Selkäongelmaisen vatsalihastreeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Caicu
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Helou,

Minulla on selässä sairaus (Scheuermann), jonka vuoksi selkä on ns. notkoselkä, eli kyfoosia löytyy rintarangan alueelta ja vastaavasti lordoosia alaselän alueella. Siksi tehokkaiden vatsalihasliikkeiden löytäminen on aina ollut tosi haastavaa. Esim. useimmat lattialla selällään tehtävät liikkeet ontuvat, koska käytännössä en saa selkää pidettyä lattiassa lainkaan kiinni. Niinhän aina ko. liikkeissä ohjeistetaan tekemään.

Samoin esim. lankku tuottaa hieman hankaluuksia.

Nyt olen keksinyt ylätaljassa polvillaan tehtävät vatsarutistukset, jossa kumarrellaan eteenpäin. Löysin äsken netistä version, että tätä kyseistä liikettä voisi tehdä myös seisten. Olisiko se hyvä liike? Olen tehnyt myös vatsarutistuksia laitteessa. Se on tuntunut ihan hyvältä liikkeeltä myös.

Pointtini on joka tapauksessa se, että selän muodon vuoksi minun on vaikea saada tuntumaa vatsalihaksiin. Olisiko vinkkiä/omakohtaista kokemusta vatsalihasliikkeistä, jotka ottaisivat huomioon tämän seikan?

Mulla meinaa olla samaa ongelmaa! Tuon notkoselän lisäksi löytyy myös lievä skolioosi eli selkä nyt on ongelmainen muutenkin, mutta nyt kun luin tuon aloituksesi niin tuli mieleen, että tosiaan vatsiksiin on hankala saada aina kunnon tuntumaa. Olen oikein keskittymällä keskittyen saanut alaselän pysymään lattiassa, mutta meinaa karata heti ja se ei tosiaan selän kannalta ole hyvä.

Ei mulla oikein ole mitään kunnon vinkkiä tähän, mut kuuntelen viisaampia innolla! :rolleyes:

Vatsarutistus taljassa(selkä kiinni pallossa) tai vaihtoehtoisesti juuri polvillaa, Istumaannousu penkillä, eli nosta vaikka sitä juttuu mihin jalat laitetaa sen verran korkeelle et selkä ei osu siihen penkkii, näin ainakin työ tulee tehtyä vatsoilla, Jalannostot roikkuen, kaikki erinäköset staattiset vatsat. Eiköhän näistä saa jo jonkunnäköstä vatsareenii tehtyy. Toivon mukaan näistä oli apua :)

Älä ole niin typerä että teet liikkeitä jossa opetat kroppaa menemään vielä lisää korostuneeseen kyfoosiin.

Scheuermannin tauti, eli juveniili kyfoosi tarkoittaa että rintarangan nikamat ovat muodostuneet kiilamaiseksi ja niiden liikkuvuus on todella huono.

Miksi tekisit liikkeitä jossa lihaksistoa käytetää kyfoosin korostamiseen?

Erilaiset rintarangan liikkuvuutta lisäävät liikkeet ovat tässä tapauksessa way to go.

Ainoa rutistus mitä suosittelisin näkemättä yksilöä on tehdä 10cm liikerataa lattialla maaten niin että sinulla on kaksi tennispalloa rintarangan nikamien kohdalla. Tämä sentään rakentaa hieman tilaa niille liikkua. Ja silloinkin pitää huoli että alaselkä ei pääse pyöreäksi.

Selkää seinää vasten vänkäämistä. Kaikenlaista löytyy, seinäkyykkyä selkä litteänä seinää vasten jalkaterät vähän ulos ja polvet ulompana, ojenna lonkista pakaroilla niin, että selkä pysyy litteänä. Sit Toinen on niska pitkänä ja hartiat seinää vasten litistä selkää ylhäältä alaspäin seinää vasten hengitellen vinoilla vatsoilla. Jalat ehkä 30cm irti seinästä tai sen verran miltä hyvältä tuntuu. Sitten selinmakuulla ja vatsamakuulla lattialla myös löytyy kaikenlaista vääntöä, kiertoa kylkimakuulla jne. Toi tukeva pinta estää ettei pääse pettämään niin helposti kun kyseessä on suljettu ketju, jumppapallot ja vastaavat on avoimen ketjun liikkeitä ja huomattavasti haastavampia, ne kannattaa jättää aluksi rauhaan jos on ongelmia.
Lisäksi voi suositella vaikkapa hartiasiltaa ja jos jostain löytyy rulla niin sen päällä sitä pitkittäin ja myös ojennuksia poikittain sitä vasten. Lonkan hyperekstensiota vatsamakuulla jne.

Älä ole niin typerä että teet liikkeitä jossa opetat kroppaa menemään vielä lisää korostuneeseen kyfoosiin.

Scheuermannin tauti, eli juveniili kyfoosi tarkoittaa että rintarangan nikamat ovat muodostuneet kiilamaiseksi ja niiden liikkuvuus on todella huono.

Miksi tekisit liikkeitä jossa lihaksistoa käytetää kyfoosin korostamiseen?

Erilaiset rintarangan liikkuvuutta lisäävät liikkeet ovat tässä tapauksessa way to go.

Ainoa rutistus mitä suosittelisin näkemättä yksilöä on tehdä 10cm liikerataa lattialla maaten niin että sinulla on kaksi tennispalloa rintarangan nikamien kohdalla. Tämä sentään rakentaa hieman tilaa niille liikkua. Ja silloinkin pitää huoli että alaselkä ei pääse pyöreäksi.

Tähän haluaisin sen verran tarttua, että olen hyvin perillä "taudistani". Siksi minulla onkin sitten setti erikseen rintarangan liikkuvuudelle, joita sitten kotona teen. Tuo tennispallojuttu oli muuten hyvä vinkki.

Eräs omt-fyssari sanoi minulle, että kaikkea voin salilla tehdä, kunhan ei kipua esiinny. Kysyin tätä juuri sellaisessa yhteydessä, kun kysyin, että mitenkäs liikkeet joissa kumarrellaan tms. Kieltämättä etenkin lattialla tehtävät ns. ne perusvatsarutistukset saavat aina välillä miettimään, että tässä kyllä rullaillaan mun selkää aika epäedullisessa asennossa. Tai sitten sellainen laite salilla, missä istutaan ja taivutaan eteenpäin...siinäkin selkä on aika kumarassa. Tosin sen saan kyllä tuntumaan vatsoissa.

Yksi mielenkiintoinen asia on myös se, etten pysty selän muodon vuoksi tekemään istumaan asti nousuja lainkaan. Tämä tuli testatuksi kerran siskoni kanssa, joka ei käy lainkaan kuntosalilla. Minulla liike tyssää kuin seinään siinä vaiheessa kun yläselkä on hiukan irti lattiasta. Kyllä siinä siskokin ihmetteli (hän siis pääsi istumaan asti). Pääteltiin, että johtuu varmasti selän muodosta.

Sitten vielä tuosta vatsarutistuksessa ylätaljassa. Olen pyrkinyt sen tekemään niin, etten pyöristä selkää, vaan niin, että "taivun" lantiosta.

Suositut

Back
Ylös Bottom