No on sulla logiikka.. Oletetaan että mä menen pyytämään pomolta järjettömän kokoista, perustelematonta palkakorotusta. Perustelen sitä tuulesta temmatuilla, vääristellyillä luvuilla ja pysyn kotona kunnes saan palkankorotuksen.. Firmassa jumittaa mun vastuulla olevat hommat ja toimitukset kusee. En pysty tajuamaan miten minä en olisi siitä ENITEN vastuussa. Noh, ei sun jutuissa täällä ole ollut muutenkaan hirveästi järkeä..
Miksi ihmeessä niillä ei olisi moraalista vastuuta? Hoitoalan ihmisillä? Sun logiikan mukaan jos niillä olisi jotain vastuuta niin sitten muillakin on, eli mä olen nyt moraaliton ihminen kun en mene sairaalaan pelastamaan ihmisiä? Voi jeesus..Huomenna ruokiksella käynkin parilla ensivastekeikalla pelastamassa ihmisiä..
Sori, ei ole. He tekevät sitä työkseen, ja saavat siitä korvausta jota kutsutaan palkaksi. Sen jälkeen kun he eivät sitä korvausta saa, ei heillä ole mitään velvoitetta, ei moraalista tai mitään muutakaan tehdä työtään.
Olenko minä nyt sitten moraalisesti perseestä, jos en käykään alan töissä mitä olen opiskellut ja teenkin jotain muuta, ja samaan aikaan joku firma menee konkkaan kun ei löydy tekijää. Monilta menee säästöt ja työpaikat kun en tee ammattiani vastaavaa työtäni, koska olen siihen alaan kouluttautunut ja aiemmin tehnyt sitä työtä? WTF? Jos nyt unohdetaan ne potilaat ja hoitajat, vaan ajatellaan laajemmin. Jos irtisanoudun ja (entinen) firmani joutuu kuseen kun ei löydy työntekijää, niin olen syypää? Mitä häh? Tällä logiikalla kaikki raksamiesten tulee kantaa vastuuta raksafirmojen hyvinvoinnista, paperimiesten yms metsäfirmojen kannattavuudesta, koska loppupeleissä on kyse tuhansien hyvinvoinnista...? Missä vaiheessa sinun logiikalla raksamiesten ja paperimiesten, tai minkätahansa muun ammatin omista töistä tai sen pikimmin sen tekemättä jättämisesen moraalinen "velvoitettavuus" on vähemmän tärkeä kuin hoitajien.
En ymmärrä logiikkaa, please selittäkää.
Näen, että he ovat yksilöitä, ihmisiä, jolla on tietty koulutus ja tietty (entinen) ammatti. Kyse on periaatteesta. Hoitajilla on tässä tapauksessa mahdollisuus "pelastaa tilanne" ja ovat ratkaisun keskipiste, mutta mikään velvoite ei heillä tule olla siihen jos irtisanoutuvat.
Siinä olen teidän kanssa samaa mieltä, että jos kerta irtisanoudutaan, niin pitää menettää edut ja antaa työnantajalle mahdollisuus löytää uusi tilalle. Ja niin varmaan onkin. Kuitenkin jos 12-13k sairaanhoitajaa irtisanoutuu, työnantajien on mahdotonta palkata tilalle uutta väkeä, joten Tehy pystyy neuvottelemaan vanhat edut takaisin. Mitään takeitahan ei vielä tästä ole, vaan Tehy ajaa tätä asiaa. Korjatkaa jos olen väärässä.