Sarjoista ja toistoista!?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fixxxer
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Eli laittakaapa kaikki tietonne peliin mukaan! Kiitos :)

Eli montako toistoa tehdään jos haetaan VOIMAA ja montako kun haetaan LIHASTA?

Itsellä ollu 6-8 voiman hankinnassa ja 10-12 lihasten kasvatuksessa.

Mutta olen huomannut että esim. hauiksella 5 toistoa saa helposti 50llä mutta sitten kun yritän yli 6 tehdä niin eipä ole niin helppoa. Eli kannattaako laittaa vaikka yli 50 ja tehä 5 toistoo vai vähän alle 50 ja tehä se 6-8?

Ja yleensäkkin onko noissa -viiva-hommissa mitään järkeä?
Että olisiko esim 5 voimalle ja 10 lihakselle parempi vai joku 4 ja 8 jne...?

Sori kun vaivasin!.. No ei vainen pitäähän sitä kysyä jos ei tiiä. :nolo:

Juha1 sanoi:
Aika alakanttiin, sanoisin että 4-8 voima 8-12 lihas 12-6000000 aerobic

1-6 voima 5-15 lihas 14-> kestävyys

nänä ovat vain viitteellisiä. Jokaisella yksilöllä hyvin erilaisia toisinaa.

Esim Massaa haettaessa käytetään toisinaan erikoiskeinoja jolloin sarjat pitkittyvät.
Monet kehonrakentajat näyttävät yleisesti tekevän 8-12 toiston sarjoja..

Nipsu sanoi:
1-6 voima 5-15 lihas 14-> kestävyys

nänä ovat vain viitteellisiä. Jokaisella yksilöllä hyvin erilaisia toisinaa.

Esim Massaa haettaessa käytetään toisinaan erikoiskeinoja jolloin sarjat pitkittyvät.
Monet kehonrakentajat näyttävät yleisesti tekevän 8-12 toiston sarjoja..
Kuten sanoin 8-12 lihas :hyper:
Kehonrakentajat..

Eli periaatteessa voisin siis kokeilla seuraavaa: 5 voimaa ja 10 lihasta!?
Vielä olen edennyt näin 2x kroppa viikossa ja 1.2. kerrat 6-8 3.4 kerrat 10-12 1.2. ja nämä vaihdan joko 5 ja 10 tai 6 ja 12!?

Ehkä tärkeämpää kuitenkin on keskittyä tekniikkaan kuin miettiä toistomääriä. 6 toistoa hyvällä tekniikalla on parempi kuin 8 toistoa huonolla.

No kuka huonosta tekniikasta ensinnäkin on puhunut? Minä vaan kysyn.

Itellä ollu alusta asti liikkeiden puhtaasti tekeminen tärkeää, mutta :down: :arvi: :piis:

Fixxxer sanoi:

Mutta olen huomannut että esim. hauiksella 5 toistoa saa helposti 50llä mutta sitten kun yritän yli 6 tehdä niin eipä ole niin helppoa. Eli kannattaako laittaa vaikka yli 50 ja tehä 5 toistoo vai vähän alle 50 ja tehä se 6-8?

Pistä vähän alle 50kg, 45-47,5kg ja tee sillä esim. 3*6. Sitten kun pystyt tekemään 3*8 puhtaasti samalla painolla lisää sitten painoa 2,5kg ja sama homma taas alusta.

Mulla on toiminut 8-12 toistoa hyvin lihaksen kasvatukseen. Kun paiolla x menee 12 toistoa niin sitten vaan romua lisää seuraavalla kerralla ja taas tehdään kunnes menee 12, näin teen pääpiirteittäin. Toki haen erilasita vaihtelua väliin palautusten, liikkeiden ym. kanssa säätämällä.

Jaloille voi tehdä hyvin vaikkapa 15 toiston sarjojakin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tee ihemeessä joskus lyhkäsiä (3-5) ja sitten taas vaihtelun vuoksi pidempiä (6-12).

Vaihtelu virkistää... Erilaisia ärsykkeitä lihakselle niin se ei pääse tottumaan :whip:

Pistä vähän alle 50kg, 45-47,5kg ja tee sillä esim. 3*6. Sitten kun pystyt tekemään 3*8 puhtaasti samalla painolla lisää sitten painoa 2,5kg ja sama homma taas alusta.
Siis kyllä minä sillä 50llä 6 saan vielä suht helposti mutta kun sen yli alkaa mennä niin sitten rupee jo naama punasena nostelu. Tuon tapasta tyyliä oon käyttäny koko ajan ja ne sarjat ollu siinä 2-3 kun reenaan 2 ropan viikossa!

Tee ihemeessä joskus lyhkäsiä (3-5) ja sitten taas vaihtelun vuoksi pidempiä (6-12).
Kyllä minä aina vaihtelen niitä toisto- ja sarjamääriä esim. pyramidiakin joskus mutta nyt siis olin hakemassa sitä perustreeniin voima ja lihas toistomääriä.

Ja vastauksia olen kyllä suht hyvin saanut :thumbs: mutta en tarpeeksi :evil: :rolleyes: ;)

Noihin toistomääriin kannattaa suhtautua kuitenkin varauksella; on hankala vetää rajaa
siihen, missä voimantuotto lakkaa ja sarkoplasminen hypertrofia alkaa.

Esimerkkinä käytän itseäni ja kuukauden Sheikoilua. Tulokset nousivat ja jalat kasvoivat samaan aikaan: mikäs sen parempaa. :)

Tuossa nyt kuitenkin T-Magin juttu ainakin sivuten aihetta:
http://www.t-mag.com/nation_articles/299prog.jsp

Aiemmasta postistani:

Harjoittelu
Lihaskunnon osa-alueet ovat:

1. Kestovoima, joka jakautuu a) lihaskestävyyteen, b) voimakestävyyteen
2. Maksimivoima, joka jakautuu a) perusvoimaan, b) maksimivoimaan
3. Nopeusvoima, joka jakautuu a) pikavoimaan, b) räjähtävään voimaan

Eri osa-alueiden harjoittelu:
1a) Toistoja 20-30 / sarja. Palautus 30 s. Sarjojen määrä / liike 3-5. Liikkeiden määrä / harj 5-8.
1b) Toistoja 10-20 / sarja. Palautus 45 s. Sarjojen määrä / liike 3. Liikkeiden määrä / harj 8-10.
2a) Toistoja 4-12 / sarja. Palautus 2-3 min. Sarjojen määrä / liike 3-6. Liikkeiden määrä / harj 3.
2b) Toistoja 1-3/ sarja. Palautus 2-4 min. Sarjojen määrä / liike 5-6. Liikkeiden määrä / harj 3.
3a) Toistoja 6-10/ sarja. Palautus 2-3 min. Sarjojen määrä / liike 3-6. Liikkeiden määrä / harj 3-5.
3b) Toistoja 1-5/ sarja. Palautus 2-4 min. Sarjojen määrä / liike 3-5. Liikkeiden määrä / harj 3-5

Painot
1a) oma keho
1b) 20 - 50 %
2a) 50 - 85 %
2b) 90 - 100 %
3a) 30 - 80 %
3b) 40 - 60 %

Palautukset
1a) 30 s
1b) 20 - 45 s
2a) 2 - 3 min
2b) 2 - 4 min
3a) 2 - 3 min
3b) 2 - 4 min

Lähde: Suomen Olympiakomitean valmennusopas II

lisää infoa

Fixxxer sanoi:

Ja yleensäkkin onko noissa -viiva-hommissa mitään järkeä?
Että olisiko esim 5 voimalle ja 10 lihakselle parempi vai joku 4 ja 8 jne...?

Sori kun vaivasin!.. No ei vainen pitäähän sitä kysyä jos ei tiiä. :nolo:

Tämän olen huomannut tepsivän massan hankinnassa. Tankoon 80% maksimista ja tällä niin monta kuin menee. Joku saa tällä vain 3 toistoa, toinen 15. Tämä toistoalue on kuitenkin se jolla työ on tehtävä. Myös eri lihasryhmien/liikkeiden välillä on eroja tässä toistomäärässä. Sarjamääristä ei oikein osaa sanoa yleistystä. Itse en tee samaa liikettä jauhamalla samalla painolla oikeastaan ikinä, yksi kova sarja per liike (joskus vielä tässä PAKKOTOISTOJA). Mulla menee hermosto niin helposti tukkoon. Samoin näihin työmääriin joita elmistö ottaa vastaan, ilman ylikuntoon menemistä, vaikuttaa kulloinenkin stressitekijöiden määrä. Lomalla sitä jaksaa ihan eri malliin.

Myös volyymitreenauksella esim. 10*10 voi tulla merkittävää massaa, kunhan ei innostu siinä liikaa. Tämä poikkeaa edellisestä kuormituksessa, paino on jotain 55-60% maksimista ja tällä toisto- ja kuormitusalueella ei mene hermostokaan niin helposti tukkoon.

Tärkeintä on kuitenkin vaihtelu (tietyissä rajoissa) ja omien yksilöllisten asioiden löytäminen. Vältä ylikuntoa. Syö isosti, nuku isosti ja treenaa isosti. Sieltä se massa löytyy.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom