Sairaanhoitajien vaatimukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronny11
  • Aloitettu Aloitettu
Meidän osastolla kahvin keittää tarvittaessa kuka vaan siivojasta lääkäriin eli lasketaan kaikkien palkkaa!

Papereiden pyörittämistä varten taas on ne mainitut osastonsihteerit, jotka minusta tekevät töitä ehkä kaikkein intensiivisimmin. Palkka heillä on hoitajia huonompi, joten lasketaan sitä sitten entisestään!

Se ei ole niin helppoa arvioida tuota työpanoksen suuruutta, varsinkaan jos ei ole edes tietoa siitä mistä kellekkin maksetaan. Antaisitte jo niiden konekirjoittajien ja sihteerien olla rauhassa, ei ne kuulu TeHyyn eikä ole mitään korotuksia nyt vaatimassa.

Mihin ihmeeseen se hoitajien aika sitten tuhraantuu? Hoitajia kun nyt todistetusti on paljon enemmän per hoidettava, kuin esim. Ruotsissa?

Kertokaa joku, joka asiasta enemmän tiedätte. Täällä on selitetty, että Ruotsissa siihen lukuun ei lasketa niitä ja näitä työntekijöitä, eikai siihen Suomessakaan sihteereitä ja siivoojia lasketa?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mihin ihmeeseen se hoitajien aika sitten tuhraantuu? Hoitajia kun nyt todistetusti on paljon enemmän per hoidettava, kuin esim. Ruotsissa?

Kertokaa joku, joka asiasta enemmän tiedätte. Täällä on selitetty, että Ruotsissa siihen lukuun ei lasketa niitä ja näitä työntekijöitä, eikai siihen Suomessakaan sihteereitä ja siivoojia lasketa?


Sun kannattaa Timba mennä tutustumaan siihen sairaanhoitajan työhön niin ymmärrät mistä kitistään. Olen itse psykiatrisen puolen hoitaja ja opiskeluaikoina tuli nähty niitä somaattisen puolen osastoja. Ne on ihan järkky mestoja. Ihmisiä kuolee käsiin ja ei se exitusten tekeminenkään ole aina niin mukavaa. Lääkejako on myös hoitajien vastuulla ja ei siellä voi heittoja tulla tai muuten tulee syyte kuolemantuottamuksesta.
Ei aina kannattaisi olla arvostelemassa muiden aloja jos ei niitä oikeasti nähnyt. Työskentelen itse tällähetkellä sosiaalipuolella, jossa pienempi palkka mutta tuen kyllä sairaanhoitopuolen palkkakorotuksia vilpittömästi. Ne todella sen ansaitsevat. Ja mitä tilastoihin tulee niin teoriassa niitä hoitajia on riittävästi potilasta kohden mutta käytännössä mennään koko ajan vajaalla miehityksellä. Todella raskaita hommia henkisesti.
Tietysti poikkeus vahvistaa säännön ja sellaisia lepokotejakin löytyy, jossa hoitaja ei tee paljon mitään.
 
Sun kannattaa Timba mennä tutustumaan siihen sairaanhoitajan työhön niin ymmärrät mistä kitistään. Olen itse psykiatrisen puolen hoitaja ja opiskeluaikoina tuli nähty niitä somaattisen puolen osastoja. Ne on ihan järkky mestoja. Ihmisiä kuolee käsiin ja ei se exitusten tekeminenkään ole aina niin mukavaa. Lääkejako on myös hoitajien vastuulla ja ei siellä voi heittoja tulla tai muuten tulee syyte kuolemantuottamuksesta.
Ei aina kannattaisi olla arvostelemassa muiden aloja jos ei niitä oikeasti nähnyt. Työskentelen itse tällähetkellä sosiaalipuolella, jossa pienempi palkka mutta tuen kyllä sairaanhoitopuolen palkkakorotuksia vilpittömästi. Ne todella sen ansaitsevat. Ja mitä tilastoihin tulee niin teoriassa niitä hoitajia on riittävästi potilasta kohden mutta käytännössä mennään koko ajan vajaalla miehityksellä. Todella raskaita hommia henkisesti.
Tietysti poikkeus vahvistaa säännön ja sellaisia lepokotejakin löytyy, jossa hoitaja ei tee paljon mitään.

eli ei saa kommentoida jos ei ole ollut parissa kolmessa paikassa töissä?

(tuohan onkin tosi kattava otanta...)

e: ja pointtihan on se, että korotuksia ei kukaan ole varmaan kieltänyt, vaan se suurin poru johtuu siitä vaatimattomasta 24% vaatimuksesta...
 
Mihin ihmeeseen se hoitajien aika sitten tuhraantuu? Hoitajia kun nyt todistetusti on paljon enemmän per hoidettava, kuin esim. Ruotsissa?

Sitä minäkin ihmettelen. Koitin vertailla näitä, mutta siellä naapurissa taitaa olla väestörakennekin samansuuntainen, jos oikein hahmotin...Lähtökohtaisesti kyllä olen valmis kyseenalaistamaan virallisia tilastojakin. Mitään ei voi pitää tuosta vain totena.

http://www.nationmaster.com/country/sw/Age_distribution

http://www.valt.helsinki.fi/blogs/salonranta/suomenvaesto2006.jpg

Mielestäni tuo yksilökohtaisen työpanoksen arvottaminen on huomattavasti vaikeampaa, kuin mitä täällä ajatellaan. Työ voi olla ensinnäkin monella tapaa rankkaa ja stressaavaa, ja elintärkeää, kuten tässäkin keskustelussa on huomioitu. Terveysalan ulkopuolelta tuo bussikuski on hieno esimerkki vastuullisesta työstä joka ansaitsisi mielestäni suurempaa arvostusta. Sitten kuitenkin palkkayhtälössä pitäisi aina jonkin verran painaa myös sen VAADITUN koulutuksen pituus ja taso. Tämä on tärkeää koska muuten putoaa pohja koulutusvaatimuksilta ja tämä syö opiskelijoiden ammatillista moraalia, tuloksena huonompi tulokasmateriaali alalle. (Vaatimuksena lukio + 3,5v. koulua on eri asia kuin 3v. koulua peruskoulun jälkeen) Näiden ohella olisi huomioitava sitten vielä työn vaativuus, mikä ei välttämättä líity elintärkeisiin juttuihin, vaan pitkän perehdytyksen vaatimaan erikoisosaamiseen, kuten esim. kliinisen neurofysiologian tunteja kestävät erikoistutkimukset joita labrahoitajat ja sairaanhoitajat tekevät itsenäisesti. Näistä maksetaankin nykyisin vaativuuslisää ~100e vaikka kyse ei tehohoidosta olekaan. Vaativuuslisällä on huomioitava myös ne erikoistehtävät joihin on kouluttauduttu vaativalla lisäkoulutuksella, esim. sonograaferiksi kouluttautuneen hoitajan tapauksessa. Kuitenkin kaikkein rankinta minusta on ollut työskennellä pitkäaikaissairaanhoidon hoivaosastoilla, (vaikka olen akuuttihoitoakin nähnyt) enkä tekisi sitä hommaa edes pari hunttia isommalla palkalla, joten sanoisin että hekin ovat palkkansa ansainneet.

Minulla ei siis ole tarpeeksi älyä jotta osaisin päättää mistä terveysalalla pitäisi leikata ja kenelle ne korotukset pitäisi kohdistaa. En vaan tiedä missä ne terveysalan "turhat työntekijät työskentelevät". Mutta onneksi sitä varten löytyy konsultteja ja selvitysmiehiä Pakkotoistolta. :D Teho-osaston hoitajille soisin kyllä vaikka 3000 peruspalkkaa ja paremmat työolot päälle. Se ei olisi minulta pois, mutta olisi mukavampi tunne sitten kun itse letkuissa makaan jonkin leikkauksen jälkeen.
 
Sun kannattaa Timba mennä tutustumaan siihen sairaanhoitajan työhön niin ymmärrät mistä kitistään. Olen itse psykiatrisen puolen hoitaja ja opiskeluaikoina tuli nähty niitä somaattisen puolen osastoja. Ne on ihan järkky mestoja. Ihmisiä kuolee käsiin ja ei se exitusten tekeminenkään ole aina niin mukavaa. Lääkejako on myös hoitajien vastuulla ja ei siellä voi heittoja tulla tai muuten tulee syyte kuolemantuottamuksesta.
Ei aina kannattaisi olla arvostelemassa muiden aloja jos ei niitä oikeasti nähnyt. Työskentelen itse tällähetkellä sosiaalipuolella, jossa pienempi palkka mutta tuen kyllä sairaanhoitopuolen palkkakorotuksia vilpittömästi. Ne todella sen ansaitsevat. Ja mitä tilastoihin tulee niin teoriassa niitä hoitajia on riittävästi potilasta kohden mutta käytännössä mennään koko ajan vajaalla miehityksellä. Todella raskaita hommia henkisesti.
Tietysti poikkeus vahvistaa säännön ja sellaisia lepokotejakin löytyy, jossa hoitaja ei tee paljon mitään.

No ystäväni työskentelee myös noiden ns. hullujen parissa, olen kuullut mitä se on ja ihan kelpo palkkaakin siitä saavat.

Sitten taas esim. siskoni työskenteli koko menneen kesän eräässä keskussairaalassa. Siellä ei hänen kertomanas mukaan rivisairaanhoitajalla paljon kiireet painaneet kuin joskus ja harvoin. Aikaa oli istua kahviringissä ja jauhaa paskaa...eli ei todellakaan pidetty mitään vuoronvaihtopalavereita ja puhutta potilaista...ainakaan hoitoasioita.

Tästä mainitsin ketjun alkupäässä, mutta tuo ei kelvannut. Ei ollut riittävä otanta hoitoalalta. En väitäkkään että oli, mutta väitän, että osa hoitajista pääsee helvetin helpolla ja osa vastaavasti tekee ns. kahden edestä duunia. Kaikilleko pitäisi antaa sama korotus? No ei helvetissä!
 
osa hoitajista pääsee helvetin helpolla ja osa vastaavasti tekee ns. kahden edestä duunia. Kaikilleko pitäisi antaa sama korotus? No ei helvetissä!

Helvetissä ei! Maailmankaikkeuden suurin epäoikeidenmukaisuus tapahtumassa ja moni joutuu pakkikseltakin korotusten mennessä läpi leipäjonoon.. :D

Toiset ne vaan tekee töitä ja toiset arvostelee (työajalla?) pakkiksella..
 
Helvetissä ei! Maailmankaikkeuden suurin epäoikeidenmukaisuus tapahtumassa ja moni joutuu pakkikseltakin korotusten mennessä läpi leipäjonoon.. :D

Toiset ne vaan tekee töitä ja toiset arvostelee (työajalla?) pakkiksella..


no henkilökohtaisesti teen työtä joka laskutetaan yrityksiltä, ja palkastani maksan veroja. työn luonne on hyvin vaihteleva.

sun mielestä on reilua että 1700e tienaava hoitsu saa 400 euron korotuksen ja 4000e tienaava vähän alle tonnin korotuksen(960e)? ja joku 1700e (2100e) tienaava hoitsu saattaa tehdä huomattavasti vaativampia/rankempia hommia kuin 4000e (4960e) tienaava kolleega?
 
no henkilökohtaisesti teen työtä joka laskutetaan yrityksiltä, ja palkastani maksan veroja. työn luonne on hyvin vaihteleva.

sun mielestä on reilua että 1700e tienaava hoitsu saa 400 euron korotuksen ja 4000e tienaava vähän alle tonnin korotuksen(960e)? ja joku 1700e (2100e) tienaava hoitsu saattaa tehdä huomattavasti vaativampia/rankempia hommia kuin 4000e (4960e) tienaava kolleega?

Ymmärsitköhän nyt väärin mitä hän tarkoitti, vai ymmärsinkö minä väärin mitä sinä ymmrsit?
 
No ystäväni työskentelee myös noiden ns. hullujen parissa, olen kuullut mitä se on ja ihan kelpo palkkaakin siitä saavat.

Sitten taas esim. siskoni työskenteli koko menneen kesän eräässä keskussairaalassa. Siellä ei hänen kertomanas mukaan rivisairaanhoitajalla paljon kiireet painaneet kuin joskus ja harvoin. Aikaa oli istua kahviringissä ja jauhaa paskaa...eli ei todellakaan pidetty mitään vuoronvaihtopalavereita ja puhutta potilaista...ainakaan hoitoasioita.

Tästä mainitsin ketjun alkupäässä, mutta tuo ei kelvannut. Ei ollut riittävä otanta hoitoalalta. En väitäkkään että oli, mutta väitän, että osa hoitajista pääsee helvetin helpolla ja osa vastaavasti tekee ns. kahden edestä duunia. Kaikilleko pitäisi antaa sama korotus? No ei helvetissä!

Haluaisin nähdä sellaisen osaston, jossa ei pidetä raportteja eli "vuoronvaihtopalavereita" :david::david::david::david::david:
 
Ymmärsitköhän nyt väärin mitä hän tarkoitti, vai ymmärsinkö minä väärin mitä sinä ymmrsit?

pointtina oli kritisoida tuota korotusta, ja samalla myös gyniksen provosoivaa postia.

siis mun mielestä on suuri vääryys/epäoikeudenmukaisuus, että pienituloiset saa pienimmät korotukset kun puhutaan palkkakuopassa olemisesta....
 
Helvetissä ei! Maailmankaikkeuden suurin epäoikeidenmukaisuus tapahtumassa ja moni joutuu pakkikseltakin korotusten mennessä läpi leipäjonoon.. :D

Toiset ne vaan tekee töitä ja toiset arvostelee (työajalla?) pakkiksella..

En mä tossa epäoikeudenmukaisuutta näe kun itse hoitajilla. Mulle on ihan sama, jaetaanko niiden korotukset tasan vai ei.

Ja mulla on töissä tauot, aamupäivällä ja iltapäivällä vartti ja ruokatauolla puol tuntii. Ehtii surffaan ihan hyvin pakkiksessakin.

Mun puolesta alkaa oleen aika läpikoluttu tämä aihe. Palataan juttuun kun jotain uutta itse neuvotteluista kuuluu. Siihen asti käytän taukoni muihin väittelyihin. ;)
 
Onko joukkoirtisanoutumisen allekirjoittaneet nyt siis työttömiä? Ei tuosta uutisoinnista oikein ota selvää, kun tänään ilmeisesti loppui katumusaika?
 
Haluaisin nähdä sellaisen osaston, jossa ei pidetä raportteja eli "vuoronvaihtopalavereita" :david::david::david::david::david:

Hoh hoijaa. montako daavidia tarvitaan peittämään se, ettet tajunnut pointtia. Itse ainakin ymmärsin seuraavasti:

Sairaalassa oli aikaa viettää kahvitaukoja ihan ilman potilaista puhumista. Eli ne tauot eivät olleet vuoronvaihtopalavereja vaan ihan rehellisiä "vedetään lonkkaa ja puhutaan paskaa" taukoja. Eli siis "vuoronvaihtopalaveri" tai mika helvetti se tärkeä kahvitauko nyt onkaan pidetään, mutta ei kaikkia lonkanvetoja edes yritetä perustella sillä.
 
Tsekatkaa tän päivän Hesari (muistaakseni), Suomi-hoitaja lähti Lontooseen: Tyänantaja maksoi lennon, ekan kuun vuokran ja tais tuo peruspalkka ilman lisiä olla €3900..ja töitä vähemmän tehtävänä kuin koti-suomessa..
 
Tsekatkaa tän päivän Hesari (muistaakseni), Suomi-hoitaja lähti Lontooseen: Tyänantaja maksoi lennon, ekan kuun vuokran ja tais tuo peruspalkka ilman lisiä olla €3900..ja töitä vähemmän tehtävänä kuin koti-suomessa..
Et ole tainnut lukea tuota topahin "ulkomaille"-threadia. Siinä tulee hoitajalla äkkiä äitiä ikävä heti toisen kuukauden alussa, kun eihän tuo palkka riitä edes autotallin kuukausivuokraan Lontoossa. ;)
 
Back
Ylös Bottom