Selän lihasepätasapaino

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Force
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Vedä vedot aina ilman remmejä! Tee vaikka seuraavasti:

- Aloita vetotreeni molemmat kädet samoin päin. Luonnollisempi vaihtoehto on varmaankin kädet myötäotteella. Vedä näin siihen asti kun ote pitää. (itse olen lyhytsorminen reilun 240 kg:n vetäjä, mutta kyllä kaks markkaa pysyy vielä näpeissä kädet samoin päin ilman sormi lukkoja)

- Tästä ylöspäin käytä ristikkäisotetta, mutta vaihtele käsien otetta joka sarjaan. Voit vaikka laskea siten, että viimeiseen vetoon tai tiukimpaan sarjaan kädet tulevat luontevimmin päin.

Toispuolisuutta ei pidä ottaa liian vakavasti. Joku voisi jopa väittää, että ihmistä ei ole luotu täysin symmetriseksi. Em. väitettä voidaan perustella esim. sillä tosiseikalla, että suurin osa ihmisistä on joko oikea- tai vasenkätisiä.

repeh sanoi:
Mulla on todettu skolioosi, josta syystä koko rintakehä on kallellaan ja kierossa. Alkuperästä ei oletietoa, mahdollisesti synnynnäistä koska isäni on samanlainen. Oikea olkapää alempana ja edempänä. Tästä johtuu mm. se, että oikea rinta ei ota treeniä vastaan oikeastaan mistään kulmasta, olkapää on niin edessä valmiiksi, että esim. penkissä ei rintalihas osallistu koko hommaan. Ainoastaan taljallasaan oikean rinnan edes jotenkin treenattua. Rinnat on eriparia ja tilanne vaan pahenee mitä enemmän treenaa. Vastaavasti selän oikea puoli saa kaikissa liikkeissä osakseen enemmän, ja kehittyy.
Olen käynyt monellakin fysioterapeutilla,mutta vasta viimeisin antoi ohjeeksi tehdä enemmän selän vasenta puolta ja vähemmän oikeaa, ja vastaavasti venytellä oikeaa puolta enemmän. Tämä fyisoterapeutti myös mittasi tarkasti kaikki liikkuvuudet ja liikeradat kropassani.
Skolioosille ei kuitenkaan voi paljoakaan 30 v iässä, selkäranka on muotoutunut ja pysyy sellaisena kuin on. Ohjeita kuitenkin löytyy miten lihasepätasapainoa ja sen aiheuttamia vaivoja voi hoitaa ja kehittymistäkin jonkinverran tasoittaa. Yksi tärkeä ovat keskivartalon lihakset.

Jos sattuisi johtumaan samasta asiasta tuo vaivasi siis.

Tulinpa katsoneeksi uudestaan tätä vanhaa ketjua, kun on tullut hieman uutta infoa tuosta vaivasta. Itselläni on juuri tuo samanlainen vaiva, eli oikea olkapää on alempana ja edempänä. Oikea rinta pienempi kuin vasen, mutta oikea puoli selästä paksumpi kuin vasen. Penkatessa haittaa jonkin verran nostamista, kun vasen puoli on noin sentin ylempänä ja asento on aina vähän toispuoleisen tuntuinen. Nyt perhana vääntäydyn viimein sinne OMT-fysioterapeutin pakeille. Katsotaan mitä tälle voi tehdä.

Kaivoin vanhan ketjun ylös kun olisin hiukan neuvojen tarpeessa. Eli minulla oikea puoli selästä on se vahvempi, ero ei ole mitenkään radikaali mutta riittävä. Nimittäin tämä on ainakin osittain johtanut siihen että vasen olkapää on liian edessä mikä on kipeyttänyt olkapäätä ja saanut aikaiseksi sen etten ole vuoteen pystynyt treenaamaan kunnolla.

No, olkapää on kyllä parantunut paljonkin ja treeni sujuu tällä hetkellä suhtkoht okei pienillä painoilla. Olen tehnyt kaiken maailman ryhtiliikkeitä ja kiertäjäharjoitteita jotka ovat auttaneet paljon.
Mutta epäilisin etten pysty treenaamaan täysipainoisesti ennen kuin olen saanut tuota selän vasenta puolta riittävästi vahvistettua.

Ajattelin jättää kulmasoudun tangolla ja siirtyä käsipainojen pariin. Tämä auttanee jo jonkin verran. Mutta kannattaisikohan minun tehdä hiukan extraa vasemmalla puolella? Tällä hetkellä teen perinteistä kolmijakoohjelmaa tyyliin: maanantai: vetoliikkeet (yläselkä & hauis), keskiviikko: jalat, perjantai: työntöliikkeet.

Mitä jos perjantaina ottaisi pari sarjaa ylimääräistä pelkästään selän vasemmalle puolelle? Esimerkiksi kulmasoutua käsipainolla tai sitten alataljassa. Mitäs luulette, toimiiko vai onko tässä riskiä siitä että palautumisjakso jää liian lyhyeksi? Ajattelin tehdä näin alkuun pitempiä sarjoja pienillä painoilla välttääkseni palautumisongelmat.

Otan muitakin vinkkejä kiitollisuudella vastaan jos jollain on ollut vastaavanlaisia vaivoja!

Nostellaas tämmöstä ketju vanhusta :)) On varmaan kavereilla antaa hyvät neuvot tuohon selän korjaamiseen kun on jo 9 vuotta aikaa noista viesteistä. :D
Eli itsellänikin on tuo sama että oikea olka edessä ja hieman alempana, oikea rinta hieman pienempi ylä-osasta kuin vasen ja taas vastapainoksi oikea latsi paljon isompi ja aktiivisempi kuin vasen. ei ole tullut mistään ristiote vedosta(vedän myötäotteella) vaan ihan silkasta oikea kätisyydestä. Olisko heittää mitään hyviä ohjeita tilanteen korjaamiseksi?

kuinka yleistähän kilpailevilla kehonrakentajilla tai voimanostajilla on skolioosi? esim onko keho lavoille mitään asiaa jos on aavistuksen verran skolioosia? onko kisakireydessä lihas epätasapaino niin suuri että näyttää hölmöltä? onko skolioosi este vai hidaste lavalle nuosemiseen? tai voimanostoon?

kuinka yleistähän kilpailevilla kehonrakentajilla tai voimanostajilla on skolioosi? esim onko keho lavoille mitään asiaa jos on aavistuksen verran skolioosia? onko kisakireydessä lihas epätasapaino niin suuri että näyttää hölmöltä? onko skolioosi este vai hidaste lavalle nuosemiseen? tai voimanostoon?

Jos skolioosia on vain aavistuksen verran, siitä ei todennäköisesti ole haittaa kummassakaan. Rakenneperäisenä sille ei tietystikään voi mitään, mutta jos skolioosi johtuu lihasepätasapainoista, se on täysin korjattavissa. Luulis, että kehonrakennuksessa ainakin pärjäis, vaikka skolioosia olis pikkusen enemmänkin (ei mitään mahdottomuuksia ehkä kuitenkaan), mut voimanostossa voi vinon selän saada helposti treenaamalla kipeäksi.

jos skolioosi johtuisi lihas epätasapainosta niin tällöinhän sitä ei voisi treenata täydellä teholla? toista puolta joutuisi jarrutella,vai ?

Nostellaas tämmöstä ketju vanhusta :)) On varmaan kavereilla antaa hyvät neuvot tuohon selän korjaamiseen kun on jo 9 vuotta aikaa noista viesteistä. :D
Eli itsellänikin on tuo sama että oikea olka edessä ja hieman alempana, oikea rinta hieman pienempi ylä-osasta kuin vasen ja taas vastapainoksi oikea latsi paljon isompi ja aktiivisempi kuin vasen. ei ole tullut mistään ristiote vedosta(vedän myötäotteella) vaan ihan silkasta oikea kätisyydestä. Olisko heittää mitään hyviä ohjeita tilanteen korjaamiseksi?

10 vuotta aikaa, neuvot ei kyllä sen kummallisemmat ole. Itellä tuo selän lihasepätasapaino ja sen aiheuttama puutuminen aiheutui tuosta maastavedon ristiotteesta. Korjaantui vetämällä maastavedot jonkin aikaa toisinpäin ristiotteella ja sen jälkeen myötäotteella. Yhden käden selkäliikkeitä myös mukaan.

Tuo olkapään edessä ja alhaalla oleminen on eri juttu. Sitä olen yrittänyt korjailla venyttelemällä rintaa ja etuolkapäitä sekä selkää, ja tekemällä juuri noita yhden käden variaatioita selkäliikkeistä. On se vaan vieläkin edempänä ja alempana, mutta ei paljoa haittaa toiminnallisesti, joskin on se heikompi puoli eteenpäin suuntautuvissa punnerruksissa (penkki ym.) ja niissä liikkeissä myös tuo kyseinen olkapää kipeytyy herkemmin. Kyseinen olkapää jotenkin liikkuu paljon enemmän kuin toinen kun sitä liikuttelee eestaas. Toisaalta hyvä että on liikkuva, mutta esim. punnerrusliikkeissä olisi parempi olla stabiili.

Ilmoittaudun tähän toispuoleisen selän omaavien joukkoon. Itelläni on selässä selkeästi paksumpi ojentaja oikealla puolella ja myös oikea pakara ja jalka jonkin verran vasenta puolta vahvemmat. Osittain saattaa johtua jalkojen pituuserosta, sillä esimerkiksi tehdessä hyvää huomenta-liikettä vasen kantapää lievästi korotettuna saan Huomattavasti paremman tuntuman vasemmalle puolelle selkää.
Itse olen spekuloinut asian liittyvän myöskin esimerkiksi työskentelyasentoihin, koska suurin osa päivästä menee tätä nykyä koneen äärellä ja oikealla kädellä käytän hiirtä. Tämä kääntää kroppaa selvästi oikealle. Venyttelyllä saattaisi jotain saada aikaan, kun saisi aikaan venyteltyä useammin.
Tässä tilanteessa saa aika hyvät kicksit, kun saa oikein perusteellisen ja hyvän tuntuman selkään myös tuonne uneliaammalle vasemmalle puolelle. Parhaiksi liikkeiksi olen todennut selänojennukset, hyvää huomenta-liikkeen se kantapää korotettuna, yhden käden alataljan ja silta-liikkeen. Venyttelyissä olen keskittynyt tuon selän liikkuvuuden ja varsinkin kiertoliikkeen ylläpitämiseen erilaisilla liikkeillä. Voisin suositella mm. tuota Defrancon Agile 8-sarjaa ja tämmöistä vääntelyä Thoracic bridge flow - YouTube
Kannattaa kokeilla, vaikka ei tällaisista vaivoista kärsikään, avaa selän todella hyvin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Suositut

Back
Ylös Bottom