Selkä kasvuun...

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Originally posted by Mike
Juu tuossa on malliesimerkki miten ei pidä selkää tehdä, päin vittua menee. Niitä olkapäitä ei saa roikottaa, se selkä venyy ilman roikottamistakin. Mutta mitä tosta selvää saa, niin eihän tolla sällillä edes ole latseja millä se vois vetää tota taljaa.

Eli kuinka ylätalja pitäis sitte tehdä? muutakun että ei roikota olkapäitä? vai oliko tossa keisarin viestissä kaikki oleellinen?

Originally posted by janne321
Eli kuinka ylätalja pitäis sitte tehdä? muutakun että ei roikota olkapäitä? vai oliko tossa keisarin viestissä kaikki oleellinen?

Liikerata ylhäällä hieman vajaaksi, näin eliminoi rasitusta kyynärtaipeissa, eikä tule vedettyä hauiksilla alkua niin kovasti. Venyttää voi sitten sarjojen välissä varovasti.

Tämän threadin vinkit todellakin toimii. Tein eilen selkätreenin jättämällä liikkeissä kädet hieman koukkuun ja keskityin supistukseen, ja nyt on latsit kipeämmät kuin koskaan.

Treeni oli seuraavanlainen:

Leuanveto 1x8
Alatalja 3x10
ylätalja 3x10
Yhden käden ylätalja 1x12(jeesus mikä tuntuma lihaksessa!)

Normaalisti treeniin kuuluu pari sarjaa maastavetoa, mutta olin juuri toipumassa lentsusta niin jätin sen tekemättä.

Onko tästä yhden käden ylätaljasta jossain kuvia tai jotain kun en siinä aikasemmasta threadissa olleesta selityksestä huolimatta oikein ymmärtänyt miten homma luonnistuu ?

Hoh, aina sitä oppii uutta. Olen aina ymmärtänyt liikkeen "alatalja" sellaiseksi, jossa suoritetaan ikäänkuin kulmasoutu alataljassa kapealla kahvalla(kämmenet vastakkain). Tuolla soutuliikkeellä, joka tuossa aikaisemmin esiteltiin alataljaksi, en ole koskaan saanut ihmeellisempää tuntumaa.

Hyvä viimeistelyliike selkätreenin lopuksi on myös veto ristitaljassa eli istutaan n. 1,5 metrin päässä ristitaljasta, otetaan kahvat käsiin (ylhäältä siis) ja vedetää lapoja häijynä yhteen. Pitkä ja äärimmäinen supistus, eikä päästetä käsiä suoriksi.

Näillä eväillä kasvaa IDA:n selusta:

Selkätreeni 1 (joka toinen viikko)

Hyvää huomenta 2 x
Leuat (leveä ote) 2 x
Kulmasoutu 2 x
Veto ristitaljassa 2 x

Selkätreeni 2

Ylätalja kapea 3 x
Alatalja kapea 3 x
Yhden käden soutu 2 x

Sarjapituudet välillä 2-30 eli tuntumalla mennään.

Originally posted by trebla
Onko tästä yhden käden ylätaljasta jossain kuvia tai jotain kun en siinä aikasemmasta threadissa olleesta selityksestä huolimatta oikein ymmärtänyt miten homma luonnistuu ?

Itse teen kutakuinkin näin: Yhden käden kahva ristikkäistaljan yläkoukkuun, kahvasta hyvä ote vasemmalla kädellä, askel noin metrin päähän taljasta, maahan vasemman polven varaan, oikea käsi vyötärölle, vedä vasen käsi alas, päästä vasen käsi hallitusti lähes ylös asti, toista edelliset kaksi kohtaa useita kertoja, vaihda kättä ja polvea, vastaavat vedot oikealla kädellä, nouse ylös, päästä kahvasta irti, murise uhkaavasti.

Edit. Pistetäänpä nyt vertailun vuoksi oma viimeisin selkätreeni:
3 Ylätalja leveällä myötäotteella
3 Alatalja kapealla kahvalla
2 Kulmasoutu käsipainolla
2 Yhden käden ylätalja
2 Pulldown taljassa

Tämä siis rintatreenin jälkeen, toistot sielä 10 paremmalla puolen, eli aika pumppailumeingillä mennään.

Originally posted by Sherm Stick
Prkl! Tuli alataljassa vaa olkapäät kipeeks :(
'

Ei oo vähään aikaan tullu mulla latsit niin kipeeks, ku tein alataljaa isoilla painoilla 1.5 kuukauden tauon jälkeen!

Mut sama täällä. Takaolat jotenkin ihan paskana ja kierona vaikka en edes tehnyt takaolkapäitä:confused:

Originally posted by tommih
'

Ei oo vähään aikaan tullu mulla latsit niin kipeeks, ku tein alataljaa isoilla painoilla 1.5 kuukauden tauon jälkeen!

Mut sama täällä. Takaolat jotenkin ihan paskana ja kierona vaikka en edes tehnyt takaolkapäitä:confused:

Toi on normaalia, että kunnon selkätreenissä takaolat saa samalla kyytiä. Ota jatkossa selkätreenin loppuun joku takaolkapääliike, niin saat kätevästi nekin samana päivänä treenattua ja ne alkaa kestää paremmin selkätreeniä.

Eilen kokeilin tota miken ja colemannin selkäohjelmaa. tosin tauot oli imaginary trainingbuddyn sarjoihin oletettavasti kuluva aika. Tunne selässä uskomaton, törkee pumppi, selkä aivan paskana, kädet freesit. Usein on ollut kädet kipeemmät kuin selkä, nyt kädet ihan ok. Tuli semmonen tunne että vieläkin pienempiä painoja olis voinut käyttää. vertailua

"normaali" ylätaljaveto leveällä otteella 120 kg x 10

eilen 70 kg alaspäin tota miken reeniä (hidas negatiivinen, asento vakaa, keskittyminen selän treenaamiseen)

"normaali" alatalja 160 kg x 6

eilen 70 kg alaspäin miken reeniä

......

En voi kun suositella, opin eilen tekemään selkäreeniä, meni ainoastaan 8 vuotta. Perkele!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Keisari

"normaali" ylätaljaveto leveällä otteella 120 kg x 10

eilen 70 kg alaspäin tota miken reeniä (hidas negatiivinen, asento vakaa, keskittyminen selän treenaamiseen)

"normaali" alatalja 160 kg x 6

eilen 70 kg alaspäin miken reeniä

......

En voi kun suositella, opin eilen tekemään selkäreeniä, meni ainoastaan 8 vuotta. Perkele!

No toi toimii aikansa. Katotaan kuukauden päästä tunttuko enää missään, sitten kun kokeilet vetää isoilla, niin oho voimatkin on hävinnyt samalla. Siihen vaihteluun tää homma perustuu, siis jos lihasta halutaan kasvattaa. Välillä sitä pitää rääkätä isoilla romuilla myös.

Originally posted by JJJ
No toi toimii aikansa. Katotaan kuukauden päästä tunttuko enää missään, sitten kun kokeilet vetää isoilla, niin oho voimatkin on hävinnyt samalla. Siihen vaihteluun tää homma perustuu, siis jos lihasta halutaan kasvattaa. Välillä sitä pitää rääkätä isoilla romuilla myös.

Oliko tässä kyse JJJ voimista vai selän kasvattamisesta? Luuletko sä että repiminen kaikilla lihaksilla = lihaskasvu ja tekeminen eristävämmin = taantuma?

Originally posted by JJJ

Tämäkin on varmaan ihan totta. Mutta ehkä toi 1 kk opettaa tekemään enemmän selällä, jolloin isoja romujakin käyttäessä tulee tekniikka paranemaan, who knows.

edit- toisaalta voihan sitä aina progressiivisesti lisätä painoja tässäkin treenissä, jos tuntuu ettei tunnu missään. Mutta turhanaikainen riuhtominen on mennyttä elämää, pikkucheattia ehkä jos vielä joskus (minulle) isoihin romuihin menen.

Originally posted by Mixu
Herra siunaa ja varjele - mitä olet tehnyt selällesi ennen?
Ylätalja:
CBPulldownFront.gif

Alatalja:
CBSeatedRow.gif

Hammer vipukoneessa (tähän en itsekään ole varma muuten:
LVPullover.gif

:)

Kyl mä oon selkää tehny mielestäni ihan hyvin, en vaan noita nimiä tiedä. Ton "ylätalja" liikkeen oon aina vetäny niskan taakse tolla tangolla, onko isoa eroa niillä?

Nyt selvis sit et mikä toi alatalja on, ei olla aavistustakaan et se oli ton liikkeen nimi

Originally posted by JJJ

Mielenkiintoinen aihe........
Epäilen, että JJJ on myös oikeassa. Treenatkaapa vuosi tuolla tavalla, niin tuskin lihasmassassa tapahtuu aivan tolkuttomia. Minkä takia painot pitää yht'äkkiä tiputtaa aivan minimaalisiksi? Jos ennen on tehnyt alataljaa 170-kilolla ja sitten siirrytään 70-kiloon ja jopa alle, vaikuttaa se hieman omituiselta. Kyllä 110-130-kilon painokin luulisi liikkuvan hyvin alta minuutin palautuksilla ja vielä kunnon toistomäärillä. Pumppi selässä ja ei-pumppia habassa ei todista mitään. Veikkaan, että on aivan saatanan isoselkäisiä kaifareita, joiden kädet pumppaantuvat kovin selkätreeneissä ja selkä ei ollenkaan niin paljon. Ja päinvastoin...ei kuitenkaan selkä hauistreeneissä. :)

En ole mikään neuvomaan ketään kylläkään, viimeiseksi treeneissä...tai no joo...ylipäätään missään. Muistuu nimittäin mieleen eräs mr. olympia tason kilpailija, joka teki 80-kilolla kulmasoutua muiden mylviessä vieressä ohjeitä, että laita nyt enemmän painoa. Ja eikös eräs tumma setä tehnyt 70-luvulla penkkiä 90-kilolla nopeilla palautuksilla ja rintalihat oli arskan kokoa. Sama äijä väitti syövänsä yhden SUUREN aterian päivässä, eikä siis muita aterioita päivässä. Siinä on varmaan masu ollut täynnä :D

Mielenkiintoinen juttu kumminkin tuo Miken ja Colemannin treenimetodi. Jos lihat säilyvät ja jopa kasvavat, niin onhan se silloin fiksumpi treenitapa kuin riuhtominen ainaisessa pelossa hauiksen repeämisen suhteen jne.

Jeps. Näistä treeneistä on turha kinata. Yritän vain jauhaa sitä, että se on se oikeanlainen treenin vaihtelu tietyissä jaksoissa varma tapa saada nimenomaan lihasta. Voimatasot varmasti vaihtelee näillä jaksoilla. Kyllä itsekin vedän joskus tollaista pumppitreeniä. Nojoo, en nyt ihan noin sairasta ku toi miken ja colen vaan sellaista 2min palautuksilla ja 10-12 toiston sarjaa. Mutta kyllä bulkkikaudella pitää myös totuttaa lihasta suurempiin painoihin kokoajan. Nyt pidän turpani kiinni. Kaikki treenaa niinkuin just nyt tuntuu oikealta, se tässä on tärkeintä, luottaa itseensä ja niihin metodeihin, jotka juuri nyt on käytössä.

Eihän tässä nyt lätkytellä menemään liian pienillä painoilla, 80kg taljassa hyvällä tekniikalla ei olekaan niin pieni kuin luulisi. Itse olen tehnyt kulmasoutua 170x6, oikeesti, en voisi painavammin sanoa, miten paljon parempi on tehdä esim 100-120 kilolla.

jep on aivan yhtä raskasta liikuttaa pystysuoraan alaspäin 12-15 x80kg ylätaljassa pelkästään keskittymällä supistamaan selkäänsä kuin vetää alkuheijarilla 45 asteen kulmassa 6-8x140kg pakkaa keskittyneenä liikuttamaan painoa, uskokaa tai älkää mutta kokeilkaa.mä olen kokeillut molemmat tavat .

Originally posted by colemanni
jep on aivan yhtä raskasta liikuttaa pystysuoraan alaspäin 12-15 x80kg ylätaljassa pelkästään keskittymällä supistamaan selkäänsä kuin vetää alkuheijarilla 45 asteen kulmassa 6-8x140kg pakkaa keskittyneenä liikuttamaan painoa, uskokaa tai älkää mutta kokeilkaa.mä olen kokeillut molemmat tavat .
Eikö takaraivon pidäkkään osua maahan ylätaljassa!?! Miksiköhän lähes joka salilla on ongelmia juuri taljojen rikkimenemisien kanssa. Ylä- ja alataljat tuntuvat olevan kaikkialla vähän väliä rikki. Voisiko johtua juuri turhista voimanäytöksistä?

Originally posted by Mike
Liikerata ylhäällä hieman vajaaksi, näin eliminoi rasitusta kyynärtaipeissa, eikä tule vedettyä hauiksilla alkua niin kovasti. Venyttää voi sitten sarjojen välissä varovasti.

Juuri päinvastoin kuin olen itse koittanut tehdä, eli mahdollisimman "pitkää" liikettä...

Mites tuo sitten muissa selkäliikkeissä, esim alataljassa, kulmasoudussa tai vipuvarsisoudussa? Sama juttu eli ei venytystä ala-asennossa?

Pitääpi kokeilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom