Selän yksi nikama hukassa...?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hemina
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kerran hierojalla/kiropraktikolla ollessani huomattiin että selän nikamissa oli isompi väli...hieroja aikansa tutki ja totesi että nikama löytyy mutta ikäänkuin upoksissa,tai nutkahtanut sisällepäin.Joko se on syntymäperäisiä juttuja tai olen sen joskus telonut(en kyllä ainakaan tiedä sitä)
No,anyway...olen huomannut että varsinkin jos olen kyykännyt isommilla painoilla niin selkäni kipeytyy juuri tuosta rangan vierestä ja yhden nikaman kohdalta.Olisko kellään mitään ideaa mikä kumma se voisi olla? pitäisi kyllä käydä työterveyslääkärissä näyttämässä jos vaikka kuvattavaksi pääsisin.

Hemina sanoi:
Kerran hierojalla/kiropraktikolla ollessani huomattiin että selän nikamissa oli isompi väli...hieroja aikansa tutki ja totesi että nikama löytyy mutta ikäänkuin upoksissa,tai nutkahtanut sisällepäin.Joko se on syntymäperäisiä juttuja tai olen sen joskus telonut(en kyllä ainakaan tiedä sitä)
No,anyway...olen huomannut että varsinkin jos olen kyykännyt isommilla painoilla niin selkäni kipeytyy juuri tuosta rangan vierestä ja yhden nikaman kohdalta.Olisko kellään mitään ideaa mikä kumma se voisi olla? pitäisi kyllä käydä työterveyslääkärissä näyttämässä jos vaikka kuvattavaksi pääsisin.

Allekirjoittaneella juuri samanlainen tilanne ns. "nikaman liukuma". Kiropraktikko sen sai nousemaan paikoilleen ja nyt parannellaan sitä. Saa nähdä kuin äijän käy.

Eli jos sulla on edelleen se nikama "upoksissa", niin suosittelen taitavaa kiropraktikkoa joka osaa nostaa sen paikoilleen ja mielellään mahdollisimman pian ettei vaiva pahene.

:thumbs:

Clown sanoi:
Allekirjoittaneella juuri samanlainen tilanne ns. "nikaman liukuma". Kiropraktikko sen sai nousemaan paikoilleen ja nyt parannellaan sitä. Saa nähdä kuin äijän käy.

Eli jos sulla on edelleen se nikama "upoksissa", niin suosittelen taitavaa kiropraktikkoa joka osaa nostaa sen paikoilleen ja mielellään mahdollisimman pian ettei vaiva pahene.

:thumbs:

No kuule! Löydettiinkö se liukuma vahingossa vai oireiliko jotenkin? Mulla kyllä on hyvä kiropraktikko,vaan ei se kyllä puhunut muistaakseni että sen saisi jotenkin nousemaan..Hmm vai olikohan se niin että kehotti kuvauksiin ja sit hieman viisaampana uskaltaisi alkaa rankaa sörkkimään:confused:

Hemina sanoi:
No kuule! Löydettiinkö se liukuma vahingossa vai oireiliko jotenkin? Mulla kyllä on hyvä kiropraktikko,vaan ei se kyllä puhunut muistaakseni että sen saisi jotenkin nousemaan..Hmm vai olikohan se niin että kehotti kuvauksiin ja sit hieman viisaampana uskaltaisi alkaa rankaa sörkkimään:confused:
Aina se hiukan oireili pienenä kipuna alaselässä. Varsinkin vetojen jälkeen. Pari kertaa se ilmotti olemassaolosostaan isommin, kunnes nyt pamautti niin ettei liikkumaan päässyt kunnolla.

Eli oli tiedossa, mutta kun en ottanut opikseni kerrasta niin saan kärsiä nyt... :wall:

Tervehdys!
Kyseinen ongelma on nikamakaaren höltymä eli spondylolisteesi et lyysis, jolloin nikama on joko eteen tai taakse siirtynyt. Millään kiroproktisin tekniikoiden avulla nikamaa ei liikutella vaan ainoana keinona on treeni tai pahemmassa tapauksessa ortopedin tekemä luudutusleikkaus! :arvi:

Millaista treeniä/treenin muutosta suosittellaan kyseiseen vaivaan? Ei oikein ole houkutteleva ajatus tuo luudutusleikkaus...

Kuulostaa aika huuhaalta tuollaiset nikaman "nostot". Usein törmää näihin "ammattilaisiin" jotka oman kertomansa mukaan asettelevat nikamia paikoilleen jne. Manuarttu sanoikin, että kyllä se käsikopelolla on aika mahdotonta.

Niinu sanoi:
Kuulostaa aika huuhaalta tuollaiset nikaman "nostot". Usein törmää näihin "ammattilaisiin" jotka oman kertomansa mukaan asettelevat nikamia paikoilleen jne. Manuarttu sanoikin, että kyllä se käsikopelolla on aika mahdotonta.
Asiasta sen kummemmin tietämättä voin sanoa vain sen, että sai huuhaa-ukko kivun siedettävämmälle tasolle ja liikkuminenkin nyt onnistuu ilman apua, mutta nyt kaipaisinkin asiasta tietäviltä neuvoja treenin suhteen... Tosiaankaan kun tuo luudutusleikkaus ei houkuttele jos muutakin on tehtävissä ;)

Kannattanee mennä sinne kiropraktikon suosittamiin röntgenkuviin. Eli lääkärin mars lähetettä pyytämään. Saat ainakin varmempaa tietoa kuin netistä :) Käypä hoito sivut sanovat asiasta seuraavaa...

http://www.kaypahoito.fi/pls/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=hoi20001
# Manipulaatiohoidon tulisi olla asianmukaisen koulutuksen saaneen henkilön antamaa (manuaalisen koulutuksen saanut lääkäri, OMT-fysioterapeutti, laillistettu kiropraktikko, osteopaatti tai naprapaatti).
# Ennen manipulaatiohoitoa on suositeltavaa ottaa lannerankakuva, mutta hoito voidaan antaa ilman kuvantamista silloin kun ei ole aihetta epäillä tautia, joka on manipulaation vasta-aihe.
# Manipulaatiohoidon vasta-aiheet:

* Selkärankaa pehmentävät prosessit (esimerkiksi vaikea osteoporoosi, kasvain, tulehdus)
* Selkärankareuma
* Spinaalistenoosi
* Instabiliteetti, spondylolisteesi
* Vaikea-asteinen spondylartroosi
* Tuore vamma
* Lisääntynyt verenvuototaipumus
* Lanneselän välilevytyrän epäily

Ja kuten Niinu sanoi, niin huuhaalta nämä nostot kuulostavat ja vaaralliseltakin, mikäli tehdään ilman kaikkia tarvittavia tietoja...

Jaa. Huolimattomasti tulin lukeneeksi 1. postin. Eli siis mene nyt ensimmäisenä lääkärille ja VAADI sitä kuvausta. Itse en tajunnut tilannetta silloin lääkärillä ja en osannut vaatimalla vaatia kuvausta, mutta lähetteen se kuitenkin kirjoitti hoitoon ilman kuvausta.

Eli VAADI sitä kuvausta, että asiaan tulee suurin mahdollinen varmuus.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Noi siirtymäthän on yleensä synnynnäisiä koska jos se nikama esim. onnettomuuden seurauksena liikahtaa niin seurauksena on yleensä halvaantuminen..
Itselläni 1cm liukuma eikä sitä todellakaan kiropraktikot/muut niksauttajat mihinkään siirrä, koska nikamaa ei kirurgisestikaan siirrellä ja korjauksena käytetään viime tilassa juuri tuota luudutusleikkausta.

Kivun saan selässä tuntumaan vaikka heti jos oikeita lihaksia jännitän ja tämä onkin pakottanut jättämään maastavedot pois. Kyykkyä olen pikkuhiljaa taas alkanut treenaamaan.

Erittäin v-mäinen vamma varsinkin jos mukaan mahtuu vielä välilevynpullistuma kuten allekirjoittaneella :(
Itselläni oli oireeton lähes 20v ennenkö alkoi kipuilemaan. Osasyynä varmasti toi välilevyongelma!

Mutta kuten kaikkien vammojen kanssa, niiden kanssa pitää vain oppia elämään ja treenaamaan selän ehdoilla. Pahintahan on jäädä sängynpohjalle makaamaan joten kaikille selkävikaisille treeni-intoa ja :thumbs:

Mulla kanssa hieroja löysi tollasen nikaman. 15 vuotta olen aika-ajoin selkä ongelmista kärsinyt ja vihdoin luultavasti löyty syy. Aamulenkille lähtiessä ei oo meinannu saada kengännauhoja solmittua... Nyt herätessessäni ennenkuin edes nousen sängystä niin teen sellaisen venytyksen molemmille puolille, että koitan saada pään polviin. Sen jälkeen ei mitään ongelmaa sen suhteen. Mikä oli yllätys minulle on se että naprapaatti ja hieroja kehottivat tekemään sisäisiä vatsalihaksia. Tai ei se, että pelkästään kehottivat tekemään, mutta että noilla "pinnallisilla" vatsalihaksilla ei oikeestaan ole paljoakaan tekemistä tukemisen kanssa. Eli mulle molemmat suosittelivat tekee paljon sisäisiä vatsalihaksia, että sillä pitäisi häipyy ongelmatkin. Niin ja kaikennäköisiä venytyksiä pitää tietty tehä.

Ketjun aloittajalle: Siis eikö sulta edes ole otettu kuvia?? En vissiin lukenut kunnolla alusta asti. Joo, tosiaan ne ensin. Ei käsikopelolla ihan diagnoosia voi asettaa. Ja jos sulta olisi yksi nikama "hukassa" tai pois paikoiltaan, olisit halvaantunut. Spondylolisteesi sen sijaan on ihan oikea dg ja siis edellä mainittu nikaman liukuma. Kyse yleisimmin milleistä.

Ei ole kuvia otettu,ja tosiaan ap viestissäni sanoin että "hukassa"oleva nikamani tuntuu syvemmällä.Mistään paikoiltaan pois olemisesta en ole maininnut.Silmä näkee ja käsi tuntee nikamissani yhden pidemmän välin.Aikaisemmin en vaan ole asiaa ajatellut ennen kuin kiropraktikko asiasta mainitsi.Ja nykyisin tosiaan selkä kipeytyy.Se liukuma kuulostaisi tosiaan vaivaltani.

Hemina sanoi:
Minun ukolla on neljännen ja viidennen nikaman välillä(siis alaselässä) väljyyttä(varmaan jotain samansuuntaista sulla?_normaalia isompi väli hänellä). Hänellä menee selkä aika ajoin kovissa treeneissä. Mavessa ja nyt ennen joulua meni kyykyssä. Nyt kun hän sanoi rehellisesti lääkärille mitä tekee, niin lääkäri kielsi ehdottomasti kyykkäämisen-siis aivan kokonaan. Hänellä menee se sit todella kipeeks aina, niin, että täytyy lääkärissä käydä ja kuvattukin on. Mites sulla meneekö miten kipeeks. Kyllä sä varmaan kuviin pääset

Nostetaan vanha ylös. Postasin saman jo vip-osiolle mutta katsotaan jos saisi täällä enemmän huomiota:

Sellanen kysymys askarruttaisi että onko pakkiksella sellaisia joilta olisi liukuma korjattu esim. luudutusleikkauksella. Menikö parempaan vai huonompaan suuntaan kipujen/treenien osalta.

Sitten näistä kansanparantajista.Itse olen siis ollut sillä kannalla tietojeni mukaan että liukumaa ei mitenkään "niksauttamalla" voi palauttaa normaaliin tilaan. Mutta kysytään nut kumminkin. Löytyykö pakkikselta sellaisia joilta olisi liukuma korjattu näin ja myöhemmissä röntgenkuvissa olisi todettu "normaaliksi" ?
En nyt kaipaa ketään meuhkoomaan jostain ihmeparantajasta vaan faktoja pöytään.

Itse kärsinyt vaivasta jo noin 3-vuotta

Itse huomasin myöskin selässä nikamapullistuman, eli ei ole mennyt syvemmälle vaan paistaa ylöspäin, erottuu muista aika pahasti kun vien kädet varpaisiin. Itelläni ei kyllä hirveemmin oo kipuja ollu paitsi joskus mavessa kun on vähän väärin lähtenyt. Setä on selkäterapeutti ja sanoi että kaikki hyvin siihen asti, kun/jos alkaa ranka menemään S muotoon selästä päin katsottuna.

Kuulostaa kyllä pelottavalta että alettais nikamia jotka on jo pitkään viihtynyt "väärässä" kohdassa niksauttelemaan oikeille paikoille..Eiköhän ne oo jotenkin luutunut niille vanhoille paikoille?

Itse huomasin myöskin selässä nikamapullistuman, eli ei ole mennyt syvemmälle vaan paistaa ylöspäin, erottuu muista aika pahasti kun vien kädet varpaisiin. Itelläni ei kyllä hirveemmin oo kipuja ollu paitsi joskus mavessa kun on vähän väärin lähtenyt. Setä on selkäterapeutti ja sanoi että kaikki hyvin siihen asti, kun/jos alkaa ranka menemään S muotoon selästä päin katsottuna.

Kuulostaa kyllä pelottavalta että alettais nikamia jotka on jo pitkään viihtynyt "väärässä" kohdassa niksauttelemaan oikeille paikoille..Eiköhän ne oo jotenkin luutunut niille vanhoille paikoille?

Ei pääse luutumaan mihinkään jos on välilevyt kunnossa. Toi s-muoto taas meinaa enemmän skolioosia ja noi ulospäin tuntuvat paukurat on yleensä ihan luonnollisia minun tietääkseni. Ongelmahan on yleensä se että nikamat lähtevät vatsaanpäin ja tämäkin johtuu yleensä rakenneviasta eli yleensä alimmasta nikamasta puuttu luu mikä pitää sitä paikoillaan.

Niksauttajien "tulokset" näyttävät vaihtelevan valtavasti samallakin suorittajalla. Joskus tulos on hämmästyttävän hyvä, onnenkantamoinen ehkä, joskus taas asiakas poistuu vielä entistäkin kipeämpänä. Ehkä kannattaisi katsoa, että tekijällä on joku lailla suojattu ammattinimike, esim. ortopedinen osteopaatti, mikä on jonkinlainen laadun tae.

Back
Ylös Bottom