Saliohjelma potkunyrkkeilijälle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja setu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En koskaan, ikinä, milloinkaan, laiminlöisi peruskestävyysharjoittelun tärkeyttä. Nuo intervallitreenit on rapakon takana ollu jo pitkään suosiossa ja onhan ne hyviä, mutta ei niitä kannata tehdä ilman peruskuntopohjaa.

Kausijako on avain kamppailulajeihin.

Muistaakseni sanoinkin, että harjoittelua on tapana jakaa kausiin. Voimanhankintahan pitäisi pääasiassa sijoittaa peruskuntokaudelle, koska muuten on turhan jumissa kisojen aikana. Tällöin ei tietenkään tehdä intervalleja, mutta peruskuntoharjoittelua pitäisi tason nostamiseksi olla jopa neljästi viikossa. Yksi ongelma muuten on sekin, että potkunyrkkeily on luonteeltaan laji, jossa on pitkä kisakausi (syyskuusta touko-kesäkuulle), jossa otteluita on epäsäännöllisesti ja ennustamattomin välein. Tämä tarkoittaa joko lyhyttä aikaa vuodesta jolloin voimatasoa voi kehittää tai kisavireen uhraamista voimatasojen nostolle.

Näin on aina tehty, on erinomainen periaate valmennuksessa. Jos "perinteisellä" valmennuksella on saatu aikaan sellaisia kamppailun ihmemiehiä kuin Muhammad Ali, Floyd Mayweather jr., Sugar Ray Leonard, Roy Jones jr. jne. niin kyllä se minulle riittää. En tule ikinä saavuttamaan edes kymmenesosaa heidän kyvyistään, ettekä tule tekään. Raja ei tule vastaan sen takia, että perinteinen valmennusmetodi juoksemisineen jne. olisi jotenkin puutteellinen.

Tämän Timo Immosen johdolla taas ei ole valmennettu tietääkseni ketään menestyvää nyrkkeilijää. En käsitä, miksi minun pitäisi pitää häntä jotenkin erityisen suurena auktoriteettina. En pitäisi vaikka hänen valmennettavansa juoksisivat satasen alle kymmeneen sekuntiin, mitä he eivät edes tee. Kyllä ensin pitää olla tuloksia ja sitten vasta kannattaa ruveta väittämään että tämä metodi on parempi kuin joku toinen.

Olivatko mainutut huippunimet niin hyviä perinteisistä treenimenetelmistä johtuen vai niistä huolimatta?

Olettaen, että he noudattivat samoja perinteisiä treenimenetelmiä kuin muutkin aikanaan niin mikä heistä teki mestareita muiden sijaan?

Tässä on varsinkin nykyään selkeästi kahta koulukuntaa: toisten lenkkeilee, toiset ei. Molemmilla tavoilla saadaan varmasti tuloksia, jos hommat tehdään tunnollisesti.

Eikö sitä sellaisia osa-alueita kannata treenata eniten joissa heikkouksia. Mitä järkeä juosta hullun tavalla jos kunto kestää erät ilman sippaamista. Silloin voi panostaa vaikka voimanhankintaan. Jos voimaa on ja kunto ei kestä niin silloin kannattaa tähdätä juoksulenkkeihin. Monta eri tyyliä voi tehdä mestarin, mutta jos ajatellaan ottelijoita maailman huipulta, niin jokaisella on helkkarinmoinen kunto ja voimataso sarjaansa todella kova. Yksi asia on varma. Ilman kovaa fysiikkaa ei maailmalla pärjää painilajeissa. Emelianenkokin juoksee varmaan yli kolmetonnia cooperissa, ottaa yli 180 kg penkistä, teknisesti taitava ja erittäin räjähtävä. Millä tyylillä sellaset ominaisuudet saavuttaa on jokaisen oma asia mutta kun ne ovat saavutettu on varmasti kova tekijä.

Mä jätin jossain välin lenkkeilyt pois, ja pyöräilyn myös. Tein lähinnä vain laji- ja voimaharjoittelua. Ajattelin niinkuin nämä lukuisat jenkkiopukset silloinkin kertoi: turha tehdä pitkiä kestävyyslenkkejä, koska lajin vaatimukset on ihan erit. Tähän uskoin itsekin ja lopuksi se kostautui ja pahasti.

Mulla ei jäänyt kamppailu-urasta muuta kerrottavaa ku varoittelua ja nyt oon jo vuosia eläny täysin romahtaneen aerobisen kunnon kanssa, jota yritän vaivalloisesti parantaa.

Olen itse ihan samoilla linjoilla kuin nuo vanhat tekijät, jotka kehottavat tekemään niitä pitkiä lenkkejä. Vuosien kokemuksella ja mestareiden luomisella, he kyllä ovat tienneet, mitä tekevät.

Ehkä lajikohtainen kestävyysharjoittelu olisi vielä parempi, mutta se on niin paljon hankalampi toteuttaa kuin lenkkeily. Lenkillä syke on helppo pitää oikealla tasolla pitkän aikaa.

Kamppailu-urheilu vaatii niin kestävyys- kuin nopeuskestävyysharjoittelua. Tyylisuunta vaan näyttää olevan se, että pyritään niin lajinomaiseen suoritukseen, että peruskestävyysharjoittelu jää pois ja se ei ole mielestäni ollenkaan oikea suunta.

Eikö sitä sellaisia osa-alueita kannata treenata eniten joissa heikkouksia. Mitä järkeä juosta hullun tavalla jos kunto kestää erät ilman sippaamista. Silloin voi panostaa vaikka voimanhankintaan.

Niin, jos. Saattaa vain olla aika vähissä ne ottelijat joilla kunto kestää pelkällä isoilla painoilla tehdyllä voimaharjoittelulla. Kestävyysharjoitteita on pakko tehdä että kunto kestäisi. Harjoittelun voi tietysti toteuttaa muutenkin kuin juoksemalla, mutta jotenkin se peruskunto on hankittava ja piste.

Yksi asia on varma. Ilman kovaa fysiikkaa ei maailmalla pärjää painilajeissa. Emelianenkokin juoksee varmaan yli kolmetonnia cooperissa, ottaa yli 180 kg penkistä, teknisesti taitava ja erittäin räjähtävä.

Jaa, ettei pärjää painilajeissa. Varmaan se on niin. Ilman kovaa voimatasoa ei pärjää myöskään voimanostossa ja ilman hyvää harjakättä ei pärjää curlingissa, mutta kumpikaan niistä ei ole potkunyrkkeilyä sen enempää kuin painilajitkaan. Emilianenkot (Fedor tai Alex) eivät kumpikaan ole potkunyrkkeilijöitä, joten heidän treenejään on nyt turha vetää tähän.

Jos joku ihmettelee, mitä nyrkkeilijät sitten kuuluvat asiaan, niin nyrkkeilyn vaatimukset taas ovat suht lähellä potkunyrkkeilyä, joskaan eivät identtiset. Lähinnä jalkoja treenataan potkiksessa enemmän erilaisilla loikilla, pompuilla yms.

Olivatko mainutut huippunimet niin hyviä perinteisistä treenimenetelmistä johtuen vai niistä huolimatta?

Ainakin Floyd Mayweather jr. on ihan nykyään aktiivina(tai siis leikisti eläkkeellä) otteleva. Floydin treeneistä olen lukenut ring-lehdestä herran itsensä kertomana ja hänen ex-valmentajansa Mayweather seniorin kertomana. Kummassakin on painotettu juoksemista ja omalla painolla tehtävien kuntopiirien tärkeyttä. Varmasti Mayweather on saattanut punttiakin nostella kun on painosarjaansa vuosien varrella kasvattanut uusien haasteiden saamiseksi, mutta juoksemista hän ei ole lopettanut missään. Mayweatherhan oli vielä paljon ylivoimaisempi pienemmissä sarjoissa.

Miksette te voi vaan uskoa,että se lenkkeily on potkikseen aika kova juttu, vaikkei se olekkaan niin siistiä kuin puntit. Voittehan te ottaa sinne lenkkipolulle vaikka Tapoutin paidan ja Gaspin housut, niin on uskottavuus kunnossa.

Niin, jos. Saattaa vain olla aika vähissä ne ottelijat joilla kunto kestää pelkällä isoilla painoilla tehdyllä voimaharjoittelulla. Kestävyysharjoitteita on pakko tehdä että kunto kestäisi. Harjoittelun voi tietysti toteuttaa muutenkin kuin juoksemalla, mutta jotenkin se peruskunto on hankittava ja piste.

Jaa, ettei pärjää painilajeissa. Varmaan se on niin. Ilman kovaa voimatasoa ei pärjää myöskään voimanostossa ja ilman hyvää harjakättä ei pärjää curlingissa, mutta kumpikaan niistä ei ole potkunyrkkeilyä sen enempää kuin painilajitkaan. Emilianenkot (Fedor tai Alex) eivät kumpikaan ole potkunyrkkeilijöitä, joten heidän treenejään on nyt turha vetää tähän.

Jos joku ihmettelee, mitä nyrkkeilijät sitten kuuluvat asiaan, niin nyrkkeilyn vaatimukset taas ovat suht lähellä potkunyrkkeilyä, joskaan eivät identtiset. Lähinnä jalkoja treenataan potkiksessa enemmän erilaisilla loikilla, pompuilla yms.

Joo mulla lukihäiriö ja kommentoin lähinnä vapaaottelijan näkökulmasta ja painijan. On täysin totta että harvemmin se kunto on liian hyvä. Niin kuin joku takavuosien mestarinyrkkeilijä sanoi, että hän ei saanut koskaan kuntoaan muuten kovalle tasolle kuin juoksemalla. Se on vaan niin tylsää puurtamista, että se jos joku erottaa tositreenarin kuntoilijasta. Kyllä jokainen hyippunyrkkeilijä joka tosissaan lajinsa ottaa juoksee lähes päivittäin pitkän lenkin. Ainakin ne jotka tunnen.

Punttikin kuuluu mielestäni huippu-urheilijan (nyrkkeilijän) treeniin mutta se on aika marginaalista treeniä se. Mitä raskaampiin ukkoihin mennään niin ilman punttia tuskin pärjää. Näkeehän sen K1: ssä. Hari vs. Overeem muuten oli hyvä osoitus kun toinen on saanut voimaa niin vaikeaa se on pysäyttää heikomman ottelijan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Avoin sarja pitää ymmärtää poikkeukseksi. Silloin kannattaa tietenkin olla vastustajaa isompi ja vahvempi. Normaalisarjoissa, joihin kuuluu ehkä 98% ottelijoista, painon lisäminen johtaa painoluokan nousuun. Tällöin vastaan tulee luonnostaan yhtä isoja ja vahvoja vastustajia, jotka ovat voineet käyttää lajitreeniin sen ajan, mitä itse on joutunut käyttämään kasvamiseen. Sen takia painoluokkaa ei kannata ilman päteviä syitä nostaa.

mikä tilanne sinulla on? Vietätkö peruskuntokautta vai kisakautta? Ja millä tasolla kilpailemisessa/harjoittelussa olet?

Ajattelin alotella tässä peruskuntokautta ja viettää sitä suurimman osan kesästä, sillä siinä minulla on suurimpia puutteita. Tällä hetkellä harjoittelen lajia 5-6 kertaa viikossa ja siihen lisäksi muutama oheisharjoittelu (punttis, lenkki tai palloilu).

No minä tekisin tuossa tilanteessa joko 3 tai 4 lenkkiä viikkoon. Tai ehkä vaihdellen niin että vuoroviikoin 3 ja 4. Tai yhden lenkin neljästä voi korvata palloilulla.

Lenkkien pituus 40-60 minuuttia. Osa lenkeistä voi olla palauttavia 40-minuuttisia vähän alemmalla sykkeellä jos lajitreeni edellisenä iltana on ollut kova. Paljon yli 60min lenkkejä ei juuri kannata juosta koska matsit ovat kuitenkin vain 3x2min, joten mitään maratoonarin suorituskykyä ei tarvita ja lisäksi liiallinen kestävyysharjoittelu hidastaa.

Kuitenkin kehotan taas kerran kysymään oman valmentajan mielipidettä ja antamaan sille enemmän painoa kuin minun neuvoilleni. Hän kuitenkin tietää, mitä kaikkea teette treeneissä ja kuinka paljon niitä on milloinkin säädetty minkäkin ominaisuuden kehittämiseksi. Useinhan on tapana muuttaa harjoittelua kohti pidempiä ja rauhallisempia suorituksia kesäaikaan.

Juoksuharjoittelu voi olla tosi puuduttavaa ja itse hoidan homman niin että: Juoksen suht kovalla sykkeellä 3-5min sitten kävellä löntystelen 1-2min ja taas uudestaan. Ja olen huomannut kyllä selvän hyödyn juoksuharjoittelusta. Noita 3-5min pätkiä vedän maksimissaan 10 kertaa, fiiliksen mukaan.

Niin ja minulla lajina vapaaottelu/lukkopaini....teen kerran viikkoon perus punttitreeninkin mutta uskoisin juoksusta olevan enemmän hyötyä lajia ajatellen. että sellainen mielipide

no jaa kyllähän se auttaa siinä mielessä että jaksaa sitten vedellä niitä kovempia peruskuntoreenejä. Mutta aina kannattaa mennä sen mukaan mikä toimii parhaiten. If it ain't broke don't fix it :)

suositelkaapa jonkinlaista saliohjelmaa.olen nyt 4 vuotta treenannut pelkästää punttia, ja 4 kuukautta potkunyrkkeilyä.tavoitteena olisi tällä hetkellä ylläpitää saamiani voimia/lihaksia ja samalla myös hieman läskiä tiputtaa.miksei myös kasvattaa voimia.tarkoituksena ei ole lähteä kisailemaan kummassakaan lajissa(ainakaan vielä).ti to su on potkistreenit ja ma ke pe olen ruukannut käydä salilla tekemässä ihan perus 3jakoista mutta nyt voisi jo vaihtaa saliohjelmaa kun nykyinen kuiten painottuu massanhankintaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom