Selän lihasepätasapaino

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Force
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ongelmana on vakava lihasepätasapaino selässä. Selän oikea puoli on aivan alhaalta epäkkääseen asti paksumpi ja vahvempi kuin vasen puoli. Edestä katsottaessa oikea epäkäs on selvästi suurempi.

Maastanostot teen riskikkäisotteella niin, että oikea käsi vastaotteella (rystyset itseen päin) ja vasen myötäotteella. Ikinä en ole tehnyt mitään käsipainoliikkeitä selälle, vaan aina tangolla tai taljassa. Sain tästä lähetteen fysioterapeutille, kun valitin alaselän puutumista. En ole vielä sinne mennyt, mutta menen kyllä jumpparin pakeille. Ilmeisesti siellä hoidetaan syvät vatsa/selkälihakset kuntoon. Tämä vaiva on ilmeisesti itse aiheutettu harjoittelulla (ei varmaa tietoa). Minkälaista treeniä kannattaisi tehdä, että saisi selän balanssiin? Kulmasoutua ja olankohautuksia käsipainoilla vai?

Originally posted by Force
Sain tästä lähetteen fysioterapeutille, kun valitin alaselän puutumista. En ole vielä sinne mennyt, mutta menen kyllä jumpparin pakeille. Ilmeisesti siellä hoidetaan syvät vatsa/selkälihakset kuntoon.

Siis jumppari käskyttää ja neuvoo ja SINÄ TREENAAT OMAT LIHAKSESI KUNTOON.:D

Onko vasen puoli myös yleisesti heikompi? Vaihteletko niitä otteita siinä maastavedossa? Jos et, niin mielestäni kannattaa ainakin harkita otteen vaihtamista sarjojen välissä kuormituksen tasapainottamiseksi. Kokeile myöas tehdä vipuvarsilaitteessa vetoja ( lat pulldown ) yksi käsi kerrallaan ja vertaa eroja. Jos on puoliero itseaiheutettu treenamisella eikä neurologisia tai rakenteellisia poikkeavuuksia ole, niin kyllä pitäisi olla hyvin hoidettavissa treenamalla. :thumbs:

Ehdotan myös otteiden vaihtamista siinä maastavedossa. Tuntuu aluksi oudolta se ote toisin päin, mutta siihen tottuu aika nopeasti. Varsinkin tuo , että toinen epäkäs on suurempi viittaisi siihen, että tuo epäsymmetria on maastavedolla hankittu.

Voisikohan skolioosi aiheuttaa tuollaisia oireita ?

Ongelmana on vakava lihasepätasapaino selässä...

Kattoko se lääkäri sun selkärankaa,lantiota ja jalkoja?
Sulla voipi olla eripituiset jalat jolloin lantio on vino joka taas vääntää selän kieroon ja se taas vaikuttaa joka päiväseen selän käyttöön toispuoleisesti. katso Teetkö kaikki tartunnat vasemalla kädellä? entäs nostatko oikea olkapää edellä.

tai sitten se on se väärä harjoittelu(oletko vasen kätinen).
vaihdat käsipainoihin ja treenaat tarkasti oikeata puolta.

Selän oikea puoli on aivan alhaalta epäkkääseen asti paksumpi ja vahvempi kuin vasen puoli. Edestä katsottaessa oikea epäkäs on selvästi suurempi.

oikea käsi vastaotteella

Minkälaista treeniä kannattaisi tehdä, että saisi selän balanssiin?

IMO: Lihasepätasapaino johtuu juuri tuosta maastavedosta. Mulla on vasen epäkäs suurempi kuin oikea, ero ei tosin enää ole niin suuri. Ja ote on juuri päinvastainen kuin sulla.

Ite jätin reeneistä maastavedon ja aloin reenata yläselkää tosissani. (aiemmin selkäreenit oli tyyliin maastaveto ja päälle kulmasoutua, jos jaksoi, yleensä ei jaksanut)

Mutta mene ihmeessä sinne fysioterapiaan, se valistaa sinua reenisi virheistä.

Re: Re: Selän lihasepätasapaino

Originally posted by HooEee
Kattoko se lääkäri sun selkärankaa,lantiota ja jalkoja?
Sulla voipi olla eripituiset jalat jolloin lantio on vino joka taas vääntää selän kieroon ja se taas vaikuttaa joka päiväseen selän käyttöön toispuoleisesti.

Lääkäri mainitsi jotain, että jos on eripituiset jalat niin voi aiheittaa vastaavia oireita, muttei ruennut tutkimaan niitä.

Itsekkin kyllä uskon, että maastavedolla ja ristiotteella on iso osa tässä. Jos kokeilisi vaikka vähän aikaa vetää sillä toisella otteella. Myötäotteella voi olla, että tanko lipsuu käsistä.

vedä pienemmillä painoilla/käytä remmejä niin ei varmasti lipsu :)

Ongelmana on vakava lihasepätasapaino selässä. Selän oikea puoli on aivan alhaalta epäkkääseen asti paksumpi ja vahvempi kuin vasen puoli. Edestä katsottaessa oikea epäkäs on selvästi suurempi.

Maastanostot teen riskikkäisotteella niin, että oikea käsi vastaotteella (rystyset itseen päin) ja vasen myötäotteella. Ikinä en ole tehnyt mitään käsipainoliikkeitä selälle, vaan aina tangolla tai taljassa. Sain tästä lähetteen fysioterapeutille, kun valitin alaselän puutumista. En ole vielä sinne mennyt, mutta menen kyllä jumpparin pakeille. Ilmeisesti siellä hoidetaan syvät vatsa/selkälihakset kuntoon. Tämä vaiva on ilmeisesti itse aiheutettu harjoittelulla (ei varmaa tietoa). Minkälaista treeniä kannattaisi tehdä, että saisi selän balanssiin? Kulmasoutua ja olankohautuksia käsipainoilla vai?
Jepulista toi sun selkä vaiva johtuu siitä vedosta,kun itsellä oli sama homma ni vaihdoin remmeihin.Ja eiku veeetooo..:kippis1:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Heitänpä tähän pienen jatkokysymyksen kun ei viitti uuttakaan alottaa...eli mulla on oikea olkapää alempana kun vasen, jalkojen pituudesta ei johdu vaan jostakin selän jutuista...itelläni en oo reenissä mitään haittaa asiassa huomannut...mutta kiinnostas vaan tietää onko jollakulla muulla samanlaista "vaivaa" ja jos niin minkälaisia kokemuksia???

Originally posted by timba79
Heitänpä tähän pienen jatkokysymyksen kun ei viitti uuttakaan alottaa...eli mulla on oikea olkapää alempana kun vasen, jalkojen pituudesta ei johdu vaan jostakin selän jutuista...itelläni en oo reenissä mitään haittaa asiassa huomannut...mutta kiinnostas vaan tietää onko jollakulla muulla samanlaista "vaivaa" ja jos niin minkälaisia kokemuksia???

Monella ihmisellä on jompikumpi olkapää hieman alempana kuin toinen, enemmän tai vähemmän. Se voi johtua selän lihasepätasapainosta, opituista tavoista ( esim. laukun kanto aina samalla olkäpäällä ), skolioosista ( eli selkä kaartuu sivuttaissuunnaassa ) tai tilapäisistä lihasjännityksistä ( esim. nikamalukko )...

Originally posted by Zamp
vedä pienemmillä painoilla/käytä remmejä niin ei varmasti lipsu :)

Itse kun tuota voimanostoa harrastelen niin painojen pienentäminen tai remmien käyttö ei oikein käy päinsä. Tuo lihasepätasapaino vaan haittaa nostojakin jonkin verran. Penkissäkin on hieman toispuoleinen tunne kokoajan.

Itse kun tuota voimanostoa harrastelen niin painojen pienentäminen tai remmien käyttö ei oikein käy päinsä. Tuo lihasepätasapaino vaan haittaa nostojakin jonkin verran. Penkissäkin on hieman toispuoleinen tunne kokoajan.
Käytäkö remmejä kisoissa?ET !?vaan käytä remmejä treeneissä et saa selän tasapainoon ja silloin tällöin otat sit vastaotteella isompia romuja.luulis maastavedonki kulkevan paremmin jos molemmat puolet selästä tasa vahvoja kun vaan toinen puoli on puoltoista kertaa isompi/vahvempi??..aattelin vaan...

Originally posted by Krusifiksi
IMO: Lihasepätasapaino johtuu juuri tuosta maastavedosta. Mulla on vasen epäkäs suurempi kuin oikea, ero ei tosin enää ole niin suuri. Ja ote on juuri päinvastainen kuin sulla.

Itellänikin sama homma, eli vasen epäkäs isompi. Kait sitä pitäisi alkaa vaihdella otteita mutta se tuntuu aika vaikealta kun on tähän tottunut.

Originally posted by timba79
Mulla on sama juttu, mutta kävin fysioterapeutilla niin nyt ne on about samalla korkeudella.

skolioosi

Mulla on todettu skolioosi, josta syystä koko rintakehä on kallellaan ja kierossa. Alkuperästä ei oletietoa, mahdollisesti synnynnäistä koska isäni on samanlainen. Oikea olkapää alempana ja edempänä. Tästä johtuu mm. se, että oikea rinta ei ota treeniä vastaan oikeastaan mistään kulmasta, olkapää on niin edessä valmiiksi, että esim. penkissä ei rintalihas osallistu koko hommaan. Ainoastaan taljallasaan oikean rinnan edes jotenkin treenattua. Rinnat on eriparia ja tilanne vaan pahenee mitä enemmän treenaa. Vastaavasti selän oikea puoli saa kaikissa liikkeissä osakseen enemmän, ja kehittyy.
Olen käynyt monellakin fysioterapeutilla,mutta vasta viimeisin antoi ohjeeksi tehdä enemmän selän vasenta puolta ja vähemmän oikeaa, ja vastaavasti venytellä oikeaa puolta enemmän. Tämä fyisoterapeutti myös mittasi tarkasti kaikki liikkuvuudet ja liikeradat kropassani.
Skolioosille ei kuitenkaan voi paljoakaan 30 v iässä, selkäranka on muotoutunut ja pysyy sellaisena kuin on. Ohjeita kuitenkin löytyy miten lihasepätasapainoa ja sen aiheuttamia vaivoja voi hoitaa ja kehittymistäkin jonkinverran tasoittaa. Yksi tärkeä ovat keskivartalon lihakset.

Jos sattuisi johtumaan samasta asiasta tuo vaivasi siis.

Originally posted by Sherm Stick
Mulla on sama juttu, mutta kävin fysioterapeutilla niin nyt ne on about samalla korkeudella.

Inttiaikoina kävin minäkin ja se aika hyvin korjaantu...ei vaan ollu kauaa kunnossa...et tarttis varmaankin käydä vähän useammin, mutta en oo siitä mitään haittaa huomannu...paitti sen mitä peilistä näkee... :thumbs:

Originally posted by Krusifiksi

Ite jätin reeneistä maastavedon ja aloin reenata yläselkää tosissani. (aiemmin selkäreenit oli tyyliin maastaveto ja päälle kulmasoutua, jos jaksoi, yleensä ei jaksanut)
Mä olen aina tehnyt vetosarjat vuorotellen kumpaakin otetta, ei balanssiongelmia. Aikaisemmin vasen kämmen eteenpäin nousi enemmän, nyt ei enää eroa.

Ristiotteella nostettaessa otteen vaihtelu on tosiaan suotavaa. Ekat vuodet nostin aina sillä "paremmalla" otteella, nykyään suurimman osan ajasta "huonomalla", jotta saisin tasapainoa aikaiseksi. Eli vain kaikista kovimmat nostot "paremmalla" otteella, vaikka nykyään sitä ei oikein voi edes sanoa, kumpi on parempi, hyvältä tuntuu molemmin päin eikä tanko tipu näpeistä. Ehkä siinä alkaa olemaan tasapainotila sitten. :)

Suositut

Back
Ylös Bottom