Sarjamäärät 2 vs. 3

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Siima
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
4.5.2002
Viestejä
554
Moro!
Sellasta, että mitenkä äijät vetää reenissä, eli ite oon aika pitkälle aina vetäny liikkeitä esim. 3 x 8-12. Massaa siis haetaan.

Kuitenki tuo 3:s sarja on semmone et toistot tippuu aika pahasti, joten kantsisko alkaa käyttämään aina vaan 2 x 8-12 ja sitte vaik lisätä lihakselle yks liike lisää... muistaakseni K.P. sano joskus et 3:s sarja on aika turha (?)
Intensiteettihän tossa 2 -sarjan systeemissä on aika korkee, vai?...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei kai se kolmas sarja vielä "turha" ole, mutta jos tekee samalle lihakselle tarpeeksi paljon eri liikkeitä niin sitten ehkä se kaksi riittänee..
 
Jopa yksi sarja/liike voi riittää tarpeeksi kovin tehtynä. Riippuu tyypistä, treenitavasta ja -taustasta jne., eli jokaisen on löydettävä oma tapansa. Ei näissä hommissa mitään absoluuttisia totuuksia ole, et kasva välttämättä samalla treenitavalla kuin naapurin Jarmo aikoinaan.
 
Teen pääliikkeissä 2 kovaa sarjaa ja apuliikkeissä yhden. Näin ollen siis 4-6 sarjaa yhteensä per lihasryhmä. Tein ennen vähintään 4x3 sarjaa eli neljä liikettä ja kaikissa kolme sarjaa ja tämä nykyinen toimii paremmin.
 
En tiiä mikä on, mutta mulla tulee lihakset kipeemmäksi, jos teen:

2 liikettä per lihas, mutta 4 sarjaa per liike (=8sarjaa yhteensä)

kuin jos teen

4 liikettä per lihas, mutta 2 sarjaa per liike (=8 sarjaa yhteensä)

Kun luulisi, että useammilla liikkeillä treeni on monipuolisempi ja kahdella sarjalla olisi intensiivisempi kuin neljällä.
 
2 kovaa

Itse teen 2 kovaa sarjaa per liike, mutta kunnon lämpösarjat ja joskus loppuun vielä pumppisarja (harvemmin kylläkin)
 
Originally posted by naiskovis
En tiiä mikä on, mutta mulla tulee lihakset kipeemmäksi, jos teen:

2 liikettä per lihas, mutta 4 sarjaa per liike (=8sarjaa yhteensä)

kuin jos teen

4 liikettä per lihas, mutta 2 sarjaa per liike (=8 sarjaa yhteensä)

Kun luulisi, että useammilla liikkeillä treeni on monipuolisempi ja kahdella sarjalla olisi intensiivisempi kuin neljällä.

Joo toi pitääpi hyvin paikkansa myös mun kohdalla eli jos tekee vähemmän sarjoja ja enemmän eri liikkeitä niin tuntuu treeni tehoovan kyllä paremmin! Ja siihen ekaan tietty pari lämppärisarjaa ensin ja muihin ei sit varmaankaan enää tarvii,samasta lihaksestahan on kymysys.
 
Mulla on ollut tapana ottaa 3 kovaa sarjaa per liike! ei tuo ole liialta tuntunut, mutta voisi kyllä kokeilla tuota kahtakin! 3-4liikettä on lihasryhmää kohden..
 
No katos PRKL! Tuli hiukan hätäisesti luettua tuo. Hupsista!!! Juu no se on sitten niin taas että toisilla toimii paremmin se mikä toisilla taas ei toimi ollenkaan!! Vaiko?!
 
Toi kolme sarjaahan tuntuu olevan jokin pyhä määrä, jota kaikki noudattavat kun joskus 60-luvulla kehotettiin tekemään 3 x 8-12 toiston sarjoja.

Jos todella kovaa treenaa, 2 sarjaa on aika hyvä. Eka sarja tietysti se pääsarja ja tokalla sarjalla pystyy hyvin ottamaan nekin loput pois mitä ei ekalla saanut. Mutta kolmatta ei enää oikein yhtä kovaa saa. Tietysti hyvä tapa on tiputtaa siihen kolmanteen sarjaan painoista iso osa pois ja tehdä loppuun pumppisarja hitaille lihassoluille. Itse pidän juuri tästä tavasta, eli aluksi vitun kovaa isoilla painoilla pari sarjaa ja loppuun kevyillä painoilla pumppia.
 
Mulla menee kans yleensä 2 sarjaa/liike. Joskus kolme. Selkää tehdessä ja kyykätessä...
 
esim. 2*10*100kg=2000kg ja 3*10*100kg=3000kg. enemmän nostettua rautaa=suuremmat patit? kyllä ja ei.

itse suosittelisin ns. määräkausien ja tehokausien vuorottelua, mitä joissain threadeissa olen esitellytkin. ensin kovalla määrätreenillä lisätään lihaskokoa aineenvaihdunnan kautta ja sitten tehotreeneillä hermostovaikutusten kautta.

tämä perustuu ihan tavanomaiseen voimaharjoittelun kaavaan ja tuottaa tulosta taatusti myös bodailuun sovellettuna. eräs suuri vaikutin tässä on se muutos. kroppa pirulainen tottuu siihen volyymitreeniin aikanaan ja treenimäärää (kg yht.) on vaikeaa nostaa loputtomiin ilman ylikuntovaaraa. siksipäs annetaan sille välillä turpaan kunnolla tehotreeneillä ja katso, taasen on kehitys taatua :-)

voimatreenaajille tietenkin toimivat paremmin peruskaudella lyhyemmät sarjat, ettei niin tukota. esim. body 2-3*8-12=16-36 toistoa, voima 3-6*5-6=15-36 toistoa.
 
Jos olisi valittava 2 vai 3 sarjaa niin tekisin 3, koska uskon että se kehittää enemmän!!! Teen sitten vaikka yhden liikkeen vähemmän, mutta vähän enemmän sarjoja liikettä kohtaan!!

Tehkää, miten teette, mutta kasvakaa!!
 
Hulkin kanssa aika samaa mieltä että 2 settiä, ei yleensä tee mieli ottaa sarjoja edes sen ekan kovan jälkeen!

Mutta tosta kaavasta 3*10*100kg=3000kg....miten te reenaatte jos teette näin? Jos mä tekisin näin niin 2 ekaa ois ihan turhia settejä ja kolmas vasta kova....voi sen laskee niinkin että: 6*10*50kg=3000kg ja ei varmaan tunnu missään.
 
heh... tai 10*10*30kg=3000kg kans... no eihän se ihan noin mee. ei ne kaks ekaa "löysää" sarjaa turhia olis. lihas kun ei kasva pelkästään sillä, että tehtäis sarjat loppuun asti ja oksennettas päälle. tää tietenkin TUNTUU ns. kovalta treeniltä tietenkin.

lihas kasvaa noilla volyymitreeneillä nimenomaan sen suuren yhteiskilomäärän takia. kuten jo sanoin: vaihtelua välillä määrä<-->teho.

jos otetaan esimerkki: 1.sarja 10*100kg ja jäis pari toistoo varastoon=näennäisen helppo sarja. 2.sarja: 10*100kg 0-1 toistaoa varastoon=kova sarja jo. 3.sarja 10*100kg ehkä viimenen jo autettu...erittäin kova sarja. tossa vaiheessa lihas on tyhjätty huomattavasti paremmin kuin esim. yhdellä tehosarjalla pudotuksineen yms. se sarjan jatkaminen pakkotoistoilla yms. ei siis aina ole ratkaisu, eikä läheskään kaikilla tuo tulosta pitkällä aikavälillä.

onhan noita esimerkkejä kummistakin hyvillä tuloksilla tosin: joku hurja volyymitreeni tyyliin lou ferrigno...ei varmaan ykskään sarja koskaan mennyt ihan loppuun asti. sitten taas vaikka yates tehopuolelta. ei tosin kamalan kauaa pystynyt sitä tekeen, kun meni rikki ja vaihtoi iisimpään leikkiin.

en oo kumpaakaan vastan, päinvastoin! vaihtelun puolesta puhun.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom