaa ottaa selkäpäivään mukaan se yhdenkäden ylätaljasysteemi. Siis se missä ollaan korkeessa polviasennossa ja sen puolen käsi vetää jonka puolen polvi no koukussa. En muista kuka sen täällä neuvoi (tomi, mike??) mutta hyvältä tuntuu viimesenä liikkeenä...

Originally posted by Baarikello
Silta kannattaa. Vuoroin vieraissa. En mä ainakaan ajatteluani pois jätä, vaikkei se Mixulla sujukaan. Keikutikeikuti.:wall:
omg! lol! baarikello rulz!

Originally posted by Joubronx
Eteen ja niskan taakse tehtynä ainoa ero on olkapäiden hajoamisen todennäköisyyden kasvu.
Kannattaako??
Moni kehonrakentaja on rikkonut polvensa Hackissa. Silti mm. Jättiläis-Mike ja Tomi "TheGuns" tekevät sitä. Pystysoutu aiheuttaa kiputiloja toisille, muttei se estä huippuja tekemästä tätä. Mm. Shawn Ray tekee ylätaljaa taakse ja vaikka miehen persoona olisikin samaa tasoa kuin lahna niin on hän saanut jotain aikaan kehonrakennustasollakin.

Ylätalja taakse ei vihlo/satuta/aiheuta kiputiloja mulle, mutta selkä on aina kipeä treenin jälkeen. Että kannattaa.

No mulla on selkätreeni seuraavanlainen:

MaVe, pari lämmittelyä ja 4-5 kovaa, aina lisäten painoa viimeisen sarjan olleesa 2-3 toistoa.
Ylätalja eteen (kapea tai leveä..vaihtelen) 3x8
Alatalja 3x8
Yhdenkäden kulmasoutu 3x8
Kohautukset (vai mikä se virallisesti on) 2x15
Vatsoja fiiliksen mukaan, yleensä sitä ei ole
:rolleyes:

On tuo ohjelma sen verran vaikuttanut, että nyt on löynyt selkälihaksetkin... :thumbs:

Kun kattelee kavereittten selkätreenejä, niin ylätalja/leuanveto on aina ensimmäisenä (kuten myös minulla). Miksiköhän?

:eek:

Mulla nimenomaan toi niskaan ylätaljalla veto toimii hyvin,koska siinä ei pääse nojaan taakse kuten eteen vedettäessä.Asennon löytämisestä(ja oikeiden reenipainojen),minusta kiinni rikkooko hartiansa vai ei.Onhan se tietty vähän raskaampi liike,kun toi eteen tehty;) Leuanvetokin tonne niskan puolelle mulla toimii hyvin.Tosin oma paino on monille siinä liikkeessä liikaa ja loukkaantumisriski taasen kasvaa.Hyvin toi eteenkin tehty(taljalla)toimii kunhan ei liikaa omaa painoa hyväksikäyttäen taakse riuhdo.

Tampere-Lahti

Minullekaan toi ylätalja niskantaakse ei sovi olkapään takia, eikä myöskään pystypunnerrus nikantakaa. Mutta jos se jollekin sopii ja reeni menee perille eikä olkapää vaivaa niin miksi jättää tekemättä?? toki kannattaa varmaan harkita kuinka isoja romuja käyttää ja tekeekö ekana liikkeenä vaikko vasta kun on tullut jo jonkinlaista västytystä selkään...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom