Sarjamäärät per treenikerta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja QQQQ
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Lueskellu tässä porukan treeniohjelmia, niin kokonaissarjamäärät tuntuu ihan hirveiltä. Tyypit tekee jotain 30+ sarjaa per treeni.

Vähän kateellisenakin lueskellu, että millä voi jaksaa. Jos sarjoja on 30 (jokaisen kesto esim 60 s.), niin palautumisille ja lämmittelyille ei jää aikaa paljon mitään, jos treenin kesto on esim. klassinen 1h. Ja toisaalta ei ole paljoakaan järkeä tehdä pidempää treeniä, jos treenaa bodaustyyppisesti.

Toisaalta en ole kateellinen, koska itsellä tulee tulosta selkeästi vähäisemmillä sarjamäärillä. Esim. eilinen treeni kesti tunnin. Kaksi liikettä: mave ja ylätalja. 10 sarjaa, joissa lämppärit mukana. Mavea yks kova sarja (6 toistoa). Kyllä tuntuu. Lähinnä kiinnostaa, että onko hemmon koolla jotain merkitystä? Nimittäin itse olen aikas kookas (120-130kg). Lisäksi teen aika paljon isojen lihasryhmien sarjoja. Karkeasti ottaen: sarjapituudet pääliikkeissä n. 6 toistoa ja ns. apuliikkeissä 10-30. Eli tekeekö pienet ja pippuriset tyypit kovemmalla sykkeellä kuin isot ja vetelät?

Varsinaista treeniä (ruoka ja punttaus "fiilattuna") tulee vuosittain ehkä noin puoli vuotta ja toinen puolisko sitten satunnaista painojen heiluttelua. Eli ehkä sitten sekin vaikuttaa siihen, etten tarvitse niin paljoa ärsykettä kehitykseen kovaa treenatessa. Kuitenkin jokaisen treenijakson päätteeksi olen vahvempi ja isompi kuin edellisen kauden lopuksi. Em. kaltaisia syklejä olen harrastanut noin viiden vuoden ajan.

Yksi vaihtoehto vielä on, että osaan ottaa itsestäni enemmän irti, joten yksittäisen sarjan antama ärsyke on keskimääräistä kovempi. Mavetkin menee niin, että tähdet pyörii sarjan jälkeen silmissä. Niin ja natuna treenailen, vaikka kreatiinista tulikin niin giganttiset hyödyt, että lasken sen melkein dopingiksi.

Tässä vielä asiaa tarkemmin mietittyäni huomasin, että oikeastaan suurin ero on liikkeiden määrässä. Yhdellä treenikerralla teen yleensä 2-4 eri liikettä. Sarjoja taasen tulee ihan kohtuullisesti per liike.

Jep, olis kiva kuulla kommenttia, että onko muilla samanlaisia fiboja.

Sitten hieman äskeisen asian ulkopuolelta: miksi ihmeessä jengi treenaa vatsoja niin sikana? Tiedän, että se on tärkeä lihas, mutta pitääkö sitä vatkata 3 krt viikossa. Itse treenaan kerran viikossa "kunnolla" ja ihan varmaan on voimatasot kohdillaan. Ettei vain olisi tätä tv-shopin sikspäk-jeesustelua.

Hyvää treeniä ja loppukesää,

QQQQ

vatsat ovat tärkeitä ihan yleisen ryhdin ja keskivartalon kunnossapysymisen kannalta. Lisäksi niiden tekeminen, esim 3x20 sarja 30s-60s palautuksilla ei vie aikaa juurikaan ollenkaan, eli sen jaksaa tehdä vaikka olisi raskaskin treeni pohjilla.

Ei hitto, itse teen 10-12 sarjaa per reenikerta,
reenasin sitten koko kropan taikka puolikkaan.
Useampaan kuin 2 osaan en kroppaa jaakaan.

Elikäs sitten jos jaan vaikka torso/raajat,
niin tuleepi lihaksille tuplamäärä sarjoja,
kun kokonaissarjamäärä on edelleen se 10-12.
+ lämppärit.

Mut ei pirukaan tee 30 sarjaa kovaa.

Toisaalta, en myöskään tee yhtään sarjaa tyyten loppuun, ei sitä vanha enää kestä sellasta.

Sellanen hulkkimainen välimuoto, paitsi lepoa tarttee enemmän, on natulle hyvä.
Kovaa muttei liian kovaa, suht vähän kerrallaan muttei liian vähän, eikä myöskään liian usein.

Keskikroppaa ei voi olla treenaamatta liikaa. Vatsoihin ja selkiin ihan kunnon painot käyttöön ja tekemään myös lyhyttä sarjaa. Joskus voi ilman painoja tehdä, mutta joka kerta esim. 3x20 on aika turhaa.
Samaa lihaa siellä vatsoissakin on ja samalla tavalla ne kehittyy kun muutkin lihat.

Ihan asiaa puhut vatsoista MonkeyS, mutta edelleen:

Vatsat ovat lihas siinä missä muutkin lihakset. Jos esim. alaselän tärkeät tukilihakset voi pitää kunnossa treenaamalla kerran viikossa, voi vatsatkin. Minkä tahansa lihaksen voi treenata niin, ettei se vie aikaa juuri ollenkaan, mutta kehitys onkin sitten toinen juttu.

Sitten vielä yksi näkökulma vatsojen treenaamiseen: miksi vatsoja treenataan usein (melkein aina) niin pitkillä sarjoilla? Itse päässyt ihan ok tuloksiin tekemällä välillä alle 10 toiston sarjoa isolla vastuksella.

Mie teen about 15 sarjaa täysillä per reenikerta ja kyllä riittää.
Liekkö joku 30 sarjaa menee jo kestävyyhommien puolelle....mene ja tiedä :david:

Tarkastelin tuossa omaa treenipäiväkirjaa ja itsellä tulee kovia sarjoja n. 15-19 treeniä kohden. 30 sarjaa tarkoittaisi omalla kohdalla 3 liikkeen lisäystä treeniin.... Juu ei.

Yli 6 sarjaa alkaa olla kestävyysreeniä jo.:D

Mutta joo eipä ole tullut vastaan hullua joka tekisi 30 sarjaa reeniä kohden..

Itse tuppaan tekemään 2-3 liikettä per lihasryhmä joista jokaista 2-3 sarjaa ja lihasryhmiä tulee kerrallaan reenattua 2 useimmiten.
Sitten esim selkääkin, jossa on kuitenkin useampia lihasryhmiä, tulee tehtyä vain kuutisen sarjaa, käsillä jos on oma päivä niin niille tulloo 4-5 sarjaa. En kyllä keksi että mitä iloa olisi tehdä joku lähemmäs 20 sarjaa reenissä..

http://www.geocities.com/elitemadcow1/Dual_Factor_Hypertrophy_Training.doc

Vaikkapa tuossa linkissä on treeniä joka täkäläisten threadinjäsenten mukaan on siis "hirveää överitreenaamista".
Varmasti oikein toteutettuna tehokkaimpia 2-jakoperusteisia treeniohjelmia. Avainsanat: kumulatiivinen rasitus, periodisointi.
JOS joku ei ole vielä lukenut (stickyna treeniasiaa normikehoiluun kyllästyneelle -threadissa), niin suosittelen.

Se kun ei ole ihan niin yksinkertaista että kovaa tekemällä voi AINA korvata määrän. Ne eivät ole toisensa aina ja absoluuttisesti korvaavia vaihtoehtoja. Molemmilla paikkansa. En malta vielä olla quottaamatta erityisen viehättävää pätkää alustuksesta:

"The general layout of the program will be to train upper body twice per week and lower body twice per week (so, we'll be providing double the training stimulus of typical one bodypart per day programs). The workouts will be fairly intense, heavy on free weight compound exercises, lower volume (per workout, and drastically lower volume per bodypart), and higher frequency than normal bodybuilding workouts. (Now, again, this is individual). Some of you won't be able to handle this amount of frequency yet, because your fitness level sucks. Some powerlifters, OLY lifters, and other strength athletes train up to 20 or 30 times each week (and most of them a minimum of 10 times per week) because their fitness level is so high. – If you find this level of frequency is too high, shorten the loading period and lengthen the recovery period, at first. Or, reduce the frequency to training three times per week, on a Mon, Wed, Fri, scheme, etc. – until your preparedness is increased, and your body can handle the frequency.)"

Ja kyllä, nuo treenit MENEE tunnissa läpi. Tehty on.

Viimeksi muokattu:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Kun mä treenaan, niin yleensä teen olkapäille, rinnalle, käsille ja jaloille sellaset 5-6 raskasta sarjaa lämppärien lisäks, MUTTA sillon ku reenataan selkää, ni oksat pois. Mulle yläselälle kevyt reeni on 12-13 raskasta sarjaa, yleensä tulee vetästyy 15-16 ja sillon ku oikeen haluu rankasta selkää ni 20-21 OIKEESTI RASKASTA sarjaa on aika hyvä, siis kaikkien lämppärien lisäks!

Sanottakoon vielä että, en halua kerskailla, mutta viime viikkoina yläselkä on kehittynyt aikasen hurjasti, eikä loppua näy... eikä oo muuten oikeen edes:urjo: olo koskaan noitten reenien jälkeen.

Keskimäärin 20 sarjaa tulee tehtyä treenissä. Se vaihtelee peruskaudella 15 -> 25. Minuuttia ei yksi sarja millään kestä, kun voimaa treenaan. Varmaan jotain 20 s per sarja. Vatsoja treenaan yhtä tiheästi kuin muitakin lihaksia, eli sen kolmisen kertaa viikossa.

Kun mä treenaan, niin yleensä teen olkapäille, rinnalle, käsille ja jaloille sellaset 5-6 raskasta sarjaa lämppärien lisäks, MUTTA sillon ku reenataan selkää, ni oksat pois. Mulle yläselälle kevyt reeni on 12-13 raskasta sarjaa, yleensä tulee vetästyy 15-16 ja sillon ku oikeen haluu rankasta selkää ni 20-21 OIKEESTI RASKASTA sarjaa on aika hyvä, siis kaikkien lämppärien lisäks!

No oot aika kova jätkä jos pystyt vetää 20-21 KOVAA sarjaa selälle, itelle riittää 5-7 KOVAA sarjaa oikein tehtynä (selkä tekee kaiken työn) ja selkä on sellasessa pumpissa että ei enää pysty vetää yhtään sarjaa.

kyllähän tuo 20 kovaa sarjaa selälle kuulostaa pahalta skeidalta JOS ne liikkeet osaa selällä tehdä. 8 alkaa itelläkin olla aika maximi vaikka ois 4-jakonen ohjelma.

kyllähän tuo 20 kovaa sarjaa selälle kuulostaa pahalta skeidalta JOS ne liikkeet osaa selällä tehdä. 8 alkaa itelläkin olla aika maximi vaikka ois 4-jakonen ohjelma.

No ei ne oikeen muuallakaan mulla tunnu ku tuolla selässä, mutta yleensä siis 15 sarjaa. Jotenkin ku mäkin tein ennen sellasii 5-8 sarjan treenejä selälle, ni vaikka tekniikka oli aika hyvä(vaikka itse sanonkin) ni voimatasot vaa perhana junnas paikoillaan, eikä selässä tuntunu merkkiäkään treeneistä seuraavana päivänä, sit kokeilin tehä noita 15 sarjan settejä ja heti alko kehittyy.

En mä tässä yritä mitään skeidaa teille syöttää, tai sanoa et mulla ois joku superselkä joka vaan vaatii kovat reenit. Toisille(siis yleensä) riittää se 5-8 sarjaa, mut ei mulle. Kyllä se vähän epäilystä herätti ku ekan kerran tota vetelin ja reenin jälkeen tuli kelailtuu, et oho! tuli tehtyy reilu 15 sarjaa.
En sit tiiä miks mun ei tarvi reenata läheskää yhtä paljoo noita muita lihaksia...

1, 2, 10 tai 100 sarjaa, se on aina oikein tehty jos siitä ite kehittyy:thumbs: (en kyllä oleta et joku tekis sata sarjaa, mut yritin ny kuullostaa viisaalta... ja epäonnistuin siinä täydellisesti...)

Suositut

Back
Ylös Bottom