Sairaanhoitajien vaatimukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronny11
  • Aloitettu Aloitettu
Varmasti itse kukin on valmis maksamaan hieman enemmän veroja saadakseen parempaa hoitoa, mutta kun se hoidon laatu ei pelkillä palkankorotuksilla muutu miksikään.

Juuri näin. Vai antaako hoitajat 24% korotuksella "takuun" että kiireestä ei vikistä ja naama ei ole norsunvitulla asikasta kohtaan? No tällaista ei tietenkään kukaan voi antaa ja seuraavalla kierroksella halutaan taas vähän lisää, asekin on jo ladattuna valmiina.

Oliskohan tässä organisaatiossa samaa ongelmaa, kuin muissa isoissa yrityksissä.

Työkuorma ei jakaannu tasan??

Hyvin pitkältä mahdollista. Tämän lisäksi vielä vitusti kaikenlaista paperinpyörittelyä ja muuta turhaa paskaa johon ei varmasti hoitajan koulutusta tarvita. No kaikki ei varmaan ole turhaa paskaa, mutta tohon varmaan löytys joku muukin tekijä kuin se hirveen korkeesti koulutettu kallispalkkainen sairaanhoitaja.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
EI koskenut pelkästään sinua! Huom lue kokoketjun viestit!!

Sinä vain satuit quottaamaan minun viestini kokoaisuudessaan osaksi omaa viestiäsi. Näin ollen minun oli loogisesti pakko tehdä se johtopäätös että vastauksesi koski nimenomaan minun viestiäni. Olen muuten niitä harvoja, jotka tosiaan ovat lukeneet koko tämän ketjun läpi alusta loppuun.

Lastentarhantätit kuuluu JHL:n pääsääntöisesti.

Mitä oikein venkoat? sellaista ammattia ei ole olemassa kuin "lastentarhantäti". Mainitsemasi perhepäivähoitaja taas ei ole lastentarhan täti. Tiedän sen koska mm. äitini on ollut perhepäivähoitaja. Tässä linkissä kerrotaan että KOTI on perhepäivähoitajan työpaikka: http://www.sisop.fi/index.php?id=66 . Tässä linkissä taas kerrotaan että lähihoitaja työskentelee mm. PÄIVÄHOIDON YKSIKÖISSÄ, eli juuri niissä lastentarhoissa: http://www.sisop.fi/index.php?id=140
Lastentarhoissa siis on paljon lähihoitajia töissä. Heillä on siihen suuntaava koulutus. Tiedän sen koska olen itsekin myös lähihoitaja. Toki alalla on myös paljon muodollisesti pätemätöntä väkeä, mutta näin se menee oikeasti. Siis monet Tehyläiset ja superilaiset ovat juuri niitä "lastentarhan tätejä"

Älä mene henkilökohtaisuuksiin...

Yritän itsekkin olla menemästä.

Kyllä minun valitettavasti on esitettävä henkilökohtaistakin kritiikkiä sinua kohtaan kun et tunnu pystyvän myöntämään erehdyksiäsi ja pistät minun suuhuni sellaisia asioita joista huomaa ettet ole ollenkaan lukenut viestejäni. (jos quottaat minun puheitani tuollaiseen vastaukseen, niin näin se on tulkittava) Pointtini meni sinulta täysin ohi, enhän ole puhunut mitään mistään korotuksista, vaan esitin kritiikkiä juuri tuollaista asioista tietämättömien ihmisten keskustelutyyliä kohtaan. Uskotko jo edes sen että en ole sairaanhoitaja, vaan labratyöntekijä?
 
Sinä vain satuit quottaamaan minun viestini kokoaisuudessaan osaksi omaa viestiäsi. Näin ollen minun oli loogisesti pakko tehdä se johtopäätös että vastauksesi koski nimenomaan minun viestiäni. Olen muuten niitä harvoja, jotka tosiaan ovat lukeneet koko tämän ketjun läpi alusta loppuun.



Mitä oikein venkoat? sellaista ammattia ei ole olemassa kuin "lastentarhantäti". Mainitsemasi perhepäivähoitaja taas ei ole lastentarhan täti. Tiedän sen koska mm. äitini on ollut perhepäivähoitaja. Tässä linkissä kerrotaan että KOTI on perhepäivähoitajan työpaikka: http://www.sisop.fi/index.php?id=66 . Tässä linkissä taas kerrotaan että lähihoitaja työskentelee mm. PÄIVÄHOIDON YKSIKÖISSÄ, eli juuri niissä lastentarhoissa: http://www.sisop.fi/index.php?id=140
Lastentarhoissa siis on paljon lähihoitajia töissä. Heillä on siihen suuntaava koulutus. Tiedän sen koska olen itsekin myös lähihoitaja. Toki alalla on myös paljon muodollisesti pätemätöntä väkeä, mutta näin se menee oikeasti. Siis monet Tehyläiset ja superilaiset ovat juuri niitä "lastentarhan tätejä"



Kyllä minun valitettavasti on esitettävä henkilökohtaistakin kritiikkiä sinua kohtaan kun et tunnu pystyvän myöntämään erehdyksiäsi ja pistät minun suuhuni sellaisia asioita joista huomaa ettet ole ollenkaan lukenut viestejäni. (jos quottaat minun puheitani tuollaiseen vastaukseen, niin näin se on tulkittava) Pointtini meni sinulta täysin ohi, enhän ole puhunut mitään mistään korotuksista, vaan esitin kritiikkiä juuri tuollaista asioista tietämättömien ihmisten keskustelutyyliä kohtaan. Uskotko jo edes sen että en ole sairaanhoitaja, vaan labratyöntekijä?

Trolli :hyper: siis minä

Ai nii minun äiti on perhepäivähoitaja ja anoppi lastentarhan "täti"

Juu minä olen väärässä kaikessa, mutta suomi on vapaa maa. Tietääkseni mullakin saa olla oma kanta vaikka vääräkin?? Vai eikö saa??

No täytyy lopettaa tähn ketjuun postaaminen.
 
Juu minä olen väärässä kaikessa, mutta suomi on vapaa maa. Tietääkseni mullakin saa olla oma kanta vaikka vääräkin?? Vai eikö saa??

Yleensä ei saa. Täällä pitää olla vähintään 10 eri linkkiä erilaisiin tutkimuksiin, sekä alalta vähintään 100 vuoden työkokemus, jotta on pätevä esittää mielipiteitään. :rock:
 
Yleensä ei saa. Täällä pitää olla vähintään 10 eri linkkiä erilaisiin tutkimuksiin, sekä alalta vähintään 100 vuoden työkokemus, jotta on pätevä esittää mielipiteitään. :rock:

Valitettavasti näin se menee. Muistelisin ketjun alkuvaiheilta kun kommentoin vain ja ainoastaan työn sisältöä koskevia asioita tai esim. omaa palkkaani, niin kyllähän sitä tuli joukko huutamaan vastaväitteitä. Joko puhun paskaa tai satun olemaan vain yksi ainoa poikkeus koko maassa. Mutta täinhän se menee.

Tätä koko keskustelua ylläpitää lähinnä tietyt ihmiset täällä. On ollut puoliksi huvittavaa seurata tätä. Monta sivua jankkaavat samat tyypit samaa asiaa, kuinka helvetin väärin hoitajien on saada mitään. Täällä on ehkä muutama alalla oleva ja muutama muu puolustaja aiheelle ja loput 90% keskustelee lähinnä keskenään huomaamatta muiden sanomisia.

Nyt jo valitetaan siitä, että jo muutaman vuoden kuluttua kuitenkin vaaditaan samoja korotuksia. Ihan kuin näitä korotuksia oltaisiin vaadittu vuodesta toiseen ja aikaisemminkin. Hoitajat ym. ovat tässä olleet muutaman muun ammattiryhmän ohella ainoita, jotka eivät ole vaatineet mitään. Aika näyttää mitä tästä seuraa mutta onko tämä oikeasti sellainen ala, jossa ei koskaan nouse palkat? Kohta tälle alalle tulevat eivät saa lakkoilla tai saatikka kohta irtisanoutuakkaan, koska sekin on pian varmaan laitonta. Nooh, olisihan se ratkaisu määräaikaisiin sopimuksiin kun saa kertaheitolla elinkautisen tähänkin työhön. Kuka tämän jälkeen haluaa kunnalliselle töihin kun palkka ei nähtävästi nouse koskaan ja olet tuomittu olemaan töissä ainiaan. Mielenkiintoista. Ehkä keväällä haen sitten opiskelemaan uutta alaa. Ei meitä ainakaan nähtävästi sairaalassa tarvita. Kuka tahansa kadun mies miedät voi korvata ja ne kaudun miehet tekevät ilolla tätä duunia samalla 1300 euron käteen jäävällä rahalla. Älkää haukkuko murhaajiksi jos kerran meitä ei tarvita. Muilla aloilla ei työntekijällä tarvita minkään valtakunnan etiikkaa mutta auta armias jos olet hoitoalalle suuntautunut niin kutsumukseesi kuuluu pysyä hiljaa ja tehdä työsi olet irtisanoutunut tai et. Hiljaa ollessasi tietenkin olet munaton hoitaja, joka ei osaa pitää puoliaan...toisin sanoen...nainen. Mutta jos avaat suusi viimein, niin olet kohta roviolla ja syytetään murhaajaksi. Jos päätät lakkoilla, niin ainoa vaihtoehto on lakkoilla niin, että teet normaaliin tapaan töitä. Kunta tienaa sillä tavalla vain rahaa. Miksei muut lakkoile niin, että tekevät samalla tuplamäärän töitä? Teet niin tai näin niin aina kuitenkin väärin.

Sama se. Tämä keskustelu on aika päiviä sitten mennyt muutamien yksinpuheluksi. Ja loput jotka suunsa aukaisevat lynkataan raa'asti. Hiljenen ja vetäydyn keskustelemaan aiheesta hieman sivistyneemmin jonnekin muualle.
 
Maulukka, miten keskimääräisistä 2400 euron ansioista jää 1300 euroa käteen? Onko hoitajilla isompi veroprosentti kuin muilla? ;)
 
Aika näyttää mitä tästä seuraa mutta onko tämä oikeasti sellainen ala, jossa ei koskaan nouse palkat? .
Paljon sun tolla hoitoalalla nyt pitää sitten tienata? Se 12,7% tarjottiin ja sen hylkäsitte. Sullekin aivan varma 200e käteen ja silti kitistään. Muistakaa nyt, että mitä enemmän toinen hoitaja tienaa, sen enemmän sen palkka nousee. Kuitenkin tässähän irtisanoutumisessa oli kyse niiden vähiten ansaitsevien aseman parantamisesta(medialle annetun perusteella). Reilua, olisko pitänyt ottaa lääkäreistä mallia? Tuo teidän työtaistelu on ihan oma valinta ja itse sinä olet niihin listoihin nimesi kirjoittanut eli irtisanoutunut. Muutenhan sulla olis noussut palkka jo muutenkin. Tämä olisi tietenkin ristiriidassa sen kanssa ettei ne koskaan nouse.

Tollanen yliampuva dramatisoiminen lisää ainakin mulla tota hoitajien kermapersekuvaa entisestään. Hoitajat. netissä on sitä "sivistynyttä" keskustelua ainakin samantyyppisten postien merkeissä.

edit ja tvl:n mukaan tuota hoitajaa ja työmiestä ei veroteta mikäli muistan finanssi- ja tarkemmin vero-oikeudesta yhtään mitään.
 
Hiljenen ja vetäydyn keskustelemaan aiheesta hieman sivistyneemmin jonnekin muualle.

Tuo hoitajien oma keskustelufoorumi on varmaan siihen hyvä paikka kun siellä ei nähtävästi edes uutisoida mitään negatiivista lakkoon liittyen. Tulee mielene USA Irakin sodan alussa.
 
Tuo hoitajien oma keskustelufoorumi on varmaan siihen hyvä paikka kun siellä ei nähtävästi edes uutisoida mitään negatiivista lakkoon liittyen. Tulee mielene USA Irakin sodan alussa.

Ja täällä taas toisinpäin..

Ja nytkö tässä jo pitäis hymyilemään? Ei nyt sentään mahdottomia.. Täytyykin ensi kerralla muistuttaa samasta asiasta lähikaupan vartijaa, rekkamiestä ja pako putki asentajaa.. Hymyile niin, että amisviikset on korvissa asti.
 
Pari asiaa häiritsee suht tuoreissa viesteissä. Työn vaativuus on hoitajien näkökulmasta perusteltavissa sillä, että ihmiset ovat nyt huolissaan että ruumiita tulee, jos he eivät mene töihin. Minusta kummallinen peruste. Eihän mikään työ vaativuudesta riippumatta tule tehdyksi, jos sitä ei kukaan tee. Terveydenhuollossa jää terveys huoltamatta, josta seuraa sairautta (joissain tilanteissa kuolemia). Jos roskakuskit lopettaisivat työnteon, kuolisi jossain vaiheessa porukkaa tauteihin tai ainakin hukkuisivat jätteisiin. Jos maanviljelijät lopettaisivat työn teon, niin kaikki kuolisivat nälkään. Ehkä minun logiikassa on vain armoton vika...

Toinen on tuon maulukan ilmoittama nettopalkka. Jos nyt oletetaan, että asuisit Oulussa, kuuluisit väestörekisteriin ja saisit 1900 euroa kuussa palkkaa, niin kouraan jäisi n. 1560 kuussa (laskettu veroprosenttilaskurilla). Ei tuohon nettopalkkaasi pääse millään järkevällä veroprosentilla, vaikka saisit minimipalkkaa ilman mitään lisiä.

Edit. Liittyy yleisimmin tuohon täysin käsittämättömään palkkapropagandaan, jossa koko suomesta ei hoitajien sanomisten perusteella tahdo löytyä yli 2000 euroa tienaavia hoitajia, vaikka palkkatilastot kertovat yksiselitteisesti aivan muuta. Kaiken lisäksi verottajakin näyttää ryöväävän heiltä eri prosenttitaulukolla, kuin muita.
 
Juuri näin. Vai antaako hoitajat 24% korotuksella "takuun" että kiireestä ei vikistä ja naama ei ole norsunvitulla asikasta kohtaan? No tällaista ei tietenkään kukaan voi antaa ja seuraavalla kierroksella halutaan taas vähän lisää, asekin on jo ladattuna valmiina.

Monestiko sairaanhoitajat on sun elämän aikana vaatineet lisää palkkaa?

Mitä taas tulee tuohon korotukseen, niin et kai todella vertaa "tuottavia" aloja sosiaali -ja terveysalaan? On täysin ymmärrettävää, että jos annat insinöörille 24% korotuksen niin sen pitää valmistaa sulle neljä selänraaputinta kahden sijasta. Miten sitten sovellat tätä samaa logiikkaa ihmisten kanssa työskentelemiseen? Vai vaaditko parempia tuloksia hoidon suhteen? Eiköhän siellä kaikki parhaanssa tälläkin hetkellä tee, mutta tuostakin voidaan keskustella vaikka 2xtämän ketjun verran..
Ilmeisesti pitäisi ensin tehdä hoitotoimenpiteet ja sen jälkeen lukea päivän lehdestä sarjikset ja asentaa lopuksi talvirenkaat.

On muutenkin aika erikoista miten yhdestä ammattiryhmästä puhutaan näin epäkunnioittavaan sävyyn. Kaikkia tarvitaan ja kaikki varmasti yrittää parhaansa, jopa ne kahvia ryystävät läskipersehoitsut. Vai onko joku oikeasti niin palikka, että kuvittelee suorittavansa oman umpparileikkauksen yhdessä kirurgin kanssa?

Ja kateuskorttiahan tässä asiassa ei kannata ottaa esille, kun ei se tietenkään teitä koske. :evil:
 
Pari asiaa häiritsee suht tuoreissa viesteissä. Työn vaativuus on hoitajien näkökulmasta perusteltavissa sillä, että ihmiset ovat nyt huolissaan että ruumiita tulee, jos he eivät mene töihin. Minusta kummallinen peruste. Eihän mikään työ vaativuudesta riippumatta tule tehdyksi, jos sitä ei kukaan tee. Terveydenhuollossa jää terveys huoltamatta, josta seuraa sairautta (joissain tilanteissa kuolemia). Jos roskakuskit lopettaisivat työnteon, kuolisi jossain vaiheessa porukkaa tauteihin tai ainakin hukkuisivat jätteisiin. Jos maanviljelijät lopettaisivat työn teon, niin kaikki kuolisivat nälkään.

Ja tällä perusteilla ei sitten saisi vaatia lisää palkkaa? Kaikki kunnia maanviljelijöille, mutta kysymyshän oli siitä, että toinen ammatturyhmä nyt vain sattui vaatimaan ensin ja jonkun tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista tätä vielä puolsikin. Tosin tästäkin saadaan taas uusi keskustelua aikaan ja joku esittää erilaisen tutkimuksen "ainoana oikeana".

Turha tästä on enempää jauhaa, kun niin moni ala tärkeä ja vastaa ihmishengistä ja siitä kiitokset heille. Nyt vain ehrmannin tehtään lopettamista kauhulla odottelemaan..

Olen samaa mieltä, että kaikki ongelmat ei hoidu pelkällä palkankoruksella vaan siihen tarvitaan sekä korotusta, että lisähenkilökuntaa. On se silti erikoista miten hyvästä hoidosta ei olla valmiita maksamaan, hoidosta joka on kansainvälisesti arvostettua ja siitä nyt ei vaan pääse mihinkään vaikka omat kokemukset olisi mitä. Tilastojahan täällä uskotaan ja tilastot ovat hoidon hyväksi havainneet. En jaksa tässä viitata mihinkään, eli etsiköön se netistä joka haluaa.. Alkoholivero vaan alas ja hoidosta ei kannata maksaa mitään.
 
Olen samaa mieltä, että kaikki ongelmat ei hoidu pelkällä palkankoruksella vaan siihen tarvitaan sekä korotusta, että lisähenkilökuntaa. On se silti erikoista miten hyvästä hoidosta ei olla valmiita maksamaan, hoidosta joka on kansainvälisesti arvostettua ja siitä nyt ei vaan pääse mihinkään vaikka omat kokemukset olisi mitä. Tilastojahan täällä uskotaan ja tilastot ovat hoidon hyväksi havainneet. En jaksa tässä viitata mihinkään, eli etsiköön se netistä joka haluaa.. Alkoholivero vaan alas ja hoidosta ei kannata maksaa mitään.

Ja millähän perusteella tota boldattua? Nytkin sitä henkilökuntaa on jo enemmän kuin juurikaan missään muualla. Tehostamista tuo koko hoitosektori vaatii. En tarkoita, että hoitajien pitäisi juosta enemmän, vaan että hommasta saataisiin tehokasta ja tässäkohtaa taitaa kusta johdossa eniten.
 
Ja tällä perusteilla ei sitten saisi vaatia lisää palkkaa? Kaikki kunnia maanviljelijöille, mutta kysymyshän oli siitä, että toinen ammatturyhmä nyt vain sattui vaatimaan ensin ja jonkun tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista tätä vielä puolsikin. Tosin tästäkin saadaan taas uusi keskustelua aikaan ja joku esittää erilaisen tutkimuksen "ainoana oikeana".

Turha tästä on enempää jauhaa, kun niin moni ala tärkeä ja vastaa ihmishengistä ja siitä kiitokset heille. Nyt vain ehrmannin tehtään lopettamista kauhulla odottelemaan..

Olen samaa mieltä, että kaikki ongelmat ei hoidu pelkällä palkankoruksella vaan siihen tarvitaan sekä korotusta, että lisähenkilökuntaa. On se silti erikoista miten hyvästä hoidosta ei olla valmiita maksamaan, hoidosta joka on kansainvälisesti arvostettua ja siitä nyt ei vaan pääse mihinkään vaikka omat kokemukset olisi mitä. Tilastojahan täällä uskotaan ja tilastot ovat hoidon hyväksi havainneet. En jaksa tässä viitata mihinkään, eli etsiköön se netistä joka haluaa.. Alkoholivero vaan alas ja hoidosta ei kannata maksaa mitään.

Saa vaatia, mutta sen käyttäminen perusteena, että asiat menee huonosti, jos tiettyä työtä ei tehdä ollenkaan on jokseenkin tyhjänpäiväinen argumentti. Mielestäni palkankorotus on perusteltukin, mutta tämän hetken vaatimukset kohtuuttomia ja asiaan liittynyt tunteisiin vetoava propaganda ja asioiden vääristely iljettävää.

Mitä tulee hoidon laatuun. Hoito on minustakin ollut hyvää, jos siihen sattuu pääsemään. Tällä hetkellä tilanne on vain käytännön tasolla se, että jos oikeasti haluaa hoidattaa mitä tahansa vaivaa kuntoon kohtuullisessa ajassa, niin se täytyy tehdä yksityisellä sektorilla. Samoin terveydenhuollon tehottomuudesta on tullut viimeaikoina paljon tutkimuksia, joten toivottavasti sitä aletaan myös kehittää. Ai niin, löytyyhän siitäkin tehokkuutta puoltavia tutkimuksia, joissa tehokkuutta on tosin mitattu suoritettujen toimenpiteiden perusteella. Toimenpiteitä julkisella tunnetusti tulee, kun pallotellaan paikasta toiseen ilman että varsinainen vaiva tulee hoidettua...
 
Juu minä olin väärässä kaikessa, mutta suomi on vapaa maa. Tietääkseni mullakin saa olla oma kanta vaikka vääräkin?? Vai eikö saa??

No täytyy lopettaa tähn ketjuun postaaminen.

Amatöörin reaktio. Ei ole häpeä olla väärässä, mutta mitä tekemistä sillä on sinun "kantojesi" kanssa että osoitin asiavirheesi? En ole tietääkseni keskustellut sinun "kannoistasi" yhtään mitään? -Paitsi jos sinun ainoita "kantojasi" tässä keskustelussa olivat ne luulottelusi minusta ja "lastentarhan täteistä".

Täysin eri asia sitten on sinun kantasi tämän keskustelun aiheeseen, Tehyn palkkavaatimuksiin. Siinä asiassa saatetaan ehkä olla jopa samaa mieltä...
 
Kaivakaas joku esille vaikka niitä taannoisia lääkärien saamia korotuksia ja miettikää niitä euroina. Rahaa löytyi niihin? -tiedän, niitä oli varmaan vähemmän kuin hoitsuja, mutta silti.

Tehyläisten puolella sympatiat tässä asiassa (vaikka Superilainen olen), mutta jos noita korotuksia ajatellaan, niin joitain tarkennuksia niihin voisi varmaan miettiä. Ehkei sitä parasta korotusta kannata joka paperinpyörittäjälle (?), kohdentaa ehkä voisi. Sitä miten, miettiköön kukin.

Aika paljonhan ne perushoitajat/lähihoitajat siellä osastoilla vääntävät ja kääntävät, jos työn fyysisestä raskaudesta puhutaan.
Tietty vastuu/tehtävä-eroja on, mutta esim. psykiatrian puolella ei juurikaan, samanlailla sitä injektiot valmistellaan jne. oli sitten saikku tai vaikka lähihoitsu.

Tää asenne hoitajia kohtaa ihmetyttää..ja varsinkin tuo "syyllistäminen". Syyttäkää työnantajaa, hallitusta jne. Vanhanen möläytti että rahaa ei tipu, näköjään se on tärkeempi asia kun saada sopuratkaisu tai että yhteiskunta pyörii jotenkin..
 
Tehyläisten puolella sympatiat tässä asiassa (vaikka Superilainen olen), mutta jos noita korotuksia ajatellaan, niin joitain tarkennuksia niihin voisi varmaan miettiä. Ehkei sitä parasta korotusta kannata joka paperinpyörittäjälle (?), kohdentaa ehkä voisi. Sitä miten, miettiköön kukin.
TeHy on voimakkaasti vastustanut mitään muuta mallia kuin sitä että kaikki saa tasan yhtä paljon palkkaa, siis riippumatta ympäristön elinkustannuksista, yksilöllisestä ammattitaidosta tai työtehtävien hoitotavasta.

Ainakaan minulla ei olisi mitään sitä vastaan, että hyviä sairaanhoitajia palkittaisiin paremmalla liksalla, vaikka paljon isommalla kuin mitä nyt ollaan aikomassa maksaa. Tällainen ehdotettu massakorotus kaikille ei tuota työnantajalle mitään muuta kuin lisää kuluja. Vaikka tämä maksettaisiinkin niin hoitajat ovat puolen vuoden päästä aivan yhtä tyytymättömiä palkkaansa kuin nytkin.
 
Ainakaan minulla ei olisi mitään sitä vastaan, että hyviä sairaanhoitajia palkittaisiin paremmalla liksalla, vaikka paljon isommalla kuin mitä nyt ollaan aikomassa maksaa. Tällainen ehdotettu massakorotus kaikille ei tuota työnantajalle mitään muuta kuin lisää kuluja. Vaikka tämä maksettaisiinkin niin hoitajat ovat puolen vuoden päästä aivan yhtä tyytymättömiä palkkaansa kuin nytkin.

Juuri näin. Eikä se työn raskaus ole peruste korkeaan palkkaan. Ei siivojan työtäkään voi kevyeksi sanoa ja silti palkka on suorastaan ala-arvoinen. Eli ei pelkästään sillä, että 100 kilosta mummoa on raskas nostaa ja paskaperseen pesu on vittumaista, voi palkkaa nostaa pilviin.

Minäkin suon ihan täysin isot korotukset esim. teholla, leikkurissa, synnytysosastolla, lastenteholla (eli keskolat yms) työskenteleville hoitajille. Paperinpyörittäjien ja kahvinkeittäjien palkkaa voisi vaikka laskea.

Maksetaan ihan oikeasti siitä työn vaativuudesta ja vastuullisuudesta. Sitä on hoitoalalla 100% varmasti molemmista ääripäistä ja nykyinen palkka on varmasti enemmän kuin riittävää siihen matalampään ääripäähän.

EDIT: Ja jottei kukaan vedä hernettä nenään, en ole kannattamassa mitään palkkojen alentamista yhtään kellään. Ne on Suomessa pääosin paskat. Mutta isot korotukset pitäisi kohdentaa niille joille ne ihan oikeasti kuuluu.
 
Paperinpyörittäjien ja kahvinkeittäjien palkkaa voisi vaikka laskea.
.

Meidän osastolla kahvin keittää tarvittaessa kuka vaan siivojasta lääkäriin eli lasketaan kaikkien palkkaa!

Papereiden pyörittämistä varten taas on ne mainitut osastonsihteerit, jotka minusta tekevät töitä ehkä kaikkein intensiivisimmin. Palkka heillä on hoitajia huonompi, joten lasketaan sitä sitten entisestään!

Se ei ole niin helppoa arvioida tuota työpanoksen suuruutta, varsinkaan jos ei ole edes tietoa siitä mistä kellekkin maksetaan. Antaisitte jo niiden konekirjoittajien ja sihteerien olla rauhassa, ei ne kuulu TeHyyn eikä ole mitään korotuksia nyt vaatimassa.
 
Back
Ylös Bottom