Sairaanhoitajien vaatimukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronny11
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Laitetaan tähän nyt vielä uudestaan se, että tuohon 22-28% on laskettu mukaan 4-6% yleiskorotuksia. eli siinä sopimuksessa ei tuollaisia summia ole.

Lasketaanko yleensä näitä prosentteja ilmoitettaessa yleiskorotukset mukaan?

No näissä sopimuksissa sovitaan yleensä ne korotukset jolloin yleiskorotuksia ei erikseen jaeta. Nyt on ilmeisesti sovittu niin että 2010 ja 2011 korotukset on jätetty osittain auki ja silloin TeHyläiset saa saman yleiskorotuksen kun muutkin.

ps miten jos lisätään 16...18:sta 4...6 saadaan 22...28? Edelleenkään ei täsmää.
 
Naistutkimuksen seura palkitsi Tehyn työtaistelun

"Palkinnon perusteeksi seura totesi sen, että sairaanhoitajien työtaistelu on rohkeaa toimintaa tasa-arvon ja hyvinvointivaltion tulevaisuuden puolesta."

Tehyläisiä enemmän pihalla ovat enää vain naistutkijat. :) Ihanaa tasa-arvoa, kun enää palkka ei määräydy sukupuolen, koulutuksen tai työtehtävän mukaan vaan sen, mihin liittoon kuulut. :jahas:

Meidän äidit maksaa teidänkin äitien korotukset :rolleyes:

ei vittu mikä munaus :D

tosi tasa-arvoa edistävä jos alle 120 000 / 1 000 000 = 10% (HUOM LASKIN TEHYN KOKONAISJÄSENMÄÄRÄLLÄ, todellinen prosentti on pienempi)

eli bout 10% työssäkäyvistä naisista saa isot korotukset... ite äänestäisin ennemmin tuloerojen kasvua parempana vaihtoehtona tasa-arvon toteutumiselle :D
 
Minusta 400€ vuokrahintaa ei ole halpa, samankokoisen asunnon saisi samalla hinnalla yksityiseltä vuokraajalta. Usko pois Yen olen seurannut hintoja. Jos ei nyt ihan kampissa halua asua niin tällä hinnalla saa kyllä yksityiseltä asunnon suurinpiirtein samoilla liikenneyhteyksillä.

Uskon että pyrkyä ei ole paikkoihin jossa raadetaan, mutta en vieläkään ymmärrä miten nuo korotukset tavoittaisivat juuri ne raatavat kansalaiset. Ja minusta palkkapyynnöt eivät olleet realistisia. Mutta ilmeisesti päättäjät joutuivat taipumaan. Niinkuin sanoin, mietipä niitä opiskelijoita joilla on lapsia elätettävänä. Tähän tietysti voisi vastata, että miksi hankkivat lapsia kesken opiskelujen. Ehkä opiskelijoille pitäisi määrätä pakkoehkäisy opiskelun :jahas: Korostan edelleen ettei tehyläiset ole ainoita jotka ansaitsisivat palkankorotuksen, miten ne jotka eivät kuulu liittoon? Ja onko varaa maksaa jokaiselle paskapalkkaiselle alalle enemmän palkkaa, koska he ansaitsisivat sen? Saapi nähdä miten talouden käy.

Mielenkiinnolla odotellaan miten asiat alkavat sujua. Eniten toivon ettei kukaan kärsi tilanteesta. Mutta eiköhän ne osaa tärkeysjärjestykseen asiat laittaa.. täällä jäädään mielenkiinnolla odottelemaan tapahtumia.
 
Esmes 1995 lakko. Se kesti silloin kuukauden.



Voi lollero :D Minä tässä nyt kritisoin hoitajien liiton tapaa kiristää palkankorotuksia niin sä laitat linkin niitten aiemmasta lakosta josta tuli ihan oikeusjuttuja :D Oisko jotain muuta esimerkkiä?

Ja offtopiccina tohon asuntohommaan

Se mikä sinulla on nyt, on valtion varoilla rakennettu, ja valtio vuokrasi (alempi kun yksityinen) maksaa

Ensinnäkin kaikki asunnot ei suinkaan ole valtion varoilla rakennettuja ja toiseksi läheskää kaikilla ei ole mahdollisuutta asua niissä. Esim Helsingissä 4000 opiskelijaa jonottaa niihin. Tai jotain sinnepäin, hiljattain radiouutisista kuultua. Täyttä paskapuhetta että "valtio antaa asunnon".
 
No näissä sopimuksissa sovitaan yleensä ne korotukset jolloin yleiskorotuksia ei erikseen jaeta. Nyt on ilmeisesti sovittu niin että 2010 ja 2011 korotukset on jätetty osittain auki ja silloin TeHyläiset saa saman yleiskorotuksen kun muutkin.

ps miten jos lisätään 16...18:sta 4...6 saadaan 22...28? Edelleenkään ei täsmää.

En mä tiedä mitä noi tarkoittaa. Uutisissa kysyttiin laitinen-pesolalta mistä johtuu ero tehyn ja kuntatyönantajan prosenteissa, niin vastaus oli, että tehy laskee mukaan jotkut yleiskorotukset joita ei tuossa sopimuksessa ole. :wtf:
 
No näissä sopimuksissa sovitaan yleensä ne korotukset jolloin yleiskorotuksia ei erikseen jaeta. Nyt on ilmeisesti sovittu niin että 2010 ja 2011 korotukset on jätetty osittain auki ja silloin TeHyläiset saa saman yleiskorotuksen kun muutkin.

ps miten jos lisätään 16...18:sta 4...6 saadaan 22...28? Edelleenkään ei täsmää.

28% on varmaankin sen pohjapalkalla olevan korotusprosentti jos se saa "boonuksena" 4% korotuksen matalan palkkansa takia
(jotain tuollaistahan tehyn tiedotteessa luki...)

22% on melkeen pohjapalkalla olevan, 20% on sen keskimääräisen hoitsun ja 16% huippupalkoilla olevan?

tai sit oikea prosentti on 4,27% 4 vuodelta, tiedä sit millä tilastotieteellä noita väännetään :D
 
Oho, täällähän alkaa jo olemaan tehy-tason argumentointia opettajien taholta. Saapa nähdä minkälainen soppa on edessä, seuraavalla sopimuskaudella. Minun mielestä luokanopettajilla on koko valtio/kuntasektorin parhaat palkat työmäärään nähden, mutta väännetään tästä sitten opettajien lakkokeskustelun aikana...

En oikein usko, että tämä pelkästään tehyn jäsenille annettava korotus on vielä selviö. Ennustan lisäoikeudenkäyntejä asian tiimoilta, kunhan muut järjestöt ehtivät saada rivinsä järjestykseen.


:D ei täällä mitään lakkoa olla suunnittelemassa, on ne opettajien palkat minusta hyvät mutta on sekin vähän naurettavaa että kaikki kasvatukselliset ongelmat palautetaa koululle. Kuten luin lehdistä mielipidekirjoituksia tuosta kouluampumistapauksesta. Enemmän itseä ärsyttää kun ei ymmärretä että resurssit eivät todellakaan kouluilla riitä. Tarkoituksenani oli ilmaista että moni muukin ansaitsisi lisää palkkaa ja kouluihinkin voisi sitä rahaa syytää. Mutta itse siis olen tyytyväinen tähän alaan vaikka en luokanopettajaksi opiskelekaan. Ja itse kieltämättä vähän katsoin palkkoja ennenkuin opetusalan valitsin, eikä sitä tiedä päädynkö edes opettajaksi ;)
 
En mä tiedä mitä noi tarkoittaa. Uutisissa kysyttiin laitinen-pesolalta mistä johtuu ero tehyn ja kuntatyönantajan prosenteissa, niin vastaus oli, että tehy laskee mukaan jotkut yleiskorotukset joita ei tuossa sopimuksessa ole. :wtf:

eli siis tehy odottaa 28%-16%=12% eli 6% yleiskorotusta per 3. ja 4. vuosi?

tiedä näitä, pitänee odotella se virallinen dokumentti niin sit tietää
 
Juuri äsken seitsemän uutisissa eräs kunnanjohtaja totesi, että hoitajien palkankorotukset aiheuttavat supistuksia mm.kouluissa. Näin on varmasti monessa muussakin kunnassa.

Opettajana tämä on minusta erittäin lyhytnäköistä ajattelua; se, mitä koulumaailmassa tapahtuu tänään, heiastuu koko yhteiskuntaan vasta muutaman vuoden kuluttua. Kuitenkin yhteiskunnassa varmasti ajallisesti pisimmälle työnsä tuloksilla yltää opettaja ja kasvattaja. Näin ollen koulutusjärjestelmän ja yksittäisen opettajan tulisi koettaa nähdä pitkälle tulevaisuuteen rakenten inhimillistä ja kanssaihmisiä kunnioittavaa tulevaisuutta - ja siitä syntyy suuri vastuu. Mittava tuloksellisuus, hyöty ja taloudellisuus eivät saa yksin olla sivistyksen perusta. Nuorissa lähtökohtaisesti rakentuu inhimillinen sivistys ja siihen vastuullisella, ammattitaitoisella opettajalla on mahdollisuus vaikuttaa (yhdessä vastuullisen kodin kanssa, mitä todellakaan kaikilla ei ole).

Ja toisekseen tuo, miten sairaanhoito ja koulut voivat ikäänkuin muka olla jotenkin toisensa poissulkevia tekijöitä. :curs: Onko tämä sitten opettajien ja opetustyön arvostuksen laskua vaiko sairaanhoitajien arvotuksen nousua?

"Homo doctus in se semper divitias habet." (=Oppineella ihmisellä on rikkautensa aina mukanaan)
 
Voi lollero :D Minä tässä nyt kritisoin hoitajien liiton tapaa kiristää palkankorotuksia niin sä laitat linkin niitten aiemmasta lakosta josta tuli ihan oikeusjuttuja :D Oisko jotain muuta esimerkkiä?

Ja offtopiccina tohon asuntohommaan



Ensinnäkin kaikki asunnot ei suinkaan ole valtion varoilla rakennettuja ja toiseksi läheskää kaikilla ei ole mahdollisuutta asua niissä. Esim Helsingissä 4000 opiskelijaa jonottaa niihin. Tai jotain sinnepäin, hiljattain radiouutisista kuultua. Täyttä paskapuhetta että "valtio antaa asunnon".




KIIIITOS!!!! Ihanaa että joku on ymmärtänyt asian.:worship:
 
Voi lollero :D Minä tässä nyt kritisoin hoitajien liiton tapaa kiristää palkankorotuksia niin sä laitat linkin niitten aiemmasta lakosta josta tuli ihan oikeusjuttuja :D Oisko jotain muuta esimerkkiä?

No laitappa sinä jokun muu tasapuolinen keino taistella palkastaan.

Ensinnäkin kaikki asunnot ei suinkaan ole valtion varoilla rakennettuja ja toiseksi läheskää kaikilla ei ole mahdollisuutta asua niissä. Esim Helsingissä 4000 opiskelijaa jonottaa niihin. Tai jotain sinnepäin, hiljattain radiouutisista kuultua. Täyttä paskapuhetta että "valtio antaa asunnon".

Tulkaa maalle. Tältä saa. "Ja tiesihän opiskelijatkin että Helsingissä on vaikea asuntotilanne" - argumentointi :lol2:. Keskimäärin kuitenkin pääsee opiskelija-asuntoihin, jos on valmis joustamaan yksiö keskustassa vaatimuksesta. Ehkei pääse heti, mutta aika pian kuitenkin.
 
Juuri äsken seitsemän uutisissa eräs kunnanjohtaja totesi, että hoitajien palkankorotukset aiheuttavat supistuksia mm.kouluissa. Näin on varmasti monessa muussakin kunnassa.

Opettajana tämä on minusta erittäin lyhytnäköistä ajattelua; se, mitä koulumaailmassa tapahtuu tänään, heiastuu koko yhteiskuntaan vasta muutaman vuoden kuluttua. Kuitenkin yhteiskunnassa varmasti ajallisesti pisimmälle työnsä tuloksilla yltää opettaja ja kasvattaja. Näin ollen koulutusjärjestelmän ja yksittäisen opettajan tulisi koettaa nähdä pitkälle tulevaisuuteen rakenten inhimillistä ja kanssaihmisiä kunnioittavaa tulevaisuutta - ja siitä syntyy suuri vastuu. Mittava tuloksellisuus, hyöty ja taloudellisuus eivät saa yksin olla sivistyksen perusta. Nuorissa lähtökohtaisesti rakentuu inhimillinen sivistys ja siihen vastuullisella, ammattitaitoisella opettajalla on mahdollisuus vaikuttaa (yhdessä vastuullisen kodin kanssa, mitä todellakaan kaikilla ei ole).

Ja toisekseen tuo, miten sairaanhoito ja koulut voivat ikäänkuin muka olla jotenkin toisensa poissulkevia tekijöitä. :curs:

"Homo doctus in se semper divitias habet." (=Oppineella ihmisellä on rikkautensa aina mukanaan)



Aivan samaa mieltä.
 
N
Keskimäärin kuitenkin pääsee opiskelija-asuntoihin, jos on valmis joustamaan yksiö keskustassa vaatimuksesta. Ehkei pääse heti, mutta aika pian kuitenkin.


Jonotin viime vuonna vuoden tavallista opiskelijayksiötä, ei väliä missäpäin Helsinkiä. Solussa on se huono puoli, että lukurauha ei aina ole taattu. Ja itse haluan opintojani eteenpäin. Mutta ei minusta tuo vuosi ole "aika pian"
 
KIIIITOS!!!! Ihanaa että joku on ymmärtänyt asian.:worship:

:kippis1: Jossain määrin kohtalotoveri ollut joskus


Tulkaa maalle. Tältä saa. "Ja tiesihän opiskelijatkin että Helsingissä on vaikea asuntotilanne" - argumentointi . Keskimäärin kuitenkin pääsee opiskelija-asuntoihin, jos on valmis joustamaan yksiö keskustassa vaatimuksesta. Ehkei pääse heti, mutta aika pian kuitenkin.

Mä asuin maalla :D Tai ainakin jossain määrin lasken Jyväskylän sellaiseksi, enkä mä nyt omaa asunto-ongelmaa tarkottanukaan. Huomasin jo vuonna käpy että Koasin jono on vuosia ja asunnon saa huomattavasti helpommin kun lukee sunnuntain Keskisuomalaisen tarpeeksi aikaisin aamulla :)
Sulla ei taida olla mitää käsitystä noista jonotusajoista opiskelija-asuntoloihin?
 
Mä asuin maalla :D Tai ainakin jossain määrin lasken Jyväskylän sellaiseksi, enkä mä nyt omaa asunto-ongelmaa tarkottanukaan. Huomasin jo vuonna käpy että Koasin jono on vuosia ja asunnon saa huomattavasti helpommin kun lukee sunnuntain Keskisuomalaisen tarpeeksi aikaisin aamulla :)
Sulla ei taida olla mitää käsitystä noista jonotusajoista opiskelija-asuntoloihin?

Minä sain heti Koasilta asunnon Ristonmaahan, ja kaikki kaverini esim. erojen jälkeen päivässä tai viikossa pääsi Korteksiin. Likaisia soluja ne on kaikki, mutta mä en näe valtion hommaksi maksaa mitään muuta kun minimin minulle.
 
Onnittelut kaikille palstan hoitajille palkankorotuksesta!
 
No laitappa sinä jokun muu tasapuolinen keino taistella palkastaan.


Häh? Mä odotan sun vastausta edelleen tohon aiempaan.


Originally posted by Yen
Jos nyt työtaistelu pitää tehdä, niin tämä nyt on harmittomimpia tapoja käytännössä.

Sitten varmaan kerrot edes yhden enemmän harmillisen tavan toteuttaa työtaistelu? Ja ihan Suomen oloissa, kiitos.
 
Minä sain heti Koasilta asunnon Ristonmaahan, ja kaikki kaverini esim. erojen jälkeen päivässä tai viikossa pääsi Korteksiin.

Good for you, toinen meistä oli ruuhkaisempaan aikaan asuntoa etsimässä. Tosin oman asuntoni sain jo ensimmäisenä viikonloppuna joten en valita.

Likaisia soluja ne on kaikki, mutta mä en näe valtion hommaksi maksaa mitään muuta kun minimin minulle

Maksaako valtio sulle? Oisin mä siellä Koassillakin joutunu ite siitä asumisesta vuokran maksamaan? :eek:
 
Sitten varmaan kerrot edes yhden enemmän harmillisen tavan toteuttaa työtaistelu? Ja ihan Suomen oloissa, kiitos.

Et siis nähnyt edellistä sairaanhoitajien lakkoa harmilliseksi...? Sori vaan, mutta mun mielestä sairaanhoitajilla, lääkäreillä, palomiehillä on oltava oikeus työtaisteluun.

Edellinen palomiesten lakko kesti 12 viikkoa, vuonna 2001 lääkärit lakkoili lähes puolivuotta. Sen lakon aikana sairaanhoitopiirit menetti n. 250 miljoonaa markkaa, ja muutamat sairaanhoitopiirit joutuivat lykkäämään investointeja ja yksi myymään omaisuutta. Nämä ovat siis ne, mitä luvulla voi laskea.
 
Back
Ylös Bottom