Saliohjelma Golfarille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ODB-86
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Morjesta päivää.

Uusi jäsen täällä vaikka useat vuodet on tullut stalkattu tätä boardia.

Ois tarkoitus kehittää itselleen golfia kehittävä saliohjelma. 3-4 vuotta tullut käytyä salilla aktiivisesti(3-4 krt viikossa) ja jonkin verran lenkkeilyä siihen päälle. Mitään hirveitä rautoja ei ole koskaan tullut nostettua, enkä isoa lihasmassaa välttämättä haluakkaan. Lähinä vinkkejä, mitä liikkeitä golfarin kannattaisin tehdä? Lisää mittaa lyöntehin! Vaikka omassa pelissä paras puoli juuri on pitkät lyönnit :) (draivi keskiarvo 250m) Tasoitus: 4,5 (ollut joskus junnuna 2,5) Mutta tiedän, että palloa voi lyödä vielä reilusti pidemmälle ;). Millä liikkeillä voisi saada mailanpään nopeutta lisää swingiin?

Omat mitat: 75kg/177cm
Joitain tuloksia, niin tiedätte vähän missä mennään. Penkki: 120kg, Leukoja vastaotteella +22, Leveä myötäote +16
Kyykky: arviolta 120kg(ei maximi kokeiluja), Mave 155kg.

"Saliohjelma" tällä hetkellä about tällanen:

1.
Rinta (penkki,vinopena,flyerit,dipit)
Yläselkä (Leuat, Ylätalja/alatalja -eri tangoilla)
Vatsat
Etureidet (laitteessa)

2.
Kyykky
Hauis (leuat*lisäpainoilla, käsipainoilla/tangolla)
Alaselkä (nousut *lisäpainoilla)
Pohkeet
Vatsat

3.
Kyljet
Mave
Vatsat
Rinta
Pohkeet

4.
Mahdollinen neljäs kerta/viikossa teen satunnaisesti liikkeitä, joihin riittää vielä puhtia.

Vinkkejä golfareilta (ja muilta!) Ei muutakun reenaamaan ja ens kesänä pallo lentä entistä pidemmälle :puntti: :rock:

Morjesta päivää....
...Vinkkejä golfareilta (ja muilta!) Ei muutakun reenaamaan ja ens kesänä pallo lentä entistä pidemmälle :puntti: :rock:

Vaikken mistään mitään tiedäkkään, mutta on semmonen kutina perseesessä, että sali hommat eivät hyödytä tai hyöty on sitten kovin marginaalista... Luulen, että golfissa on jostain aivan muusta kyse kuin siitä kenellä on eniten voimaa. Tosin hyvä perus kunto voi olla tarpeellinen.

Edit: tai sitten unohtakaa mitä sanoin, en minä tiedä...

Juu kyllä! tekniikastahan se suurimmaksi osaksi on kiinni tiedetään! :) ja jos golfaisitte, niin ehkä tosta mun händäristä sen tietäisitte, että tiedän sen ;)

Nopeutta käsiin/keskivartaloon??? mutta millä konstein :) ihan hyvä yleiskuntohan tässä on ku cooperissa menee +3000 ja rautaaki nousee jonkin verran tällaseks hiirulaiseksi :)

Uskon kyllä että tuplasinkkutasoitukseen pääsee ilmankin salitreeniä. Itse lähtisin varmaan vahvistamaan keskivartaloa ja kehittämään kestävyyttä.

Nyt vaan älytön maksimivoimareeni päälle, joka lajissa ykkösiä. Sitten vaan muutaman vuoden päästä niin saatanan kova isku siihen pieneen valkoseen palloon..
Toisaalta saatan olla väärässäkin, en nimittäin tiedä mikä on "händäri".

Golfin lajisuoritteisiin en ole kamalasti paneutunut, mutta se verran uskallan lajianalyysia arvioida, että väärällä voimaharjoittelulla tehdään paljonkin hallaa golfin suoritteisiin, jos ei huomioida lajisuoritteelle ominaista herkkyyttä.

Perus - ja maksimivoimaa miehessä näyttäisi olevan rutkasti, joten luulen, että parhaan kehityksen saat swingiin.....ylläri ylläri.....Harjoittelemalla paljon swingiä oikeellisin ohjein. Ja tämä ohje pätee, oli sitä voimaa tai. Mitä elitistempi swingaaja kyseessä, niin sitä enemmän voi hakea tukiharjoitteita spesifiin lajisuoritukseen.

Itse hakisin golfin peluun syytekijöiksi muitakin motivaation lähteitä kuin pelkän pitkän swingin lyömisen.

Pudzihan lyö palloa toista kilometriä..Jos pelissä on parasta vaan pitkät lyönnit, niin pitäis hakata vaan varmaan rangella..

Ehkä tuosta saa hieman väärän kuvan, että tarkoitus on vaan ja ainoastaan lyödä mahdollisimman pitkälle palloa. Ei kyse ole siitä. Golfissa on kyse enimmäkseen tarkkuudesta, MUTTA fakta on se että nykypäivän golfissa todella suuressa roolissa on lyöntien(lähinä draivien) pituus.

Toivottavasti tänne muutama golfarikin tulisi antamaan asiallisia vinkkejä :) kiitos jo niille muutamille.

Nää "mitä seuraavaksi saliohjelma aku-ankalle" -läski-sali-siat..voi pysyä muualla ;)

Kuka on pudzi ? :wtf:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ite pelailen nollan tasotuksella ja ekana tota lukiessa tuli mieleen, että etkö muuta paikkaa keksinyt neuvoa kysyä. Ei millään pahalla, mutta ei ehkä se suosituin harrastus jäsenistön keskuudessa.

MUTTA joka tapauksessa, täältä pari tour tipsiä: Puhtaasti golfia ajatellen tärkein osa kropasta on sen keskiosa eli suoria ja vinoja vatsoja sekä kylkiä tekemään. Esim. rotaatiolaite, jossa yläkroppa pysyy paikallaan ja jalkoja kierretään puolelta toiselle, on erittäin swingin omainen liike. Muuta pumppailua pidän (edelleen nimenomaan pelkästään golfia ajatellen) lähes turhana. Tietysti perusta on hyvä pitää kondiksessa, mutta siihen riittää yksi kerta viikossa perusliikkeitä suosien.

Allekirjoittaneen salihommat ovat vieneet mennessään, mutta kuntopallon heittelyn olen räjähtävyyden säilyttämiseksi harjoitusohjelmassa pitänyt. Sopiva seinä jostain ja sitä paukuttamaan heittämällä palloa räjähtävästi pään yli etu- ja takaperin, rinnan edestä sekä molemmilta sivuilta. Eli räjähtävävyyden perusideana on pitää toistot lyhyinä (n. 4-6) ja palautuksen pitkinä (n. 3-4min). Jos ei aiempaa kokemusta niin parin kilon pallo on aluksi varmasti riittävä.

Juu ei toi tiger woodsi näytä ainakaa miltää puntilta, eiköhän se oo enemmä siitä tekniikasta kii

Nyt on kyllä mennyt i_willillä ja monella muullakin tietämättömyyden sormi ymmärtämättömyyden suuhun (korvaan?).

Tiger pystyy säännönmukaisesti 300/300 suoritukseen eli pukkaa penkistä 300 paunaa ja draivaa palloa 300 jaardia. Siis aina. Luulenpa että tämän palstan vakilukijoista tuohon ei pysty kukaan. Ei kukaan. Suomesta toki löytyy muutama isokokoinen pituuslyöntikisaaja kuten Janos Uotila jotka tuon tempun tekevät, mutta tavallinen punttijamppa ei vaan yksinkertaisesti lyö palloa 300 jaardia. Ei sen puoleen, ei sitä 300 paunaakaan kaikki pukkaa...

Tiger pystyy säännönmukaisesti 300/300 suoritukseen eli pukkaa penkistä 300 paunaa ja draivaa palloa 300 jaardia. Siis aina. Luulenpa että tämän palstan vakilukijoista tuohon ei pysty kukaan. Ei kukaan.

Et puhunut väyläosumista mitään, joten ei toi oo temppu eikä mikään. Ja ihan vinkkinä, ei Tigerikaan saa jokasta lyöntiään väylälle.

Juu eihän tää ehkä se ihan oikein paikka ole tollast kysyä, mutta aattelin et muutama punttigolfarikin joukosta löytyy :rock:

Tigerista sen verran, että on kyllä melkosessa tikissä :rock: ja varmasti kova panemaan :puntti: (ei kokemusta tigerin panemisista hehe, oli pakko ettei tule joku kuittaa) :)

Lisää vinkkejä vaan!! btw, Tigerin kaltasia vahvaniskoja rupee olee ammattigolfissa harvakseltaan. Täytyyhän siinä hyvässä kunnossa kaikinpuolin olla jos on keskiarvon yläpuolella Nba:n kuntotesteissä ;)

Oon lätkinyt golfia toista vuosikymmentä ja 2000-luvun alussa aloitin riehumaan ja mölyämään salilla ja mulle ei ole, esim. HSTn tai 5x5 kaltaisten ohjelmien suorittaminen saleilussa, tuottanut mitään ongelmia mun golfin kanssa. Ehkä rungon treenaus (core training) vois olla se juttu, jos miettii golf-swingiä.

Kunhan erotat lajiharjoittelun, aerobisen ja fysiikan kehittämisen eri päiville, olisi mun neuvo. Salin jälkeinen rangeharjoittelu sai mut miettimään range-automaatin uudelleen muokkausta monet kertaa. Kädet ja jalat tärräs ku naisilla muovinen virkistys-työkalu piirongissa konsanaan. Mä oon itse innostunut nyt joogasta, kun se "vahvistaa" ja venyttää kehoa brosyyrin mukaan. Ans kattoo millanen Monty-swingi mulla ens kesänä onkaan.

Juu ei toi tiger woodsi näytä ainakaa miltää puntilta, eiköhän se oo enemmä siitä tekniikasta kii

Kyl se on ku vertaa niihin muihin. Käsivarret ja just keskivatalo on muita niitä kavereita kookkaammat. Lisäks itte oon huomannu että tissit ottaa vastaan jos alkaa olee isot ( tai siis oli ) :)

Mitähä seuraavaks? reeniohjelma aku ankalle? ....

Joo.. Tai sit mahdollisesti joku miljoonas "miltä mun rinta&hauis -ohjelma näyttää?" threadi..

Mun mielestä on erittäin asianmukainen kysymys. Tiger on todella kovassa tikissä, kuten muutama posti ylempänä onkin jo mainittu. Tiger tais olla itseasiassa golffari joka herätti muun golfmaailman fyysisen kunnon ja voiman merkitykseen lajissa. Tuleva maailmanlistan ykkönen Lee Westwood pelas Tigerin kanssa aikoinaan kovassa helteessä ja meinas saada lämpöhalvauksen. Tiikerillä ei ollu vielä vierähtänyt edes hikipisara otsalle. Ei sillä, että hikipisaralla olis mitään tekemistä voiman kanssa, mutta rautainen peruskunto yhdistettynä voimaan hallita tällänen swingi..

Janos Uotilan nimi heitettiinkin ilmoille. Janos taitaa kuulua johonkin SATS-tiimiin ja treenaa paljon punttia. Tossa Janoksen ajatuksia keväältä 2009. Viimeisimpiä kuulumisia voi tsekkailla Janoksen blogista Golfpisteessä.

Itsellä ollu ohjelmassa normisettien lisäksi jonkin verran raakoja rinnallevetoja. Ei oo ihan hukkaan menny. Ainakaan oman fiiliksen mukaan.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Golffareille vinkkejä:

- Venyttele!
- Venyttele!

Siis liikkuvuus on pirun tärkeä. Rautakanki ei pysty palloa swingaamaan.

Se sitten mitä voimapuoleen tulee, niin jalkaosastolla se nopeus mailanpäähän tuodaan. Jos haluat mäiskiä vaan käsillä ja hartioilla, niin senkun treenaa ylävartaloa samalla kiroten kun peli ei kulje.
"You have to dig it from the ground", sanoi muuan Ben Hogan.
Tuosta näkyy hyvin mistä on kyse:
http://www.youtube.com/watch?v=UDR1EuclMvo

edit: Mutta siis en tosiaankaan kuitenkaan tarkota että kädet saa olla spagettia...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom