Selän eri lihaksia totaalisesti eristäviä liikkeitä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja strike
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
44
Aika 'hekoheko' -juttua.. mutta asia jäi vaivaamaan mieltä, joten päästin graafikontaidot valloille: Linkki kuvaan

Jos haluaa selkään nimenomaan leveyttä, tehdään kuvan 'Latsi' mukaisia liikkeitä, jos haluaa selkään paksuutta, tehdään 'traps'in mukaisia liikkeitä, ja jos haluaa kainaloihin ällimällin kokoset megapatit, niin tehään 'teres'in mukaisia liikkeitä?

Muttapa, Kuinka pitkälle on mahdollista lähteä tekemään selälle niin eristettyjä liikkeitä, että ne kohdistuisivat nimenomaan esimerkiksi latseihin, trapseihin tai teres major/minoriin? Olis hauska jos pystyis / oppisi kurittamaan selkää niin, että tietää TODELLA minne minkäkinlainen liikerata kohdistuu.

Älkää www.exrx.net linkkiä tarjoavat vaivautuko vastaamaan tähän :rolleyes: - sillä nyt kaipaan omia kokemuksianne ja hifistelyä hipovaa tietämystä.

Muakin kiinnostaisi tuo Latsien aka latissimus dorsi aka leveän selkälihakseen kohdistuva rasitus koska en oikein "tunne" sillä alueella mitään rasitusta selkätreenin aikana. Ainoastaan Tuolla Trapsien (ylä,keski,ala), rhomboids, teres major/minor -alueella.

Mutta kysymykseen vedoten varmaan ainakin eri kulmista (edestä,ylhäältä jne) lähtevät kohautukset kaiketi toimii eristävinä liikkeinä, tälläi muistan ainakin lukeneeni.

Selkäliikkeissä kannattaa keskittyä hyvin siihen tekemiseen. Varsinkin aluksi riittävän kevyet painot, että pystyy tekemään hieman pidempiä sarjoja. Tällä tavalla voi etsiä ne "hyvät" liikkeet.

Oikea suoritustekniikka on myös hirmu tärkeä.

Monet saavat selkään paremman tuntuman tekemällä pitkiä sarjoja kevyemmillä painoilla, kuin raskaita lyhkäsiä sarjoja tehdessään.

Itse teen välillä noita pitkiä sarjoja ja välillä lyhkäsiä.

Kaipaisin tietoa tuonne alatrapseihin, eli osapuilleen lapojen väliin ottavista liikkeistä. Latsit on kyllä leveät ja paksuuttakin on tuossa keskiselässä, mutta siitä ylöspäin on tyhjää. Oon koittanut soutua suoralla tangolla kaulalle vedettynä, mutta se ei kyllä tunnu oikein missään, tai liike ei vain ole hallussa vielä.

Oletkos koittanut alataljaa leveällä otteella, ainakin mulla tuntuu aika hyvin juuri tuolla lapojen välissä!

mammoth sanoi:
Oletkos koittanut alataljaa leveällä otteella, ainakin mulla tuntuu aika hyvin juuri tuolla lapojen välissä!

Enpäs muuten ole, aina kapealla. Täytyy testata, thänks!

D.Yates sanoi:
Kaipaisin tietoa tuonne alatrapseihin, eli osapuilleen lapojen väliin ottavista liikkeistä. Latsit on kyllä leveät ja paksuuttakin on tuossa keskiselässä, mutta siitä ylöspäin on tyhjää. Oon koittanut soutua suoralla tangolla kaulalle vedettynä, mutta se ei kyllä tunnu oikein missään, tai liike ei vain ole hallussa vielä.

Itse olen nyt muutaman treenikerran hinkannut normaalien kohautusten lisäksi eräänlaista "kohautusta alataljassa taaksepäin". Elikkäs samalla tavalla kuin tekisit alataljaa suoralla tangolla, mutta vain olkapäät liikkuvat käsien pysyessä suorina. Teen liikkeen suhteellisen hitaasti ja keskityn huolella pusertamaan lapaluita yhteen liikkeen lopussa ja venyttämään vastaavasti liikkeen alussa. Kummallinen liike, mutta tuntuupi ihan mukavasti.

D.Yates sanoi:
Sorry boyz, mutta nyt ollaan hieman väärillä raiteilla. Isot selät on kautta aikojen kasvatettu perusliikkeillä, kuten ylä- ja alatalja, kulmasoudut ja erilaiset vipuvarsikoneet. Avainsana on TUNTEA SE PURISTUS koko liikkeen ajan siellä selässä! Muulla ei ole oikeastaan väliä. Toki jokaiselle on ne omat ihq-liikkeet, mutta roikkui siinä taljassa sitten pitkä tanko, lapiotanko, v-kahva tai komodonvaraani, niin se helvetin selkä kasvaa, jos teette työn selällä ja runttaatte ne lavat yhteen.

Unohtakaa välittömästi kaikki kaulalle-, ym. käteenvedot ja muut "kohdistusliikkeet". Teette perusliikkeitä hyvällä fiiliksellä, niin hyvä tulee. Itse toistovaiheessa vedätte esim. ylätaljaa tehdessä sen tangon rintaan tai jätätte vähän vajaaksi, pääasia on taas se, että ne latsit supistuu. Lyhyt supistus, huom. ei "pitoa", ja sen jälkeen rauhallinen negatiivinen vaihe. Liikkeen ei tarvi olla edes mikään laaja, kunhan ne latsit aukeaa ja supistuu.

Perkele että me tehdään Miken ja Mayorsin Akin kanssa vielä teille treenivideo joku päivä. :whip:

Tomi sanoi:
Sorry boyz, mutta nyt ollaan hieman väärillä raiteilla. Isot selät on kautta aikojen kasvatettu perusliikkeillä, kuten ylä- ja alatalja, kulmasoudut ja erilaiset vipuvarsikoneet. Avainsana on TUNTEA SE PURISTUS koko liikkeen ajan siellä selässä! Muulla ei ole oikeastaan väliä. Toki jokaiselle on ne omat ihq-liikkeet, mutta roikkui siinä taljassa sitten pitkä tanko, lapiotanko, v-kahva tai komodonvaraani, niin se helvetin selkä kasvaa, jos teette työn selällä ja runttaatte ne lavat yhteen.

Unohtakaa välittömästi kaikki kaulalle-, ym. käteenvedot ja muut "kohdistusliikkeet". Teette perusliikkeitä hyvällä fiiliksellä, niin hyvä tulee. Itse toistovaiheessa vedätte esim. ylätaljaa tehdessä sen tangon rintaan tai jätätte vähän vajaaksi, pääasia on taas se, että ne latsit supistuu. Lyhyt supistus, huom. ei "pitoa", ja sen jälkeen rauhallinen negatiivinen vaihe. Liikkeen ei tarvi olla edes mikään laaja, kunhan ne latsit aukeaa ja supistuu.

Perkele että me tehdään Miken ja Mayorsin Akin kanssa vielä teille treenivideo joku päivä. :whip:

tomi puhuu asiaa!

Aivan! Selällähän se veto on tehtävä jos sen selän haluaa kasvamaan. Jos olette epävarmoja omasta suorituksesta ja liikkeen puhtaudesta niin kannattaa pyytää joku kauemmin treenannut ja lihaksia omaava henkilö viereen katsomaan ja kertomaan mielipiteensä liikkeestäsi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tomi sanoi:
Perkele että me tehdään Miken ja Mayorsin Akin kanssa vielä teille treenivideo joku päivä.

Toivottavasti tuo oli lupaus. Kunnon treenivideo kun on vielä näkemättä (inspiroivia kuten Dorianin Blood & Guts on kyllä nähty mutta jotain mistä todella näkisi selvästi tekniikan ei niinkään).

Olettekos huomanneet että mitkään näistä vastauksista ei itseasiassa vastaa tuohon alkuperäiseen kysymykseen :)

Tomi sanoi:

Oon ajattelut samaa asiaa! Pakkotoisto -treenivideolla olisi varmasti kysyntää! Alussa sellainen esittely jossa Pakkotoisto esittäytyy (tuplahauberit ym. esillä) ja sitten salille vääntämään. Nimi voisi olla ytimekäs "Verta ja pakkotoistoja".

Ite löysin ala- ja ylätaljoihin toimivat liikeradat seuraavanlaisella konstilla, Jännitin selkää niin hyvin kuin pystyin, pidin jännitten niin pitkään että alko hieman jo polttaa, sitten samalla kun yritin pitää tämän poltteen selässä, visualiseerasin ylätaljassa tehtävää liikettä. Vähitellen oppi löytämään sen liikelaajuuden, toistojen nopeuden jne.

Sítten samaa kokeilemaan taljalla. Siinä huomas sitten ett kuun ei päästä noita käsiä suoraksi, niin pysyy se jännitys selässä, eikä se veto vaihe tapahdu aluksi haubereilla.

Näitä samoja juttuja on kyllä tullut aikaisemmin tässä erinomaisessa selän treenausta käsittelevässä threadissä.

Nyt on ollu useamman kertaa selkä tosi tulessa ja tuntuma mahtava sitä tehdessä. Vielä kun sen selän sais kasvamaan :D

Tais mennä oftopik :D Sori..

Jimbe sanoi:
Olettekos huomanneet että mitkään näistä vastauksista ei itseasiassa vastaa tuohon alkuperäiseen kysymykseen :)
Mun vastaus ainakin vastaa, jos luet sen ajatuksella.

Tomi sanoi:
Niin teetteki! Olis muuten aivan heeeelvetin siisti Pakkotoiston kovanaamojen oma treenivideo :eek: Paitsi jos se menee jolleki perseenmäiskintälinjalle :D

Daug sanoi:
Oon ajattelut samaa asiaa! Pakkotoisto -treenivideolla olisi varmasti kysyntää!
Joo, harmi vaan, että se waretettaisiin puhki parissa viikossa. Ei taida siis maksaa vaivaa. :(

Tomi sanoi:
Joo, harmi vaan, että se waretettaisiin puhki parissa viikossa. Ei taida siis maksaa vaivaa.

Jep. Ja se ihmeellisellä aksentilla kannustava treenikaverikin (voisi olla vaikka Savosta)
pitäisi löytää, vrt. Blood & Guts. :D

Ootteko muuten huomannu että aina noilla videoilla on jotku tyypit karjumassa. Mistä vitusta niitä oikein löytyy?
Tietääkö kukaan, mitkä niiden oikeat nimet on? :lol2:

"Winstrol Pirates"
Pääosissa Mike , Tomi ja Rintafile.
Tämän elokuvan on tarkoitus saada sinusta niin iso että ovenkarmit väistävät sinua jo kaukaa. Bonusmaterialina mm. kuinka Tomi kohtasi GOATSEN.
Mike ja Rintafile hakkaavat poliisit jotka sakottivat sumuvaloista Mikeä.
KAIKILTA VALUU SPAGETTIA NENÄSTÄ.
:5:

Suositut

Back
Ylös Bottom