Sairaanhoitajien vaatimukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronny11
  • Aloitettu Aloitettu
No emmä ihan tota meinannu, mutta siis hoitajien aktiivinen ja positiivinen asenne korvaa muutaman hassun opintoviikon eron lääkäreihin aivan varmasti.

Yhdellä kirjatentillä voitais kouluttaa parhaista leikkaussalihoitajista kirurgeja ja siinä olis lääke meidän leikkausjonoihin.

Nyt on niin paksua juttua ettei pysty lukemaan enempää. Oletko täysi provoilija? Leikkasusalihoitajan ja kirurgin välillä on valtameren levyinen aukko. Hoitajalta puuttuu teoreettinen tieteellinen pohja, mihin koko lääketiede perustuu.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä sentään koen itse ymmärtäväni paremmin anatomiaa tai monen leikkauksen tekniikkaa ja instrumenttien käsittelyä kun olen jo sentään lukuisissa leikkauksissa ollut kuin moni muu joka ei ole ollut mukana.

Pistetään sinut ja 10 satunnaisesti valittua kurssikaveriani vierekkäin ja jokaisen eteen joku anatomian tentti missä käytetään latinaa ja käsitellään myös topografista tietoutta niin takaan, että olet joukon viimeinen kun tulokset tulevat. Olit sitten ollut kuinka monessa leikkauksessa hyvänsä hoitajan ominaisuudessa. Sen kyllä uskon, että tunnet ne instrumentit kun moni lääkisopiskelija ei ole niitä koskaan nähnyt. Mutta hankittu tieto ja potentiaali hankkia tietoa ovat hieman eri luokissa (vrt. kalojen antaminen köyhille ja kalastamisen opettaminen).

Tietenkin jos itse uskot juttujasi ja niistä tulee hyvä mieli niin ei se ole keneltäkään muulta pois.
 
Pistetään sinut ja 10 satunnaisesti valittua kurssikaveriani vierekkäin ja jokaisen eteen joku anatomian tentti missä käytetään latinaa ja käsitellään myös topografista tietoutta niin takaan, että olet joukon viimeinen kun tulokset tulevat. Olit sitten ollut kuinka monessa leikkauksessa hyvänsä hoitajan ominaisuudessa. Sen kyllä uskon, että tunnet ne instrumentit kun moni lääkisopiskelija ei ole niitä koskaan nähnyt. Mutta hankittu tieto ja potentiaali hankkia tietoa ovat hieman eri luokissa (vrt. kalojen antaminen köyhille ja kalastamisen opettaminen).

Tietenkin jos itse uskot juttujasi ja niistä tulee hyvä mieli niin ei se ole keneltäkään muulta pois.

Yhdyn samaan. Tänäänkin on tullut koko päivä opeteltua pelkästään peritoneumin sisältöä ja kaikki latinaksi. En nyt halua väheksyä yhtään, mutta en jaksa uskoa, että leikkaussalihoitajat käyvät mielessään läpi vaikkapa kaikkia rakenteita latinaksi mitä tulee vaikkapa vastaan appendix vermiformista leikatessa...
 
Ei niin, kyse on siinä, kellä kestää pokka pitempään. Onhan se kylmää, kun pelikortteina on ihmisten terveys.

Ai siitäkö se kyse onkin? Tehyn all-in ei vaan tule kannattamaan enää riverin jälkeen..

En kuitenkaan ymmärrä kantaa jossa Tehy tai hoitajat olisivat yksin vastuussa. Vähintäänkin tai (IMO) reilusti enemmän vastuussa on valtio ja kunnat, toki hoitajat ovat ne, jotka sen voivat tilanteen pelastaa ja he ovat se taho joka käytännön työn tekevät.

No on sulla logiikka.. Oletetaan että mä menen pyytämään pomolta järjettömän kokoista, perustelematonta palkakorotusta. Perustelen sitä tuulesta temmatuilla, vääristellyillä luvuilla ja pysyn kotona kunnes saan palkankorotuksen.. Firmassa jumittaa mun vastuulla olevat hommat ja toimitukset kusee. En pysty tajuamaan miten minä en olisi siitä ENITEN vastuussa. Noh, ei sun jutuissa täällä ole ollut muutenkaan hirveästi järkeä..

Moraalista vastuuta ei ole, sillä muuten meidän kaikkien tulisi olla valmiina sammuttamaan paloja, yms. Ammatti yksinään ei voi velvoittaa.

:david: Miksi ihmeessä niillä ei olisi moraalista vastuuta? Hoitoalan ihmisillä? Sun logiikan mukaan jos niillä olisi jotain vastuuta niin sitten muillakin on, eli mä olen nyt moraaliton ihminen kun en mene sairaalaan pelastamaan ihmisiä? Voi jeesus..Huomenna ruokiksella käynkin parilla ensivastekeikalla pelastamassa ihmisiä..
 
Nyt on niin paksua juttua ettei pysty lukemaan enempää. Oletko täysi provoilija? Leikkasusalihoitajan ja kirurgin välillä on valtameren levyinen aukko. Hoitajalta puuttuu teoreettinen tieteellinen pohja, mihin koko lääketiede perustuu.

Tuohon kun vielä lisää sen, että lääkiksen opintiviikkoja ei voi verraatakaan sairaanhoitaja amk:hon. Opintoviikkojen määritelmähän menee niin, että keskimääräinen opiskelija käyttää 40h aikaa saadakseen yhden opintoviikon arvosanalla 3. Kannattaa huomioida, että tuo keskimääräisen opiskelijan taso on hieman eri luokkaa sairaanhoitopuolella verrattuna lääkikseen näin oppimiskapasiteetin suhteen. Eli vaikka opintoviikkoina sairaanhoitaja saa noin puolet lääkärin opintoviikoista, niin sisäistettävä informaatio liikkuu varmasti jossain neljäsosan tienoilla, jos sielläkään.

Tiedän itsekin mainiosti, että jopa yliopistojen välillä on eroja. Olen itse jatko-opiskelijana pitänyt kursseja muualla kuin Helsingissä ja esim. Tampereella ja Joensuussa on alallani huomattavasti kevyemmät vaatimukset samasta määrästä opintoviikkoja kuin mitä Helsingissä. Pari tuttavaani ovat opettaneet AMK:ssa (Helia, Laurea) ja kurssien sisällöt olivat todella helppoja verrattuna vastaavaan yliopistolla ja kuitenkaan opiskelijat eivät meinanneet tajuta sisältöä, jonka takia tentistä päästettiin vielä läpi käytännössä kurssista ei mitään tajunneita.

Eli se siitä tutkintojen vertailusta...
 
Pistetään sinut ja 10 satunnaisesti valittua kurssikaveriani vierekkäin ja jokaisen eteen joku anatomian tentti missä käytetään latinaa ja käsitellään myös topografista tietoutta niin takaan, että olet joukon viimeinen kun tulokset tulevat. Olit sitten ollut kuinka monessa leikkauksessa hyvänsä hoitajan ominaisuudessa. Sen kyllä uskon, että tunnet ne instrumentit kun moni lääkisopiskelija ei ole niitä koskaan nähnyt. Mutta hankittu tieto ja potentiaali hankkia tietoa ovat hieman eri luokissa (vrt. kalojen antaminen köyhille ja kalastamisen opettaminen).

Tietenkin jos itse uskot juttujasi ja niistä tulee hyvä mieli niin ei se ole keneltäkään muulta pois.


Nyt kyllä täytyy sanoa, että menin jopa sanattomaksi ja leukani jopa oikeasti loksahti auki. :wtf: Mitä luulet minusta tai minun potentiaaleistani hankia tietoa ylipäätään tietäväsi? Kyllä tämä oli pohjanoteeraus kommenteissa ja mennään aika henkilökohtaiselle tasolle. Luulen kuitenkin ettei älyssäni ole mitään sen kummempaa vikaa vaikken vielä akateemisesti täysin kouluttautunut olekaan. En ole katsonut tässä tarpeelliseksi keskustella taustoistani (mahdollinen kouluttautumisen ym). sen kummemmin enkä tee sitä edelleenkään.

Luuletko myös todella, että se hoitaja voi oikeasti olla siinä leikkauksessa mukana tietämättä mitään alan sanastoa, jossa kaikki yleensä puhutaan latinaksi (tarkoitan alan sanastoa...en sentään yleistä puhekieltä...väännetään nyt rautalangasta). Kyllähän ne kirurgit siinä keskustelevat hoitajien kanssa. Eivät he puhu kuin vammaiselle. Tässä kyllä näkee todellisen asenteesi.

Ja kommentillani, että tiedän anatomiaa tai miltä mikin näyttää, tuntuu ja käyttäytyy ihmiskehossa jonkin verran enemmän kuin moni, tarkoitin lähinnä maalikoita. Viittasin tällä lähinnä siihen Teho-osasto sarjojen ym. kautta alasta oppimiseen.

Nyt kyllä pöyristyin jutuistasi (muutaman muunkin) sen verran, että taidan vetäytyä näistä keskusteluista taas monennenko kerran mutta tällä kerrtaa ehkä kuitenkin kokonaan. Miksi jutella (yrittää jutella edes jollakin maltilla) täällä jos kommentit on noin halventavia. Ehkä sitten olet kandi ym. koska heitit tuollaista (en tiedä sinusta joten en voi väittää mitään) mutta se onkin monen kandin vika kun ne tulevat nyt esim. vaikka leikkuriin ekaa kertaan (joko anestesiaan tai kirurgiaan tutustumaan) niin luulot taidoista ovat kovalla tasolla. Kyllä moni sitten palauttaa helin ottein hieman alaspäin. Mutta kai se siperia opettaa. En ole koskaan käsittänyt sitä, että joillekin lääkäreille, oli sitten kuinka akateemiseti koulutettu vain, ei ole opetettu edes kotona alkeellisimpiakaan tapoja. Miksi kenellekään saisi esim. töissä kailottaa kuin heikkopäinen tai puhua alentavasti sekä rumasti niin, että saa heikkohermoisen jopa itkemään (en puhu itsestäni vaan yleensä). Kyllä se kertoo jo jotakin luonnevikaa, tunnevammaa tai tapakoulutuksen puutetta.

Tämä keskustelu on vajonnut aika alas. Monen osalta ja monessa suhteessa (enkä puolusta yhtään ketään tai syytä sen enempää kumpaakaan puolta toista enempää). Maltti olisi kuitenkin valttia. Itse tyydyn nyt hoitamaan työni siihen asti normaaliin tapaan kun irtisanoutuminen toteutuu ja jos ei niin jatkan normaalisti siitäkin eteenpäin. Onneksi sentään vielä nautin tekemästäni työstä sen aikaa kun sitä ylipäätään nyt tässä vielä teen (en puhu irtisanoutumisesta).
 
naksu sanoi:
ja esim. Tampereella ja Joensuussa on alallani huomattavasti kevyemmät vaatimukset

En osaa tulkita tuosta viestistäsi millä alalla olet opettanut, mutta Joensuussa ei ole lääketieteellistä tiedekuntaa (ainakaan 2000-luvun alussa ei ollut, enkä usko että on koskaan ollutkaan). Tarkoitit varmaan jotain muuta (tai valmennuskursseja)?
 
Editti aika meni umpeen mutta piti vielä palata edellisen viestini aiheeseen, että muutama viesti sittenhän juuri kirjoitin siitä, että sairaanhoitajien ja lääkärien työssä luonnollisesti on eroja eikä kai kukaan selväjärkinen sairaanhoitaja nyt edes voi väittää olevansa saiaanhoitajakoulun tiedoilla kuin oppinut lääkäri tai haluavansa edes niihin saappaisiin. Kai vähempiälyinenkin tajuaa ammateilla olevan eroa. Arvostan suuresti osaavia lääkäreitä, jota sen suuremmin asiaa kuuluttamatta tietävät valtavasti asioita ja ovat ammatissaan erityisen ammattitaitoisia mutta usein myös he arvostavat muiden ammattiryhmien ammattitaitoa. Tai normaali ihminen luulisi niin tekevän.

Mutta kai tätä keskustelua olis kivempi toisten käydä jos kaikki olisivat samaa mieltä. Siksi poistunkin näistä ympyröistä. Voitte rauhassa toistella samoja argumenttejanne.
 
No on sulla logiikka.. Oletetaan että mä menen pyytämään pomolta järjettömän kokoista, perustelematonta palkakorotusta. Perustelen sitä tuulesta temmatuilla, vääristellyillä luvuilla ja pysyn kotona kunnes saan palkankorotuksen.. Firmassa jumittaa mun vastuulla olevat hommat ja toimitukset kusee. En pysty tajuamaan miten minä en olisi siitä ENITEN vastuussa. Noh, ei sun jutuissa täällä ole ollut muutenkaan hirveästi järkeä

Paitsi, että sun pitää vielä vaatia pomolta, että ketään ei saa palkata sun tilalle tekemään niitä töitä ja sitten vielä vaadit, että sut pitää ottaa myös takaisin vanhana työntekijänä. Tämä mua eniten kummastuttaa?
 
No niin nyt ku ollaan menty tähän kandien mollaamiseen, niin mieleni tekisi kysyä miksi taas sairaanhoitajat kohtelevat kandeja kuin täyttä paskaa? Ainakin omassa tiedekunnassa on yleisessä tiedossa, että viereisen yliopistollisensairaalan sairaanhoitajat osaavat olla uskomattoman mulkkuja kandeille ja nimenomaan sellaisillekkin kandeille joilla ei sitä ylimielistä asennetta ole...
 
En osaa tulkita tuosta viestistäsi millä alalla olet opettanut, mutta Joensuussa ei ole lääketieteellistä tiedekuntaa (ainakaan 2000-luvun alussa ei ollut, enkä usko että on koskaan ollutkaan). Tarkoitit varmaan jotain muuta (tai valmennuskursseja)?

Kirjoitan matikasta väitöskirjaa ja olen opettanut matikkaa ja tietojenkäsittelytiedettä. Nämä ovat olleet siis ihan näitä laudatur-kursseja opintojen loppuvaiheessa oleville.

edit: perusopinnoissa kurssit ovat kyllä yhtä pehmoja kaikkialla Suomessa (johtuen siitä, että matikan sisäänotto on ehkä 4 kertaa liian suuri, joten suurin osa opiskelijoista on kaikkea muuta kuin lahjakkaita)
 
No niin nyt ku ollaan menty tähän kandien mollaamiseen, niin mieleni tekisi kysyä miksi taas sairaanhoitajat kohtelevat kandeja kuin täyttä paskaa?

No mitäs veikkaat? Ei varmaan millään muulla alalla ole niin selvää jaottelua kuin lääkäri vs. sairaanhoitaja. Siitä ei nyt vain pääse mihinkään, että aika iso prosentti hoitsuista olisi halunnut opiskella lääkäriksi jos rahkeet olisivat riittäneet. Katsele siinä sitten työsi sivussa kun joku parikymppinen kloppi pyörittelee silmiään ja opiskelee sinun unelma-ammattiisi. Päälle vielä täältäkin tuttu asenne, että kokenut hoitaja on diplomia vaille valmis lääkäri joka vain tienaa puolet vähemmän niin huono kohtelu on selviö.

Tällä kertaa en heittänyt hatusta, vaan olen kuullut melkein samanlaiset jutut kahdelta eri lääkäriltä ja :wtf: yhdeltä 30 vuotta hommia tehneeltä sairaanhoitajalta. (Pakkiksen hoitsuilla ei varmasti tällaista alemmuudentunnetta ole).
 
Minäkin kyllä veikkaisin juuri tuota ylläolevaa syyksi näiden vittumaisten hoitajien käytökselle, siis ihan netin ulkopuolella. Onneksi on niitä mukaviakin hoitajia, jotka tekevät hommansa hyvin yrittämättä olla wannabe-lääkäreitä.
 
Toivon ja uskon, että selkeästi suurin osa lääkisopiskelijoista ei ole Kinaasin kaltaisia. Tunnen suorastaan myötähäpeää Kinaasia kohtaan. Lääkikseen pääsy ei vaadi mitään erityistä aivokapasiteettia, tuhansia siivoojia tai vaikkapa amis-opiskelijoita omaa suuremman "potentiaalin" oppimiseen kuin keskimääräinen lääkisopiskelija.
Kyse on ainoastaan halusta opiskella, ei sen kummemmasta.

Mutta, antaa Kinaasin rypeä omassa erinomaisuudessaan:thumbs:
 
Pistetään sinut ja 10 satunnaisesti valittua kurssikaveriani ... blaah...

Pakko sanoa, että arvostan toki lääkikseen päässeitä, mutta ette te nyt mitään helvetin messiaita ole, että jotain rajaa tuohon. Harvassa ovat kuitenkin ne alat joihin ei täysijärkisellä ihmisellä riittäisi "kapasiteetti".

Noh, näitä ns. parempia ihmisiä löytyy toki joka alalta.
 
Pistetään sinut ja 10 satunnaisesti valittua kurssikaveriani vierekkäin ja jokaisen eteen joku anatomian tentti missä käytetään latinaa ja käsitellään myös topografista tietoutta niin takaan, että olet joukon viimeinen kun tulokset tulevat. Olit sitten ollut kuinka monessa leikkauksessa hyvänsä hoitajan ominaisuudessa. Sen kyllä uskon, että tunnet ne instrumentit kun moni lääkisopiskelija ei ole niitä koskaan nähnyt. Mutta hankittu tieto ja potentiaali hankkia tietoa ovat hieman eri luokissa (vrt. kalojen antaminen köyhille ja kalastamisen opettaminen).

Tietenkin jos itse uskot juttujasi ja niistä tulee hyvä mieli niin ei se ole keneltäkään muulta pois.

Minä TODELLA toivon että toi kaveri ei itsekään usko juttuihinsa, ei tässä muuten uskalla vuosin kuluttua sitä riskiä menis lääkäriin..
Oletetaan, että on henkilö A ja kymmenen henkilöä B. Henkilö A opiskelee 10 asiaa, koska hänen tarvitsee opiskella nuo 10 asiaa ja henkilöt B opiskelevat 20 ERI asiaa kuin henkilö A, koska heidän tarvitsee opiskella nuo 20 asiaa. Ensinnäkin, minkä helvetin takia sä laittaisit henkilön A tenttiin, jossa kysytään noita 20 asiaa?
Ja tärkeämpi juttu, miten ihmeessä noi edellä mainitut jutut kertoo paskan vertaa kenenkään potentiaalista opiskella tai hankkia tietoa?
Se ei oikeasti kerro ihmisestä vielä juuri mitään että on hankkiutunu lääkikseen, oikikseen tai mihinkään muuhunkaan laitokseen, joissa opiskelu on vaativaa. Kertoo sen, että on halua (toivon mukaan) oppia paljon vaativia asioita, mutta ei se kerro jonkun toisen ihmisen potentiaalista hevon vittua. Toki arvostan niitä, jotka niitä kouluja käyvät, mutta miten voisin tuon quottaamasi postin jälkeen arvostaa sun ajatusmaailmaa pätkääkään.. Säälittävintä tässä on se, että ikävän suuri osa niistä, jotka esim. lääkiksessä ovat, luulevat sitten liikoja itsestään.. Eli kiitokset konkreettisesta esimerkistä siitä, miksi kandeja mollataan..
 
Ei niin, kyse on siinä, kellä kestää pokka pitempään. Onhan se kylmää, kun pelikortteina on ihmisten terveys. En kuitenkaan ymmärrä kantaa jossa Tehy tai hoitajat olisivat yksin vastuussa. Vähintäänkin tai (IMO) reilusti enemmän vastuussa on valtio ja kunnat, toki hoitajat ovat ne, jotka sen voivat tilanteen pelastaa ja he ovat se taho joka käytännön työn tekevät. Moraalista vastuuta ei ole, sillä muuten meidän kaikkien tulisi olla valmiina sammuttamaan paloja, yms. Ammatti yksinään ei voi velvoittaa.

Mun mielestä se, joka uhkaa tappaa ja toteuttaa sen, on vastuussa tappamisesta. Se, että toteaa valtion/kunnan olevan yhtä lailla vastuussa, on analogista sen kanssa, että on kolme henkilöä A,B ja C. A osoittaa B:tä aseella ja sanoo C:lle tapan B:n, jos et anna rahaa. Jos C ei jostain syystä anna rahaa ja A tappaa B:n, syytän primaaristi A:ta enkä C:tä, joka ei taipunut kiristykseen.

On ihan okei, että käydään työtaistelua. Mun mielestä on myös ihan okei, että ihmiset saavat irtisanoutua ja vaihtaa työpaikkaa, jos kompensaatio ei ole riittävä. Ei ole sen sijaan okei, että käydään työtaistelua kiristämällä toisten henkeä.

Kaiken kaikkiaan perinteinen työtaistelu sopii huonosti sairaanhoitoalalle, koska sääntöjen mukaan työtaistelutoimissa ei ole niin paljon tehoa kuin muilla aloilla suojelutyövelvotteiden johdosta (= syy, miksi ollaan nyt tässä tilanteessa + Tehyn kassa ei riitä pitkälliseen työtaisteluun, jossa suojelutyövelvoitetta ei rikota). Sen takia vastaavilla aloilla (poliisit, rajavartijat, puolustusvoimat, palokunta) pitäisi toimia jonkinlainen sovittelulautakunta, joka on täysin puoleeton ja antaa diktatorisen päätöksen punniten kokonaisuutta.
 
No on sulla logiikka.. Oletetaan että mä menen pyytämään pomolta järjettömän kokoista, perustelematonta palkakorotusta. Perustelen sitä tuulesta temmatuilla, vääristellyillä luvuilla ja pysyn kotona kunnes saan palkankorotuksen.. Firmassa jumittaa mun vastuulla olevat hommat ja toimitukset kusee. En pysty tajuamaan miten minä en olisi siitä ENITEN vastuussa. Noh, ei sun jutuissa täällä ole ollut muutenkaan hirveästi järkeä..

:david: Miksi ihmeessä niillä ei olisi moraalista vastuuta? Hoitoalan ihmisillä? Sun logiikan mukaan jos niillä olisi jotain vastuuta niin sitten muillakin on, eli mä olen nyt moraaliton ihminen kun en mene sairaalaan pelastamaan ihmisiä? Voi jeesus..Huomenna ruokiksella käynkin parilla ensivastekeikalla pelastamassa ihmisiä..

Sori, ei ole. He tekevät sitä työkseen, ja saavat siitä korvausta jota kutsutaan palkaksi. Sen jälkeen kun he eivät sitä korvausta saa, ei heillä ole mitään velvoitetta, ei moraalista tai mitään muutakaan tehdä työtään.

Olenko minä nyt sitten moraalisesti perseestä, jos en käykään alan töissä mitä olen opiskellut ja teenkin jotain muuta, ja samaan aikaan joku firma menee konkkaan kun ei löydy tekijää. Monilta menee säästöt ja työpaikat kun en tee ammattiani vastaavaa työtäni, koska olen siihen alaan kouluttautunut ja aiemmin tehnyt sitä työtä? WTF? Jos nyt unohdetaan ne potilaat ja hoitajat, vaan ajatellaan laajemmin. Jos irtisanoudun ja (entinen) firmani joutuu kuseen kun ei löydy työntekijää, niin olen syypää? Mitä häh? Tällä logiikalla kaikki raksamiesten tulee kantaa vastuuta raksafirmojen hyvinvoinnista, paperimiesten yms metsäfirmojen kannattavuudesta, koska loppupeleissä on kyse tuhansien hyvinvoinnista...? Missä vaiheessa sinun logiikalla raksamiesten ja paperimiesten, tai minkätahansa muun ammatin omista töistä tai sen pikimmin sen tekemättä jättämisesen moraalinen "velvoitettavuus" on vähemmän tärkeä kuin hoitajien.

En ymmärrä logiikkaa, please selittäkää.

Näen, että he ovat yksilöitä, ihmisiä, jolla on tietty koulutus ja tietty (entinen) ammatti. Kyse on periaatteesta. Hoitajilla on tässä tapauksessa mahdollisuus "pelastaa tilanne" ja ovat ratkaisun keskipiste, mutta mikään velvoite ei heillä tule olla siihen jos irtisanoutuvat.

Siinä olen teidän kanssa samaa mieltä, että jos kerta irtisanoudutaan, niin pitää menettää edut ja antaa työnantajalle mahdollisuus löytää uusi tilalle. Ja niin varmaan onkin. Kuitenkin jos 12-13k sairaanhoitajaa irtisanoutuu, työnantajien on mahdotonta palkata tilalle uutta väkeä, joten Tehy pystyy neuvottelemaan vanhat edut takaisin. Mitään takeitahan ei vielä tästä ole, vaan Tehy ajaa tätä asiaa. Korjatkaa jos olen väärässä.
 
Back
Ylös Bottom