Sailaksen ehdotus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Clown
  • Aloitettu Aloitettu
Mun mielestä opiskelijan tulisi saada vähintään sama tuki kuin peruspäiväraha mielummin vähän enemmän.

Tämä toimisi porkkanana työttömille kouluttautua eteenpäin ja niillä eväin päästä takaisin työelämään.

Tuon Sailaksen työryhmän ehdotukseen opintotuen lainaluonteesta, sisältyy varmaan sellainen ajatus, että itseä varten sitä opiskellaan ja se on tavallaan sijoitus. Suomen palkka-tasoilla varsinkin terveydenhuollon ja sosiaali-alalalla, ei tuo sijoitus vaihto-ehto kuulosta kovin houkuttelevalta. Eli kyseinen ehdotus ainakin eritasa-arvoistaa aloja. Eli kannattavin sijoitus on opiskella alaa, jossa on parhaat palkat.

Nykyään kun ei ole mitään takeita siitä, että saa varmasti heti töitä valmistuttuaan, on aika ikävän tuntuista aloittaa opiskelujen jälkeinen elämä hurja velkataakka niskassa....
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Re: Re: Re: Toisaalta

Originally posted by Jortsu
Miten niin muka? Jos ei lasketa mukaan tyyliin taidehistorian ym. opiskelijoita niin epäilenpä vaan.

No, työttömyysaste oli paljon pienempi joten ei ollut niin paljon tarjokkaita duuniin. Plus korkeakoulututkinnot eivät olleet kokeneet sitä inflaatiota jonka amk:t ovat tuoneet kuvioihin - eli ennen ei ollut niin paljon korkeastikoulutettuja markkinoilla, joten maisterin tutkinto takasi työtä paljon varmemmin.
 
Sailaksen ehdotus taitaa kuulua toisenlaiseen maailmaan, kuin tämä nykyinen. Taustalla taitaa olla kuitenkin karu totuus siitä, ettei suomen hyvinvointijärjestelmä kestä tätä menoa pitkään. Sos. demienkin keskuudessa ollaan ilmeisesti alettu ymmärtämään tiettyjä talouden realiteetteja.

Seuraavan kunnon laskukauden aikana voidaan laulaa hoosiannaa ja todeta, ettei tähän systeemiin ollutkaan varaa. Toisaalta, ei sillä taida olla väliä, koska tuottaahan tämä toimiessaankin erittäin korkeat itsemurhatilastot :)
 
Re: Re: Re: Re: Toisaalta

Originally posted by AKV
No, työttömyysaste oli paljon pienempi joten ei ollut niin paljon tarjokkaita duuniin. Plus korkeakoulututkinnot eivät olleet kokeneet sitä inflaatiota jonka amk:t ovat tuoneet kuvioihin - eli ennen ei ollut niin paljon korkeastikoulutettuja markkinoilla, joten maisterin tutkinto takasi työtä paljon varmemmin.
Onko sulla väitteidesi tueksi jotain tutkimusta maistereiden ja AMK-tutkinnon suorittaneiden työllisyysasteesta?
 
Re: Re: Re: Re: Toisaalta

Originally posted by Hubble
Työpaikka. Opiskelupaikka. Sekä perhe.
OK. Sinulla siis on siellä töitä. Muuten tuohon asiaan liittyen, minäkin haluan käyttää kerran "jo muinaisina aikoina" -korttia. Mitä luulette, mitä Örgh teki vuonna x kun joltain alueelta loppui elämisen edellytykset? Jäikö Örgh niille sijoilleen ja surkutteli itseään? Ei. Örgh vaihtoi maisemaa.
 
Originally posted by Heikko
On se vaan perseestä että vaikka teknologia, jonka tarkoitus on tehdä elämisestä helpompaa kehittyy jatkuvasti, mutta samalla ihmisten pitäisi jatkuvasti tehdä enemmän työtä nopeammin ja tehokkaammin. Ihmisiä jatkuvasti ajatellaan koneina joiden tehtävä on ainoastaan tehdä enemmän rahaa ja kuluttaa enemmän rahaa ja parantaa talouskehitystä ja kilpailukykyä jne jne. Lapset kouluun kuusivuotiaina ja opiskelijat velkaorjiksi niin, etteivät ne ehdi muuta tehdä kuin päntätä ja käydä töissä. Loppuelämän maksellaankin sitten kaikkia mahdollisia velkoja ja mielellään kuollaan ennen eläkeikää ettei valtion tarvitsisi maksaa eläkettä. Mihin helvettiin tässä on kiire?

No helvettiinpä juuri. Samaa minäkin olen ihmetellyt. Mutta eipä ressata sillä vaan otetaan edes itse rennosti. :kippis1:
 
Re: Re: Re: Re: Re: Toisaalta

Originally posted by Jortsu
Jäikö Örgh niille sijoilleen ja surkutteli itseään? Ei. Örgh vaihtoi maisemaa.

Ja niin Örgh päätti lähteä pohjoiseen, jossa on vitun kylmää ja elämä yhtä helvettiä, mutta siitä huolimatta Örgh ja vaimonsa Ärgh päättivät lisääntyä ja asuttaa tämän karun maan. Ja sitä hedelmää tässä nyt korjataan :curs: (kts. itsemurhatilastot)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Toisaalta

Originally posted by Jimmy
Ja niin Örgh päätti lähteä pohjoiseen, jossa on vitun kylmää ja elämä yhtä helvettiä, mutta siitä huolimatta Örgh ja vaimonsa Ärgh päättivät lisääntyä ja asuttaa tämän karun maan.
Tuota minä kiroilin koko viime talven. Ilmeisesti se oli kuitenkin jo valmiiksi vähälahjainen ja typerä Örghin velipoika joka vielä keksi lisääntyä siskonsa kanssa. Näin meillä riittää myös hulluja.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Toisaalta

Originally posted by Jortsu
Onko sulla väitteidesi tueksi jotain tutkimusta maistereiden ja AMK-tutkinnon suorittaneiden työllisyysasteesta?

No ei tähän hätään löydy. Mutu -pohjalta siis ollaan aika pitkälti liikenteessä. Nykyaikanahan yliopistojen opiskelijamäärät ovat paljon suuremmat suhteessa väkilukuun kuin 70 -luvulla - ja amk:t siihen vielä päälle. Työpaikkojen (siis koulutusta vastaavien) määrä tuskin on kasvanut vastaavalla tavalla. Ja vähän väliä kuulee eri puolilta mediasta puhetta siitä kuinka akateemisten työllistymistilanne heikentyy koko ajan.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Toisaalta

Originally posted by AKV
Mutu -pohjalta siis ollaan aika pitkälti liikenteessä.
No tunnetko paljon maistereita / amk-tutkinnon suorittaneita työttömiä? Minä en.
 
Originally posted by vitvall
kyllä töitä löytyy. kysymys on vain siitä riittääkö pokkaa mennä mcdonaldsiin paistamaan purilaista tai läheiseen kouluun siivoojaksi.

Nii-in. Mutta millä hinnalla. Insinööri paistelemassa pitsoja tai lämmittelemässä hampurilaisia ei oikein vastaa koulutustakaan. Itse voisin paistella pitsojakin tai lakaista katuja, kun joku maksais siitä edes insinööriliiton alkupalkkasuosituksen. Voisin myös tyytyä vähän vähempään, mikäli työ olisi koulutusta vastaavaa eikä minua tapettaisi ressillä.

Olen itsekkin aikoinani tehnyt kolmea työtä yhtä aikaa ja silloin ei työttömän olot käynyt mielessäkään. Olin myös vielä aiemmin lapiohommissa. Nyt vaan ei ole töitä mullekkaan ja ajatusmaailma on luonnollisesti työttömän puolella. Eli tuomitessan toisen ihminen ajattelee liikaa omaa napaa tai yleistää liikaa.

Lopuksi täytyy sanoa, että kuka lähtee töihin, jos siitä aiheutuu vain kustannuksia. Ensimmäinen viaton heittäköön ensimmäisen kiven.

Jortsulle tiedoksi, että tässä yksi AMK-työtön...
 
Sailaksen ehdotus opintotuen lakkauttamisesta on suoraan sanoen naurettava. Kaikkien edellä mainittujen asioiden lisäksi Sailaksen 'poppoo' pyrkii myös lainaluonteisuudella valmistumisaikojen lyhentämiseen. Miksi tehdä asioita vaikeammin, kun voi tehdä helpomminkin: nykyäänhän opintotukea saa 55 kk, joten miksi ei laskettaisi saatavien kuukausien enimmäismäärää vaikkapa 15-25 kuukautta (eli saisi max 30-40 kk) ja tuplattaisi etuuden määrä? Etuuden määrällä tarkoitan lähinnä opintorahan osuutta opintotuesta. Tästä ei koituisi kovin paljoa lisämenoa, johtuen säästöstä mikä syntyy saantokuukausien vähentymisestä. Tarkkaa lisämenoa en ole laskenut tai asiaa sen paremmin tutkinut, mutta heitinpähän ilmoille tuommoisen ehtootuksen.
 
Originally posted by Jortsu
Poikkeus vahvistaa säännön :rolleyes: Saako muuten kysyä minkä lajin insinööri olet? Ja Oulussako vielä?

Jee koneinsinööri olen. Lujuuslaskenta ja suunnittelu vahvoina aloina. Valmistuin Kemistä, asun nyt Oulussa, lisäksi ollut töissä Rovaniemellä ja Sodankylässä, eli etelään valutaan koko ajan...:)
 
Joo elikkä jos noi ehdotukset menee läpi, niin kusessa ollaan ja niin myös moni muu.
Täytyy muistaa että nykyään koulutus voi olla suurempi este työllistymiselle, kuin se että koulutusta ei ole. Itse tällä hetkellä työttömänä ja koulutuksia olen suorittanut jos jonkinnäköistä ja viimeksi suoritin tietojenkäsittelyn erikoisammattitukinnon. Oman alan työt on aikas vähässä ja esim varastotyöhön ja vastaaviinkin olen hakenut, mutta aina niihin otetaan joku kouluttamaton persereikä. Viimeksi eräästä paikasta sanottiin että sun koulutus on este tähän paskaduuniin ja jos me sut valitaan tähän niin et sä kauaa tässä notku kun oman alan töitä löydät.
Eli en yhtään ihmettele, kun nykyään on esim. insinöörintutkinnon suorittaneita niin paljon työttömänä. Kokeile siinä sitten hakea mitään kun olet jo valmiiksi YLIKOULUTETTU johonkin työhön. Ei ketään työnantaja palkkaa helpolla duuniin mistä työntekijä lähtee heti omiin töihin niiden löydyttyä.
Kyllä ISOJEN HERROJEN on helppo tollasia alotteita pistää, mutta ei niilläkään persereijillä ole vitunkaan käsitystä siitä miksi työttömiä on niin paljon. Tajuaakohan ne että esim. Dipl.Inssin ei ole kovin helppo hakea IHAN MITÄVAAN TYÖTÄ verrattuna Arto amikseen. Helppo sanoa että menet vaan ja teet ihan mitä vaan, mutta mene ja mene kun ei vittu pääse. :blow:
 
Mä ainakin tunnen kymmenkunta akateemista työtöntä. On ne välillä jotain pätkätöitä tehneet, mutta ei niin kauaa että olisivat päässeet ansiosidonnaiselle. Näin Helsingissä.

(olen samaa mieltä, että koulutus on joskus este työpaikan saannille. Multa on pari työpaikkaa mennyt ohi akateemisen loppututkinnon takia)
 
Meinaatko Jortsu, että tuo systeemi toimisi? Kaikki muuttaisivat sinne mistä luulee töitä löytävänsä. Minne kaikki siis muuttaisivat? Pienten kaupunkien ja kylien työttömät muuttaisivat vähän isompiin kaupunkeihin ja isompien kaupunkien työttömät kaikkein suurimpaan. Loppujen lopuksi kaikki työttömät olisivat pakkaantuneet Helsinkiin. Ja luulen että Helsingissäkin on alalla kuin alalla melkolailla työttömiä jo nyt. Yhteiskunnan kuuluisi toimia niin, että loisimme lisää työpaikkoja niihin pienempiinkin paikkoihin, jotta suurinosa Suomesta ei olisi täysin tyhjää ja köyhää seutua.
 
Originally posted by jiimanni
Miksi tehdä asioita vaikeammin, kun voi tehdä helpomminkin: nykyäänhän opintotukea saa 55 kk, joten miksi ei laskettaisi saatavien kuukausien enimmäismäärää vaikkapa 15-25 kuukautta (eli saisi max 30-40 kk) ja tuplattaisi etuuden määrä?

ehkäpä sen takia että tuo 30-40kk riittää mainiosti jossain AMK:ssä tai kauppakorkeassa mutta jossain polilla/yliopistolla/lääkiksessä ei riitä?

tuota tukikuukausien määrää on vissiin alunperin ollut tarkoitus porrastaa tutkinnon opintoviikkojen mukaan (imo polin 180 ov:stä saa jonkun kuukauden lisää?), mutta kun tässä tasa-arvoisuuden ihmemaassa on opintoviikkojenkin määrä sama joka ainoassa koulussa ei systeemi toimi... jokainen voi itse kokeilla kuinka paljon vaikeampaa on suorittaa 4 ov polilla/yliopistolla ku jossain pohjantähtiopistossa.

edit: typoja
 
Back
Ylös Bottom