Saliharjoittelu + pitemmän matkan juoksu (palautusjuomat?)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja potus55
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ensimmäistä viestiä tänne foorumille laittelemassa... Eli laitampa tähän samaan viestiin pari kysymystä, jotka ovat askarruttaneet mieltä:

Olen käynyt kuntosalilla nyt n. 3kk ~2 kertaa viikossa. Tuon lisäksi harrastan juoksua ja pidän siitä paljon. Tavoitteena olisikin juosta nyt 22.5 puolimaraton (oulun terwamaratonissa), joten juoksu on tullut treenattua nyt vähän enemmän: 3-4 kertaa viikossa 8-16 km suhteellisen rauhalliseen tahtiin (mitä nyt välillä pieniä vauhtipyrähdyksiä). Mietinkin että miten tälläinen aerobinen ja salitreeni sopivat yhteen? Aloitin salitreenin lihasmassan kasvattamiseksi (olin melko siima) ja voimaakin on tullut nyt 3kk:n aikana lisää. Nyt sain kuitenkin päähäni käydä tuon puolimaratonin juoksemassa ja onkin alkanut huolettaa, että syökö tuo pitkän matkan juoksun harjoittelu liikaa lihasmassaani? Pääasiassa katabolia pelottaa. Miten olette itse yhdistäneet mahdolliset sali- ja aerobiset treenit? Tarkoituksena olisi siis vieläkin kasvattaa lihasmassaa, mutta haluan myös harrastaa juoksua.

Toinen kysymykseni koskee palautusjuomia. Eli olen tosiaan miettinyt pääasiassa tuon katabolian välttämiseksi ja lihasmassan lisäämiseksi, että alkaisin käyttämään jotain palkkaria/ravintolisiä. Kokemusta ei vaan juurikaan palautusjuomista löydy, nyt siis mennään ihan perus runsaalla syömisellä. Eli minkälaista palautusjuomaa suosittelisitte? Olisi hyvä jos sama juoma kävisi juoksu- ja salitreenien jälkeeseen tankkaukseen (nyt olen banaania yms. naukkaillut reenien jälkeen) ja olisi edullista. Kriteerinä siis edullisuus, enkä haluaisi kovin monenlaisia jauheita alkaa kerralla ostelemaan, kun tämä opiskelijan budjetti nyt on vähän mitä on :D

Eli neuvoja kehiin! Niin pituutta löytyy se 186 cm ja painoa ~83 kg.

Moi!

Itsekkin juoksua ja punttiä yhdistelevänä muutamia huomioita.

* Isot painot jalkareenistä pois. Pieniä painoja ja paljon toistoja ~ 15. Iso lihakset jaloissa eivät ole eduksi juostessa. Jalkoja on kuitenkin hyvä reenata.
* Venyttele ennen lenkkiä n. 15 sek ja jälkeen pitempään ~60 sek
* Puntin jälkeen vedän pelkkää Hera Proteiinia ja syön noin. 30min-1h jälkeenpäin vasta kiinteetä. Lenkin jälkeen voi joukkoon pistää hiilareitakin. Esitankkaukseen käy Malto. Molempia saa sopuhintaan netistä
* Venyttele lisää
* Juoksua kannattaa rytmitellä sykkeen mukaan esim. Päivä 1 pitkä lenkki >150 syke ja tunti-vartti ja päivä3 lyhyt lenkki syke <155 ja max 45 min. Näin tulee reenattuu myös vauhtikestävyyttä. Puolikkaalle ei tartte reenata ylipitkiä ~20 lenkkejä. Se vetää taas jalat tukkoon pitkäks aikaa ja ihan turhaan. Maratoni on asia erikseen.
* Puntinjälkeenkin voi vetää kevyitä lenkkejä n. 40 alle 140 sykkeellä. Auttaa palautumaan ja polttelee rasvaa. Muista kunnon tankkaus ennen sessiota.

Tsemppiä reeneihin!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom