Saisiko olla supersarjoja?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tästäkin asiasta on jo varmaan keskusteltu kyllästymiseen saakka, mutta henk.kohtaisesti kunnioitan supersarjoja henkeen ja vereen, joten palaanpa tämänpäiväiseen jalkareeniin!

Lämmittelin aluksi kuntopyörällä 5 min, jonka jälkeen pientä venyttelyä. Ja sit ei muuta kun asiaan.. Aluksi pari lämppärisarjaa reisiojennusta ja loitontajaa, jonka jälkeen alkoi matka helvetin porteille:curs:

reisiojennusta 20 toistoa, 20 s. tauko ja perään 20 toistoa hack-kyykkyä n.50-60% painoilla!
.
5 min. palautusta
.
.
Painoa hieman lisää
.
Hack-kyykkyä 18 toistoa, 20 s. tauko ja perään reisiojennusta 15 toistoa, eli molemmat sarjat täysillä loppuun saakka!
.
Ja tämän jälkeen:urjo:
Ja matka jatkui vielä tämänkin jälkeen reisikoukistuksilla ja pohkeilla!

Löysin tämän ohjelman vanhasta Flex-lehdestä, jossa kehuttiin liikkeen toimivuutta ja tavoite tässä on saada jalat mielettömään pumppiin...Tässä on hieman käytetty omaa sovellusta

Ihan hyvä tapa saada maitohapot liikkeelle varmasti, muttei kovin optimaalinen tapa kasvattaa lihasta. Kannattais muuten katsella vähän sanakirjaa tuon sigun suhteen :rolleyes:

Eikös se "supersarja" tarkoita Weiderin oppien mukaan yleensä sitä, että treenataan samassa treenissä vuoron perään tietty lihasryhmä ja sen "vastavaikuttajalihakset"? Esim. rinta ja selkä vuorotellen, hauis ja ojentajat vuorotellen, etu- ja takareidet vuorotellen..? Tuolle treenityylille, jossa jatketaan samaa lihasryhmää heti sarjan perään jollakin toisella liikkeellä, oli joku oma typerä nimensä.

Kyllä supersarjat oli siinä vanhassa "Weiderin menetelmä" -kirjasessa tosiaan vastakkaisten lihaksien, kuten hauis/ojentaja, treenaamista peräkkäin.

Mun muistaakseni Marko "tietää kaiken" Savolainen kertoi "Supermassa"-teoksessa, että supersarja voi tarkoittaa kumpaakin noista tavoista.

etukäteisväsytys?

Originally posted by astro
etukäteisväsytys?

Etukäteisväsytyksessä ei treenata ensimmäistä liikettä täysillä, vaan ainoastaan sen verran että lihas ei oo ihan 100% tikissä mennessä pääliikkeeseen.

joten se se ei ole.

Originally posted by Keisari
Etukäteisväsytyksessä ei treenata ensimmäistä liikettä täysillä, vaan ainoastaan sen verran että lihas ei oo ihan 100% tikissä mennessä pääliikkeeseen.

joten se se ei ole.
Mä kun oon ton taas ymmärtänyt sillä, että etukäteisväsytys olisi kovaa tehtävä apuliike ilman varsinaista päälikkettä. Ehkä paras (ja toimivin) esimerkki olisi reisiojennus ennen kyykkyä tai prässiä.

Originally posted by Tomi
Mä kun oon ton taas ymmärtänyt sillä, että etukäteisväsytys olisi kovaa tehtävä apuliike ilman varsinaista päälikkettä. Ehkä paras (ja toimivin) esimerkki olisi reisiojennus ennen kyykkyä tai prässiä.

Oon ollut elämässäni aika hemmetin monta kertaa väärässä, mutta oman muistini mukaan etukäteisväsytyksellä tarkoitetaan esim. tilannetta, jossa ensin tehdään pienehköillä painoilla ristikkäistaljassa rintaa ja mennään sen jälkeen suoraan tekemään penkkiä täysillä.

Noista supereista vielä. Eli tehdäänkö esim tasapenkki vaikka 3x10 ja sit perään vaikka kulmasoutu 3x10 ja sit taas rintaliike ja perään selkäliike? Vai tehdäänkö vain yksi sarja tasapenkkiä ja heti perään yksi sarja kulmasoutua... toivottavasti tosta nyt jotain selvää saa;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Keisari
Oon ollut elämässäni aika hemmetin monta kertaa väärässä, mutta oman muistini mukaan etukäteisväsytyksellä tarkoitetaan esim. tilannetta, jossa ensin tehdään pienehköillä painoilla ristikkäistaljassa rintaa ja mennään sen jälkeen suoraan tekemään penkkiä täysillä.

Ja lisäksi vielä että muistaakseni idea etukäteisväsytyksessä on se että epäsuorasti työskentelevät lihakset väsytetään jotta varsinainen liike kohdistuisi treenattavaan lihakseen... ?

eli tässä tapauksessa tuo talja-penkki systeemi ei ois järkevää koska tarkoituksena olisi väsyttää ojentajat jotta varsinainen liike kohdistuisi rintaan...

Tuolla vippipuolella muistaakseni joku pähkäili että dominoiko Tomilla kädet selkätreenissä... Eli jos hauis on kehityksessä selkää edellä niin hauiksen etukäteisväsytys vois olla järkevää selkätreenin yhteydessä...

Originally posted by Sami78
Noista supereista vielä. Eli tehdäänkö esim tasapenkki vaikka 3x10 ja sit perään vaikka kulmasoutu 3x10 ja sit taas rintaliike ja perään selkäliike? Vai tehdäänkö vain yksi sarja tasapenkkiä ja heti perään yksi sarja kulmasoutua... toivottavasti tosta nyt jotain selvää saa;)

Tehdään siis 1 sarja esim. rintaa ja sit perään 1 sarja selkää :) Siihen lepo ja sit uudestaan, vaikkapa 3 x 10-15 molemmille. Sit uudet liikkeet tai kotiin salilta tms.

Tuolla supersarja systeemillä vai mikä onkaan niin saa uskomatton pumpin ja kädet paskaksi(hyvä asia).
Itse teen joka toinen viikko supersarjan hauis/ojentajille

ekaksi kunnon lämmittelyt ja sitten....
3x10 hauis käsipainoilla ja dippi
3x10 hauis tangolla ja ojentajat taljassa
3x10 hauis ristitaljassa yläkautta( en tiedä oikeaa nimeä tälle liikkeelle) ja ranskalainen tangolla selin maaten.

Sarjojen välissä n.1,30-2 min palautus
Mutta kuitenkin sillain, että esim. kun hauis on tehty käsipainoilla heti tehdään dippi perään ja sitten vasta tuo palautus.

Nuo kun tekee niin kyllä on mahtava olo! :whip:

Originally posted by possu

eli tässä tapauksessa tuo talja-penkki systeemi ei ois järkevää koska tarkoituksena olisi väsyttää ojentajat jotta varsinainen liike kohdistuisi rintaan...

Paitti että, yleensä jengillä, kuten myös minulla väsähtää esim. penassa ojentajat ennen tissejä, jolloin tuo ristitaljaväsytys toimii juuri oikealla tavalla. Jos on jannulla taas botnee enemmän ojentajissa, ni sitten dipin kautta penkille.

...koska tarkoituksena olisi väsyttää ojentajat jotta varsinainen liike kohdistuisi rintaan...

Jos tekisit tollein niin ojentajat väsyisi heti alkuunsa eikä rinnassa tuntuisi mitään...

Tuosta etukäteisväsytyksestä sen verran, että mä tein joskus olkapääpäivänä ensin vipunostot taljassa ihan loppuun ja sitten seuraava liike olikin pystypunnerrus mitä joutu tekemään aivan naurettavilla painoilla.. mutta kyllä meni hyvin perille!:thumbs:

Ja lisäksi vielä että muistaakseni idea etukäteisväsytyksessä on se että epäsuorasti työskentelevät lihakset väsytetään jotta varsinainen liike kohdistuisi treenattavaan lihakseen... ?
Voi hyvä :david: ...

Kuinka tämä sama väärinkäsitys voi toistua tälläkin palstalla parin kuukauden välein, vaikka etukäteisväsytyksen perusidean tajuaminen ei edellytä mitään muuta kuin vanhaa kunnon maalaisjärkeä.

Jos teet sarjan hauista ennen selkätreeniä etukäteisväsytät hauislihaksen, jolloin joudut käyttämään selkätreenissä normaalia pienempiä painoja koska väsynyt hauislihas on tässä heikoin lenkki. Näin ollen sarja loppuu silloin kun hauis on tuusan nuuskana, mutta selkä vielä todennäköisesti jaksaisi paljon pidempään. Eli etukäteisväsyttämällä hauislihas kohdistuu pääliike paremmin hauislihakseen. Selkä tekee tässä tapauksessa tavallista vähemmän työtä, eli jää melko lailla treenaamatta.

Originally posted by paistijauheliha
Tuosta etukäteisväsytyksestä sen verran, että mä tein joskus olkapääpäivänä ensin vipunostot taljassa ihan loppuun ja sitten seuraava liike olikin pystypunnerrus mitä joutu tekemään aivan naurettavilla painoilla.. mutta kyllä meni hyvin perille!:thumbs:

Minä teen tuota samaa edelleen. Ensin 2-3 sarjaa vipareita, sarjat loppuun asti lyhyillä palautuksilla, joskus vielä pudotussarja höysteeksi viimeisessä sarjassa. Sitten heti perään pystypunnerrusta Smithissä 2-3 sarjaa. Aluksi joutui tiputtamaan pp:n sarjapainoja, mutta nyt ollaan jo rikottu vanhat sarjaennätykset. Tuntuma on loistava, ojentajat eivät hyydy ennen olkapäitä ja olkapäät kasvavat.

Originally posted by Hulkki
Voi hyvä :david: ...

Kuinka tämä sama väärinkäsitys voi toistua tälläkin palstalla parin kuukauden välein, vaikka etukäteisväsytyksen perusidean tajuaminen ei edellytä mitään muuta kuin vanhaa kunnon maalaisjärkeä.

Jos teet sarjan hauista ennen selkätreeniä etukäteisväsytät hauislihaksen, jolloin joudut käyttämään selkätreenissä normaalia pienempiä painoja koska väsynyt hauislihas on tässä heikoin lenkki. Näin ollen sarja loppuu silloin kun hauis on tuusan nuuskana, mutta selkä vielä todennäköisesti jaksaisi paljon pidempään. Eli etukäteisväsyttämällä hauislihas kohdistuu pääliike paremmin hauislihakseen. Selkä tekee tässä tapauksessa tavallista vähemmän työtä, eli jää melko lailla treenaamatta.

Eiköhän nämä kaikki ole etukäteisväsytystä? Vai onko tämä terminologia kiveen kirjoitettuna Pariisissa heti sen metrin mitan vieressä?

Suositut

Back
Ylös Bottom