Kyllä ne kuukausipalkkaiset aina saavat lisiä poikkeavista työajoista, esim. illoista, öistä, viikonlopuista. Sulla nyt ei taida olla tietoutta tästä asiasta.
Provikka-/urakkapalkalla toimivat sopivat palkan etukäteen, ja tämä on vieläkin aivan eri asia.
Tämä on nyt mennyt aivan naurettavaan jankkaamiseen, myönnän kyllä osallistuneeni siihen, mutta ikävä kyllä olen ollut oikeassa. Joillain ei tunnu olevan käsitystä, mistä nuo em. lisät saattavat koostua, ja täten vieläkin se ainoa järkevä vertailukelpoinen mittari on peruspalkka.
itselläni tulee palkasta suuri osa myöskin lisinä - aivan kuten kentällä toimivilla poliiseilla, yö- ja viikonlopputöitä tekevillä saikkareilla, jne. jne., joten käsitys asiasta kyllä on. ja kyllä se vaan niin on, että kun haetaan sitä vertailukelpoista palkkaa, niin lisät on laskettava niihin mukaan. lisien ja peruspalkan summastahan se lopullinen palkka muodostuu. omankin alani palkkojen keskiarvo näyttää todella mairittelevaa lukua samassa kaaviossa, joka ei toteudu myös omallakaan kohdallani, eli alle jäädään. mutta, ne onkin keskiarvoja. kuten jo sanoin, niin oman alueeni palkkaus on muuta suomea keskimääräisesti paljon heikompi (samasta työstä), joten siitäkin voi se ero syntyä kohdallani. siltikin tein ihan itse sen päätöksen, että tänne hakeuduin töihin. tottakai haluaisin omaankin palkkaani korotusta - tai ainakin sen samanarvoiseksi kuin muuallakin suomessa, mutta... sitä odotellessa, jos se alkaisi minua niin paljon vituttamaan, niin voisin toki hakea muuallekin töihin. satun vaan pitämään tämänhetkisestä työstäni ja ilmapiiristä täällä, että en ole lähdössä muualle. valintoja nämäkin.
Itselläni ja osastollani yleesä on kyllä hyvin mennyt määräyskirjat, joten itse en voi valittaa. Taukoja ei ole ollut. Mutta se lopullinen varmuushan tämän työn jatkuvuudestahan puuttuu.
Tokihan noihin määräaikaisuuksiin ollaan pyritty puuttumaan mutta työsarkaa on silläkin saralla. Tää ala on monessa suhteessa niin kovasti jälkijunassa.
edelleen, ette ole ainoa ala joka on monessakin asiassa jälkijunassa. monesti on koetettu tuota, ja muitakin asioita tuoda esille, mutta ei tunnu menevän perille. tuo kuuluu samaan kategoriaan, kuin se aiemmin valitettu "kohta eläkkeelle jäävät työntekijät nostavat keskiarvoa palkoissa, ei meillä palkka oikeasti noin paljoa ole". sillähän ne vanhemmat jyyrät on siihen palkkaan päässeet, kun ovat tehneet sen elämäntyön.
esimerkki omista pätkätöistäni omalla alalla: kun valmistuin, tein viisi vuotta töitä määräaikaisena, pätkätöillä. virkaa ei vaan tullut. sen jälkeen kouluttauduin esimiesasemaan, ja kaksi vuotta sen jälkeen sain vihdoin sen viran - rivimiehenä. eli toisin sanoen meni seitsemän vuotta, ja kouluttautuminen porrasta ylemmäksi, että sain ylipäänsä sen alemman portaan viran. vähän sama, jos maulukka kouluttautuisi tk -lääkäriksi, ja saisi vihdoin sen saikkarin pysyvän pestin. ja veikkaanpa ettei vielä tämä pätkätyöläisyys meidän kahdenkaan alaan jää, eli moni ala on ´jälkijunassa´. niin, ja fyi - se keskiarvopalkka, joka kohdallani siinä kaaviossa jää siis alle sen keskiarvon, tulee mulla vieläpä sen esimiesaseman palkkauksesta - eli jään esimiesasemassakin alle sen rivimiehen palkan keskiarvon. reilua?