Selkä v*ttuilee, hyviä vinkkejä?!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Spoonie
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Jälleen yksi selkätredi, olkaapa hyvä. :eek:

Mulla menee joskus selkä paskaksi salireenin tai muun pullistelun yhteydessä. Jos nostaa jotakin painavaa juttua (esim. vaimoa :haart: ) huonossa asennossa, menee pari-kolme päivää alaselän v*ttuilua kuunnellessa. Viimeksi eilen tehdessäni olankohautuksia piti nostaa tankoa vähän epäsuotuisassa asennossa ja ilmeisesti jotakin tapahtui, sillä jo illalla alkoi alaselkä oireilemaan. Yritän kyllä venytellä hyvin reenin jälkeen, mutta ilmeisesti en venyttele tarpeeksi. Olisikohan syytä varata aika esim. urheiluhierojalle ja mitähän sellainen lysti maksaa?

Kertokaa, miten ala- ja ristiselkää saisi parhaiten reenattua salilla.

Ajattelin vaihtaa ylätaljavedon ja alataljasoudun kulmasoutuun T-tangolla, koska saan sillä jotenkin paremman tuntuman selkäfileisiin. Tiedä sitten. Olisiko parempi vetää pitkiä sarjoja suht kevyillä painoilla?

Toinen robleema on ristiselän kipeytyminen yön aikana. Aamulla pitää monesti nukkua kyljellään, ettei selkään sattuisi. Vatsallaan tms ei oikein onnistu. Mikä neuvoksi? En nyt varsinaisesti etsi mitään vippaskonsteja, vaan tiedustelen onko Pakkiksella muita kohtalotovereita ja miten he ovat asian ratkaisseet. Kylmästi vaan ajanvaraus lääkäristä ja röntgenkuvat selästä?

Cheers :kippis1:

Ei se lekurikaan pahitteeksi ois. Mulla on yliliikkuvat nivelet ja se aiheuttaa vähän samanlaista vaivaa mitä sä kuvailit. Urheiluhierojaa suosittelen ja se millä mä oon käynyt maksaa jotain 18 € / 45 minuuttia, että ei se urheiluhieroja välttämättä oo yhtään "tavallista" hierojaa arvokkaampi.

Venytellä kannattaa myös etenkin takareisiä, pakaroita ja lonkan koukistajia, auttaa kaikki selkään. Mulla auttaa myös reipas kävely, kun taas juoksu aiheuttaa vain ongelmia.

Selänojennukset olen jättänyt kokonaan pois ja alaselän treenailu hoituu takareisipäivänä SJMV:n muodossa ja ainakin tähän asti hyvillä tuloksilla.

Onko se sun patja liian pehmeä? Se aiheuttaa mulla ongelmia, kunnon joustinpatja vaan alle, niin selkä kiittä...

Tästä tuli melkein samanlainen vastaus kun yks aikasempi jonka tänään kirjotin... :D

What Timba said!

Mulla kanssa selkä kipeytyy huonolla patjalla (yökylässä) nukkuessa, autolla pitkiä matkoja ajellessa, tai mitä vaan huonossa asennossa tehdessä, esim auton renkaita vaihtaessa. Eipä tuossa muuta kuin yrittää välttää niitä kipeytymistä aiheuttavia tilanteita ja pyrkii liikuttelemaan selkää säännöllisesti. Oikein kovasti selkä tuntuu tykkäävän kun tekee selän ojennuksia ilman painoja, eikä mitään loppupumppiin asti vetämistä.

Mun oma epävirallinen diagnoosi on: istumatyö ja kireät takareidet.

D. Yates: puhut asiaa. Tekee rauhallisesti selän ojennuksia ilman painoja ja välttää kramppitilaa. Myös pakaroitten venyttely on hyvästä. Vatsalihasten vahvistaminen (syvät) kannattaa. Voimapyörä on myös hyvä liike. Istuminen on melkein aina pahasta ainakin mun selälle.

Timba79 sanoi:
Venytellä kannattaa myös etenkin takareisiä, pakaroita ja lonkan koukistajia, auttaa kaikki selkään. Mulla auttaa myös reipas kävely, kun taas juoksu aiheuttaa vain ongelmia.

Selänojennukset olen jättänyt kokonaan pois ja alaselän treenailu hoituu takareisipäivänä SJMV:n muodossa ja ainakin tähän asti hyvillä tuloksilla.

Tuossa on kaikki hyvät neuvot joilla olen saannut oman selän kuntoon.
Muutaman huomion olen tehnyt salilla että monesti tuli nostettua vaikka levyjä tankoon tai vaikka prässiin huolimattomasti ja juuri siinä se selkä otti itseensä ja sitten kun viellä siihen päälle rasitti sitä niin ongelma oli valmis.
Sitten teen lantion nostoja,vatsoja,sivutaivutuksia ja SJMV:tä jollakin harjanvarrella pitkiä sarjoa joka treenin lämmittelyssä. Roikkuminen leuanveto tangossa kanssa hieman auttaa/aukaisee selkää.
Sitten jos se selkä rupeaa kipuilemaan niin heti lääkettä siihen. Sillä jos sitä kipua pitkittää niin sitä rupeaa varomaan ja silloin monesti sen kipeän alueen ympärillä olevat lihakset joutuvat liika rasitukseen ja saattavat kipeytyä/krampata siitä.

E nyt jaksanut lukea kaikkia noita viestejä mutta mun työkaveri kenellä on aika paha selkävika on löytänyt avun roikkumisesta leuanveto tangossa.

Mulla ei oikein tangossa roikkuminen helpota, kramppaa vain entistä pahemmin lihakset. Joskus salilla oli selkäkippi, joka oli erittäin asiallinen laite. Ekaa kertaa tajusin, että vatsalihaksiakin voi venytellä.

Mulla on nyt melkein viikon vittuillu yläselkä oikein kunnolla... Kipu ei oo varmaankaan lihaksista, sillä jännittelyllä en kipuja tunne. Kivut tulee eri asennoissa ja välillä asennosta riippumatta yläselkä/niska särkee. Hartiat on kyllä aika jumissa, mutta kipu tuntuisi lähtevän lähinnä selkärangasta. Lapojen välillä olevat ylimmät nikamat on vitun arkoja... Onko hieroja, fysioterapeutti ym. keikka tulossa siis? Hierojan ja fysion hintoja jos sais. Vika ilmeni eka salilla ja sitten muutaman päivän päästä töissä ja on ottanut jäädäkseen. Ainiin... Jännittely, venyttely ym. ei tunnu auttavan. Salille ei uskalla mennä ennen ku parantuu. Itellään ohi vai ammattilaisen käsittelyyn?

Kuinka lonkankoukistajia on hyvä venyttää?

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Jees poks. Pitänee varata se hieroja-aika ja miettiä myös röntgenkuvien mahdollisuutta. Ja ottaa kunnon iltavenyttelyt mukaan ohjelmistoon.

Ajattelin myös jättää alataljasoudun hetkeksi pois ja pitää ylätaljavedon ja kulmasoudun T-tangolla reeniohjelmassani. Haluaisin vielä tiedustella, mitä mieltä olette esim. jalkaprässin vaikutuksesta alaselkään? Entäs vatsalihasliikkeet rutistuslaitteessa, hyvä vai huono juttu? HST:n viimeisillä viikoilla tulee joskus runtattua kunnon painoilla vatsalihasliikkeitä. Sekin lienee omiaan pahentamaan selkäoireita, kun viimeiset toistot tahtovat mennä vähän reuhtomiseksi.

Tiedä tuosta aamuisin särkevästä selästä sitten, että mikä siihen auttaisi. Minulla on kyllä ihan ok patja, mutta voisihan sitäkin puolta vähän päivittää. Pitäisi kokeilla nukkua pelkällä vanerilevyllä, niin kuin Mannerheim.

Spoonie_Luv sanoi:
Ajattelin myös jättää alataljasoudun hetkeksi pois ja pitää ylätaljavedon ja kulmasoudun T-tangolla reeniohjelmassani. Haluaisin vielä tiedustella, mitä mieltä olette esim. jalkaprässin vaikutuksesta alaselkään? Entäs vatsalihasliikkeet rutistuslaitteessa, hyvä vai huono juttu? HST:n viimeisillä viikoilla tulee joskus runtattua kunnon painoilla vatsalihasliikkeitä. Sekin lienee omiaan pahentamaan selkäoireita, kun viimeiset toistot tahtovat mennä vähän reuhtomiseksi.

Mulla toi alatalja toimii kun pitää selän suhtkohta paikoillaan, ei siis mitään suurempia joustoja siinä. En tiedä onko se paras tapa muuten tehdä altaljaa, mutta toimii mulla.

Mulla ei oo jalkaprässi tehnyt pahaa alaselälle, mutta en sitten kovemmilla painoilla laske lähellekään 90 asteen kulmaa vaan jätän selkeesti vajaaksi, tosin teen sen etureisille enkä perseelle, joten tälleen sekin toimii hyvin. Teen sitten vastapainoksi myös pienemmillä painoilla ja syvempää, mutta tässä ei missään tapauksessa viedä sarjoja lähellekään loppuun asti. Mulla toimii hiton hyvin kun esiväsyttää etureidet ojennuksilla, ei sitten tartte käyttää läheskään niin kovia painoja prässissä.

Spoonie_Luv sanoi:
....Mulla menee joskus selkä paskaksi salireenin tai muun pullistelun yhteydessä. Jos nostaa jotakin painavaa juttua (esim. vaimoa :haart: ) huonossa asennossa, menee pari-kolme päivää alaselän v*ttuilua kuunnellessa. ....
..... En nyt varsinaisesti etsi mitään vippaskonsteja, vaan tiedustelen onko Pakkiksella muita kohtalotovereita ja miten he ovat asian ratkaisseet. Kylmästi vaan ajanvaraus lääkäristä ja röntgenkuvat selästä?....

Itse astuin salille about 4 vuotta sitten lääkärin määräyksestä. silloin jo kauppakassin kantaminen oli tuskaa ja selkään oli jatkuva kipulääkitys... Tänään tein selkätreenissä 3 sarjaa maastavetoa 70 kilolla ja kipulääkkeitä olen käyttänyt viimeksi vuosi sitten. tässä jotain neuvoja mitkä mitkä ovat minun kipeään selkään toimineet:

- käytän salilla vyötä koko ajan myös kevyissä sarjoissa ja kun lastaan levyjä.

- ei mitään elvistelyä painoilla vaan nostelen sellaisia jotka saan ylös hyvällä tekniikalla, lopetan sarjan heti jos sattuu jossain muualla kuin lihaksessa.

- opettelin venyttelemään kaikki selän lihakset ja myös lepoasennot (näihin joku nörtti löytäisi varmaan hyviä linkkejä ;) )

- lopetin tupakoinnin... nikotiini heikentää välilevyjen palautumista mikä taas voi aiheuttaa kipuja, sanoi lääkärini.

säännöllinen tai toistuva selkäkipu ei ole normaalia edes salitreenissä (lihaskivut pois luettuna) Yleensä mitä nopeammin lääkäri hoitaa asian kuntoon sitä pienempi tauko treenaamiseen tulee.

Itse podin vastaavia oireita muinoin, yöllä heräs ku alaselkää alko vihlomaan ja oli pakko vaihtaa asentoa ja se sikiöasento kyljellään oli ainoo asento nukkua ilman kramppaamista. Syytä ihmetellessä vastauksia kyllä tuli, mutta yllättävin (ja toisaalta ei) oli syvät vatsalihakset, ja huomasin että mitä enemmän treenaan vatsaa monipuolisesti sitä vähemmän alaselkä kiukuttelee. Itselläni ainakin tuo päti, vaikka jo patjat ja sänky oli keritty vaihtamaan.

Toi voimapyörä taitaa ottaa aika hyvin myös niihin syviin vatsalihaksiin, vain oonko täysin väärässä? Jos siis selän puolesta pystyy sitä tekemään.

Pakkiksella on tällä hetkellä aktiivina toinenkin selkäthreadi johon jo kirjoittelin pitkät pätkät. http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=20711

Voimapyörästä: jos vaan saa pidettyä paketin tiukkana eikä laske niin vauhdilla tai alas että alaselkään sattuu, niin se on IMO liikkeenä tosi hyvä syville vatsoille kanssa. Tulee aika raskas staattinen pito. Ja rullauksiahan voi tehdä sivullekin, saa monipuolisuutta treeniin. Ainahan voi nynnyillä ja tehdä polviltaan jos ei pysy paketti kasassa suorilta jaloilta.

Voimapyörä on aika ultimate. Toinen kiva on roikkua tangosta polvitaipeiden varassa ja siitä sitte rutistusta pää kohti polvia, jep, siihe ROCKYmäiseen tyyliin ;) Muutenkin tuo roikkuminen noin päin on jeesannut alaselkää paremmin kuin käsillä roikkuminen.

Kusimato sanoi:
Kuinka lonkankoukistajia on hyvä venyttää?

Ritarivala-asentoon eli toinen polvi maahan ja toinen jalka eteen. Lantiota viedään eteenpäin, jolloin maassa olevan jalan lonkankoukistajan venyy ja rutajaa.

Oonkohan minä ihan :david: , kun mulla ei ole mitään hajua mikä on voimapyörä???? Voisiko joku linkitellä jotain aiheeseen liittyvää? esim kuvia tai exrx juttuja?

Klikkaa sivun ylälaidasta "haku" ja kirjoita siihen voimapyörä.
Löytyy todella hyviä threadeja aiheesta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom