Selkä v*ttuilee, hyviä vinkkejä?!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Spoonie
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Pieni omaisuus käytetty hierojiin, urheiluhierojiin ja kiropraktikoihin ja on treenattu syvii vatsoja, liikuttu ja kaikkea muuta mahdollista, mutta alaselkä vaan jatko kiukuttelua. No piti ottaa itseään niskasta ja käydä ihan lääkärin vastaanotolla, noh, passitus labrakokeisiin ja röntgeniin ja sieltähän löytyi kulumaa, siirtymää ja jotain mistä en ymmärtänyt mitään. Huomenna fysiatri ja sitten kuntoutukseen. Ton ois voinu tietty tehdä vajaa vuos sitte :o

Spoonie sanoi:
Toinen robleema on ristiselän kipeytyminen yön aikana. Aamulla pitää monesti nukkua kyljellään, ettei selkään sattuisi. Vatsallaan tms ei oikein onnistu. Mikä neuvoksi? En nyt varsinaisesti etsi mitään vippaskonsteja, vaan tiedustelen onko Pakkiksella muita kohtalotovereita ja miten he ovat asian ratkaisseet. Kylmästi vaan ajanvaraus lääkäristä ja röntgenkuvat selästä?

Cheers :kippis1:

En halua pelotella sua, mutta...

ei hyvältä näytä. Veikkaan rakenteellista vikaa.

Mene röntgeniin ja mielellään myös viipale- eli magneettikuvaukseen, jos mahdollista. ja jos kuvissa näkyy että kaikki ei ole kohdallaan, ota järki käteen ja muista, että selkä kannattaa pitää terveenä koko loppuelämän ajan. jos tämä tarkoittaa sitä, että maksimivedot ja kyykyt täytyy loppuelämäksi unohtaa, niin sille ei mitään voi.

Mulla alkaa alaselkä heti vihoittelemaan, jos alan mällätä rautaa esim. kyykyssä tai mavessa. Tämä silloin jos sarjamäärä laskee 4-6 paikkeille. Kannattaa kokeilla vähän pienemmillä raudoilla ja tehdä liikkeet keskitetysti.

Maso sanoi:
Mulla alkaa alaselkä heti vihoittelemaan, jos alan mällätä rautaa esim. kyykyssä tai mavessa. Tämä silloin jos sarjamäärä laskee 4-6 paikkeille. Kannattaa kokeilla vähän pienemmillä raudoilla ja tehdä liikkeet keskitetysti.
Mulla kyllä kyykky ja mave helpottaa selän oloa. Vittuilu alkaa jos treeni loppuu. Toki en koskaan riuhdokaan niitä puntteja selkä notkolla...

Jaha, poijaat kaivanu vanhan kunnon selkätredin esille.

Olen saanut vähän helpotusta selkävaivoihin yksinkertaisesti muuttamalla hieman saliohjelmaani: egopainot helvettiin. Mavea ja kyykkyä en tee enää laisinkaan. Ehkä ne sopivat jollekin toiselle, mutta itse katsoin parhaimmaksi pitää vähän taukoa sillä saralla. Treenien lopussa väännän aina pari pitkää sarjaa selänojennuksia ja käyn uimassa säännöllisesti.

Dieetin päätteeksi ajattelin näyttää selkää tohtorille, sillä jotain perustavanlaatuista erroriahan tuolla tuntuu olevan. Pakollinen treenitauko keskellä paskaisinta vuodenaikaa ei kyllä kuulosta kovin houkuttelevalta.

:joulu2:

Minä suosittelen omien kokemusten perusteella etukyykkyä selkävaivaiselle. Itsellä on alaselän nikamissa lievää väljyyttä ja pari loukkaantumistakin on ollut mutta etukyykky on tehnyt hyvää.

Nämä selkäkivut ovat kiusallisia. Itse olen jättänyt maastavedot ja kyykyt kokonaan pois johtuen juuri alaselän kipeytymisestä. Suvussa on selkäranganreumaa ja en ole vielä uskaltanut mennä lääkäriin, kun olen sen saanut järkevällä punttailulla pidettyä aisoissa.

Isä ja pikkuveli ovat silloin tällöin viikon pedin omina, kun eivät pääse liikkumaan.

Kannattaa suhtautua varauksella suosituksiini, koska en ole selkääsi tutkinut lääkäri. Ehkä selkä kannattaisi tutkituttaa.

Jotain vihjeitä kuitenkin:

- Selkä- ja lähilihasryhmien huolellinen venyttely + mahdollisesti roikkuminen
- Selänojennusliike ja reverse hyper -liike (voimanostajien suosikki selkävammojen kuntoutuksessa)
- Vatsalihakset kuntoon
- Tiedustelemasi T-tankosoutu on melko välilevyepäystävällinen liike
- Avanto

sporteme sanoi:
Isä ja pikkuveli ovat silloin tällöin viikon pedin omina, kun eivät pääse liikkumaan.

Raskasta IMOa joka ei sitten kohdistu sportemen perheeseen: melko suuri osa kansan selkävaivoista saataisiin kuriin edes jonkinlaisella panostuksella perusvoiman/kestävyyden ylläpitoon. Ei vaatisi hirveästi aikaa mutta aivotyötä siihen että tehty työ olisi tehokasta.

Näyttää olevan normaali kehityskulku se että ensin sinnitään buranalla, sitten päästään kuntoutuskierteeseen josta ei ole kuitenkaan mitään hyötyä koska tehdyt harjoitteet jäävät sinne kuntokeskukseen eikä niitä jatketa. Tai jos jatketaankin niin lopetetaan heti kun olo paranee ja ollaan kohta taas kipeänä. Lopulta sitten puukotetaan ja/tai saadaan sairaslomaa tai -eläkettä.

Selän ja torson lihakset saavat ihan sikamaisen vähän liikettä jos on toimistotyöläinen. Ei ole mikään ihme että tukirangan vaivat räjähtää käsiin. Ja noita rakenteellisiakin vammoja voi kompensoida lihaskunnolla, ei tarvitse heittää pyyhettä kehään heti jos kuvissa havaitaan jotain vikaa.

Ihan toinen juttu on sitten raskasta työtä tekevät.

[/avautuminen]

JSmith sanoi:
[/avautuminen]

Näinhän se menee. Kuitenkin toi reuma on sairaus, jota ei esim. liikunta kokonaan poista. Veli käy punttiksella, pelaa sählyä, pesäpalloa, jalkapalloa ym. ja silti on vuoteen omana silloin tällöin.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Jollekin fiksulle niksauttajalle vain ja syvät vatsat kuntoon. Minulle neuvottiin askelkyykkyjä eteen ja etenkin taakse. Auttaa noihi keskivartalon pikkupaskiaisiin kuulemma hyvin.

mho sanoi:
Minä suosittelen omien kokemusten perusteella etukyykkyä selkävaivaiselle. Itsellä on alaselän nikamissa lievää väljyyttä ja pari loukkaantumistakin on ollut mutta etukyykky on tehnyt hyvää.

Olen tässä jonkun viikon varovaisesti tehnyt etukyykkyä ja tähän asti on myös vain positiivista sanottavaa. Teen rauhallisesti ja melko syvään, etureisissä tuntuu komeesti ja selkä ei tähän asti ole kipuillut yhtään. Itsellä yliliikkuvuutta nivelissä. Takakyykyllä en saa kun itseni petiin.

Mulla on nyt kesästä saakka vittuillu alaselän oikea puoli aina välillä. Tulee myös itelläkin välillä nukkuessa sen verran kipeäksi että joutuu pötköttään kylkiasennossa. Mavessa venäyttäny selän pari kertaa ja sen jälkee alkanu kipuja tulemaan aina välillä. Tuntuu myös että säteilee selästä hieman kipua oikeaan jalkaan aiheuttaen sellaista lievää puutumista. Itellä uiminen auttanu aika paljon noihin selkävaivoihin ja nyt taas huomaa selässä kun edellisestä kerrasta pari viikkoa aikaa. Täytyy vissiin ne röökitkii viskata kuikkaan jos kerran vaikuttaa välilevyihin.

Cader sanoi:
Pieni omaisuus käytetty hierojiin, urheiluhierojiin ja kiropraktikoihin ja on treenattu syvii vatsoja, liikuttu ja kaikkea muuta mahdollista, mutta alaselkä vaan jatko kiukuttelua. No piti ottaa itseään niskasta ja käydä ihan lääkärin vastaanotolla, noh, passitus labrakokeisiin ja röntgeniin ja sieltähän löytyi kulumaa, siirtymää ja jotain mistä en ymmärtänyt mitään. Huomenna fysiatri ja sitten kuntoutukseen. Ton ois voinu tietty tehdä vajaa vuos sitte :o

Niinpä niin, no tästä tuli varsinainen laitoskierre. Tuo mainittu fysiatri passitti magneettikuviin ja löyty tuota mainittua kulumaa, sekä nikamien välisten 'pussien' kuivumista ja mahdollista tulehdusta. Testattiin sitten mitä kortisonipiikki suoraan selkään auttaa, no pari päivää se auttoikin ja elämä alkoi taas tuntua elämisen arvoiselta (toki muutenkin), sitten samat vaivat palautui parin viikon aikana. Ja taas samalle fysiatrille ja ihmettelyä ja passitus reumatologille, joka olisi sitten tänään. Selkäreuma on kuulemma yleinen 25-35vuotiailla, vaikkakaan ei aiheuta välttämättä suuria ongelmia. No, tän illan jälkeen ollaan taasen viisaampia. Röntgen-kuvia on tullu jo kiva pussillinen, sinänsä ihan ok että firma maksaa, paitsi magneettikuvien omavastuun (300e, ilman kelaa reilut 700e, huh) ja mahdolliset lisätutkimukset reumatologin jälkeen. Elämä on ihanaa, kun sen oikein oivaltaa. \o/

Spoonie sanoi:
Olisikohan syytä varata aika esim. urheiluhierojalle

Tai lekurille, jos esim. välilevyssä jotain. Ollut samoja (pahoja) ongelmia joskus. Jos ei ole "varsinaista" vikaa, alaselkäsi on heikko. Tee mavea ja syväkyykkyjä, tulee varsinkin aluksi alaselkä tosi kipeäksi, mutta treeni poistaa aika pian moiset vaivat

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom