Selkään ei saa tuntumaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dorada
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mä haluisin kehittää selkää enemmän, en hauiksia niinkään, mut tuntuu et jokanen selkäliike ottaa vaan haballe.

Treenaan kolmijakosena:
-Jalat ja vatsat
-Rinta, ojentajat, olkapäät
-Selkä ja hauis

Ei mulla mitään ohjelmaa oo mut selkäpäivänä teen jotain kulmasoutuu, leuanvetoo, ylä- ja alataljoja ja vasta viimisenä hauiskääntöjä. Onko mulla vaan heikot hauikset suhteessa selkään ku ei selässä tunnu? Tuntuu vähän hölmöltä käyttää yks treenikerta pelkkien hauisten hakkaamiseen, varsinkaan kun en niihin tarviis edes enempää lihaa.... Oon jopa yrittäny tehdä treenin alkuun vipareita penkillä selälle mutta ei kauheesti tunnu auttavan.

Kannattaisi ihan alkuun ottaa selkeä ohjelma, helpottaa sen progression seuraamista aika paljon. Ei miullakaan kaikki paikat välttämättä samalla tavalla kipeydy, mutta jos tulokset nousevat niin aivan sama. Toisekseen tekniikkaan kannattaa kiinnittää huomiota, jos mahdollista niin pyydä joku konkari kattomaan vierestä. Voit myös hommata vetoremmit ja eliminoida ne hauikset ainakin ylätaljassa aika tehokkaasti.

Mä haluisin kehittää selkää enemmän, en hauiksia niinkään, mut tuntuu et jokanen selkäliike ottaa vaan haballe.

Treenaan kolmijakosena:
-Jalat ja vatsat
-Rinta, ojentajat, olkapäät
-Selkä ja hauis

Ei mulla mitään ohjelmaa oo mut selkäpäivänä teen jotain kulmasoutuu, leuanvetoo, ylä- ja alataljoja ja vasta viimisenä hauiskääntöjä. Onko mulla vaan heikot hauikset suhteessa selkään ku ei selässä tunnu? Tuntuu vähän hölmöltä käyttää yks treenikerta pelkkien hauisten hakkaamiseen, varsinkaan kun en niihin tarviis edes enempää lihaa.... Oon jopa yrittäny tehdä treenin alkuun vipareita penkillä selälle mutta ei kauheesti tunnu auttavan.

Itse löysin selkään tuntuman kunnolla, kun kuulin neuvon: Vähennä painona, tee liike rauhallisesti ja keskity vetämään oikeilla lihaksilla. Tekniikka tottakait sanelee paljon tuntuuko esimerkiksi kulmasoutu hauiksessa vai selässä - voisit kokeilla vaihtaat Kulmasoudun esimerkiksi Pendley soutuun (ks Youtubesta tekniikka).

Olet tehny vipareita selälle? Tarkoitat varmaan vipareita taakse, mikä ottaa takaolkapäihin. Selkäliikkeissä tärkeää on vetää lavat liikkeen "lopussa" ennen negatiivista vaihetta mahdollisimman kiinni toisiinsa, ja samalla työntää rintaa voimakkaasti ulos. Mahdollisesti jopaa yrittää pitää lapoja yhdessä hetken.

Olet myös ehkä tehnyt liian suurilla painoilla ja liike mennyt liikaa käsillä repimiseksi. Kannattaa noissa selkäliikkeissä ajatella vetävänsä sitä kahvaaa/tankoa selkälihasten voimalla eikä käsien voimalla.

Itselle on kans tuo selkätreeni ollut vaikeaa ja tuntuma häviää helposti. Tässä jotain viime aikaisia kikkoja, joilla olen mielestäni itselläni saanut tuntuman paremmin oikeaan paikaan:
-Ylätaljassa kapea tai lapiokahva. Normaalilla hommasta ei tule mitään.
-Kulmasoudussa kiinnittää huomiota, että kyynärpää kulkee suht lähellä kylkeä ja riittävän pienet painot.
-Alataljassa keskittyy venyttämään lavat auki ja sitten viemään niitä yhteen liikkeen lopussa. Myös yhden käden alataljaa kannattaa kokeilla.

Onko mulla vaan heikot hauikset suhteessa selkään ku ei selässä tunnu?

Hauikset voisi tehdä eri päivänä kuin selän. Ja yksi selitys voi tosiaan olla, että hauikset antavat periksi ensin ja sen seurauksena selkä ei saa tarpeeksi treeniä. Tietysti tärkeä tekijä on tekniikka eli kannattaa tarkkailla käsien liikettä ja yrittää pitää hauikset kurissa, ja käyttää selkäliikkeissä pääasiassa selän lihaksia. Hyvä tapa visualisoida oikeastaan koko treenin filosofia uudestaan on ajatella lihaksen supistumista (sen mitä treenaa sillä liikkeellä) eikä niinkään sitä, että saa liikuteltua painon tai tehtyä liikkeen paikasta a paikkaan b.

Itsellä tälläinen kikka toimii ylätaljassa ja leuanvedossa: teen kummatkin myötäotteella ja pidän peukalot samalla puolella kuin muutkin sormet. En muista luinko tämän vai neuvottiinko minua salilla tekemään näin, mutta pitäisi viedä rasitusta hauiksilta.

Yksi mahdollisuus on että on olkapäät liian kireät. Itsellä oli tätä vaivaa, jolloinka selkäliikkeet tuli tehtyä lähes pelkästään epäkkäillä ja hauiksilla. Sain pitkään jumppailla pikkupainoilla tekniikkaa hakien että saa tuntumaan oikeassa paikassa. Edelleenkin esim kulmasoutu menee vallan epäkkäille, ellei käytä erittäin pieniä painoja.

Jospa pääsisi aikakoneella kouluttamaan 15 kesäistä penkkihaukka hippinakkia treenaamaan oikein. Saa korjailla virheitä edelleen.

Hyviä neuvoja. Lisäksi tällainen on auttanut: keskity vetävissä liikkeissä "viemään liikettä kyynärpäillä", vaikea tarkemmin selostaa mutta älä keskity vetämään kämmenillä vaan liikuttamaan olkavarsia.

Hauiksen lisäksi saattaa voimat loppua näpeistä. Itse heikkonäppisenä olen monesti huomannut sarjan jäävän kesken, koska grippi alkaa pettämään ja loput toistot menee hopulla repimiseksi. Vetoremmien käyttö raskaissa souduissa ja vedoissa on ihan paikallaan jos siltä tuntuu.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ylätaljaa tehdessä vetoremmit kätee, myötäote apinaotteella, tuntumapainot ja keskityt vetämään kyynärpäillä, ni voi jumaliste mikä punuppi ainaki meikällä tulloo :). Itsellä oli kanssa yli vuoden ajan ongelmana toi, että selkään ei saanut mitään tuntumaa, mutta onneksi luin täältä noi tekniikkaneuvot aloittelijaosiosta.

Kaikkien yllämainittujen lisäksi liike nimeltä ylävipuvarsisoutu "mullisti" selkäreenin! Ainakin itse saan sillä ihan mielettömän hyvän poltteen leveisiin selkälihaksiin, paljon paremman kun millään muulla liikkeellä.

Kaikkien yllämainittujen lisäksi liike nimeltä ylävipuvarsisoutu "mullisti" selkäreenin! Ainakin itse saan sillä ihan mielettömän hyvän poltteen leveisiin selkälihaksiin, paljon paremman kun millään muulla liikkeellä.

Pakko kompata näitä pulldown-koneita. Mallista riippuen joissain saa tukiraudasta hyvän otteen ja näin ollen pystyy vetämään itseään penkkiä vasten ts. pitämään vartalon suorassa ja paikallaan. Toinen käsi sitten tekee laajaa liikerataa ja menee juuri oikeaan osoitteeseen, kun vartalo ei lähde heilumaan suorituksen aikana. Tämä siis yhdellä kädellä tehtäessä.

Täällä on tullut hyviä neuvoja! Varmaan useammilla ollut ongelma kohta selkä, koska siinä saattaa vierähtää muutama vuosi ennenkuin osaa tehdä oikein selkä liikkeet.

Kiitos vastauksista!:) Tuli hyviä neuvoja taidan ainaki vetoremmejä kokeilla ja pienentää vähän painoja.

Kannattee se ohjelmakin laittaa..
Tehet maastavedon jalkapäivänä ?

Itse aloin tekee ronskisti huijattua, yhden käden/penkillä toinen tukee, kulmasoutua käsipainoilla kun aina meni paukut kädestä aikasemmin kuin selästä.. toiminu hyvin itselle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom