Sairaanhoitajien vaatimukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronny11
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä ilmeisemmin näin, kuten kaikessa muussakin julkisen puolen toiminnassa. Sitä kaikenlaista paperinpyörittäjää on ihan kiitettävästi, enkä nyt puhu hoitajista. Ja tähän taitaa olla aika turhaa hakea muutosta, vois nimittäin rankalla kädellä vähentää sitä päättää koneistoakin samalla. Mutta tämä onkin jo kokonaan eri aihe.

EDIT: Laittakaas joku asiasta enemmän tietävä jotain ihan faktaa tuosta, että niitä hoitajan paikkoja ja nimenomaan niitä ihan virkoja on reilusti auki, mutta ei tulijoita. Ja unohdetaan PK-seutu tästä nyt kokonaan. Kiinnostaa todellakin tietää, että onko asia ihan oikeasti näin.

Ja kun kerran opettajilla esim. on se palkka mikä on, niin miksi sinne riittää tulijoita? Koulutuskaan ei varmasti ole sen helpompi tai lyhyempi.

Jatkuvastihan sitä saa lukea ja kuulla, miten raskasta hoitajilla on. En väitä etteikö näin olisi, mutta kertokaa miten se palkankorotus auttaa jaksamaan? Ja jos/kun kuntien budjettia ei lisätä, niin ei varmastikaan lisäänny myös hoitajat. Jokainen osaa senverrran päätellä, että jos hoitajia on entistä vähemmän, niin ei se työ siitä ainakaan helpotu vaikka se palkka tuplattaisiin. Tän takia mä haluun ihan jotain oikeaa faktaa siitä että alalle ei muka tulijoita löytyisi jos kerran VIRKOJA on paljon vapaana.

No mol.fi löytyy lähes 800 paikkaa hoitajille. Opettajille 100. Juuri haettiin lehdessä Niuvanniemeen 21 sairaanhoitajaa. Kyllä kaikki alalla työskentelevät tietävät että hoitajapula on todellinen. Huvittavaa, että sitä ei jotku meinaa uskoa, kun itse "elää asian kanssa".

Ja kyllä se palkankorotus ainaki mua auttais jaksaan. Kuka sitä surkealla palkalla jaksaa raataa. Kyllä se kummasti motivoi jos saa kunnon korvaukset. Edelleen pointtina että alan kiinnostus kasvaa jne jne.

Onneksi nyt on työntekijöiden markkinat. Pätevä hoitaja kyllä pystyy -jos ei jo nyt niin ainakin tulevaisuudessa neuvottelemaan itselleen kohtuullisen korvauksen.
 
edit: rupesi ihan kiinnostamaan missä mennään palkkauksen tasossa ja googlella löytyi seuraava palkkatilasto terveydenhuoltoalalta http://tehy-fi-bin.directo.fi/@Bin/de69cecc5caec818e48f25ecfacea930/1185546680/application/pdf/1800177/Kunta-alan%20palkat%202006.pdf
Tota tilastoa käytettäessä pitää sitten nimenomaan rajottaa niitä legendoja lääkärien ohjaamisesta leikkauksissa, kolmivuorotyön vaativuudesta, ylitöistä ym. ja keskittyä enemmän analysoimaan jokapäivästä kahvinjuomisen ja kahvihuoneessa juoruamisen rasittavuutta...:D
 
Tota tilastoa käytettäessä pitää sitten nimenomaan rajottaa niitä legendoja lääkärien ohjaamisesta leikkauksissa, kolmivuorotyön vaativuudesta, ylitöistä ym. ja keskittyä enemmän analysoimaan jokapäivästä kahvinjuomisen ja kahvihuoneessa juoruamisen rasittavuutta...:D

Mitäköhän tämä nyt tarkotti?
 
Tuolla se mistä oli aikaisemmin puhetta on mustaa valkoisella. Sairaanhoitajien keskiansio oli kaksi vuotta sitten 2412€ / kk. Tuohon päälle viimeisen kahden vuoden n.4% vuosittainen (laskin tuon koko 2000 luvun keskiarvosta) kasvu niin päästään tänäpäivänä vähän yli 2600€ / kk mikä täsmää myös omien empiiristen havaintojeni kanssa.

edit, mulla oli pitkään tämä vastausikkuna auki enkä huomannut tuota uusinta viestiä. 2500 tai 2600€/kk, aivan sama. Joka tapauksessa huomattavasti enemmän kuin mitä yleisesti ottaen halutaan tuoda esille. Mistähän syystä näin?
 
Sonder sanoi:
edit, mulla oli pitkään tämä vastausikkuna auki enkä huomannut tuota uusinta viestiä. 2500 tai 2600€/kk, aivan sama. Joka tapauksessa huomattavasti enemmän kuin mitä yleisesti ottaen halutaan tuoda esille. Mistähän syystä näin?
Paha sanoo...esim. pelkästään tän tredin perusteella voidaan selvästi todeta että sairaanhoitajien palkkauksessa ei ole edes itse sairaanhoitajien mielestä mitään vikaa. Mikä on sinänsä aika yllättävää... :)

Multa on saattanut mennä ohi, mutta omien laskujen mukaan kukaan alan keskimääräisen palkan tienaava ei ole vaivautunut valittamaan. Se että täällä kitisee vaan alimman desiilin tienaavat tarkottaa, että alalle ei tarvita mitään suurta palkankorotusta -> kitisijöillä on jo nyt mahdollisuus tienata helposti(koska suuri osa kanssa siskoista/veljistä tienaa) se 500€ enemmän...:D
 
Tuolla se mistä oli aikaisemmin puhetta on mustaa valkoisella. Sairaanhoitajien keskiansio oli kaksi vuotta sitten 2412€ / kk. Tuohon päälle viimeisen kahden vuoden n.4% vuosittainen (laskin tuon koko 2000 luvun keskiarvosta) kasvu niin päästään tänäpäivänä vähän yli 2600€ / kk mikä täsmää myös omien empiiristen havaintojeni kanssa.

edit, mulla oli pitkään tämä vastausikkuna auki enkä huomannut tuota uusinta viestiä. 2500 tai 2600€/kk, aivan sama. Joka tapauksessa huomattavasti enemmän kuin mitä yleisesti ottaen halutaan tuoda esille. Mistähän syystä näin?

Tuohan on arvio. Vaikea uskoa. Itse tienaan lisineen ehkä 2100-2300 keskimäärin. Tuohon sisältyy noin 2/3 viikonlopuista töissä +yötyöt. Kuitenkin hoitajia työskentelee paljon myös pelkästään päivävuorossa, joten vaikea uskoa noihin lukuihin. Tietysti vanhojen hoitajien ikälisät jne. nostaa tuota. Sekin on hassua, että aina huomioidaan hoitajien kohdalla nuo lisät, vaikka on tosiaan paljon työpisteitä hoitajille, joissa ollaan vaan virka-aikana töissä.
 
soulcaptain sanoi:
Tuohan on arvio. Vaikea uskoa.
:lol2: Ilman sormella osottelua, ihan yleisesti, omat/sukulaisten palkkatiedot kertoo vaan siitä omasta/sukulaisten palkasta. Vähän sama kun ilmoittais, että itse sain älykkyystestistä vaan 95, ja kaveritkin kehuu ihan fiksuks, joten aika vaikea uskoa että keskimäärin ihmiset saa siitä 100.

Vaikka vaikeaa se varmasti on uskoa olevansa keskitasoa heikompi yhtään missään.

Toi 2422 oli siis faktaa. Myöskin faktaa on, että siitä puuttuu ainakin 1,8% yleiskorotus + erilaisia henkilö- ja tehtäväkohtasia korotuksia.

Tääkin tuntuu olevan monelle uutta tietoa:

Terveydenhuollon hoitohenkilöstön ansiot ovat kunta-alalla nousseet monia muita ryhmiä enemmän. Kunta-alan palkkatilasto lokakuulta 2005 osoittaa, että terveydenhuollon hoitohenkilöstön kokonaisansiot olivat vuoden aikana nousseet keskimäärin 6,6 %.
http://www.kuntatyonantajat.fi/modu...ta_1~pid~3678AA18E724427BA4B235EA47C08FC7.asp
 
Sekin on hassua, että aina huomioidaan hoitajien kohdalla nuo lisät, vaikka on tosiaan paljon työpisteitä hoitajille, joissa ollaan vaan virka-aikana töissä.

No en tiedä mitä hassua siinä on jos lisät tekevät tuon tilaston valossa esimerkiksi +40% lisää liksaa peruspalkan päälle. Kyllähän nuo pitää silloin kohtuullisuuden nimissä ottaa huomioon keskikuukausipalkasta puhuttaessa. Oikeassa olet siinä, että pelkkää päivävuoroa arkipäivisin tekevä sairaanhoitaja tienaa tosiaan suhteessa huomattavasti vähemmän kuin mitä keskiarvon perusteella voisi päätellä johtuen juuri tuon melko pienen peruspalkan (1700-1800€/kk) ja sen päälle tulevien lisien suhteesta. Tälläisessa tapauksessa tilastot ihan kohtuullisesta keskipalkasta eivät tietenkään lohduta sitä nimenomaista hoitajaa, joka ei peruspalkan lisäksi saa juuri mitään lisiä.
 
Keskusteltaisiin vaan nyt niistä "oikeasti" matalapalkkaisista ammateista. On kyllä totta, että siivoojaksi ja vartijaksi tms. ei tarvita kummoista koulutusta, mutta jokin perustaso tuolta tulisi löytyä. Itse vartiointialaa läheltä seuranneena on vain ihmetyttänyt henkilöt, jotka vuodesta toiseen nököttävät jossain kohteessa päivävuoroissa alle 1600e palkoilla. Ja vaikka saisi koko ajalta ilta tai yölisää niin ei se tuosta kovin hääppösesti nousisi. Työstä pitäisi saada ansionsa mukaista liksaa, eikä millään taulukkopalkoilla edes niissä ammateissa, missä työtä ei tehdä alihankintana vaan omassa työyhteisössä omalle työyhteisölle.
 
Keskusteltaisiin vaan nyt niistä "oikeasti" matalapalkkaisista ammateista. On kyllä totta, että siivoojaksi ja vartijaksi tms. ei tarvita kummoista koulutusta, mutta jokin perustaso tuolta tulisi löytyä. Itse vartiointialaa läheltä seuranneena on vain ihmetyttänyt henkilöt, jotka vuodesta toiseen nököttävät jossain kohteessa päivävuoroissa alle 1600e palkoilla. Ja vaikka saisi koko ajalta ilta tai yölisää niin ei se tuosta kovin hääppösesti nousisi. Työstä pitäisi saada ansionsa mukaista liksaa, eikä millään taulukkopalkoilla edes niissä ammateissa, missä työtä ei tehdä alihankintana vaan omassa työyhteisössä omalle työyhteisölle.

No sitten vaan liittymään alansa liittoon ja pistää liiton pamput neuvottelemaan lisää liksaa, jos ei oma neuvotteluvoima riitä.
Yleisellä sympatialla ei irtoa mitään, koska tämä on markkinatalousmaa eikä kommunismi.

Ei nyt liity tähän yksittäiseen juttuun mitenkään, mutta se on jännä ja yleinen mentaliteetti kuinka kuvitellaan tässä maassa palkoista edelleen päätettävän jollain reiluus-periaatteella tai valtiojohtoisesti. Palkkaa vaaditaan ja anellaan lisää toisilta kansalaisilta ja poliitikoilta, joilla ei ole juuri sanaa asiaan, kun ainoat neuvotteluosapuolet ovat kuitenkin liitto ja työnantajien edustajajärjestö (valtio on siinä sivussa vain sovittelijana, ei päättäjänä) tai yksittäinen työnkekijä ja tämän työnantaja.
 
Keskusteltaisiin vaan nyt niistä "oikeasti" matalapalkkaisista ammateista. On kyllä totta, että siivoojaksi ja vartijaksi tms. ei tarvita kummoista koulutusta, mutta jokin perustaso tuolta tulisi löytyä. Itse vartiointialaa läheltä seuranneena on vain ihmetyttänyt henkilöt, jotka vuodesta toiseen nököttävät jossain kohteessa päivävuoroissa alle 1600e palkoilla. Ja vaikka saisi koko ajalta ilta tai yölisää niin ei se tuosta kovin hääppösesti nousisi. Työstä pitäisi saada ansionsa mukaista liksaa, eikä millään taulukkopalkoilla edes niissä ammateissa, missä työtä ei tehdä alihankintana vaan omassa työyhteisössä omalle työyhteisölle.

Tähän vaan lyhyesti kommentoisin, että kyllä se minusta on reilua (kirosana - hups ;) ), että ammateissa, joissa koulutus on puolesta vuodesta vuoteen, ei voi olettaakaan palkkojen olevan kovin kummoisia. Sen sijaan sairaanhoitajien 3 ja puolen vuoden koulutuksella palkkataso voisi olla parempi. Tai sitten koulutusaikaa voisi laskea ainakin vuodella ja karsia sieltä opetussuunnitelmasta kaikenmaailman huuhaa-tutkimusten analysoinnit pois, joilla käytännön työssä ei tee mitään.

...ei varsinaisesti liity aiheeseen...
 
Vartioalan hommista en juurikaan tiedä, mutta luulen, että se "nököttäminen" ei ihan yhtä raskasta kuitenkaan ole kuin hoitoalan hommat. Edelleenkin korostan sitä, että ennen kuin kentällä on itse tuli perseen alla päivästä toiseen kun työntekijöitä ei ole tarpeeksi ja yrität tehdä kahden hommat yksin ja vieläpä hyvin. Kiitokseksi sataa paskaa niskaan joka suunnasta, niin ei kannata puhua, että tietäis mitä se tosiasiassa on tai kitistä miks hoitsut haluaa lisää liksaa. Eipä nuo lisätkään kyllä mitään suuren suuria ole vaikka tekis pyhät töitä. Ja puhun nyt hoitajista yleisesti, sh ja lh. Ite oon ainakin huomannu, että paikoissa on eroja.. olinpa kerran harjottelussa paikassa jossa sh:lla ollut päivän aikana hoidettavana kuin 1 potilas ja lh:lla 4-6. Loppupäivän istuskeli huoneessaan ja soitteli omia puheluja, mutta kyllähän tälläsiä varmaan joka alalla riittää, kuin puolestaan niitä jotka tekevät tunnollisesti hommansa ja vieläpä siinä sivussa muidenkin.
 
Ei nyt liity tähän yksittäiseen juttuun mitenkään, mutta se on jännä ja yleinen mentaliteetti kuinka kuvitellaan tässä maassa palkoista edelleen päätettävän jollain reiluus-periaatteella tai valtiojohtoisesti. Palkkaa vaaditaan ja anellaan lisää toisilta kansalaisilta ja poliitikoilta, joilla ei ole juuri sanaa asiaan, kun ainoat neuvotteluosapuolet ovat kuitenkin liitto ja työnantajien edustajajärjestö (valtio on siinä sivussa vain sovittelijana, ei päättäjänä) tai yksittäinen työnkekijä ja tämän työnantaja.

Juu tuossa on kyllä erittäin hyvä pointti. Valtiovalta tulee sitten kyllä väliin kaikilla saatanan tasa-arvo-ohjelmillaan. Jos pelataa taulukkopalkoilla niin se on tasa-arvoa. Jos suorituksen mukaan ja röyhkeyden mukaan palkkaa mitataan niin se tulee kyllä ansiosta. Jos jollain on pokkaa nokittaa liksaansa ja siinä onnistuu, niin onhan se ansaittua. Jos omassa firmassani nainen tekee kovaa tulosta, oli hän sitten myynnin tai tuotannon tehtävissä tai asiantuntijatehtävissä, pitäisin hänet ehdottomasti riveissäni yhtä hyvällä palkalla kuten samaan tapaan suoriutuvat miehet....

E: Voi olla kallis hinta nuo vaalipuheet kokoomukselle hallituspaikasta, mutta aika näyttää...

Nyt meni jo vähän ohi aiheen taas vaikka naisvaltaisesta alasta puhutaankin. Tasa-arvotupolle ja muille tasa-arvoasioille löytynee omakin ketjunsa...
 
Viimeksi muokattu:
Ja todellakin, kyllä ansaitsisivat palkankorotuksen ne hoitajat. Se oli ehkä yksi syy miksei tulevaisuus alalla kiinnostanut. Sekin huolettaa, että millaisesta porukasta tulevat hoitajat oikein koostuvat, jos alaa ei arvosteta ja palkka on huono. Onpas kiva mennä sairaalaan kriittisessä tilassa, jos epäilee hoitsuja bimboiksi:jahas: (Ei millään pahalla ketään hoitajaa kohtaan, lähipiiristä löytyy monta fiksua. Täytyy vaan todeta, että aika blondia porukkaa oli oppilaitos täynnänsä..)

Ja palkkojen korotus vaikuttaa niiden bimbojen määrään mitenkä? Hoitsut nyt vaan on perinteisesti bimboja, kai se estrogeeni/hoivavietti aiheuttaa sen.

Jos hoitajat saa enää yhtään lisää rahaa niin minä vaihdan kyllä alaa. Kyllä se aina inssin hommat voittaa.
 
Hoitsut nyt vaan on perinteisesti bimboja, kai se estrogeeni/hoivavietti aiheuttaa sen.

Kiittää ja kumartaa taas yhdestä yleistyksestä :david:. Ja kaikki insinöörivitsitkin sitten pitävät varmaan paikkansa? :rolleyes:


Viikonlopun Iltalehdestä:
28.7.2007 10:51
Kansanedustaja Esko-Juhani Tennilä (vas) väläyttää välikysymystä hoitajien palkoista.

Tennilän mukaan hallituksen luottamus tulee mitata, jos se ei esitä budjettiriihessä riittävää lisärahoitusta kunnille hoitajien palkankorotuksiin.

Jos hoitoalan palkkatilannetta ei korjata, Tennilä pelkää maan ajautuvan hoitajapulaan. Pahimmin tästä kärsisivät hänen mukaansa syrjäseutujen köyhät kunnat. Tennilä puhui lauantaina Pelkosenniemellä.

STT
 
Vartioalan hommista en juurikaan tiedä, mutta luulen, että se "nököttäminen" ei ihan yhtä raskasta kuitenkaan ole kuin hoitoalan hommat. Edelleenkin korostan sitä, että ennen kuin kentällä on itse tuli perseen alla päivästä toiseen kun työntekijöitä ei ole tarpeeksi ja yrität tehdä kahden hommat yksin ja vieläpä hyvin. Kiitokseksi sataa paskaa niskaan joka suunnasta, niin ei kannata puhua, että tietäis mitä se tosiasiassa on tai kitistä miks hoitsut haluaa lisää liksaa. Eipä nuo lisätkään kyllä mitään suuren suuria ole vaikka tekis pyhät töitä. Ja puhun nyt hoitajista yleisesti, sh ja lh. Ite oon ainakin huomannu, että paikoissa on eroja.. olinpa kerran harjottelussa paikassa jossa sh:lla ollut päivän aikana hoidettavana kuin 1 potilas ja lh:lla 4-6. Loppupäivän istuskeli huoneessaan ja soitteli omia puheluja, mutta kyllähän tälläsiä varmaan joka alalla riittää, kuin puolestaan niitä jotka tekevät tunnollisesti hommansa ja vieläpä siinä sivussa muidenkin.

No tämä nyt on täysin normaalia työelämää. Työntekijöitä on liian vähän ja töitä liikaa. Mihin se tosta muuttuisi? Ei missään lafkassa ole (yleensä) tekijöitä enempää kuin duunia.

Viikon vinkki: Älkää tehkö kuin omat hommanne, ei siihen kukaan voi teitä pakottaa. ;)
 
Viikon vinkki: Älkää tehkö kuin omat hommanne, ei siihen kukaan voi teitä pakottaa. ;)

Hiukka vaikeeta tuo taitaa olla. Potilaat pitää hoitaa. Mitä jos joutuisit sairaalaan ja sulle joku sh sanoisi, että en mä nyt sulle mitään antibioottitippaa laita, kun olen jo tänään laittanu niin monta.
 
Hiukka vaikeeta tuo taitaa olla. Potilaat pitää hoitaa. Mitä jos joutuisit sairaalaan ja sulle joku sh sanoisi, että en mä nyt sulle mitään antibioottitippaa laita, kun olen jo tänään laittanu niin monta.

Aivan, ei ketään kuitenkaan voi hoitamatta jättää. Järki käteen Timba.

D. Yates laukoo elämän suuria totuuksia.. hohhoijakkaa.
 
Back
Ylös Bottom