Salikammo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jenski
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En ainakaan löytänyt äkkiseltään tästä trediä, niin ajattelinpa uskaltautua aloittamaan uuden!

Elikkä olen tämmöinen täysi-ikäisyyden nurkilla oleva nuori nainen, joka kovasti yrittää aloittaa saliharrastastusta ja se salille lähteminen onnistuukin joskus ihan hyvillä mielin (ja treenikin), mutta sitten tulee se mutta. Joskus se lähteminen tyssää jo ihan siihen, kun on kotona vaihtamassa vaatteita ja ajatukset on tyyliin tällasia: "en mä voi lähtee, kaikki kattoo vaan, et mitä toi tuolla noloilee."

Tähän ehkä liittyy se, että asun pienellä paikkakunnalla ja täällä on pieni ja tiivis sali, jossa suurin osa porukasta tuntee tai tietää toisensa ja se jotenkin pysäyttää minut, että jos siellä on joku tuttu ja sitten se vaan minua sitten selän takana moittii. Ja tähän kammoon liittyy myös ihan liikkeitä mistä pelot suurimmaksi osaksi tulee ja ne on kyykky, SJMV ja penkki.
Kyykkyä ja SJMVtä olen joskus harjoitellut, kun olen poikaystävän kanssa kahdestaan ja hänkin sanoo että osaisin senkin tosi hyvin tehhä, jos vaan tekisin, mutta se stoppi tulee jos hänen lisäkseen siellä on kukaan muu. Penkin olen luvannu harjoitella sitten, kun pääsen näistä kammoista ja toivon mukaan viimeistään kesällä.

Ja mun tarkoitus ei toki ollut vaan vuodattaa täällä tätä minun tarinaa vaan ehkä hakea kanssaeläjiä, joilla on tai on ehkä ollut samanlaisia tuntemuksia ja ihan yleisesti neuvoja tähän, miten tästä vois päästä eroon. Ei nimittäin minusta tai varmaan minun poilaystävästäkään kauhean kivaa, kun tekis kovasti mieli salille, mutta yhtäkkiä itkenkin sängynlaidalla, kun en uskalla lähteä.

++ Ei tarvitse sitten tulla sanomaan, että oon vaan laiska tai seliseli, ei johdu niistä, vaan nyt tarvittais oikeesti vähän apua. Kiitoksia jo etukäteen, jos joku saa minun epämääräisestä selityksestä selvää ja vaivautuu vielä vastaamaankin! :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jos käyt poikaystäväsi kanssa samalla salilla (oletettavasti kaveri on jonkun aikaa treenannut), niin reippaasti pyydät häntä opastamaan. Harvemmin salilla nyt nuoria tyttöjä jotenkin halveksuttavasti katellaan, jollei nyt ihan "ihqoumaigaad!!!"-meiningillä mennä.
Vasta-alkajat pelkäävät yleensä ihan turhaan, että kaikki katsoo ja arvostelee. Yleensä porukka keskittyy ihan omiin tekemisiinsä.

Sekaan vaan! :)

Kaippa jokaisella saliuraansa aloittelevalla on ajatuksia että "kaikki kattoo ja kyttää mitä teen". Ne katoo kokemuksen myötä eikä enään kiinnosta vaikka joku katsoisikin. Totuuskin on kuitenkin se, että moni siellä reenaa itseään varten eikä ole tullut katsomaan muiden treeniä. Ei sitä kannata jotain jättää tekemättä sen vuoksi, että joku katsoo. Nuo pelot johtuvat vain epävarmuudesta ja haihtuvat kokemuksen myötä :) Ajattele myös että mitä sitten vaikka joku katsoisikin. Ja mistä sinä sen tiedät katsooko se sua halveksivasti, että "treenaapa tuo urpolla tavalla". Vai katsooko se että onpa tuolla tytöllä kauniit kasvot, tai vaikka hiukset.

Itse tulee monesti katseltua ehkä ihmisiä, mutta ajatukset on ihan muualla ja siinä omassa treenissä. Harva sitä jaksaa lattiaa katsella. Niskakin siinä kipeytyy.

Tuskin ne muut sinusta selän takana juoruavat. Ihmismieli tuppaa keskittymään oman navan tuijotteluun, harvemmin kukaan muiden tekemeisiä jaksaa miettiä ellei siihen ole jotain erityisen painavaa syytä.

Itselläkin jäi uudessa kaupungissa noin kuukauden treenin jälkeen muutamat treenit välistä. Myöhemmin olen kyllä huomannut että ei siellä oikeastaan ketään kiinnosta. Paitsi yksi kaveri, joka tuli ystävällisesti neuvomaan ja puheskelemaan.
Ihan rohkeasti vaan treenaamaan!

.. ja monasti vaikein treeni on se ensimmäinen, että pääsee itsensä yli ja ALOITTAA. Rohkeesti vaan. Kuten ylläolevat epäsuorasti sanoivat, et sinä se maailman tärkein ihminen siellä ole, ne touhuaa omiaan. Jotkut ehkä katselevat, tai ajattelevat jotain, mutta so? Itse sitä peilikuvaasi iltaisin katselet, ja kysyt että "miksi en tänäänkään aloittanu"..

Siellä käymisessä on se hyvä puoli, että jos menee ihan ketuiksi, sieltä voi sitten pysyä pois, mutta oot jo ison askeleen saanut kun tempaiset sen alkuun. Kaikki sitä jostain aloittaa. Rohkeesti sekaan vaan.

Osa ihmisistä on aina valmis auttamaan treeniliikkeiden oikean tekniikan opastamisessa tuntemattomillekkin, kunhan siihen ei tmene niin kauan että omat lämmöt lähtevät.
Osa aloittelijoista myös uskaltaa kysyä kokeneemmilta miten kyseinen liike pitäisi tehdä. Silloin tällöin kun nämä kohtaavat sali toimii niin kuin pitäisi.

Luurit korvilla ja putkinäkö päällä treenavat luulevat olevansa jotenkin parempia kuin muut, silti harvoin ovat sitä edes treenien tuottamissa tuloksissa, yleisempää juuri näillä viimeisen päälle fiksatuilla fitness prinsessoilla.

Itse autan aina, kunhan tajutaan ettei kesken sarjan tulla häiritsemään, sanon tarvittaessa, että odota että saan tämän setin valmiiksi, niin jelppaan.

Paskat siellä kukaan kato tai naureskele. Jokainen niistä isoista ja vahvoistakin on joskus ollut ihan vitun kuistilla siitä mitä siellä pitäisi tehdä ja ihan varmasti muistavat senkin ajan. Se on vaan vaihe joka (valitettavasti) kuuluu suurimman osan elämään. Ja todennäköisesti et edes ole ihan kuistilla, ainakaan ton tekstin perusteella. Treenaamaan vaan nyt hus hus :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Luurit korvilla ja putkinäkö päällä treenavat luulevat olevansa jotenkin parempia kuin muut

Voi huokaus. Kerrotko nyt vielä, miten tarkalleen erotellaan ihmiset, jotka keskittyvät omaan treeniinsä/ovat omissa ajatuksissaan ja samalla kuuntelevat kuulokkeista musiikkia niistä jotka ovat vain putkinäköisiä mulqquja? Enpä olisi suoraan sanottuna koskaan uskonut, että siitäkin, kun musiikit korvilla, voi joku kanssatreenaaja ilmeisesti nähdä vaivaa.

Ja vastauksena aiheen aloittajalle, kuten huomasit, vaivannäön eri variaatiot ovat loputtomat. Ainoa oikea, ja mahdollinen ratkaisu on siis vain olla välittämättä. Not a single fuck was given that day -asenne päälle ja salille. Keskity omaan juttuun. Jokainen meistä on joskus aloittanut. Ei sun myöskään tarvitse opetella noita kaikkia kerralla, pikkuhiljaa :)

Neuvoa voi ja saa kysyä muilta, kunhan ei nyt ihan kesken sarjan, ja koko treenin ajan. Itse ainakin autan tosi mielellään, jos vain voin.

Luurit korvilla ja putkinäkö päällä treenavat luulevat olevansa jotenkin parempia kuin muut...
Hah, vuoden vitsi :face: En edes kuuntele napeista salilla itse musiikkia, mutta silti aivan naurettava väitös :D

Vinkkinä, että joku saattaa tykätä rokista. Toinen taas iskelmästä. Samaan aikaan niitä ei voi soittaa.

Zone-sarja -42%
Mailmalla treenatessa osalla saleista on jopa korvanappikielto, ovat ehkä osittain turvallisuusriski ja jotkut yrittäjät ovat noissa asioissa todella tarkkoja.
Kukaan ei myöskään tule kyselemään apua ihmiseltä jolla molemmissa korvissa napit ja välttelee katsekontaktia, usein eivät myöskään tervehdi, vaikka salilla nähdään 150 kertaa vuodessa.

Mailmalla treenatessa osalla saleista on jopa korvanappikielto, ovat ehkä osittain turvallisuusriski ja jotkut yrittäjät ovat noissa asioissa todella tarkkoja.
Kukaan ei myöskään tule kyselemään apua ihmiseltä jolla molemmissa korvissa napit ja välttelee katsekontaktia, usein eivät myöskään tervehdi, vaikka salilla nähdään 150 kertaa vuodessa.

Miten se liittyy esim. omaan treeniini Suomessa? Toistaiseksi jopa maailmalla on osunut kohdalle vain sellaisia saleja, joissa saa omaa musiikkia kuunnella, joten en nyt ymmärrä pointtiasi. Jos joskus reissussa tulee moinen sali vastaan, niin enköhän siitä musiikittomasta treenikerrasta selviydy, vaikken sitä nyt jo etukäteen 'harjoittele'. Tsygällä ajaessa en kuulokkeita käytä, koska ei ole turvallista. Golfkentälläkään ei se ole järkevää. Omalla salilla eivät esim. painot sillä tavalla ilmassa lentele, että kokoajan tarvisi kuulolla olla.

Ja tuohon, että kukaan ei tule kyselemään jeesiä ja/tai ota muuten kontaktia, josko kuuntelee kuulokkeista musiikkia, niin ei ole totta. Ja siis ihan kertakaikkisen käsittämätön argumentti muutenkin. Enhän mä siellä salilla minään laiteopastajana ole, vaikka toki tosiaan jeesaan kysyttäessä.

Osa ihmisistä on aina valmis auttamaan treeniliikkeiden oikean tekniikan opastamisessa tuntemattomillekkin, kunhan siihen ei tmene niin kauan että omat lämmöt lähtevät.
Osa aloittelijoista myös uskaltaa kysyä kokeneemmilta miten kyseinen liike pitäisi tehdä. Silloin tällöin kun nämä kohtaavat sali toimii niin kuin pitäisi.

Luurit korvilla ja putkinäkö päällä treenavat luulevat olevansa jotenkin parempia kuin muut, silti harvoin ovat sitä edes treenien tuottamissa tuloksissa, yleisempää juuri näillä viimeisen päälle fiksatuilla fitness prinsessoilla.

Itse autan aina, kunhan tajutaan ettei kesken sarjan tulla häiritsemään, sanon tarvittaessa, että odota että saan tämän setin valmiiksi, niin jelppaan.

:lol2: Nyt se korkki kiinni...

Enivei, salikammo on oikeasti hämmentävän yleistä; ilmeisesti siinä heijastuu omat epävarmuudet kehonsa suhteen, epäonnistumisen ja sosiaaliset kanssakäymisen pelko ja toki median asettamat paineet. Kuitenkin näin 22 treenivuoden jälkeen on tullut vastaan vain yksi sali jossa oli jonkinlainen kyräilymentaliteetti ja sekin on jo nurin. Yleensä ihmiset ovat varsin otettuja jos heiltä kysytään neuvoa ja auttavat mielellään - eikä salilla kytätä toisia, siellä treenataan. Viimeisen kahden vuoden aikana nuorten sali-innostus on räjähtänyt käsiin ja salit ovat kattoa myöden täynnä nuoria vasta-alkajia...siinä jengissä on aika vaikea näyttää urpolta.

Ohhoh mitä väitteitä. Ite kuuntelen aina musiikkia treenatessa, saan siitä lisäpotkua. Ja siitä huolimatta vaikka napit korvalla, niin jotenki ihmeen kaupalla onnistun aina moikkaamaan kanssa treenaajia. Jestas sentään...

Ja aiheeseen, ei siellä salilla muiden ajatuksista tartte välittää. Jos joku oikeasti kattoo siellä kieroon aloittelevia treenaajia, niin vika löytyy sieltä katsojan silmien takaa. Ja niistä ei todellakaan kannata välittää, jättää omaan arvoonsa moiset. Tsemppii treeneihin!

Jännitätkö muitakin "esiintymistilanteita" vai onko tuo jännitys pelkästään salitreeniin liittyvää?

Mulla on ollut vähän samoja fiiliksiä aikoinaan. Mä jännitän tosi paljon kaikenlaisia esiintymistilanteita ja olen huomannut, että samalla kun olen tottunut esiintymään, on myös salille meno ollut aina vain helpompaa. Siihen jännitykseen tottuu ja siitä pääsee pikkuhiljaa eroon, kun treenistä alkaa tulla rutiinia.

Hyvin postattu, postaappa joku muu!

Ei vaan, laita ämyrit korville ettei tarvi kuunnella muiden akkojen länkytystä. Sun ajatus keskittyy hyvään biisiin ja nenän edessä odottavaan kyykkytankoon johon et haluaisi koskea tikullakaan, mutta jostain kumman syystä löydät itsesi asettelemasta tankoa hartioille, just siihen oikeaan kohtaan ;)

Naisten maailma voi joskus olla melko raaka.

Kyllä se napit korvilla kuurona urpoilu salilla vaan on tyhmän näköistä, sori vaan kaikille jotka sitä harrastaa.
Vielä urpomman näköistä on kun joku spottaa toista vaikka penkissä ja molemmilla on napit korvissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom