Sarjapituuksien yhdistely hallaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juffe
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Eli kun yleensä toitotetaan että "samassa harjoituksessa samalle lihasryhmälle ei kannata yhdistää täysin eri sarjapituuksiin perustuvia systeemejä.", niin mihin tämä _perustuu_

Eli itse teen usein esim. rinnalle juurikin penkki 2x6, vinop. käsip. 3x8 ja sen jälkeen vielä esim. flyerit taljassa 3x8-10, joten mikä tästä tekee niin ihmeellistä?

imho ei mikään, itse treenaan melkein aina noin, koska nostan painoja per sarja ja vien jokasarjan loppuun silti. Eli toistojen on pakko olla alussa jotain luokkaa 12 ja lopussa 7-8 (esimerkkinä).

jep, itse en treenaa "pyramidityylilllä" kuin sillon jos vaihtaa uuteen liikkeeseen, eikä vielä saa tuntumaa kun "hakee" niitä painoja :)

juffe sanoi:
Eli kun yleensä toitotetaan että "samassa harjoituksessa samalle lihasryhmälle ei kannata yhdistää täysin eri sarjapituuksiin perustuvia systeemejä.", niin mihin tämä _perustuu_

Eli itse teen usein esim. rinnalle juurikin penkki 2x6, vinop. käsip. 3x8 ja sen jälkeen vielä esim. flyerit taljassa 3x8-10, joten mikä tästä tekee niin ihmeellistä?

No tuossahan sarjapituudet ovat kuitenkin lähes samoja. Eri asia olisi yhdistellä sarjapituuksia tyyliin jotain liikkeitä toistot 1-3 ja joitakin taas sellaset 20 toistoa. Varmaan siksi ei kannattaisi tehdä tuolla mainitsemallani tavalla, koska siinä menee voimatreeni ja kestävyystreeni päällekkäin ja kummastakaan ei saa sitten täyttä hyötyä. Esim. sarjapituudet 6-12 ovat kuitenkin aika lailla bodytreeniä.

En mä ole koskaan tommosta väitettä kuullut:)
Omissa treeneissä voi tuo toistoskaala vaihdella aikas paljonkin.
esim. ojentajatreeneistä:
ranskalainen 3x6-10
r. käsipainolla 2x8-12
ojentajatalja 3x12-15

MKS sanoi:
No tuossahan sarjapituudet ovat kuitenkin lähes samoja. Eri asia olisi yhdistellä sarjapituuksia tyyliin jotain liikkeitä toistot 1-3 ja joitakin taas sellaset 20 toistoa. Varmaan siksi ei kannattaisi tehdä tuolla mainitsemallani tavalla, koska siinä menee voimatreeni ja kestävyystreeni päällekkäin ja kummastakaan ei saa sitten täyttä hyötyä. Esim. sarjapituudet 6-12 ovat kuitenkin aika lailla bodytreeniä.

Kiitos, siitos :kippis1:

Itse aion aloittaa nykyisen ohjelmani jälkeen hieman westside tyylisen reenin, jossa jokaiseen reeniin ahdetaan mahdollisimman erilaisia sarjoja, niin pituudeltaan kuin raskaudeltaan. Maksimiykkösiä, hyydyttävän pitkiä sarjoja sekä räjähtäviä toistoja. Idea tämän tyylisessä harjoittelussa on se, että lihas ei pääsisi tottumaan samanlaiseen rasitukseen vaan olisi pakotettu kasvamaan koko ajan. Mielenkiinnolla odottelen tätä kokeilua.

juffe sanoi:
Eli kun yleensä toitotetaan että "samassa harjoituksessa samalle lihasryhmälle ei kannata yhdistää täysin eri sarjapituuksiin perustuvia systeemejä.", niin mihin tämä _perustuu_ Eli itse teen usein esim. rinnalle juurikin penkki 2x6, vinop. käsip. 3x8 ja sen jälkeen vielä esim. flyerit taljassa 3x8-10, joten mikä tästä tekee niin ihmeellistä?

Ihan ok. Jotkut tekee 2x15 vikassa (eristävässä) liikkeessä. Teen usein pyramidin penkissä (6-4-2 ne vikat 3 kovaa sarjaa), vinopenaa 2x8 ja lopuksi vipunostot/pec deck/ristitalja tms 2x12 (tai 3x12 jos energiaa riittää). Vaihtelu virkistää, joten monipuolisesti vaan (toistot, sarjat, liikkeet vaihtelee). JOs aina jyystää samaa, vaikka 2x6 tai 3x10, niin ei se pitkän päälle toimi :down:

Jahas, kiinnostava väite. Selkäpäivänä teen esim. kulmasoutua 10:llä toistolla, ja seuraavaksi mavea 5-6 toistoa.

Massamaster sanoi:
Ihan ok. Jotkut tekee 2x15 vikassa (eristävässä) liikkeessä. Teen usein pyramidin penkissä (6-4-2 ne vikat 3 kovaa sarjaa), ...

Onko toi pyramidi aina välttämättä paras vaihtoehto? Itse teen ainakin penkissä yleensä juuri päinvastoin, eli ensin (tietysti hyvä lämmittely alle) teen pari kovaa 2-4:sta ja sitten päälle muutaman pitemmän sarjan. Tämä sen takia, että muutaman lyhyemmän sarjan jälkeen nuo kevyemmät painot vaan tuntuu paljon kevyemmiltä, kuin silloin kun alottaa suoraan niillä. Tämähän on täysin korvien välistä kiinni, mutta toistomäärät on mulla parempia tällaisissa "kohotossarjoissa".

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
vilho_kanuuna sanoi:
Onko toi pyramidi aina välttämättä paras vaihtoehto? Itse teen ainakin penkissä yleensä juuri päinvastoin, eli ensin (tietysti hyvä lämmittely alle) teen pari kovaa 2-4:sta ja sitten päälle muutaman pitemmän sarjan

Ei ainoa tai edes kaikille paras... huomasin vaan itsestäni että kun painot alkaa olla tarpeeksi isoja niin on hyvä lämmitellä ekassa (perus)liikkeessä kunnolla, esim. 20-15-12-10-8 ja sitten vasta varsinaiseen asiaan. Pyramidin jälkeen tosiaan nousee helposti aika isoillakin painoilla monta toistoa, teen joskus pyramidin jälkeen vielä 15 toistoa

vilho_kanuuna sanoi:
Onko toi pyramidi aina välttämättä paras vaihtoehto? Itse teen ainakin penkissä yleensä juuri päinvastoin, eli ensin (tietysti hyvä lämmittely alle) teen pari kovaa 2-4:sta ja sitten päälle muutaman pitemmän sarjan. Tämä sen takia, että muutaman lyhyemmän sarjan jälkeen nuo kevyemmät painot vaan tuntuu paljon kevyemmiltä, kuin silloin kun alottaa suoraan niillä. Tämähän on täysin korvien välistä kiinni, mutta toistomäärät on mulla parempia tällaisissa "kohotossarjoissa".

Minä teen samallalailla. Ei ole mun mielestä päästä kiinni toi. Oma täysin hihasta vedetty arvio on että pari maksiminostoa "herättää" kaikki lihassolut käyttöön. Oma pyramidi nousee aika nopeasti sinne maksimiin enkä tee noustessa sarjoja failureen. Sitten teen pari ykköstä tai kakkosta jollain 90%-95% painoilla. Tämän jälkeen sitten pyramidia alaspäin kaksi kahdeksan-kympin sarjaa failureen. Siinäpä meikäläisen penkki jonka jälkeen tuntuman puolesta voisi vaikka mennä jo suihkuun vaikka loppuun asti ei oo tehty kuin kaksi sarjaa.

Tämä on puoliksi mutua, mutta eripituiset sarjat rasittavat eri "pullonkauloja" lihaksissa. Pitkät sarjat kuormittavat lihasten energiavarastoja ja lyhyet hermoston kykyä supistaa lihassoluja.

Esimerkiksi jos teet:
- 80kg painolla 10 toiston sarjan, on energiankulutus 10x80xZ, eli 800Z,
- 100kg painolla 4 toiston sarjan, on energiankulutus 4x100xZ, eli 400Z,
- 60kg painolla 20 toiston sarjan, on energiankulutus 20x60xZ, eli 1200Z,
missä Z on kineettisen energian tarve yhden kilon liikuttamiseksi toiston liikeradan verran.

Pitkissä sarjoissa kevyillä painoilla energiankulutus on siis paljon suurempi kuin lyhyillä sarjoilla ja suurilla painoilla.

Energiavarastot muodostavat sarjan pullonkaulan pitkissä sarjoissa, minkä huomaa maitohapon muodostumisesta ja sen aiheuttamasta polttavasta tunteesta.

Hermon kyky supistaa lihassoluja taas muodostaa pullonkaulan lyhyissa sarjoissa, ja hermon "väsyessä" lihassolut eivät enää supistu vaikka niillä siihen energiaa olisikin.

Mutta miksi ei pitäisi treenata eripituisilla sarjoilla, kuten kysymys kuului? En tiedä. Ehkä vaarana on se, että kun esim. energiavarastot ensin tyhjentyvät pitkissä sarjoissa, ei hermoston ylikuormittaminen lyhyillä sarjoilla enää onnistukaan vaan energianpuute muodostuu pullonkaulaksi tällöinkin. Tai toisinpäin. Itse kyllä pidän parempana treenata eripituisilla sarjoilla, jolloin sekä energiapuoli että hermotus kehittyvät. Se oikea tasapaino eripituisten sarjojen välillä on sitten treenamisen know-howta.

Tästä aiheesta on keskusteltu nnnn-kertaa, enkä jaksa tällä kertaa kirjoittaa pitkään. Joka tapauksessa 20-15-12-10-8-6-4-2 -pyramidit ovat erittäin huono idea. On mm. järjetöntä yrittää hermottaa hapotettuja lihaksia. Tehkää yksittäisessä liikkeessä jonakin treenikertana pitkiä sarjoja, toisella kerralla lyhyitä. Jos nyt aivan pakko on samalla kerralla tehdä kaikkia sarjapituuksia, tehkää lyhyet sarjat ensin.

MKM sanoi:
Tästä aiheesta on keskusteltu nnnn-kertaa, enkä jaksa tällä kertaa kirjoittaa pitkään. Joka tapauksessa 20-15-12-10-8-6-4-2 -pyramidit ovat erittäin huono idea. On mm. järjetöntä yrittää hermottaa hapotettuja lihaksia. Tehkää yksittäisessä liikkeessä jonakin treenikertana pitkiä sarjoja, toisella kerralla lyhyitä. Jos nyt aivan pakko on samalla kerralla tehdä kaikkia sarjapituuksia, tehkää lyhyet sarjat ensin.

Jaa, ensin laitan penkkiin 200 kiloa ja kakkonen noin vaan kylmiltään??? Ei kiitos, haluan nostella vielä muutaman vuoden

Massamaster sanoi:
Jaa, ensin laitan penkkiin 200 kiloa ja kakkonen noin vaan kylmiltään??? Ei kiitos, haluan nostella vielä muutaman vuoden

Ootko koskaan kuullu lämmittelystä? Sillä ei oo mitään tekemistä lihasten hapottamisen kanssa.

Massamaster sanoi:

Ja äiti kielsi lämppäämästä KEVYESTI siihen alle kaksi sarjaa, verrytellä, jonka jälkeen pari kovaa sarjaa, ja pari kevyempää. Vaikeaa?

juffe sanoi:
Ja äiti kielsi lämppäämästä KEVYESTI siihen alle kaksi sarjaa, verrytellä, jonka jälkeen pari kovaa sarjaa, ja pari kevyempää. Vaikeaa?

Ei riitä lämmittelyksi, ainakaan minulle. Ja pyramidissa lämmittelysarjat on lämmittelyä, ts. pienet prosentit

Mielestäni edes lämmittelyssä 20-15-12-10-8 toistolla ei ole paljoakaan mieltä. Esim. voima- ja painonnostajat valmistautuvat maksimipainoihin usein pelkästään 5-1 toiston sarjoilla. Ja kovien sarjojen etenemiskaaviona esim. 6-4-2 ei kuulosta houkuttelevalta. Kova kuutonen puuduttaa ja vie tehot. Kukaan huippunostaja ei tuollaista etenemiskaaviota käytä.

Suositut

Back
Ylös Bottom