Sairaanhoitajien vaatimukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronny11
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tehyhän pelasi korttinsa aivan oikein. Ei tarvinnut ihmishengillä kiristää. Tahtotilaa löytyi eri osapuolilta ja ilmeisesti sovun saivat aikaan. Ehkä Pesola-Laitinen ahneana kokoomuslaisena ymmärsi, milloin on oikea aika lyödä kortit pöytään potilaiden turvallisuutta vaarantamatta.

Jos joku muu kuin jantunen7 ois kirjottanu tän niin pitäisin sarkasmina.. Ikävä kyllä ei taida olla..
 
Ei taida tosiaan todellinen korotus olla 22-28%:a. Varmaan siinä n. 20% pinnassa mitä aiemmin tänään puhuttiin, eli lyhemmällä aikavälillä sama korotus kuin se tarjous ennen irtisanoutumisia. Pakko varmaan oli käyttää eri laskutapaa että meni tuo sovintoehdotus tehylle läpi. Nyt ne jo tappelee siitä että ketkä kaikki korotuksia tulee saamaan. :D
 
Jos joku muu kuin jantunen7 ois kirjottanu tän niin pitäisin sarkasmina.. Ikävä kyllä ei taida olla..

Mjoo, käytännössähän tässä kenenkään ei tarvinnut kärsiä. Vähän siirtoja kerettiin tekemään, mutta ei muuta. Ehkä hoitoaikoja ei saanut, ja leikkauksia siirrettiin, mutta eiköhän pian päästä takaisin päiväjärjestykseen ja ajat siirtyvä muutamalla päivällä tai viikolla.

Mielummin näinpäin, kun viikkokausia tehottomassa lakossa, joka olisi vaan aiheuttanut kaikille vaivaa. Tässä ratkaisussa hoitajat sai paskaa niskaansa, mutta ei muuta. Ja uskoisin että lakon aikana, varsinkin jos olisi pitkittynyt, paskaa tulee kanssa.
 
Mjoo, käytännössähän tässä kenenkään ei tarvinnut kärsiä. Vähän siirtoja kerettiin tekemään, mutta ei muuta.

Luuletko tosiaan, ettei monet potilaat, joilta leikkaus tms. hoito siirtyi viikoilla tai jopa kuukausilla kärsisi extraa ton takia?



Ehkä hoitoaikoja ei saanut, ja leikkauksia siirrettiin, mutta eiköhän pian päästä takaisin päiväjärjestykseen ja ajat siirtyvä muutamalla päivällä tai viikolla.

Mestari sä olet ainakin vähättelemään..

http://www.yle.fi/tekstitv/html/P106_01.html



Mielummin näinpäin, kun viikkokausia tehottomassa lakossa, joka olisi vaan aiheuttanut kaikille vaivaa. Tässä ratkaisussa hoitajat sai paskaa niskaansa, mutta ei muuta.

Yllättäen olet tota mieltä.
Tais ne hoitajat saada jonkun palkakorotuksenkin. Ja kokoomus sitä paskaa sai niskaan.
 
Luuletko tosiaan, ettei monet potilaat, joilta leikkaus tms. hoito siirtyi viikoilla tai jopa kuukausilla kärsisi extraa ton takia?

Yllättäen olet tota mieltä.
Tais ne hoitajat saada jonkun palkakorotuksenkin. Ja kokoomus sitä paskaa sai niskaan.

Ja miten sun mielestä olisi pitänyt toimia, ottaa silmät kiinni kaikki mitä annetaan? Niin ne on tehnyt viimeiset 12 vuotta.

Jos nyt työtaistelu pitää tehdä, niin tämä nyt on harmittomimpia tapoja käytännössä.
 
"Tiesi etukäteen...", huoh. Eli siis jos minä tiedän, että hoitotyö on paskasti palkattua, mutta minä olen motivoitunut tekemään hoitotyötä, niin en saa vaatia korkeampaa liksaa? Mitäs helvetin tyhmä kun ei opiskellut dippainssiksi tai ekonomiksi...? Pistäkää joku vielä kutsumus-kortti kehiin, niin voidaan pistää hoitajat maksamaan sillä vuokraa ja elättämään lapsensa.

Ja Hanna kaikella kunnioituksella sinä (ja minä) saat valtiolta (lähes) vastikkeetta rahaa, asunnon, ja ilmaisen opetuksen. Se on kuitenkin aika poikkeuksellista tässä maailmassa, jos mennään omaa napaa pidemmälle.

Jos nyt unohdetaan prosentit, ja katsotaan peruspalkkoja, niin ei korotustenkaan jälkeen hoitoala ole mitenkään "erityisen" tai "vääristyneen" houkutteleva jos pelkkää palkkaa katsoo, 2200 euroa (1800+400). Se ei sentään ole enää huonosti palkattua. Lisien jälkeen ka. 2700-2800 neljän vuoden päästä. Onko se nyt sitten kauhean väärin?


Yen, opiskelen opettajaksi joten todella tiedän että suomalaislapset ja nuoret saavat olla todella tyytyväisiä ilmaiseen opetukseen ja monissa maissa ei ole edes opintotukea. Ja toisaalta opiskelijoiden terveydenhuolto on enemmän kuin upea. Mutta nämä eivät nyt minusta ole ne asiat joissa tässä keskustellaan. En arvioi valtion toimia niinkään eikä valittaa omista oloistani, olen itse tyytyväinen vaikka juurikaan ei ylimääräistä ole. Ja mistäs sellaisen kuvailemasi valtion asunnon saa?

Kuten ilmaisin niin kyllä hoitoala voisi puolestani enemmän palkkaa saada, mutta rajansa kaikella. Ja jos aletaan saivarrella niin Suomessa on monia perheitä jotka taistelevat rahojensa kanssa jotta riittäisivät. Jos kärjistetään, nyt riistettiin näitä perheitä.

Mielestäni oli myös ollut parempi että olisi mielummin vaikka palkattu enemmän hoitajia, ja keskitetty varat niihin paikkoihin jossa oikeasti raadetaan niska limassa. Kysymys ei ollut ettenkö arvostaisi hoitajien työtä tai sitä etteikö saisi vaatia korkeampaa palkkaa. Ei todellakaan. Luulen että olen tarpeeksi selkeästi jo edellisessä viestissä kertonut kantani.

Pysyn edelleen samassa kannassani kuin aiemmin kirjoitin. Itse en voi sanoa pitäväni tuloksesta johon päädyttiin. Kukin saa olla rauhassa asiasta omaa mieltä.

Ja Yen, monella opiskelijalla on myös lapsia, mietipä miten he elävät jos sairaanhoitajatkaan eivät pysty elättämään omia lapsiaan palkallaan?!
 
Heh, tehy laski tuohon mukaan neljän vuoden aikana tulevat yleiskorotukset. 4-6% tulee siis niistä =)
 
Ja miten sun mielestä olisi pitänyt toimia, ottaa silmät kiinni kaikki mitä annetaan? Niin ne on tehnyt viimeiset 12 vuotta.

Jos nyt työtaistelu pitää tehdä, niin tämä nyt on harmittomimpia tapoja käytännössä.

ai 12,7% tarjous on sama kuin mitä on tarjottu viimeisinä 12 vuotena?

:D
 
Hyvin vähän suurempi, tosin yksityiskohdat tuosta ovat hämärän peitossa. Tietenkin riippuu lasketaanko kuvitellun 22 vai 28 prosentin mukaan. Yksinkertaistettuna: ylärajalla eli 28:ssa vastaisi 17.5 2,5 v aikana, alarajalla 13,75% 2,5 v aikana. Noh, jotenkin niin odotettavaa että piti saada ison kuuloinen summa pitkällä sopimuskaudella; kuulostaa hyvältä ja tehyläiset voivat tuulettaa voittaneensa.

Nopealla laskulla noista julkistetuista yleiskorotuksista tuli noin 11% 4 v aikana, tuota taustaa vasten olisin taipuvaisempi uskomaan kuntatyöntajan arviota. Tuohon TEHY:n 22-28% laskelmaan on varmaan oletettu yhtä ja toista ja ei noi tehyläiset minään matemaatikkoina ole tämän jutun aikana muutenkaan kunnostautuneet, toivottavasti joku (joku tiedotusväline voisi vaikka yllättää ja jakaa ihan sellaista perusteltua tietoa esimerkkien muodossa) laskee mitä noi korotukset oikeasti merkitsevät siinä vaiheessa kun kaikki tarvittava tieto on julkistettu. Tuollahan on noita järjestelyvaraeriä, peruspalkkojen alarajakorotuksia jne., joten sitä miten homma tosiasiassa menee yksityiskohtia myöten ei tiedä vielä juuri kukaan; tuskin edes iso osa neuvottelupöydässä istuneista :D

Laitetaan tähän nyt vielä uudestaan se, että tuohon 22-28% on laskettu mukaan 4-6% yleiskorotuksia. eli siinä sopimuksessa ei tuollaisia summia ole.

Lasketaanko yleensä näitä prosentteja ilmoitettaessa yleiskorotukset mukaan?
 
Ja miten sun mielestä olisi pitänyt toimia, ottaa silmät kiinni kaikki mitä annetaan? Niin ne on tehnyt viimeiset 12 vuotta.


Silmät saa pitää auki, mutta kyllä. Mieluummin niin kuin tämä nyt tapahtunut toimintamalli. Ja tarjottiinhan niille jo ennen mitään perseilyäkin todella kohtuullinen korotus.




Jos nyt työtaistelu pitää tehdä, niin tämä nyt on harmittomimpia tapoja käytännössä.

Sitten varmaan kerrot edes yhden enemmän harmillisen tavan toteuttaa työtaistelu? Ja ihan Suomen oloissa, kiitos.
 
Hienoa. Täytyy laittaa Tehyläinen vaimo töihin vähäksi aikaa ja hoitaa lasta itse kotona ;)
-pääsee treenamaankin paremmin.

T: Superilainen lähihoitaja
 
Ja mistäs sellaisen kuvailemasi valtion asunnon saa?

Se mikä sinulla on nyt, on valtion varoilla rakennettu, ja valtio vuokrasi (alempi kun yksityinen) maksaa.

Mielestäni oli myös ollut parempi että olisi mielummin vaikka palkattu enemmän hoitajia, ja keskitetty varat niihin paikkoihin jossa oikeasti raadetaan niska limassa.

Aah, jolloin palataan alkupisteeseen. Suurin ongelma on siinä, että siellä missä raadetaan, on paikkoja auki, mutta ei ole tulijoita. Suurissa sairaanhoitopiireissä ja laitoksissa on jatkuvasti paikkoja avoinna, mutta surkea alkupalkka yhdistettynä raskaisiin työolosuhteisiin johtavat siihen, että tulijoita ei ole riittävästi.

Sitten kun vähennetään inflaation vaatima peruskorotus, mitenkään "jumalattomasti" ei ole hoitajat saamassa ekstraa. Lisäksi tässä ratkaisussa kaikki ei ole saamassa samaa könttä summaa, vaan korotukset vaihtelee tehtävien mukaan. Se on ihan oikein, eli perseellään istuvat eivät liene ne, jotka saa eniten korotuksia.
 
Yen, opiskelen opettajaksi joten todella tiedän että suomalaislapset ja nuoret saavat olla todella tyytyväisiä ilmaiseen opetukseen ja monissa maissa ei ole edes opintotukea. Ja toisaalta opiskelijoiden terveydenhuolto on enemmän kuin upea. Mutta nämä eivät nyt minusta ole ne asiat joissa tässä keskustellaan. En arvioi valtion toimia niinkään eikä valittaa omista oloistani, olen itse tyytyväinen vaikka juurikaan ei ylimääräistä ole. Ja mistäs sellaisen kuvailemasi valtion asunnon saa?

Kuten ilmaisin niin kyllä hoitoala voisi puolestani enemmän palkkaa saada, mutta rajansa kaikella. Ja jos aletaan saivarrella niin Suomessa on monia perheitä jotka taistelevat rahojensa kanssa jotta riittäisivät. Jos kärjistetään, nyt riistettiin näitä perheitä.

Mielestäni oli myös ollut parempi että olisi mielummin vaikka palkattu enemmän hoitajia, ja keskitetty varat niihin paikkoihin jossa oikeasti raadetaan niska limassa. Kysymys ei ollut ettenkö arvostaisi hoitajien työtä tai sitä etteikö saisi vaatia korkeampaa palkkaa. Ei todellakaan. Luulen että olen tarpeeksi selkeästi jo edellisessä viestissä kertonut kantani.

Pysyn edelleen samassa kannassani kuin aiemmin kirjoitin. Itse en voi sanoa pitäväni tuloksesta johon päädyttiin. Kukin saa olla rauhassa asiasta omaa mieltä.

Ja Yen, monella opiskelijalla on myös lapsia, mietipä miten he elävät jos sairaanhoitajatkaan eivät pysty elättämään omia lapsiaan palkallaan?!

Oho, täällähän alkaa jo olemaan tehy-tason argumentointia opettajien taholta. Saapa nähdä minkälainen soppa on edessä, seuraavalla sopimuskaudella. Minun mielestä luokanopettajilla on koko valtio/kuntasektorin parhaat palkat työmäärään nähden, mutta väännetään tästä sitten opettajien lakkokeskustelun aikana...

En oikein usko, että tämä pelkästään tehyn jäsenille annettava korotus on vielä selviö. Ennustan lisäoikeudenkäyntejä asian tiimoilta, kunhan muut järjestöt ehtivät saada rivinsä järjestykseen.
 
Naistutkimuksen seura palkitsi Tehyn työtaistelun

"Palkinnon perusteeksi seura totesi sen, että sairaanhoitajien työtaistelu on rohkeaa toimintaa tasa-arvon ja hyvinvointivaltion tulevaisuuden puolesta."

Tehyläisiä enemmän pihalla ovat enää vain naistutkijat. :) Ihanaa tasa-arvoa, kun enää palkka ei määräydy sukupuolen, koulutuksen tai työtehtävän mukaan vaan sen, mihin liittoon kuulut. :jahas:

Meidän äidit maksaa teidänkin äitien korotukset :rolleyes:
 
Laitetaan tähän nyt vielä uudestaan se, että tuohon 22-28% on laskettu mukaan 4-6% yleiskorotuksia. eli siinä sopimuksessa ei tuollaisia summia ole.

Lasketaanko yleensä näitä prosentteja ilmoitettaessa yleiskorotukset mukaan?

pysyn vieläkin arvauksessani, eli 18%/4v.

tehy harjoittaa vaan tilastotieteitä kun viime hetkellä saivat jäsenensä pois kusisesta paikasta.

mitä noi yleiskorotukset meinaa? ite oon ainakin ymmärtänyt että palkankorotukset = yleiskorotus + paikalliset erät (+ liiton mielikuvituslisät jotka pistetään tiedotteisiin jotta neuvotellut prosentit näyttävät paremmalta)

yleiskorotus = prosenttia nykyisestä palkasta
paikalliset erät = prosenttia työnantajan maksamista palkkamenoista yhteensä.

paikalliset erät voidaan jakaa esim puoliperälaudalla eli 50% ilmoitetusta paikallisesta erästä jaetaan kaikille työntekijöille tai sit vaikka 1 työntekijä repäisee prosentuaalisesti tosi huiman korotuksen eli ne pari prosenttia työnantajan palkkamenoista.
 
Back
Ylös Bottom