Sairaanhoitajien vaatimukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronny11
  • Aloitettu Aloitettu
Kyse onkin siinä, ettei saisi ollenkaan lakkoilla?

No voi nyyh, siitähän tässä olikin kyse. Yksi hyvä puoli tässä hoitsujen palkkojen järjettömässä nostamisessa on. Tästä lähtien jos joutuu menemään kunnalliselle hoitoon niin hoidon on oltava parempaa, nopeampaa ja ennenkaikkea ystävällisempää. Ja hoitsujen on oltava ammattitaitoisempia. Ja onneksi kiirettä ei heillä enää ole.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikös se homma ole jotenkin näin:

Lakko + suojatyö = paluu lakon jälkeen töihin
Irtisanoutuminen + no suojatyötä <> paluu samaan duuniin
 
Hoitajien kaikki työtaistelukeinot voi tolla määrittelyllä väittää "kiristykseksi". Kyse onkin siinä, ettei saisi ollenkaan lakkoilla?

Kyllä, kaikenlainen työtaistelu on kiristämistä. Tehyllä näyttää tällä hetkellä olevan myös laillinen oikeus työtaisteluunsa. Milään selityksillä ja vastuun lykkäämisillä ei kuitenkaan päästä eroon siitä tosiseikasta, että te hoitajatte pyritte kaikin keinoin saamaan aikaan tilanteen, jossa potilaille koituu mahdollisimman paljon haittaa.

Pitäkää minun puolestani työtaistelunne, mutta lopettakaa akkamainen lässytys työnantajan vastuusta ja myöntäkää että se riittävän hoidon puutteessa kuoleva potilas on teidän vastuullanne. Ei kuntatyönantajan, Kataisen tai hallituksen.
 
Jos olet työtön, niin olet edelleen vastuussa entisellä työpaikallasi sattuvista asioista? Enpä usko. Vaikken todellakaan ole kovin tunteeton ihminen, niin uskon silti olevani edelleenkin vain töissä sairaalassa tai jos olen irtisanoutunut niin en ole töissä. Se on hyvin yksinkertaista. Tuon muutenkin ajatuksissani töitä kotiini ja se on ihan tarpeeksi minulle. En todellakaan halua, ette olen yötä päivää vastuussa potilaista, joiden hoitoon en ole koskaan edes millään tavalla osallistunut.

Jos taas esimerkiksi nyt vietän vapaa aikaani illalla kotona ja olisin ottanut vaikka muutaman oluen tässä iltaa viettäessäni. Sitten kävisikin niin, että töistä soitetaan ja sanotaan, että tarvittaisiin välittömästi töihin, koska ovista on tullut vaikka esimerkiksi jokin kolaripotilas henki hievärsissä (emme päivystä kotona, vaan sairaalassa on yksi päivystysryhmä mutta jos heillä onkin jo leikkauspöydällä toinen potilas). En pääse lähtemään, koska olenkin hieman huppelissa. Onko tämä potilaan mahdollinen hengen menetys minun vasuullani? Ei ole! En ole työvuorossa. Mutta samoin työssä olevat yrittävät parhaansa mukaan revetä kahteen paikkaan samaan aikaan. Nämä asiat eivät ole helpoimpia ratkaistavia mutta täysin realistisia tilanteita sattua.

Tätä työtaistelua ei ole myöskään mitenkään rajattu kriittisille osastoille. Se on edelleenkin rajoitettu sairaanhoitopiireihin ja siellä oleviin joihinkin sairaaloihin. Se on ollut ihan henkilön oma asia onko nimensä kirjoittanut ja täysin sattuman varaista miltä osastoilta nämä hoitajat ovat. Omalta osastoltani ainakin 90% on kirjoittanut (leikkuri), samoin teholta ja synnäriltä, mutta myös monelta muulta osastolta. "Omasta" sairaalastani on aika korkea prosentti mukana tässä hoitajia (kaikilta osastoilta). Se on silti vain sattuman kauppaa. On halunnut lähteä mukaan tähän ja on ollut lopen kyllästynyt aikaisempiin toimiin.
 
Mielestäni potilaiden turvallisuuteen voisi vaikuttaa esim. jättämällä päivystyksen, tehon ja synnytykset työtaistelutoimien ulkopuolelle, kuten esim. lääkärilakossa meneteltiin. Näkisin kyseisen menettelytavan potilasturvallisuutta lisäävänä seikkana.

Jos oikein muistan, niin lääkärit eivät lakkoilleet noin. He olivat vuorotelleen lakossa. Nyt kirurgit, vähän ajan päästä esim. anestesialääkärit ja kolmantena röntgenlääkärit. Esim. yhtään traumaa ei voi oikein leikata jos röntgen on kiinni. Mutta en tosiaan ole aivan sata varma tästä tavasta. Muistelisin vain näin. Kyllä se lääkärisen lakko kovasti kuitenkin vaikutti ja silloin muistaakseni myös puhuivat joukkoirtisanoutumisesta. Lääkäreillä se vain riittää, että hieman uhkaa. Hoitajien on tehtävä konkreettisesti jotakin, että joku edes huomaa, että olet olemassa.
 
Jos olet työtön, niin olet edelleen vastuussa entisellä työpaikallasi sattuvista asioista? Enpä usko. Vaikken todellakaan ole kovin tunteeton ihminen, niin uskon silti olevani edelleenkin vain töissä sairaalassa tai jos olen irtisanoutunut niin en ole töissä. Se on hyvin yksinkertaista.

Eiköhän se vastuu lähde siitä hetkestä kun olet päättänyt osallistumalla joukkoirtisanoutumiseen tukea toimintaa, jonka tarkoitus on painostaa työnantajaa uhkaamalla viattomien ihmisten terveyttä.

Laillistahan tuo tuntuu olevan, joten jos oikeasti et koe asiasta tunnontuskia ja uskot etteivät nyt irtisanoutuvat hoitajat ole ihmisistä vastuussa niin hyvä sinulle.
 
Jos oikein muistan, niin lääkärit eivät lakkoilleet noin. He olivat vuorotelleen lakossa. Nyt kirurgit, vähän ajan päästä esim. anestesialääkärit ja kolmantena röntgenlääkärit. Esim. yhtään traumaa ei voi oikein leikata jos röntgen on kiinni. Mutta en tosiaan ole aivan sata varma tästä tavasta. Muistelisin vain näin. Kyllä se lääkärisen lakko kovasti kuitenkin vaikutti ja silloin muistaakseni myös puhuivat joukkoirtisanoutumisesta. Lääkäreillä se vain riittää, että hieman uhkaa. Hoitajien on tehtävä konkreettisesti jotakin, että joku edes huomaa, että olet olemassa.

Lääkärilakko ei kai koskettanut kriittisimpiä toimintoja ollenkaan. Lisäksi lääkärit saivat noin 10% korotuksen ja tuo korotus tuli maksamaan vain murto-osan hoitajien nyt vaatimista korotuksista. Silti lääkärit olivat lakossa kuukausitolkulla.
 
Käsittääkseni tällä neuvottelukierroksella lääkäreillä nousi palkka 17%. Tästä ei ollut mitään mutinoita vaikka menee sieltä samasta kunnan tilipussista. Omasta puolestani lääkärit saavat rahansa pitää, ei ole kyse siitä. Kunhan vain mainitsen tämän. 17% heidän palkassaan ei ole mikään pikkuinen summa.
 
Mielestäni potilaiden turvallisuuteen voisi vaikuttaa esim. jättämällä päivystyksen, tehon ja synnytykset työtaistelutoimien ulkopuolelle, kuten esim. lääkärilakossa meneteltiin. Näkisin kyseisen menettelytavan potilasturvallisuutta lisäävänä seikkana.

Tätä olen minäkin yrittänyt tuoda esiin, ei vain ole kelvannut käytännössä kenellekään. Varmasti oltaisiin saatu "oleellista haittaa" kuntatyöantajalla aihetuettua ilman kriittisten toimien sulkemistakin.

Mutta sama se on mitä minä tähän aiheeseen enää sanon, kukaan ei huomaa muuta kuin sanan VALTIONVELKA, mistä jossai kohtaa on tullut mainittua.

Että Jambo, ei muutakun sauna päälle vaan, kerätään porukka kasaan ja ruvetaan vääntämään. :kippis1:
 
Jos olet työtön, niin olet edelleen vastuussa entisellä työpaikallasi sattuvista asioista? Enpä usko. Vaikken todellakaan ole kovin tunteeton ihminen, niin uskon silti olevani edelleenkin vain töissä sairaalassa tai jos olen irtisanoutunut niin en ole töissä. Se on hyvin yksinkertaista.

Mikäs se sellainen irtisanoutuminen on, joka voi joku Laitinen-Pesola nimikirjoituksellaan perua?
Kyseessähän on työtaistelutoimi eikä oikea irtisanoutuminen.

Minä olen niin tyhmä, että minä en ymmärrä miten samaan aikaan voi huutaa, että kuolkaa paskat ja en todellakaan ole näillä näkymin töissä jha vastuussa mistään 20.11 ja toisella suulla vastaavasti huutaa, että mun paikkaa ei saa laittaa hakuun.
Osaisiko joku avata tätä logiikkaa?
 
VALTIONVELKA! ;) No ei vaine, ei väännetä enää tästä...
Nyt ei auta kuin odotella ja toivoa että siellä joku kompromissi saadaan aikaiseksi. Sauna päälle vaan :kippis1:
 
Käsittääkseni tällä neuvottelukierroksella lääkäreillä nousi palkka 17%. Tästä ei ollut mitään mutinoita vaikka menee sieltä samasta kunnan tilipussista. Omasta puolestani lääkärit saavat rahansa pitää, ei ole kyse siitä. Kunhan vain mainitsen tämän. 17% heidän palkassaan ei ole mikään pikkuinen summa.
Niin, että tuota 17% nousi sitten vai palkatko?
Kunnallisen lääkärien virkaehtosopimuksen sopimuskorotukset ja samapalkkaisuuden edistämistoimenpideohjelma nostavat palkkakustannuksia sopimuskauden aikana keskimäärin noin 11 %, sairaanhoitopiireissä kuitenkin keskimäärin noin 12 % erikoismaksuluokan loppumisesta johtuvan ylimääräisen korvauserän vuoksi

Sopimuskauden korotukset nostavat palkkoja vuonna 2008 keskimäärin 5,3 % ja vuonna 2009 keskimäärin 3,3 % edellisen vuoden vuosikeskiarvioon verrattuna.

http://www.kuntatyonantajat.fi/inde...D42419DD5DCF&tabletarget=data_1&laytmp=kt2006
Tietysti jos tehyllä tai iltiksellä on jotain luotettavampaa tilastoa pistää niin otan mielelläni vastaan. Lääkärisopimus luettavissa tarkemmin oikealla olevasta linkistä.
 
Palomiehet päättävät, että pitää saada pirusti rahaa tai he irtisanoutuvat ja antavat talojen palaa. Mutta työantaja ei saa palkata heidän tilalleen ketään. Eli palomiehet antoivat tasan kaksi vaihtoehtoa. Pirusti rahaa tai taloja palaa. Onko palomiehet osavastuussa palavista taloista/kuolleista ihmisistä ja löytyisikö Tehyläisiltä ymmärrystä, kun pikkuriston koti on tulessa? Tai vaikka teidän oma koti. Odotatte palomiehiä palavan talon yläkerrassa lapsi sylissä, mutta sitten muistattekin, etteivät he tule, kun he päättivät irtisanoutua. Vieläkö riittäisi ymmärrystä?
Okei, tämä oli hypoteettinen olettamus mutta silti.
 
Käsittääkseni tällä neuvottelukierroksella lääkäreillä nousi palkka 17%. Tästä ei ollut mitään mutinoita vaikka menee sieltä samasta kunnan tilipussista. Omasta puolestani lääkärit saavat rahansa pitää, ei ole kyse siitä. Kunhan vain mainitsen tämän. 17% heidän palkassaan ei ole mikään pikkuinen summa.
Samaan aikaan toisaalla:
Lääkäriliitto sanoi:
Suomen Lääkäriliiton valtuuskunta hyväksyi perjantaina 21. syyskuuta 2007 lääkärien uuden kunnallisen virkaehtosopimuksen äänestyksen jälkeen. Uusi lääkärisopimus on yleisen virka- ja työehtosopimuksen mukainen. Korotusten yhteismäärä sopimuskaudella on 10,7 prosenttia. Sopimus tulee voimaan 1. lokakuuta 2007.
http://www.laakariliitto.fi/uutiset/tiedote.html?opcode=show/news_id=1606/news_db=web_sll2005/type=2

Ja sama työnantajan näkökulmasta:
Kunnallinen työmarkkinalaitos sanoi:
Kunnalliseen lääkärien virkaehtosopimukseen 2007-2009 sisältyvien sopimuskorotusten ja samapalkkaisuuserien kustannusvaikutus on sopimuskaudella keskimäärin noin 11 %. Sairaanhoitopiireissä kustannusvaikutus on noin 12 %, sillä erikoismaksuluokkajärjestelmän loppuminen korvataan sairaanhoitopiirien lääkäreille ylimääräisellä paikallisella erällä.
Huomatkaa kiintoisana yksityiskohtana lekureiden "10,7 %" ja työnantajan "noin 11 %". - ja Maulukan "17 %". Kukin omasta näkökulmastaan.

Ja kyseinen virkaehtosopimus löytyy tuolta:
www.kuntatyonantajat.fi/files/E1D60BB3980E48998CB918102D4E9166 -
 
Samaa settiä kuin hoitsujen ulkomaillepaon, hoitoalan opiskelijoiden vähentymisen, hoitajien eläke"katastrofin" ja "palkkakuopan" kanssa. Heitellään ilmaan kaikenlaisia argumentteja ja toivotaan etteivät ihmiset selvitä niiden todenperäisyyttä. Hyvin on toiminut tähän mennessä, esim. monet työkaverit ovat ihan varmoja että hoitajat loppuvat kohta kun joutuvat raatamaan nälkäpalkalla 60 tunnin viikkoja hengenvaarallisissa tissä.
 
Samaan aikaan toisaalla:

http://www.laakariliitto.fi/uutiset/tiedote.html?opcode=show/news_id=1606/news_db=web_sll2005/type=2

Ja sama työnantajan näkökulmasta:

Huomatkaa kiintoisana yksityiskohtana lekureiden "10,7 %" ja työnantajan "noin 11 %". - ja Maulukan "17 %". Kukin omasta näkökulmastaan.

Tuo lisä taidettiin tosiaan jakaa lääkärikunnan sisällä siten, että erikoistuville lääkäreille tulisi keskimäärin sellainen 17% jonkun kolmiportaisen systeemin kautta, muille sitten reilusti alle 10% keskiarvon ollen tuo 11%. Maulukka (TEHY-apinoiden yleiseen tapaan) vaan päätti ilmoittaa suurimman mahdollisen luvun vääristelytarkoituksessa. Sama kun hoitajien palkkoja ilmoitetaan vailla mitään lisiä ja pari sataa alaspäin "pyöristettynä". :0:
 
sivis sanoi:
Siis mitä helvettiä?? Mistä lähtien vapaassa ja demokraattisessa maassa ei muka saa jättää sairaita ja avuttomia kuolemaan, jos oma työtaistelu sitä kerran vaatii? Camoon, vittu oikeesti hei hallitus.

Koitatteko muka siis niinQU väittää, että jollain keskosilla olis muka oikeus elämään? Siis ennemmin kuin päivät pitkät pelkkää pullaa kahvikopissa mussuttavalla ylipainoisella, elämäänsä vittuuntuneella, keski-ikäisellä Kyllikillä, on oikeus kiukutella?!? Sehän vaan haluais kerrankin hieman jännitystä omaan oranvanpyöräänsä. Kyllä sen puolesta nyt ainakin muutaman pahasti ruhjoutuneen rattijuopon vois antaa kuolla. Sitä paitsi pitäis siihen 2 500€ / kk nälkäpalkkaan jo pikkuhiljaa saada edes jonkunlaista inflaatiotarkistusta. Että nyt jotenkin pärjäis.

Paskat. :curs: Mä ainakin lähden Ruotsiin. Ketkä on mukana?!?!!?!:
 
Tuo lisä taidettiin tosiaan jakaa lääkärikunnan sisällä siten, että erikoistuville lääkäreille tulisi keskimäärin sellainen 17% jonkun kolmiportaisen systeemin kautta, muille sitten reilusti alle 10% keskiarvon ollen tuo 11%. Maulukka (TEHY-apinoiden yleiseen tapaan) vaan päätti ilmoittaa suurimman mahdollisen luvun vääristelytarkoituksessa. Sama kun hoitajien palkkoja ilmoitetaan vailla mitään lisiä ja pari sataa alaspäin "pyöristettynä". :0:

Ihan sama on ilmeisesti miten tähän ketjuun kirjoittaa. Yritin nimen omaa sanoa, että käsittääkseni ja joitakin lieventäviä sanoja, jotten kuulostisi kovin riitaa haastavalta (olen suurimmaksi osaksi pyrkinyt siihen omissa kirjoituksissani). Ei se 17% silti väärin ollut. Samoin täällä on hoitajien palkoista puhuttu aina suurimmilla prosenteilla ja lisien kanssa. Ei noissa lääkärienkään palkoissa lisiä olla otettu huomioon. Ei ymmärtääkseni viime aikoina tähän kukaan ole lääkärien lisällistä palkkaa laittanut. Niin kuin ei ehkä kuulukkaan. Samoin he kuluttavat omaa aikaansa sairaalassa päivystäen. Oma pointtini kuitenkin aisiassa oli, että lääkärien palkat ovat olleet vuosien saatossa isommassa nousujohteisessa suunnassa eikä siitä monikaan ole sanonut juuta eikä jaata. Mutta itse olen sitä mieltä, että saavat rahansa toki pitää.

Kiitos kuitenkin apina-nimittelyistä ym.

Ja tokihan kirjoituksissa tulee esille se kummalta puolelta asiaa kastsoo. Itse kun ainakin otan tämän asian kovin henkilökohtaisesti koska se itseäni aika paljon liikuttaa. Mutta samoinhan omat mielipiteet tulee esille myös siellä toisella puolella. Jos nyt joku viitsii näitä kirjoituksia taaksepäin katsoa niin eiköhän tätä propagandaa ole kuunneltu ihan joka puolelta. Ihan kuin "hoitajat" olisivat jokin kummallinen lahko. Edelleenkään en ainakaan itse hauku joka viestissä kuinka paskoja ja laiskoja kaikki muissa töissä olevat ovat. Mitä hiton väliä sitten on jos joku laiska mitään tekvmätön hoitaja itsensä irtisanoo. Näiden puheiden perusteella kun 90% hoitajista ryystää kavia kahvihuoneessa eikä tee mitään. Itse näen kahvihuoneen yleensä tullessani ja lähtiessäni töistä...enkä juo kahvia :)

Minä olen niin tyhmä, että minä en ymmärrä miten samaan aikaan voi huutaa, että kuolkaa paskat ja en todellakaan ole näillä näkymin töissä jha vastuussa mistään 20.11 ja toisella suulla vastaavasti huutaa, että mun paikkaa ei saa laittaa hakuun.
Osaisiko joku avata tätä logiikkaa?

Henkilökohtaisesti mulle on aivan sama vaikka hakevatkin paikalleni uutta työntekijää. eikä osastollani moni muukaan kuulemani mukaan siitä ole rutissut. En kertaakaan siis ole karjunut kumpaakaan noista väitteistäsi. Toki olen huolissani monestakin asiasta asian tiimoilta. Omaan perheeseeni kuuluu myös sairaita ihmisisä ja muutama rasskaana oleva. Mutta turha tästä on vääntää. Jos yksi sanoo jotakin niin se on yleisesti kaikkien hoitajien suusta.
 
Back
Ylös Bottom